Harke Smits

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Rinse

Re: Harke Smits

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

Geweldig bedankt voor zoveel gedegen nieuw speurwerk! Ik sta verstelt wat er nu zoal allemaal online te vinden is..

Citaat van je; "Het wonderlijke vind ik nog steeds dat Hijlke ook aanwezig is".

Het schiet me te binnen , dat Hijlke met zijn SCHIP (broodwinning) in Nieuwkoop aanwezig kan zijn geweest...wellicht had Marten toen geen schip (broodwinning) meer.
Misschien wilde Hylke zijn vader helpen en met zijn schip meenemen naar Ruhrort...maar het noodlot sloeg ineens toe?

Wat Harke betreft..

In de tijd dat Harke van de radar verdwijnt (1864) is zijn andere broer Sjouke tot 7-12-1864 in Indie.
Met zoveel informatie beschikbaar moet Harke toch ook een keer ergens opduiken?

Groeten!

Raymond
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Raymond,

Hopelijk wordt hij een keer ergens genoemd!

Eigenlijk zocht ik een adresboek van Ruhrort, dat bestaat wel https://wiki.genealogy.net/Kreis_Ruhror ... sbuch_1888
Titel: Adreßbuch für den Kreis Ruhrort
Erscheinungsort: Ruhrort
Erscheinungsjahr: 1888
Standort(e): Staatsbibliothek Berlin, Signatur: Ti 2683
Enthaltene Orte: Unter anderem Hamborn, Meiderich, Ruhrort
maar is online helaas niet beschikbaar.

Dit kwam ik toen wel tegen, via https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 500611.php:
Persoonlijke gegevens Hylke Martens Smits
Hij is geboren op 8 februari 1846 in Huizum, Leeuwarderadeel, Friesland, Niederlande.
Beroep: Segelmacher.
Woonachtig:
in het jaar 1884: Altstadt 84 1/2.
in het jaar 1895: Dammstr. 12.
Volkstelling in het jaar 1846, Leeuwarden, Friesland, Nederland.
Volkstelling op 8 februari 1846, Leeuwarderadeel, Friesland, Nederland.
Hij is overleden op 4 juni 1895 in Ruhrort, Duisburg, Rhein, Preußen, Deutschland, hij was toen 49 jaar oud.
Een kind van Marten Marteus Harkes Smits en Nieske Jochums Wiersma
Niets nieuws over Harke maar het is misschien wel interessant om haar Duitse bronnen te weten? Het adres uit 1895 zal ws uit de overlijdensakte komen. Bij de tekst staat Bron 1, als je die aanklikt kom je op een pagina waar je evt. contact kunt opnemen met de auteur van de publicatie.

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

De Smit uit Brahstadt is duidelijk een S.Smit. (Sjouke ondertekend bij zijn huwelijk in 1886 met exact dezelfde soort letter S. Het is dus definitief geen H.)
Waardoor dus het speuren naar Harke weer volledig open ligt.
Harke zal toch ook wel gekeurd zijn voor militaire dienst ? Meestal gebeurde dat op het twintigste levensjaar. (?)
Dat zou betekenen , dat hij in 1859 gekeurd moet zijn.

Waar zou die keuring geweest zijn? Hij was in Harlingen op de zeevaardschool in 1854 gaat in 1855 waarschijnlijk varen bij een kapitein Jaski (daar zijn er meerdere van) en dan Amsterdam. Met als adres in Amsterdam; de AR Falck.

Ik heb een poging gewaagd om de militairen uit te zoeken, ik kom er niet uit. Harke had immers geen vaste woonplaats , dus vanuit welk district is hij voor militaire dienst opgeroepen?

Groet,

Raymond
h_smits@yahoo.com
Contacteer:

Bericht door h_smits@yahoo.com »

Het overlijden van Hijlke Martens Smits vind je terug in het Landesarchiv:
https://www.landesarchiv-nrw.de/data02/ ... 7_0131.jpg

Hijlke was getrouwd met Anna Elisabeth Heisterkamp die op 31-1-1884 - 2 weken na de bevalling van haar dood geboren kind (17-1-1884) - zelf ook overleed
jacqueline schreef: dinsdag 19 nov 2024 9:21 pm Hallo Raymond,

Hopelijk wordt hij een keer ergens genoemd!

Eigenlijk zocht ik een adresboek van Ruhrort, dat bestaat wel https://wiki.genealogy.net/Kreis_Ruhror ... sbuch_1888
Titel: Adreßbuch für den Kreis Ruhrort
Erscheinungsort: Ruhrort
Erscheinungsjahr: 1888
Standort(e): Staatsbibliothek Berlin, Signatur: Ti 2683
Enthaltene Orte: Unter anderem Hamborn, Meiderich, Ruhrort
maar is online helaas niet beschikbaar.

Dit kwam ik toen wel tegen, via https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 500611.php:
Persoonlijke gegevens Hylke Martens Smits
Hij is geboren op 8 februari 1846 in Huizum, Leeuwarderadeel, Friesland, Niederlande.
Beroep: Segelmacher.
Woonachtig:
in het jaar 1884: Altstadt 84 1/2.
in het jaar 1895: Dammstr. 12.
Volkstelling in het jaar 1846, Leeuwarden, Friesland, Nederland.
Volkstelling op 8 februari 1846, Leeuwarderadeel, Friesland, Nederland.
Hij is overleden op 4 juni 1895 in Ruhrort, Duisburg, Rhein, Preußen, Deutschland, hij was toen 49 jaar oud.
Een kind van Marten Marteus Harkes Smits en Nieske Jochums Wiersma
Niets nieuws over Harke maar het is misschien wel interessant om haar Duitse bronnen te weten? Het adres uit 1895 zal ws uit de overlijdensakte komen. Bij de tekst staat Bron 1, als je die aanklikt kom je op een pagina waar je evt. contact kunt opnemen met de auteur van de publicatie.

Groeten van Jacqueline
Laatst gewijzigd door h_smits@yahoo.com op vrijdag 22 nov 2024 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jacqueline

Hallo Raymond,

Via https://www.uitdeoudekoektrommel.com/lo ... e-militie/ veel interessants over de inschrijving voor de militieregisters, waaronder het volgende:
Iedere mannelijke inwoner moest zich in het jaar dat hij 19 zou worden inschrijven in de woongemeente van zijn ouders, ongeacht zijn eigen woongemeente, en bij verhindering kon hij zich laten vertegenwoordigen door zijn ouders of voogd of bij schriftelijke machtiging door een derde. Was ook dit niet mogelijk dan representeerde de aanwezige burgemeester of een raadslid de afwezige loteling.

Vandaar dus idd de opmerking vader getr. bij de inschrijving van Sjouke, waarbij getr. staat voor getrokken.
Harke had zich in 1858 moeten inschrijven, toen woonden beide ouders nog in Huizum.
Ook interessant: op verzuim van de inschrijvingsplicht stond een forse boete. Het geen gehoor geven aan de dienstplicht werd beschouwd als desertie.
Want het lijkt er welop dat dit in het geval van Harke aan de orde was? In Huizum, Harlingen noch Amsterdam staat hij ingeschreven.
Dit terwijl tot 1861 Buitenlandse zeevaart of koopvaardij reden was voor vrijstelling als men in de twee jaar voorafgaand aan de loting het beroep al had uitgeoefend.
Ik heb alleen geen idee wie die desertie had moeten vaststellen, ook de burgemeester misschien? Maar wie in een later stadium? Alleen als hij in Nederland had willen trouwen was het waarschijnlijk uitgekomen? Daarover het volgende via https://www.roosterroots.nl/verhalen/Tr ... 20eeuw.pdf
Toestemming Militie
Het was aan dienstplichtigen beneden de 40 jaar niet toegestaan in het huwelijk te treden, voordat zij aan de verplichtingen van de dienstplichtwet, hetzij door dienstvervulling, hetzij door vrijstelling, afkeuring of plaatsvervanging hadden voldaan.
Ook de inschrijving van Hylke is trouwens te vinden, voor hem heeft een lid van den raad getrokken. Hij is in maart 1866 vrijgesteld wegens gebrek aan lengte, en die lengte staat ook vermeld: 1 el en 515 strepen.

