Harke Smits

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Rinse

Harke Smits

Bericht door Rinse »

Dag waarde medevorsers,

Gemeente: Leeuwarderadeel
Aktenummer: B 8
Aangiftedatum: 01-02-1839
Kind Harke Smits
Geslacht: M
Geboortedatum: 30-01-1839
Vader Marten Harkes Smits
Moeder Nieske Jochums Wiersma

Harke bezoekt de zeevaartschool te Harlingen , die hij op 19-2-1854 verlaat om in dienst te gaan bij kapitein C.Jaski.
Waarschijnlijk gaat hij aan boord van het schip de Willem Barendsz in Amsterdam waar een Christiaan Jaski (geboren 1829 in Schiermonnikoog ) gezagvoerder is. In 1855 vertrekt Harke volgens het bevolkingsregister van Leeuwarderadeel (Huizum) naar Amsterdam.
Daarna is er geen enkel spoor meer van Harke te vinden.

Wie zou er voor mij eens willen kijken, of er in het bevolkingsregister van Amsterdam meer over Harke te vinden is?

Groetnis,

Rinse
gonnie

Re: Harke Smits

Bericht door gonnie »

Rinse,
Wel het overlijden van zijn Vader bron. Groene hart archief

Marten Harkes Smits
bron Burgerlijke stand - overlijden Nieuwkoop en Noorden 1873-1882
inventarisnummer 1571
aktenummer 68
naam Marten Harkes Smits (zoon)
(73 jaar, visser, geboren te Leeuwarden, wonende te Bodegraven)
aktedatum 11-11-1878
overlijdensdatum 10-11-1878 om 15:30 uur te Nieuwkoop
vader Harke Martens Smits (overleden)
moeder Antje Douwes Larius (overleden)
vooroverleden partner Nieske Jochems Wiersma
aangever Hijlke Smits, 31 jaar, zeilmaker, Ruhrort, zoon
2e aangever Cornelis de Koning, 51 jaar, veehouder, Nieuwkoop
plaatsnaam Nieuwkoop en Noorden
instelling Streekarchief Rijnlands Midden
groetjes van Gonnie
Rinse

Bericht door Rinse »

gonnie schreef:Rinse,
Wel het overlijden van zijn Vader bron. Groene hart archief
aangever Hijlke Smits, 31 jaar, zeilmaker, Ruhrort, zoon
instelling Streekarchief Rijnlands Midden
groetjes van Gonnie
Hallo Gonnie,

Dank voor het meedenken.
Hijlke Smits is trouwens ook (sinds het overlijden van zijn vader) spoorloos. Zal wel in Duitsland gebleven zijn.

Groetnis,

Rinse
Rinse

Bericht door Rinse »

Beste medevorsers,

Na 14 jaar nog steeds niet opgelost. Vandaar dat ik het item maar even "naar boven haal".
Het betreft Harke Smits geboren 30-1-1839 in Huizum.

Een kleine aanvulling op de reeds bekende gegevens heb ik wel gevonden.

Als matroos monstert Harke Smits op 16-2-1862 aan op het schip AR FALCK.
Onder de leiding van de Katwijkse kapitein van Duivenboode zeilt hij naar o.a. Batavia. Helaas wordt Harke getroffen door malaria.

Nadat hij terug in Nederland is (8-2-1863) wordt hij opgenomen in het ziekenhuis te Amsterdam, waar hij 21 - 2 - 1863 uit ontslagen wordt.
Daarna ontbreekt ieder spoor.
Vandaar deze oproep "opsporing gezocht"..

Groet,

Rinse
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Rinse,
Als matroos monstert Harke Smits op 16-2-1862 aan op het schip AR FALCK.
Onder de leiding van de Katwijkse kapitein van Duivenboode zeilt hij naar o.a. Batavia. Helaas wordt Harke getroffen door malaria.
Mag ik vragen waar je deze gegevens gevonden hebt?

