Johan Merten Hamer & Maria Magdalena NN

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
blauwe_parel

Johan Merten Hamer & Maria Magdalena NN

Bericht door blauwe_parel »

Beste mensen,

Johan Merten Hamer & Maria Magdalena NN laten op 29-04-1753 hun dochtertje Anna Clara hervormd dopen te Joure/Westermeer/Snikzwaag.

Meer kan ik over hen niet vinden zoals de achternaam van de moeder, het trouwen van de ouders of de herkomst van beide ouders of zelfs het beroep van de vader. Ook vraag ik me af of zij wellicht naar elders zijn vertrokken.

Is er iemand die me aan meer info kan helpen?

Met dank en vriendelijke groet,
Margaret
jacqueline

Re: Johan Merten Hamer & Maria Magdalena NN

Bericht door jacqueline »

Kan hij deze militair zijn? (via nationaalarchief.nl)
Landmacht: Officieren, Onderofficieren en Manschappen (Staatse Militairen)
Periode: 1707 - 1795
Achternaam Hamer
Voornaam Johannes
Wapen Infanterie
Regiment Oranje-Nassau 2e regiment
Bataljon 3
Compagnie E, Wartensleben
Aard van de bron Stamboek
Laagste jaar 1753-00-00
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.01.19, inventarisnummer: 1962, folionummer: 214
Het Staatse Leger: militairen vóór 1795

Bronverwijzing: 1962 Het 3e bataljon van het 2e regiment Oranje Nassau, 1747-1794, scan 234 of
https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 962&query=

Standplaats Leeuwarden sluit aan bij de gegevens via dit document https://kwakonline.eu/wp-content/upload ... laats1.pdf:
Leeuwarden Regiment Oranje - Nassau nr. 2 1752-1759IR748c
Uit Duitsland dan, en hoewel pas 16 jaar bij inschrijving in Herborn al met vrouw en één kind - ? De bevalling in Joure zou dan onderweg van Herborn naar Leeuwarden hebben plaatsgevonden?
In de kolom Gedient staat ook nog iets over Frankrijk, heeft hij dan op 16-jarige leeftijd ook al eerder gediend?

Groet, Jacqueline
blauwe_parel

Dag Jacqueline,

Dankjewel voor je reactie.

Ik weet niet hoe jong men vroeger al in dienst mocht. Maar om als 16e jarige al een vrouw en kind te hebben is wel wat jong inderdaad. Johannes heeft zich aangemeld voor het leger op 14-03-1753 te Herborn Duitsland en is uit dienst gegaan op 12-03-1756 te Leeuwarden.
Helaas staat de naam van Johannes Hamer zijn vrouw er niet bij.
Maar ik kan met deze informatie helaas niet zien of deze Johannes Hamer dezelfde is als de Johan Merten Hamer die ik zoek.

Het is wel opvallend dat van Johan Merten Hamer nergens iets te vinden is. Dan denk je dat hij maar tijdelijk in Friesland verbleef. Ik weet ook niet wat Johan zijn beroep is geweest.

Ik hoop dat iemand nog meer bovenwater kan krijgen.

Hartelijke groet,
Margaret
Michiel

Bericht door Michiel »

Hi Margaret,

Heb je iets meer achtergrond, of vanwaar interesse in dit echtpaar?

Voor nu slechts denkrichtingen.

In Joure in 1706 trouwt een Marten Everts met Sytske Lyckles, denkelijke dochter van Lyckle Johannes en Aaltje Goslycks. Zij dopen in 1712/3 een Johannes. In de tijd kan dat nog passen met Johan Mertens die in 1753 Anne Clara doopt. Twee andere kinderen van Marten Everts zijn schipper en schippersvrouw; dat varende bestaande past mogelijk ook Johan Mertens. De achternaam Hamer niet kunnen terugvinden of verklaren, misschien van/via zijn vrouw.

In Lemmer is in 1744/9 een Johannes Martens timmermansknecht (ambacht als achternaam?). Deze doopt denkelijk in 1731 al een zoon, die dan zelf in 1753 trouwt. In de tijd past deze minder mooi.

Op Anne Clara niks kunnen vinden behalve andere vernoemingen, die (voor hervormde dopen) teruggaan naar Anna Clara Canter te Leeuwarden.

Op Maria Magdalena omgeving Joure, alleen een Maria Magdalena Wolf gevonden die in 1757 Nicolaas Renner trouwt (hij in ieder geval Luthers).

Hopelijk later meer.

Michiel
blauwe_parel

Dankjewel Michiel voor je speurtocht.

Een goede vraag van je waarom ik in dit echtpaar geinteresseerd ben.
Dat is omdat ik in Zwolle de volgende voorouders heb en hoop een link te vinden met de Friese vondst.

