Pieter Aedes (Brouwer)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
IngridR.
Contacteer:

Pieter Aedes (Brouwer)

Bericht door IngridR. »

Hoe kom ik de namen te weten van de ouders van deze bruid en bruidegom? Staan die wel vermeld op de akte maar zijn ze niet opgenomen in de transcriptie voor Internet?

Trouwregister Hervormde gemeente Nes (Ameland), 1736; Bevestiging huwelijk 24-06-1736 van Pieter Aedes en Ybeltje Tjepkes.
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Ingrid,
Was het maar waar, dat de namen van de ouders van bruidegom en bruid bij de huwelijksinschrijving erbij stonden vermeld.
Zou het geheel een stuk makkelijker maken.
Bij Ned. Duitsch Gereformeerd kom ik ze niet tegen.
Soms staan er familieleden vermeld bij de inschrijvingen die via het gerecht liepen.
Via andere bronnen of combinaties moet je er zelf proberen uit te komen.
Vele familienamen zijn pas na 1811 aangenomen.
Ik neem aan, dat je zelf nog nooit onderzoek heb gedaan in het archief betr. de periode van voor 1811 in de trouwregisters van Friesland.
Succes verder met het puzzelen.
Everardus
IngridR.
Contacteer:

Bericht door IngridR. »

Bedankt, Everardus.
Dus wat het speurwerk via Internet betreft is dit het eindstation :cry:
Een familielid dacht wel een vader en moeder voor de bruidegom te hebben gevonden maar deze lijken me niet juist, gelet op het patroniem. En als ik zoek op alleen het patroniem krijg ik wel enkele nakomelingen maar geen voorouders, dus....
Maar terug tot begin 1700 is al heel mooi! Hoewel..... :lol:

Groeten van Ameland, Ingrid Brouwer
wolter

Pieter Aedes

Bericht door wolter »

Hallo Ingrid,
Wellicht ga ik je een antwoord geven, wat je familielid ook al gegeven heeft, en wat inderdaad kwa patroniem niet juist lijkt.
Toch geef ik het je: bij mijn weten zijn de ouders Hendrik Lammerts (Lammerds) Kooyker en Grietje (Grietie) Paulus.
Ik heb deze informatie niet door eigen onderzoek, maar ook gekregen van iemand, deze bron staat met name genoemd staat in het blauwe boek over de familie Brouwer en is in bezit van het familielid waar je het over hebt.
Doe hem overigens mijn hartelijke groeten.
Voor meer informatie moet je je dus maar met deze bron in verbinding stellen
En volg vooral het advies van Everardus op en ga zelf onderzoek doen in het archief.
Groet,
Wolter
LaurensW

Re: Pieter Aedes (Brouwer)

Bericht door LaurensW »

Ik weet niet of iemand deze string nog leest maar ik heb een vraag over de ouders van Pieter Aedes. Hij is dus mijn over...grootvader van moeders kant. EN ik vraag mij dus nu af hoe jullie aan de naam komen van Lammerts Kooyker. Ik vind namelijk ook de naam van Ade Tjipkes. Dus wie is nu de echte vader van Pieter en waarop is dit gebaseerd? Groeten, Laurens (via wolf naar bonsen naar Brouwer)
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Laurens,

Of de eerder genoemde Hendrik Lammerts (Lammerds) Kooyker en Grietje (Grietie) Paulus nog steeds als ouders genoteerd staan weet ik niet, zelf zou ik er niet snel op inzetten.
Is de volgende Eede nog een optie? Pieter Aedes doopt in 1753 iig een Jacob.
Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving(Akte)datum: 22-01-1711Plaats: Ferwerderadeel
Bijzonderheden: Op 22 januari 1711 ingekomen van Ameland
Lidmaat Eede Jacobs
Bronvermelding
Lidmatenregister Herv. Gemeente Ferwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 232
Gemeente: Ferwerderadeel
Periode: 1656-1850
Slecht één doopvermelding - maar wel van een Pieter:
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 03-04-1711Plaats: Ferwerd
DopelingPijter
VaderEede Jacobs
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Ferwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0229
Gemeente: Ferwerderadeel
Periode: 1656-1772
Groet, Jacqueline
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Laurens,

Op het gevaar af dat Eede Jacobs in de loop der jaren inmiddels al lang is afgeschreven als mogelijke vader van Pieter Aedes, hier toch nog wat meer over de man:

Een vermelding uit een artikel over de kerk van Ferwert, via https://pknferwert.nl/wp-content/upload ... dekerk.pdf
In het jaar 1717 zweeg het orgel ten dele en werd iemand van Ameland gevraagd :
“ Aan Eede Jacobs van Ameland 5 car. Guldens en 12 stuivers betaald ter saake enighe diensten aan’t orgel om enighe Clavieren te verbeteren die stom waren “
Van https://www.amelanderhistorie.nl/news/s ... inds-1650/
Op 21 jan. 1704 was Jacob Eedes "schooldienaer in de buieren op Ameland". In 1727 was mr. Ede Jacobs schoolmeester "tot Nes in de Buuren".
In 1732 wordt hij zijdelings genoemd in het notarieel van Amsterdam, hij is dan nog steeds schoolmeester.
Soort registratie: Kwitantie(
Akte)datum: 04-10-1732
Plaats: Amsterdam
Soort akte: Kwitantie
Bijzonderheden:
Notaris: Samuel Wiselius
Locatieomschrijving: Buuren op Ameland
Locatieomschrijving: Ameland
Locatieomschrijving: Straat Davidz
Onderwerpsomschrijving: weduwe, ontvangst erfdeel zwager, overleden op schip 'Liefde', walvisvaart
Geregistreerde Vrouwtje Wybrends
Geregistreerde Willem Stoel
Geregistreerde Jan Veeckens
Geregistreerde Eyntje Cornelisz
Geregistreerde Gerrit Andwys
Geregistreerde Claas Douwesz
Geregistreerde Lysbeth Jacobs
Geregistreerde Wybrend Douwesz
Geregistreerde Aagje Wybrends
Geregistreerde Abraham Brandt
Geregistreerde Neeltje Wybrends
Geregistreerde Eede Jacobsz
Notariële archieven, archiefnummer 5075, inventarisnummer 9668, aktenummer 657320
Gemeente: Amsterdam
Periode: 1732
Groet, Jacqueline
LaurensW

Bericht door LaurensW »

Hallo Jacqueline,
Dit klinkt al heel wat beter dan de Kooiker versie als vader! Top. Ik had Pieter Aedes ook gevonden in Ferwerd maar kon dat niet zo plaatsen. Nu neem ik aan dat pappa Eede Jacobs met vrouw naar Ferwerd is getrokken, daar is Pieter geboren. Vervolgens zijn ze weer terug gegaan naar Ameland. Mogelijk om daar weer als onderwijzer te gaan werken? Ik ben hier heel blij mee!
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is: 1. hoe ben jij verbonden aan de familie Brouwer en 2. dat genoemde blauwe boekje over de familie Brouwer. Maar tot zover al heel erg bedankt voor de info! ik kan en ga er weer mee verder. Thx, Laurens
Plaats reactie