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline,

Het is even zoeken , maar je komt op een gegeven moment wel bij het Barkschip de AR FALCK.

Archief van de Kooplieden, Scheepsreders
en Assuradeurs Boissevain & Co.

Stadsarchief Amsterdam; toegang 647 via Inventarissen.

Met vriendelijke groet,

Rinse
jacqueline

Hallo Rinse,

Gevonden, H. Smit, plus de aantekening over de opname in het (Binnen)gasthuis. Alleen dat van die malaria zie ik zo snel niet staan?
Heb jij al die scheepsoptekeningen (57-65) doorgenomen? Of had je de scheepsnaam op een andere manier gevonden? Van 3 schepen zijn de scans nl. nog niet gedigitaliseerd, is het nog een optie om deze aan te vragen?

Harke lijkt inderdaad van de aardbodem verdwenen maar, even terzijde, wat heeft hij onverwacht veel naamgenoten!

Bij de datum van inschrijving in de patiëntenregisters (indexen A'dam) staat vermeld: kostgeld. Bij terug- en verder bladeren kom je de vermelding vaker tegen maar niet heel frequent. De gasthuizen waren berucht om hun slechte verzorging en abominale hygiëne en wie ook maar enigzins de keus had liet zich er niet opnemen. Zou het kostgeld bedoeld zijn om een iets betere verzorging te krijgen? Ik kan er nergens iets over vinden, ook niet in de uitleg van de indexen op de website van het Amsterdamse Stadsarchief.

Verder valt op dat onder Woonplaats het schip A.R Falck en kapitein Duivenbode staan vermeld. Zou deze het kostgeld hebben betaald? Je zou toch verwachten dat Harke na ontslag uit het gasthuis terugkeert naar het schip. Maar bij de volgende aanmonstering, op 29 april 1863, staat hij niet ingeschreven. Hij komt ook niet voor in de Amsterdamse tafels op de overlijdensaktes. Het meest logische lijkt dat hij heeft aangemonsterd op een ander schip - al dan niet in Amsterdam. Maar dat had je ws zelf ook al bedacht.

Dat hij ook later niet meer voorkomt in de registers van de burgerlijke stand kan zijn omdat hij tijdens één van zijn zeereizen is overleden door b.v. verdrinking of ziekte. Ik ben dit diverse keren tegengekomen. Eénmaal stond er bij de betreffende zeeman een aantekening in het bevolkingsregister, in de andere gevallen werd een overlijden vermeld bij het hertrouwen van een weduwe. Dit biedt voor wb Harke weinig perspectief helaas.

Maar ik hoop natuurlijk dat zijn naam nog ergens opduikt!

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

Harke monstert volgens mij nog een keer aan op de AR FALCK . Op 20 juni 1864. Weer Smit i.p.v. Smits. De H is moeilijk te ontcijferen het lijkt een J , maar als je deze inschrijving vergelijkt met de vorige inschrijving in 1862...
Er staat ook een locatie. Ik lees daaruit Brahestad. De Zweedse naam voor het Finse Raahe.

Deze stad bloeide juist tussen 1860 en 1870 enorm op.

Ik citeer;

Finland’s largest shipowner town in the 1860s and 1870s
In the 1860s and 1870s, Raahe was Finland’s biggest shipping trade town for about ten years. It was a powerful factor in terms of the amount of cargo passing through the port. Some of the highlights from that era are the wooden Old Town as well as the charming local museum, the oldest in Finland.

Kijk op de monsterrol van 1864. Smit wederom als matroos 24 jaar. (Moet 23 zijn, maar ik denk toch dat dit hem is).
Wat denk jij?