Groeten van Jacqueline
jacqueline

Ah, mooi, het overlijden en de echtgenote van Hijlke. Ze zijn nu allemaal zo'n beetje op hun plaats - behalve die dekselse Harke !
In jouw eerste bericht over dit onderwerp, ruim 14 jaar geleden, schrijf je
Harke bezoekt de zeevaartschool te Harlingen , die hij op 19-2-1854 verlaat om in dienst te gaan bij kapitein C.Jaski.
Waarschijnlijk gaat hij aan boord van het schip de Willem Barendsz in Amsterdam waar een Christiaan Jaski (geboren 1829 in Schiermonnikoog ) gezagvoerder is.
Waar komt deze informatie vandaan? En wat staat er precies?

Er zijn inderdaad meerdere gezagvoerders Jaski. Via Marhisdata https://www.marhisdata.nl/schip&id=13578 oa het volgende over de Willem Barendsz
858-00-00: Final Fate: Broken up
Door Zeepost opgegeven als in 1858 gesloopt geworden:
Scheepsnaam Naam kapitein Bouwjaar Scheepstype
WILLEM BARENDZ C.J. Jaski 1842 bark
Voor zover ik zie is dit de enige C.J. Jaski
Soort registratie: BS Geboorte akte(Akte)datum: 27-12-1826
Zoon Christiaan Jaski
geboren 26-12-1826
Vader Jan Jans Jaski
Moeder Geertruida Feyes Visser
Geboorteregister 1826, archiefnummer 30-30, Burgerlijke Stand Schiermonnikoog - Tresoar, inventarisnummer 1003, blad 012
Gemeente: Schiermonnikoog
Periode: 1826
Het kan ook best om de door jou genoemde gaan
Soort registratie: BS Geboorte akte(Akte)datum: 09-10-1829
Zoon Christiaan Jaski
geboren 08-10-1829
Vader Christiaan Jaski
MoederLiefke Kuiper
Geboorteregister 1829, archiefnummer 30-30, Burgerlijke Stand Schiermonnikoog - Tresoar, inventarisnummer 1003, blad 010
Gemeente: Schiermonnikoog
Periode: 1829

Maar dan gaat Harke niet aan boord van de Willem Barendsz?

Over Christiaan Jans Jaski hier nog interessante informatie https://jaskifonds.nl/in-zee-met/christiaan-jan-jaski/ m.n. over het Jaski familiefonds, waarover hier meer https://jaskifonds.nl/in-zee-met/logo-e ... askifonds/, o.a.
Daarnaast beheerde de familie een eigen fonds dat tot doel had om arme jongelui een studiebeurs te bieden voor een opleiding tot koopvaardijofficier op de zeilvaart. Vast en zeker met het doel dat ze een aantal jaren aanmonsterden op een van de schepen waarop een Jaski het commando voerde. Uit de geschiedschrijving blijkt dat het JaskiFonds, dat ooit begon als studieleenfonds van de familie Jaski, meer dan 150 jaar oud is.
En dan meer dan 150 jaar oud in 2012 als ik het allemaal goed lees? Zou Harke hier nog iets mee van doen gehad hebben?

Een andere Jaski gezagvoerder is Feije Christiaans. Als jouw bron C. Jaski noemt valt Feije af, maar op zijn pagina bij Marhisdata https://www.marhisdata.nl/gezagvoerder&id=5721 staat wel iets wat mijn aandacht trok:
In 1856 bestond het examencommité van de zeevaartschool te Harlingen uit 2 personen. The examination committee, in its turn, consisted of two members of the Committee, one captain in the merchant marine, and one academician. The very first exam took place on 27 March 1856. Rodenhuis and Alta were assisted by G.C. Tromp and F.C. Jaski, two examiners from Amsterdam.
Maar toen had Harke de school dus al verlaten?

En dit nog: Harkes grootvader, ook een Harke Martens Smits, is beurtschipper van Leeuwarden op Amsterdam. In 1825 koopt hij het schuiteschip of tjalk de Jonge Wierd.
Soort registratie: Notarieel archief akte(
Akte)datum: 07-03-1825
Soort akte: koopakte
Verkoper Klaas Wierds van den Berg
wonende te Harlingen
Diversen: een scheepsbrief
Verkoper Anna Sabina Jans
wonende te Harlingen
Koper Harke Martens Smith
wonende te Leeuwarden
Cessionaris Pieter Cats
wonende te Leeuwarden
Cessionaris Auke Klomp
wonende te Leeuwarden
Minuut-akten 1825, aktes 1826, archiefnummer 26, Notarieel archief - Tresoar, inventarisnummer 051014, aktenummer 00028
Gemeente: Harlingen
Periode: 1825-1826
Zie v.a. scan 73.

Marhisdata meldt over de Jonge Wierd:
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1819-04-06 / 1824-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart
Hij herdoopt het schip in de Vrouw Anna - denkelijk naar zijn vrouw Antje Douwes Lovius? Volgens GO (ik heb dit niet gecontroleerd) overlijdt deze Harke 26 september 1834 te Amsterdam op zijn schip op de Leeuwarder beurtschippers-ligtplaats op het Damrak.
Als zoon Marten in 1836 trouwt is hij schippersknecht, zijn moeder is schippersche. Ze woont op het schip dat in Leeuwarden ligt. Bij de geboorte van Alida in 1836 is hij schipper wonende te Goutum.
In maart 1838 biedt hij de Vrouw Anna te koop aan, zie o.a. https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd: ... peg21:p003
De Nocarissen J. ALBARDA, Hz. en A. LIJCKLAMA, beide te Leeuwarden, zullen, op Maandagen den 19 Maart en 2 April 1838, telkens
des namiddags ten 4 ure, ten huize van Rinze Brouwer, Kascelein in het Schippershuis op het Zuidvliet te Leeuwarden, publiek tegen genot van strijk en verhooggelden , presenteren te verkoopen :Een SCHUITESCHIP of TJALK, van ouds de Jonge Wierd, thans genaamd de Vrouw Anna, zijnde lang 17 el en 56 duim, wijd 3 el en 10 duim, en hol 1 el en 61 duim, met Zeil, Treil, Ankers, Touwen en verder toebehooren,zoodanig als hetzelve is liggende in de Stads Gracht, aan den Grachtswal, voor de door Mevrouwe de Wed. Cats bewoonde Huizinge. — Dadelijk na de finale toewijzing te aanvaarden, en inmiddels uit de hand te koop, te bevragen bij Marten Harkes Smits, Koopman in de Schrans onder Huizum, no. 115.
Conditien te vernemen en Biljetten te bekomen ter Kantoren van voornoemde Notarissen
Van 1839 t/m 1859 staat hij in de aktes van de burgerlijke stand vermeld als winkelier onder Huizum. In 1853 doet een ander aangifte van de geboorte van Sjouke, Marten is afwezig om beroepsbezigheden. En in 1858 is hij winkelier en schipper.
Dan is er in 1844 een vermelding in rolboeken vanwege het vervoer van flessen wijn zonder de vereiste documenten.
In eerste instantie vervoerde hij wijn maar later ging hij vissen
schreef jij al, wordt met winkelier dan wijnhandelaar bedoeld?
En heb jij de notariele aktes doorgenomen waar hij in vermeld wordt? Staat daarin de koop van een schip vermeld?

Groeten van Jacqueline
Laatst gewijzigd door jacqueline op vrijdag 22 nov 2024 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

Heel interessante informatie geef je daar. Mooi allemaal weer! Ik ga daar binnenkort uitvoerig op antwoorden.

Voor nu even kort..Ik ontdekte in mijn boekenkast het in eigen beheer uitgegeven boek van G.N.Bouma ; "Binnengekomen Zeilschepen te Harlingen 1818 - 1918 en Binnengekomen stoomschepen te Harlingen 1838 - 1964". Veel informatie over kapiteins en scheepsnamen etc.
Kijken of ik daar ook nog iets vind.

