Pieter Jelles Hiemstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Pieter Jelles Hiemstra

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 9 dec 2005 8:13 pm

Wie weet wanneer Klaaske Jans Bosch, Bos of Bosma of misschien nog een andere familienaam, overleden is? Zij is een dochter van Jan Annes en Fetje Johannes en huwde op 12-01-1817 te Workum met Pieter Jelles Hiemstra. Ze woonde in ieder geval vanaf haar geboorte op 04-05-1796 tot 1849 te Workum. Ze hadden meer dan 10 kinderen, daarom hoop ik dat iemand ze wel in een overzicht heeft. Tot slot kan ik nog zeggen dat het een RK familie betreft.

Bij voorbaat mijn dank, Maikel.

Margreet

feddrik pieters hiemstra

Bericht door Margreet » zaterdag 10 dec 2005 12:39 am

Ik heb kind Feddrik Pieters Hiemstra (geboren 1836) in mijn bestand- hij huwt 1862 te Workum met Regina Harmens Stoelinga, geen kinderen mij bekend, Feddrik overlijdt 1870, en Regina hertrouwt 1873.
Ik kan Klaaske ook niet vinden te overlijden - in Friesland althans, ook niet als Klaske-Klazina of met Johannes ipv Jans.

hinke

Klaasje Bosma

Bericht door hinke » zaterdag 10 dec 2005 12:08 pm

Zou dit een mogelijkeheid zijn?

Overlijdensakte Workum, 1872
Aangiftedatum 17 augustus 1872, akte nr. 64
Klaasje Bosma, overleden 15 augustus 1872, oud 83 jaar, weduwe
N.B. Overleden te Purmerend

groet, Hinke.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Pieter Jelles Hiemstra

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 10 dec 2005 1:02 pm

Hoi Margreet, hoi Hinke, bedankt voor jullie reaktie, de oplossing van Hinke kan de juiste zijn, de leeftijd wijkt weliswaar een aantal jaren af, maar ik zal de akte er tzt toch even op naslaan.
Ook zal ik naar de huwelijksbijlagen van Feddrik en Regina kijken, je weet maar nooit. Of heb jij die al bekeken, Margreet ?
En als deze 2 mogelijkheden geen resultaat opleveren, dan rest mij niets dan een heleboel andere aktes bekijken, dus ik hoop nog op een reaktie van iemand die mij 100 % zekerheid kan geven.

Ik zal hierna ook nog een vraag stellen over Klaaske haar grootmoeder,
Jildou Jacobs, dus als jullie daar iets over weten, ik houd mij aanbevolen.

Maikel Galama.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

aktes klaasje en kinders volgende week

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 10 dec 2005 4:15 pm

Nee, ik heb niks bekeken, Regina Stoelinga is 'maar' een ander kleinkind van mijn voorvader - kan ik volgende week wel even doen - plus ovl. akte Klaasje.

Gast

nazaten hiemstra in noord-holland

Bericht door Gast » zaterdag 10 dec 2005 4:42 pm

Er zijn meer nazaten Hiemstra in Noord-Holland: Anne Pieters staat in genlias vader van bruid 1882 den Helder. Verder huwen er nazaten Feddrik* Hiemstra (de broer van Pieter Jelles), allen geboren Bolsward.
Maakt ovl. Purmerend aannemelijker.
Mvg, margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 10 dec 2005 6:00 pm

Hoi Margreet, ik neem je aanbod om even naar Klaaske haar overlijden te kijken met beide handen aan, dan hoor ik het volgende week wel. Tot wederdienst bereid en alvast bedankt, Maikel.

pappaharry

Hiemstra

Bericht door pappaharry » zondag 11 dec 2005 10:56 pm

Misschien zinvol om ook de overlijdensakte van 'Pieter' Jelles nog even te checken op ouders:
Trouwregister Hervormde gemeente Nijland, 1771 DTB nr: 877, 1651 - 1810 Vermelding:Derde proclamatie van 19 mei 1771
Man: Jelle Feddriks, Oosterend Vrouw: Siouk Gerryts, Nijland
Hun vierde kind was : Dopeling: Fedrik Gedoopt op 6 april 1779 in Roodhuis (ov. 29-04-1847 Bolsward);
En de zevende (van de acht ) Dopeling: Petrus (2) Gedoopt op 26 juni 1785 in Roodhuis
Die zou dan dezelfde moeten zijn als 'Pieter' Jelles Hiemstra, die met Klaaske trouwde en op 19-08-1841, oud 57 jaar (gehuwd)
te Workum overleed ..al komen ook hier leeftijd en doopjaar niet overeen..

mhuisman

Klaasje Bosma

Bericht door mhuisman » maandag 12 dec 2005 7:11 pm

Nou, dat was haar wel, Maikel en Hinke - en hem ook hoor Pappaharry - (al had ik mezelf niet zo druk gemaakt om 2 maanden leeftijdsverschil in doop- en ovl ...helaas geen achternaam voor Sjoukje)


Heden ... (verschenen en gecompareerd ed doorgestreept ...) ge-exhibeerd een door de gemeente Purmerend afgegeven uittreksel BS ...
Klaasje Bosma, geboren en wonend Workum, weduwe van Pieter Jelles Hiemstra, dochter van Jan Bosma en Fetje, de geslachtsnaam de (naasten ?- moeilijk leesbaar) niet bekend ..
ovl 'smorgens half 8 te Purmerend in het huis staande aan het kerkhofspaedje numero houdend vijf en veertig wijk B.
..voorgelezen onder goedkeuring .. negenentwintig gebruikte woorden ...