Groet,

Rinse
jacqueline

Hallo Rinse,

Die inschrijving had ik inderdaad ook gezien. Er lijkt mij S.Smit te staan maar zeker weet ik het niet. De plaatsnaam kon ik niet meteen thuisbrengen, er zal inderdaad Brahestadt staan. In ieder geval geen Leeuwarden, zoals bij de inschrijving in 1862. En die plaatsnamen, dat zijn toch de geboorteplaatsen? (In het geval van Harke zou er natuurlijk formeel Leeuwarderadeel moeten staan. Die verwarring/verschrijving zal misschien wel vaker hebben plaatsgevonden?)
Vanwege de genoemde geboorteplaats (en daarbij dan nog de verkeerde leeftijd) heb ik gedacht dat het een ander is.
Maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind en zijn het niet persé geboorteplaatsen?

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

Ik kreeg zojuist een goede tip over het raadplegen van de memorie van successie van de vader van Harke. Marten Harkes Smits, die 10.11.1878 in Nieuwkoop (ZH) overlijdt.
Het Zeeuwse archief heeft deze allemaal al gedigitaliseerd.
Ik heb goede hoop, dat het mysterie dan opgelost wordt.

Groet Raymond ("Rinse")
jacqueline

Hallo Raymond/Rinse,

Volgens het Nationaal Archief zijn de betreffende memories van successie van Nieuwkoop 1818-1902 te vinden in Woerden en raadpleegbaar in het Utrechts Archief.
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... ef/3.06.05
Bijlage 6: Index op plaatsnamen, verwijzend naar het kantoor waaronder de plaats valt met bijbehorende inventarisnummer

Nieuwkoop 1818-1902: Woerden, raadpleegbaar in het Utrechts Archief
En bij het Utrechts Archief
1274 Memories van successie te Woerden 1812-1927
Inventaris
4. Archief van de Ontvangers van de successierechten, kantoor Woerden, 1818-1927

5509-7070 Memories van successie, akten van vaststelling van het recht van successie en van overgang bij overlijden, met stukken betreffende die vaststelling, 1818-1927

5581
1878 (nrs. 2/4545-4992)
Online raadpleegbaar. Zover was jij denk ik ook al? Maar heb je de memorie van Marten Harkes Smits aangetroffen? Dan heb ik er nl. overheen gekeken.
Kan hij onvermogend zijn geweest? Volgens het bevolkingsregister van Nieuwkoop woont hij in zijn schuit, onroerende goederen zal hij ook niet hebben bezeten?

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Dag Jacqueline,

Al zoekende vond ik , dat vader Marten Harkes Smits overleden is in Nieuwkoop , maar zijn burgelijke staat in Bodegraven was.
Zijn overlijden op 10-11-1878 is twee maal ingeschreven. Zowel in Nieuwkoop als Bodegraven.

Ook vond ik het bevolkingsregister van Bodegraven. Marten woonde eerst samen met zijn zoon Rinse op zijn schip. Rinse overlijdt op 24 jarige leeftijd op 8-8-1874, hij was ongehuwd. Over "onze" Harke geboren 1839 heb ik nog niets gevonden, maar die woonde zeker niet bij zijn familie in Bodegraven.
Harke had nog een broer Hylke, zeilmaker die in Ruhrort woonde en daar zonder nageslacht overleed.

Ik vond nog een broer van Harke etc., Sjouke Smits, die in Delft overlijdt op 4-2-1908. Een zoon van Sjouke , Gerrit hij wordt onderwijzer in Rotterdam huwt met een onderwijzeres, maar heeft geen nageslacht.
Ik heb de memories van successie bestudeerd, maar (nog) niets over de familie Smits gevonden.

