Harmen Warnders Nolman, Franeker

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Paul

Harmen Warnders Nolman, Franeker

Bericht door Paul »

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar. Mijn dank voor de forumleden die me het afgelopen jaar hebben geholpen.

Harmen Warnders Nolman trouwt in 1770 te Franeker met Mayke Gerbens. Er staat bij dat hij wever is.

Ze hebben de volgende kinderen gekregen:

Elizabetha (voorkind, 1770, dh Acke Gerbens)
Elizabeth (1771, dh Grietie Henderickx)
Warner (1772-1798, dh Warner Nolman)
Elizabeth (1774, dh Elizabeth Wanders)
Maaike (1776, tr 1802 Willem Jans Kalksma, ovl 1852, dh Grietje Hendrikx)
Gerben (1778, dh Durk Gerbens)
Antje (1781, dh Antje Gerbens)

Harmen overlijdt in 1788.

Ik probeer achter zijn geboortedatum en ouders te komen.

Nog wat losse flodders:
  • Het is in elk geval niet de Harmen die in 1746 wordt geboren met als ouders Warner Harmens en Tjerkje Fongers (zij is een nazaat van de vaak besproken Buwa Wabbaz). Die trouwt namelijk in 1766 met Akke Hylkes Bergsma, krijgt 10 kinderen en blijft in Gaasterland wonen.
  • Er is een Harmen Nolman die in 1805 te Harlingen trouwt met Antje Anthony, en in 1806 te Harlingen met Marijke Beerends Rekkenburg. Hij overlijdt in 1828 op ongeveer 52-jarige leeftijd en zou dus geboren zijn in 1776. Uit zijn tweede huwelijk wordt in 1815 een zoon Warnder geboren, die trouwt in 1841 in Groningen, is wever, en overlijdt in 1856. Ik heb echter nog geen verband kunnen ontdekken tussen die Harmen Nolman en de mijne. (Maar die is er vast...)
  • Er is een ouderpaar Warner Sikkes en Tetje Folkerts, die in 1745 te Harlingen trouwen en een dochter Lysbet krijgen. Echter geen zoon Harmen te vinden.
  • In de hypotheekboeken van Harlingen (inv nr. 318) is een Warner Harmens te vinden, die is in 1748 te Workum getrouwd met Rigtje Jentjes, maar geen reden om aan te nemen dat dit het juiste ouderpaar is.
Michiel

Re: Harmen Warnders Nolman, Franeker

Bericht door Michiel »

Hi Paul,

Een taaie puzzel en niet echt iets bruikbaars kunnen vinden.

Was je al bekend met een Harme Wermers als doopheffer in Harlingen op 24-1-1770?

De gezochte Harmen Warnders doopt 17-1-1700 te Franeker en trouwt 31-1-1700 te Franeker. Tussendoor naar Harlingen of naamgenoten?

Harmen die op 24-1-1770 gedoopt wordt, lijkt dan net weer te oud om de Harmen Nolman te zijn die in 1805 en 1806 te Harlingen trouwt, althans op basis van zijn leeftijd in latere akten (aangifte kinderen/overlijden).

Kortom, nog weinig succes.

Groet,
Michiel
Paul

Bericht door Paul »

Michiel schreef: zaterdag 31 jan 2026 3:54 pm Hi Paul,

Een taaie puzzel en niet echt iets bruikbaars kunnen vinden.

Was je al bekend met een Harme Wermers als doopheffer in Harlingen op 24-1-1770?

De gezochte Harmen Warnders doopt 17-1-1700 te Franeker en trouwt 31-1-1700 te Franeker. Tussendoor naar Harlingen of naamgenoten?

Harmen die op 24-1-1770 gedoopt wordt, lijkt dan net weer te oud om de Harmen Nolman te zijn die in 1805 en 1806 te Harlingen trouwt, althans op basis van zijn leeftijd in latere akten (aangifte kinderen/overlijden).

Kortom, nog weinig succes.

Groet,
Michiel
Hi Michiel, daar was ik nog niet mee bekend. Ik zie in elk geval vader Gerrit niet zo snel ergens worden vernoemd. Ze krijgen in 1771 nog wel een dochter Elysabeth. Maar verder nog geen aanwijzingen dat we daarmee op het juiste spoor zitten.
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Paul en Michiel,

De achternaam Nolman lijkt te verwijzen naar een Duitse herkomst, meer specifiek misschien naar Osnabrück. Bij een aantal huwelijken van naamgenoten begin 18e eeuw in Groningen en Amsterdam staat deze herkomst iig vermeld.

Hier is sprake van een boerderij met de naam Nollmann https://wiki.genealogy.net/Hasbergen_(K ... f_Nollmann
en meer https://denkmalatlas.niedersachsen.de/v ... f92d66b/1/
Als bouwjaar staat 1797 vermeld, dat is wel ver na de eerste vermeldingen van de achternaam in Nederland.

De doopheffer Warnert Nolman in 1772 lijkt een goede kandidaat-vader voor Harmen Wanders. En Elizabeth Wanders, doopheffer in 1774 - je bent geneigd te denken dat zij een zus van Harmen is, maar zou ze ook zijn moeder kunnen zijn? Omdat de twee oudste dochters ook al Elizabeth werden genoemd?

En als long shots twee wevers Warner:
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving(Akte)datum: 1749Plaats: Harlingen
Bijzonderheden:Locatie: 4e Kwartier
Aantal volwassenen: 1
Aanslag: £ 7:17:-
Verhoging: £ 1
Bewoner Warner Hendriks
Diversen: weeversknegt
Bronvermelding
Harlingen, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6477, blad 62
Periode: 1749
In 1749 echter ook nog ongehuwd, en
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving(Akte)datum: 1749Plaats: Ooststellingwerf
Bijzonderheden:Locatie: het dorp Elsloo
Aantal volwassenen: 2
Aantal kinderen: 2
Aanslag: £ 11:13:-
Bewoner Warner Janz
Diversen: wever
Bronvermelding
Oostdongeradeel, Ooststellingwerf, Opsterland, Rauwerderhem, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6481, blad 31
Periode: 1749
Groet, Jacqueline
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Nog even deze link, mocht je een poging willen wagen:
https://data.matricula-online.eu/de/deu ... snabrueck/

Groet, Jacqueline
Paul

Bericht door Paul »

Hi Jacqueline, bedankt voor je reactie. Osnabrück is een interessante invalshoek. Osnabrück Dom St. Petrus 1731-1750 heb ik, zonder succes, al gecontroleerd. Ik zoek nog even verder...
Plaats reactie