Met vriendelijke groet,

Raymond
jacqueline

Hallo Raymond,

Even een correctie m.b.t. de gezagvoerder C. Jaski, het lijkt toch Christiaan uit 1829. Blijkbaar worden diens initialen niet altijd goed vermeld, ook niet door de Maritiem Historische Databank zelf, getuige het citaat in mijn eerdere bericht. Dit kwam van de informatiepagina over de Willem Barendsz.
Op de pagina over de gezagvoerder zelf staat echter (o.a.) het volgende:
Deze kapitein komt ook wel voor met de initialen C.C., maar volgens van R. van Staveren zijn deze initialen ongebruikelijk
In een acte, opgemaakt na de dood van zijn vader in Soerabaja (16 februari 1861), waarin hij voogd wordt van zijn zuster Teetje Jaski wordt hij Christiaan Jaski Christiaans Jansz. genoemd. Bij de Burgerlijke Stand staat hij ingeschreven als Christiaan Jaski en zijn overlijdensbericht luidt: “Tot diepe droefheid van mij en mijne kinderen overleed den 22e Januari 1884 te Delft mijn Echtgenoot, de Heer C.Jaski, in den ouderdom van 54 jaar. Uit aller naam, de wed. C.Jaski, A.C.G.Van Deventer”.
Op p.6 van “Met barken en klippers de wereld rond” geeft de heer S.J.van der Molen wat hij noemt een “Fragment kwartierstaat der Jaski’s” met als vermelding Christiaan Jan Jaski, hetgeen moet zijn Christiaan Jaski. Ook de auteurs-aanduiding van dit boek is onjuist: F.C.Jaski en C.J.Jaski moet zijn F.C.Jaski en C.Jaski
en
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
C.C.Jaski werd per 05 september 1854 met vlagnummer 592 en op voordracht van kapitein F(eye) C(hristiaansz) Jaski ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was de "Willem Barendsz".

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 29 augustus/05 september 1854 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.C.Jaski (alleen initialen), oud 24 jaar, voerend de bark Willem Barendsz”, wonende te Buiksloot, op voordracht van kapitein F.C.Jaski. Hij kreeg vlagnummer 592023
Zie https://www.marhisdata.nl/gezagvoerder&id=5715
Sorry als ik je op het verkeerde been heb gezet!

Groeten van Jacqueline
jacqueline

Hallo Raymond,

Nog iets m.b.t. het overlijden van Marten harkes Smits
Al zoekende vond ik, dat vader Marten Harkes Smits overleden is in Nieuwkoop , maar zijn burgelijke staat in Bodegraven was.
Naast zoon Hijlke wordt Martens overlijden aangegeven door de veehouder Cornelis de Koning, een goede bekende.
Uit de geboorte- en overlijdens van zijn kinderen blijkt dat deze woonachtig was in de Meije. Waarschijnlijk is Marten dus tijdens een bezoek aan hem overleden? In 1873 overlijdt Jacobus de Koning, een zoon van Cornelis. Deze doet aangifte, samen met een goede bekende: de visser Marten Harkes Smit, wonende te Bodegraven!

Groeten van Jacqueline
h_smits@yahoo.com
Contacteer:

Eventuele aanwezige memories van successie van zowel Nieuwkoop (plaats van overlijden) als Bodegraven (woonplaats) werden destijds bij kantoor Woerden vastgelegd. Het archief hiervan is (alleen) digitaal/online raadpleegbaar via de site van Archief Utrecht. Ik heb contact gehad met hen en zij hebben mij per mail bevestigd dat "De memories van successie zijn geordend op overlijdensdatum en plaats van overlijden.
In de memories van successie van Woerden kom ik (=medewerker Archief/HS) geen Marten Harkes Smits tegen.
Ik stuur u de link naar de scans zodat u zelf ook nog kunt kijken.
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie ... 01000A17FD

Groet Har(ke) Smits
jacqueline schreef: maandag 18 nov 2024 12:39 pm Hallo Raymond,

Aha! Hij was dus op bezoek, daar in het huis staande in de Meije in Nieuwkoop? En dat huis zal dan ws ook een schip zijn geweest?
En zoon Hijlke, uit Ruhrort, was hij daar of misschien in Bodegraven ook op bezoek? Want Marten is 10 november 's middags om half vier overleden, en Hijlke is aanwezig bij de aangifte op 11 november. Zo snel kan hij toch niet uit Duitsland zijn overgekomen?
Het lost het raadsel omtrent Harkes verdwijning niet op, maar je weet nooit welk bouwsteentje tenslotte toch tot de oplossing kan leiden!
Ik weet niet of in dit geval de memorie zou zijn opgemaakt in de plaats van overlijden, of toch in Bodegraven. Maar voor het zoeken maakt het niet uit:
Bodegraven: 1842-1902: Woerden, raadpleegbaar in het Utrechts Archief
Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Harke en Jacqueline,

In het boek van Bouma heb ik nog niets gevonden. Er is geen naamregister , dus ik moet blad voor blad zoeken.

Wat betreft die memories van successie, die werden in die tijd ook opgemaakt als er geen nalatenschap was. Tenminste dat geldt voor Zeeland, waar ik dat constateerde bij mijn Zeeuws Vlaamse voorouders...

Dat kan dus twee dingen betekenen, of het document is zoekgeraakt, of het is ergens anders opgemaakt. Er zal toch ook documentatie zijn betreffende het schip waar Marten mee viste?

Nog niet alle archieven staan online dus ik geef de moed nog niet op. Wordt vervolgt...

Vriendelijke groet,

Raymond
h_smits@yahoo.com
Contacteer:

Rinse schreef: maandag 25 nov 2024 3:13 pm
Wat betreft die memories van successie, die werden in die tijd ook opgemaakt als er geen nalatenschap was. Tenminste dat geldt voor Zeeland, waar ik dat constateerde bij mijn Zeeuws Vlaamse voorouders...

Dat kan dus twee dingen betekenen, of het document is zoekgeraakt, of het is ergens anders opgemaakt.
In het document van het Nationaal Archief, Den Haag, Memories van Successie, nummer toegang 3.06.05, inventaris van de Memories van Successie van Zuid-Holland, 1806-1927 vind je een zeer uitgebreide beschrijving van de wijze waarop successie werd geheven door de jaren heen, alsmede de wijze van archivering. Bij elkaar een aantal pagina's, daarom deel ik deze hier maar niet integraal. Wat ik wel deel is een mogelijk antwoord op de stelling van Raymond, die vind je namelijk terug in dit document op pagina 15 van dit document: https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... wnload/pdf

"ARCHIEFVORMING
Op de kantoren van de registratie en successie werd een uitvoerige administratie bijgehouden, die
voor het grootste gedeelte verloren is gegaan, vermoedelijk doordat het merendeel van de
bijgehouden stukken slechts een tijdelijke functie had. Wij zullen ons hier beperken tot de
overgebleven stukken betreffende het recht van successie en van overgang, te weten de
'memories van aangife' (na afhandeling door de ontvanger omgevormd tot akten van vaststelling
van het recht van successie of van overgang en door ons zodanig beschreven), de zogeheten tafels
V bis en tafels VI, de slechts in twee gevallen overgebleven tafels 6 en het slechts in één geval
overgeleverde Register IV. De memories van aangife, ingediend door de belastingplichtigen,
werden zoals al aangeduid in het verloop van de afhandeling van de nalatenschap tot akten van
vaststelling van het recht van successie of van overgang of van de vrijstelling daarvan. Ze zijn niet
alle meer aanwezig. In veel gevallen bewaarde de ontvanger alleen de akten van nalatenschappen,
waarover inderdaad belasting was geheven of waartoe onroerende goederen behoorden
, al was
de nalatenschap vrijgesteld.

Groet maar weer,
Harry, alias Harm/Harke
Plaats reactie