Groeten van Raymond
jacqueline

Hallo Raymond,

Aha! Hij was dus op bezoek, daar in het huis staande in de Meije in Nieuwkoop? En dat huis zal dan ws ook een schip zijn geweest?
En zoon Hijlke, uit Ruhrort, was hij daar of misschien in Bodegraven ook op bezoek? Want Marten is 10 november 's middags om half vier overleden, en Hijlke is aanwezig bij de aangifte op 11 november. Zo snel kan hij toch niet uit Duitsland zijn overgekomen?
Het lost het raadsel omtrent Harkes verdwijning niet op, maar je weet nooit welk bouwsteentje tenslotte toch tot de oplossing kan leiden!
Ik weet niet of in dit geval de memorie zou zijn opgemaakt in de plaats van overlijden, of toch in Bodegraven. Maar voor het zoeken maakt het niet uit:
Bodegraven: 1842-1902: Woerden, raadpleegbaar in het Utrechts Archief
Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline,

Leuk , dat je zo meedenkt! Veel dank daarvoor.

Er schoot mij nog iets te binnen. Marten Harkes Smits woonde op een schip. Zijn beroep was visser. Hij was afkomstig van de Schrans in Huizum.
In eerste instantie vervoerde hij wijn maar later ging hij vissen... Waar viste hij? Ik vermoed op de Zuiderzee, maar wat heeft de locatie Bodegraven daarmee te maken?

Zijn dochter Anna Alida Smits, mijn betovergrootmoeder , een zuster van de verdwenen Harke (1839) huwt met Willem Arjen de Vries eerst ook schipper en wijnkoopman huwelijk op 13.09.1862 in Leeuwarden.

Volgens Willem zijn huwelijks akte zou hij zich met Anna Alida Smits in Leeuwarden vestigen. Doch hij vertrekt rond 1864 met Anna Alida naar Schiedam.
1864 is ook het jaar dat Harke verdwijnt.
Zijn enige zoon Marten Harks Arjen de Vries schippers(knecht) vaart op Ruhrort en gaat later rond 1882 naar Sumatra. Zijn zuster Nieske is mijn overgrootmoeder en vertrekt naar Rotterdam.

Marten Harkes Smits zal toch wel eigenaar van het schip geweest zijn? Dan zal hij ook een verzekering hebben gehad. Wellicht moet ik die gegevens in Friesland zoeken, maar het kan net zo goed Amsterdam etc. zijn. Immers Marten voer vanuit Bodegraven soms op Huizum. (bron bevolkingsregister Bodegraven).

Kortom dit is nog niet opgelost..

Groeten,

Raymond
jacqueline

Hallo Raymond,

Het intrigeert mij inmiddels ook waar Harke is gebleven, de overleden-op-zee-optie gooit denk ik zeker hoge ogen maar dan zou hij toch nog op een aanmonsterlijst boven water kunnen komen. En ik vind het ook altijd wel leuk om me ergens in vast te bijten.

Zo rond de periode van Harkes laatste vermelding gebeurt in zijn familie van alles. Je noemt al het huwelijk van zijn zus, maar er is nog meer.

Zat Marten Harkes misschien financieel aan de grond, en gaat hij daarom zijn geluk elders beproeven? Van 1854 tot 1860 staat hij in het notarieel via AlleFriezen alleen als verkoper en schuldenaar vermeld. Dus onroerende goederen bezit hij waarschijnlijk inderdaad niet meer. Het zou mooi zijn als je verzekeringsgegevens van zijn schip kunt vinden!

Vanaf 31 december 1859 staat het gezin zonder Harke en Sjouke ingeschreven in Huizum. Harke is naar Amsterdam vetrokken en vaart. Maar waar is Sjouke? Op een eerdere inschrijving is hij nog schoolleerling, er staat geen vertrek vermeld. En bijzonder: Nieske Jochums Wiersma vertrekt zonder Marten in april 1860 met Anna Alida, Hylke en Rinse naar de Oude oosterstraat 297 in Leeuwarden. Na haar overlijden in 1861 blijven de kinderen daar samen ingeschreven. Anna Alida trouwt dus in 1862, Hylke en Rinse gaan in juni 1863 terug naar hun vader in Huizum. De eerste gaat een jaar later weer naar Leeuwarden, in 1865 vertrekt hij naar Haastrecht. Omdat hij minderjarig is staat als wettig domicilie Bodegraven vermeld. Tussen 1865 en 1868 zal hij dan naar Duitsland zijn vertrokken (waar hij in 1882 wordt genaturaliseerd tot Pruisisch onderdaan). Rinze gaat met zijn vader naar Bodegraven.