Geen aangevers en verdere namen.


Pieter: Geboren Oosterend, zoon van Jelle Feddriks Hiemstra en Sjoukje Gerrits, echtgenoot Klaaske Jans Bosch, zadelmaker - huis moeilijk te lezen.
Aangifte door Lieuwe Lanting, 42jr. en Pieter Paulus van der Veer, 34jr.

Omdat alles hier in stond hoefden de huw.akten kinderen eigenlijk niet meer, toch?

groetnis, margreet
NB: hoe maak ik puntjes op een e, in dit geval geexhibeerd)

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Pieter Jelles Hiemstra

Bericht door Maikel Galama » maandag 12 dec 2005 8:09 pm

Margreet, ik heb geen idee hoe je puntjes op de e moet zetten, puntjes op de ï kan ik wel, alt 139. Dank je wel voor het bekijken van de akte van Klaasje, stond er ook overleden 15 augustus 1872, oud 83 jaar in? Bij een overlijdensakte in Workum van iemand die in Purmerend overlijdt, verwacht ik namelijk wel een maand tijdsverschil.
Sjoukje Gerrits behoort tot de Westendorp-familie.
De huwelijksakten van de kinderen hoefden inderdaad niet meer, mij ging het in ieder geval slechts om Klaasje.
Enne, puntjes op de e doe ik via : alt 137 Dat zal bij jou ook wel zo zijn.
Nogmaals bedankt, en dat geld voor en Margreet en Hinke en Pappaharry
Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

nog maar eens terug dan ...

Bericht door Margreet Huisman » maandag 12 dec 2005 9:40 pm

Ik heb niet echt op de datum gelet - Tresoar geeft aangifte 17 aug- en ovl 15. Zoiets stond hier ook, ik zoek meestal op maand om de akte op zo'n vel terug te vinden tussen de andere 50.
Ik nam/neem aan dat ze overgebracht is, en dat ze gelijk de akte meenamen. Purmerend en omgeving-Workum zal een bootdienst gehad hebben, dan kan het sneller dan maand.
Er staat me heel vaag iets bij van 80 jaar, maar Tresoar heeft leeftijd uit de akte zelf, tenzij overtypfout.

Zal nog eens kijken.
M.
NB. die alt-combinaties halen vooralsnog niks uit, zal eerst mijn toetsenbord wel beter moeten installen/instrueren.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Klaasje Bosma

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 13 dec 2005 9:31 pm

Maikel,

Nagekeken: Ge-exhibeerd den 17 augustus 1872 ... dat .. is overleden den vijftienden augustus 1872, ... in den ouderdom van drie en tachtig jaren ...


Aangever in Purmerend was vast geen kind, naam moeder was immers niet bekend - misschien was ze bij die achterneven, die zullen haar exacte leeftijd niet gekend hebben.

Een van de andere forumbezoeksters zit meen ik bij Purmerend in de buurt,
die kun je misschien vragen om origineel.

Margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » woensdag 14 dec 2005 10:18 am

Margreet, nogmaals bedankt. Eindconclusie: een leeftijdsverschil van 6 jaar is best wel veel, ook voor een overlijdensakte, maar het noemen van partner en ouders is een vrij goed bewijs dat het om onze Klaaske gaat. De 2 dagen verschil tussen overlijden en inschrijving blijf ik kort vinden, maar vooruit maar, zo belangrijk is Klaaske genealogisch gezien nou ook weer niet voor mij. De zaak is hiermee opgelost en ik ga vrolijk verder met nieuwe vraagstukken. Bijv. Jildou Jacobs, nog steeds geen reaktie ontvangen, oftewel van een hogere moeilijkheidsgraad.
Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 29 jun 2007 10:50 pm

Ahoy,

Het voert te ver, i know, maar ik kwam er toevallig langs.
Wat deed Klaaske in Purmerend?
Een kind van haar namelijk Fettje Pieters Hiemstra trouwde nog in Workum 1845 met Bastiaan Wervenbosch.
2 kinderen Wervenbosch en Fetje zelf zijn begraven in Purmerend, er trouwen 3 kinderen bij genlias, ovv gb. Purmerend, en moeder: Fetje Pietersdochter Heemstra.

http://www.schiltmeijer.nl/Plaatsnamen/ ... Overw..htm

groet margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Klaasje Bosma en Fettje Pieters Hiemstra

Bericht door Maikel Galama » zondag 1 jul 2007 12:52 pm

Hoi Margreet,

het voert idd wat te ver maar de oplossing lijkt zeer aannemelijk.

Hoewel ik de site mbt de Noord-Hollandse grafschriften wel kende heeft het me ook maar weer eens duidelijk gemaakt dat ik daar wat vaker moet kijken, zeker wanneer ik het vermoeden heb dat iemand buiten Friesland is overleden.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie