Begraafplaats Leeuwarden (voormalige?)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linda Moes
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 19 dec 2005 11:28 pm
Locatie: Oldenzaal

Begraafplaats Leeuwarden (voormalige?)

Bericht door Linda Moes » zondag 10 dec 2006 12:36 pm

Hoi allemaal,

Het gaat om het volgende. Een voorouder, Hans de Groot, geb.16/02/1890 en overl. 09/11/1918 (aan de spaanse griep) was volgens mijn opa begraven op een begraafplaats in Leeuwarden. Deze begraafplaats is er volgens zijn zeggen niet meer, want daar is toendertijd een autosnelweg overheen gelegd. Ik kan het niet meer navragen want mijn opa leeft inmiddels ook niet meer.
Wie kan mij hier verder over vertellen of dit inderdaad klopt. Heb inmiddels ook gekeken op graftombe maar daar is over hem niets te vinden. Zijn vrouw Janna Babois is begraven op een begraafplaats in Sexbierum, haar gegevens heb ik verder dus al.
Wie kan mij hier verder iets over vertellen of heeft tips waar ik kan gaan kijken. :?:

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » zondag 10 dec 2006 3:31 pm

Dag Linda,

Heb je al eens gekeken op deze website:

http://www.begraafplaats.org/leeuwarden/

Ik kan er zo gauw geen verwijzing vinden naar een snelweg. De enige weg die volgens mij in aanmerking komt is de N31, met als vertakking de N358. Maar die ligt niet op de oude stadsbegraafplaats.

Een andere zoekmogelijkheid is het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) te vinden op: http://www.gemeentearchief.nl/

Bij de beeldbank hebben ze plattegronden van begraafplaatsen.

Groeten van Richard

Tabe
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 19 aug 2006 3:12 pm
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Tabe » zondag 10 dec 2006 4:31 pm

Het kan haast niet anders of het moet de oude Begraafplaats aan de Spanjaardslaan in Leeuwarden zijn. Maar iets van een autoweg erover ???...is mij niet bekend. En ik ben toch een echte Leeuwarder. Veel liwwadders zijn hier begraven, waaronder ook enkel naamgenoten van mij.

zie ; http://pjdolstra.myphotoalbum.com/view_ ... 05&id=Alg3

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 10 dec 2006 5:05 pm

Hallo allemaal,

De rk begraafplaats ligt aan de Harlingerstraatweg. Die heeft dan verderop meteen het enigste stuk snelweg in Friesland, naar Harlingen. Maar ik kan me niks heugen van dat de begraafplaats daardoor in moest krimpen.
De nieuwe algemene ligt niet aan zo'n grote weg.
En dan is er nog Huizum, die ligt wel dicht bij de rondweg.

Margreet

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Bericht door Cor » zondag 10 dec 2006 5:12 pm

Hallo Linda en anderen.

Op url: http://www.dodenakkers.nl/artikelen/old ... rkhof.html heb ik gevonden dat op het Oldehoofsterkerkhof tot 1833 is begraven en daarna aan de Spanjaardslaan.
Behalve het R.K. was er na 1833 geen andere begraafplaats in Leeuwarden, dus moet hij aan de Spanjaardslaan begraven liggen.
Deze begraafplaats is nog steeds geheel aanwezig, zij het dat hij in verval is geraakt.
En er loopt geen openbare weg doorheen en dus ook geen autosnelweg.
Hoe oud of de R.K. begraafplaats is weet ik niet, maar doet hier verder ook niet terzake.

Groeten, Cor Seinstra

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Bericht door Cor » zondag 10 dec 2006 5:17 pm

Ik zie nu het antwoord van Margreet.
De R.K. begraafplaats en de Huizumer begraafplaats zijn niet ingekrompen voor wegenaanleg of woningbouw o.i.d.
En we hebben autosnelweg van Wirdum tot de grens met Overijssel !!!
En van de Afsluitdijk via Sneek en Drachten tot de Gron. grens !!!

Cor.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Begraafplaatsen Leeuwarden

Bericht door Maikel Galama » zondag 10 dec 2006 7:58 pm

Hoi allemaal,

ik merk dat vrijwel iedereen veel waarde hecht aan het woord snelweg, ik besteed wat minder aandacht aan zo'n uitspraak die de opa van Linda deed. Een kern van waarheid zal zo'n uitspraak echter wel hebben.

De begraafplaats aan de Spanjaardslaan gooit heel erg hoge ogen omdat dit één van de algemene begraafplaatsen in 1918 in Leeuwarden was. En er loopt tegenwoordig een redelijk grote weg langs, door ouderen al snel autosnelweg genoemd. Daarnaast kan opa heel goed bedoeld hebben dat er niet meer begraven werd ipv dat hij niet meer bestond.

Een andere mogelijkheid is de begraafplaats van Huizum, deze werd dacht ik vnl. gebruikt door mensen uit Huizum zelf of mensen uit het zuidelijk deel van Leeuwarden.

Op de Noorderbegraafplaats werd voor het eerst begraven in augustus 1919, ook deze begraafplaats valt derhalve af.

Ook de katholieke begraafplaats is mogelijk, deze bestaat sinds 1882, maar ik vermoed dat Hans de Groot niet van katholieke huize was, de kans dat hij dus op deze begraafplaats werd begraven is te verwaarlozen.

Samenvattend, de Spanjaardslaan zou mijn eerste keus zijn, wellicht te bewijzen via een overlijdensadvertentie of rouwkaart (op Tresoar liggen bijna alle Friese kranten op datum) of via Friedoc (ook af en toe op Tresoar aanwezig, ik dacht dinsdag- en woensdagmiddag ).

In hoeverre er nog oude indexen van de leeuwarder begraafplaatsen zijn weet ik niet, het zou in dit geval wel handig zijn. Van de katholieke begraafplaats weet ik dat er een index bij Friedoc aanwezig is (en op de begraafplaats zelf natuurlijk ook).
Over de begraafplaats aan de Spanjaardslaan zijn meerdere publicaties verschenen, o.a. is er niet zo lang geleden nog een boekje uitgegeven door Terebinth: http://www.terebinth.nl/funeraire_reeks ... warden.htm

Linda succes verder met je speurtocht,

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 10 dec 2006 8:22 pm

Niemand noemt de jelsumerstraat of de spanjaardslaan een snelweg, ook al is hij geasfalteerd - maar een rondweg wel, lijkt me.
Ik meen dat rk achterin een stuk is kwijtgeraakt aan de autoweg itt het fietspad om westeinde heen, maar dat weet ik niet zeker.

In elk geval, dit heeft het HCL:
10. Overige archieven
-Stedelijke begraafplaats 1833-1970:
De legger der graven op de begraafplaats aan de Spanjaardslaan 1833-1970 bevat o.a. grafnummers, begraafdata, namen van begravenen en grafeigenaren. Klapper K11.2-3.

groet margreet

Gebruikersavatar
Linda Moes
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 19 dec 2005 11:28 pm
Locatie: Oldenzaal

Begraafplaats Leeuwarden

Bericht door Linda Moes » dinsdag 12 dec 2006 11:25 pm

:oops: Mijn vraag heeft tot mijn verbazing heel wat reactie's losgemaakt.
Ik ben hier heel blij mee en heb tegeljkertijd wat aanknopingspunten waar ik verder kan zoeken. :wink:
Allemaal heel erg bedankt en als ik hem gevonden heb of in ieder geval weet wat er met hem/zijn graf is gebeurt laat ik het weten.
Nogmaals bedankt allemaal

Plaats reactie