Sjouke vinden we in 1863 terug bij zijn inschrijving in de militieregisters. Hij wordt vrijgesteld van dienst omdat hij al vrijwillig heeft dienstgenomen bij de Nederlandse Marine, waar hij matroos is. Ook varende dus! Bij zijn naam staat vader getr. genoteerd. Ik vermoed dat dit betekent dat hij door zijn vader is ingeschreven? De opmerking komt meer voor, ook: Burgemeester getr. Maar wat getr. dan betekent?
Zijn inschrijving, via het nationaal Archief:
Marine: Stamboeken Schepelingen en Onderofficieren, Naam: S. Smits
Periode: 1860 - 1901
Naam S. Smits
Geboortedatum 1843-10-22
Bronverwijzing Nummer toegang: 2.12.14, inventarisnummer: 506, (volgnummer 3358), (1860)
Hij is in dienst van 1859 tot 1869, zijn wedervaren staat vermeld op de kaart waarvan hier de link
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 06&query=

Van Marten Harkes zijn in het bevolkingsregister van Bodegraven twee inschrijvingen te vinden. Met Rinze staat hij vermeld van mei tot september 1864, dan vertrekken ze weer naar Huizum. Op de tweede inschrijving (zonder datum van inschrijving) staat behalve Rinze ook Sjouke vermeld. Hij komt dan eveneens uit Huizum en gaat in januari 1870 naar Alphen waar ik hem, evenmin als in Nieuwkoop, in de (alfabetisch op naam aangelegde) bevolkingsregisters trouwens nog niet heb aangetroffen.

Waarom Marten als visser naar Bodegraven gaat? Bodegraven is in 2011 gefuseerd met Reeuwijk. Google leert dat er in 2019 in Streekmuseum Reeuwijk een tentoonstelling Jagen, Vissen & Vangen als broodwinning is geweest:
De opbrengsten van jacht en visserij vormden eeuwen lang voor velen een belangrijke aanvulling op het inkomen. Dat kon omdat wild en vis vroeger in verhouding veel meer opbracht dan nu. Het waren dus broodvissers en broodjagers.
En als ik het goed begrijp gebeurde dat vissen dan (mede?) in de Reeuwijkse plassen, die eigenlijk zo’n beetje tussen de twee plaatsen in liggen. Misschien dat Marten hier ook heeft gevist?
Wb het overlijden van Marten zag ik dat de Meije niet alleen een riviertje maar ook het daarlangs gelegen dorpje kan betreffen. Of betreft de vermelding toch het riviertje en kan hij daar met zijn eigen schip naartoe zijn gevaren? Het wonderlijke vind ik nog steeds dat Hijlke ook aanwezig is.

Sjouke arriveert in 1895 in Delft, afkomstig uit Barendrecht. Voor deze plaatsnaam staat in het bevolkingsregister V.K.W, ik weet niet wat dit betekent? Sjouke is brugwachter. Van 1897 t/m 1908 komt zijn naam voor in 5 notariële aktes, had jij die ms al bekeken? Zijn zoon Gerrit is in 1889 geboren in Oudshoorn, destijds een zelfstandig dorp, nu een wijk in Alphen aan den Rijn. Zijn moeder heet Pietertje Zwanenburg.
De huwelijksakte geeft meteen weer meer info:
BruidegomSjouke Smits
Beroepbrugwachter
GeboorteplaatsLeeuwarderadeel
Burgerlijke staatGescheiden
Leeftijd42 jaar
WoonplaatsOudshoorn
BruidPietertje Zwanenburg
Beroepzonder beroep
GeboorteplaatsOudshoorn
Leeftijd29 jaar
WoonplaatsOudshoorn
Vader van de bruidegomMarten Harkes Smits
Opmerkingoverleden
Moeder van de bruidegomNieske Jochems Wiersma
Opmerkingoverleden
Vader van de bruidGerrit Zwanenburg
Opmerkingoverleden
Moeder van de bruidTrijntje Kraan
Opmerkingoverleden
GetuigeSiemon Kraan
BeroepWatermolenaar
Leeftijd57 jaar
OpmerkingKoudekerk, oom bruid
GetuigeJasper de Graaf
BeroepTimmerman
Leeftijd62 jaar
OpmerkingOudshoorn
GetuigeHendrik Willem de Graaf
BeroepTimmerman
Leeftijd32 jaar
OpmerkingOudshoorn
GetuigeLeendert Buner
Beroepveldwachter
Leeftijd37 jaar
OpmerkingOudshoorn
GebeurtenisHuwelijk
Datum22-04-1886
GebeurtenisplaatsOudshoorn
DocumenttypeBS Huwelijk
ErfgoedinstellingGemeentearchief Alphen aan den Rijn
CollectiegebiedZuid-Holland
Archief113.1.06
Registratienummer20
Aktenummer3
Registratiedatum22-04-1886
AkteplaatsOudshoorn
CollectieArchief van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Oudshoorn, 1811- 1917
BoekRegisters van akten van huwelijk en echtscheiding, 1811 - 1917.
Opmerkingafkondigingen 11-04-1886 en 18-04-1886 te Oudshoorn
Ze krijgen ook twee dochters, die als peuter en baby overlijden. Kort na de geboorte van de jongste in 1891 overlijdt Pietertje Zwanenburg.
En het eerste huwelijk van Sjouke:
BruidegomSjouke Smits
Beroepbrugwachter
GeboorteplaatsLeeuwarderadeel
Leeftijd31 jaar
WoonplaatsOudshoorn, onlangs te Alphen
BruidPietje Verkerk
Beroepdienstbode
GeboorteplaatsAlphen
Leeftijd28 jaar
WoonplaatsAlphen
Vader van de bruidegom
Marten Harks Smits
Opmerkingvisser, Bodegraven
Moeder van de bruidegomNieske Jochems Wiersma
Opmerkingoverleden
Vader van de bruidMaarten Verkerk
Opmerkingschepenjager, Alphen
Moeder van de bruidWiggerina van Ofwegen
Opmerkingzonder beroep, Alphen
GetuigeKlaas van der Boom
Beroepschepenjager
Leeftijd60 jaar
OpmerkingAlphen
GetuigeCornelis Annaars
Beroepschepenjager
Leeftijd32 jaar
OpmerkingAlphen, zwager bruid
GetuigePetrus Martinus van der Voort
Beroepveldwachter
Leeftijd39 jaar
OpmerkingAlphen
GetuigeNicolaas Samsom
Beroepsecretaris
Leeftijd30 jaar
OpmerkingAlphen
GebeurtenisHuwelijk
Datum27-02-1875
GebeurtenisplaatsAlphen
DocumenttypeBS Huwelijk
ErfgoedinstellingGemeentearchief Alphen aan den Rijn
CollectiegebiedZuid-Holland
Archief112.1.07
Registratienummer28
Aktenummer4
Registratiedatum27-02-1875
AkteplaatsAlphen
CollectieArchief van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Alphen, 1811-1917
BoekRegisters van akten van huwelijk en echtscheiding, 1812 - 1917.
Opmerkingafkondigingen 14-02-1875 en 21-02-1875 te Alphen en Oudshoorn <br/>bij vonnis van de arrondissementsrechtbank te 's-Gravenhage van 21-03-1885 is het huwelijk door echtscheiding ontbonden en 02-04-1885 te Oudshoorn ingeschreven
Groeten van Jacqueline
Plaats reactie