Marten Hamer(s) (Maarten/Maren/Martin/Marton) X 1) (waar ?? wanneer ??) (Maria Magdalena ???) 2) in 1786 te Zwolle X Janna Konst
Marten werd 30-05-1809 te Zwolle begraven. Zijn NN echtgenote 25-11-1785 te Zwolle.
Zij woonden voor de Kamperpoort te Zwolle en waren Luthers. Het beroep niet gevonden.

Dit 1e echtpaar kreeg twee kinderen:
1) Andries geb. 03-03-1750 (waar ?) ov. 02-12-1825 te Zwolle. Huwde 1) in 1750 Geertje Kienhorst 2)1804 Willemina Schonewolf
Andries was werkman, schipper, scheepstimmermansknecht en timmermansknecht.
2) Anna Clara geb. ca 1753 (waar ?) spinster, arbeidster, huwde 1) 1769 Nicolaas Raatslag, 2) 1777 Gerrit H J Mook.
Anna overleed 01-10-1812 te Zwolle, Hoogstraat 74. Zij was spinster en arbeidster.

Deze Anna Clara Hamer(s) haar eerste kind (1770) was een meisje die Maria Magdalena genoemd werd. Kennelijk is dit meisje vroeg overleden, want in haar 2e huwelijk wordt er als eerste weer een meisje geboren (1770) die ook weer de naam Maria Magdalena krijgt.
Dit is voor mij een reden te denken dat haar moeder wellicht Maria Magdalena heette.

Jouw vondsten houd ik in gedachten.
De vondst van Jacqueline is ook interessant. Want de Johannes Hamer uit haar bericht zegt op 14-03-1753 al een kind te hebben.
Dit zou kunnen passen met mijn Zwolse gegevens nl Andries geb. 1750. Dan zou na 14-03-1753 Anna Clara geboren en gedoopt zijn.
Alleen een vader van 16 jaar lijkt mij een schrijffout.

Heeft iemand nog meer info die kan helpen?

Met dank,
Margaret
blauwe_parel

Dankjewel Michiel voor je speurtocht.

Een goede vraag van je waarom ik in dit echtpaar geinteresseerd ben.
Dat is omdat ik in Zwolle de volgende voorouders heb en hoop een link te vinden met de Friese vondst.

Marten Hamer(s) (Maarten/Maren/Martin/Marton) X 1) (waar ?? wanneer ??) (Maria Magdalena ???) 2) in 1786 te Zwolle X Janna Konst
Marten werd 30-05-1809 te Zwolle begraven. Zijn NN echtgenote 25-11-1785 te Zwolle.
Zij woonden voor de Kamperpoort te Zwolle en waren Luthers. Het beroep niet gevonden.

Dit 1e echtpaar kreeg twee kinderen:
1) Andries geb. 03-03-1750 (waar ?) ov. 02-12-1825 te Zwolle. Huwde 1) in 1750 Geertje Kienhorst 2)1804 Willemina Schonewolf
Andries was werkman, schipper, scheepstimmermansknecht en timmermansknecht.
2) Anna Clara geb. ca 1753 (waar ?) spinster, arbeidster, huwde 1) 1769 Nicolaas Raatslag, 2) 1777 Gerrit H J Mook.
Anna overleed 01-10-1812 te Zwolle, Hoogstraat 74. Zij was spinster en arbeidster.

Deze Anna Clara Hamer(s) haar eerste kind (1770) was een meisje die Maria Magdalena genoemd werd. Kennelijk is dit meisje vroeg overleden, want in haar 2e huwelijk wordt er als eerste weer een meisje geboren (1770) die ook weer de naam Maria Magdalena krijgt.
Dit is voor mij een reden te denken dat haar moeder wellicht Maria Magdalena heette.

Jouw vondsten houd ik in gedachten.
De vondst van Jacqueline is ook interessant. Want de Johannes Hamer uit haar bericht zegt op 14-03-1753 al een kind te hebben.
Dit zou kunnen passen met mijn Zwolse gegevens nl Andries geb. 1750. Dan zou na 14-03-1753 Anna Clara geboren en gedoopt zijn.
Alleen een vader van 16 jaar lijkt mij een schrijffout.

Heeft iemand nog meer info die kan helpen?

Met dank,
Margaret
jacqueline

Hallo Margaret en Michiel,

Als je in het betreffende stamboek bladert staan er veel meer jongens van 16 en zelfs van 14 en 15 jaar in. Dus ik denk nu dat die leeftijd toch wel juist is. En verder heb ik me denk ik ook vergist in de betekenis van de tekens in de kolommen Frau en Kinder. Waarschijnlijk betekenen ze dat de betreffende militair geen vrouw en/of kinderen heeft, tussendoor staat er namelijk af en toe onder Frau ineens een ja, dat is anders niet logisch?
Waarmee deze Johannes Hamer in theorie natuurlijk altijd nog jouw man kan zijn. (Misschien zijn dochter) Anna Clara trouwt trouwens wel heel jong zie ik bij jouw gegevens.

Waar heb je de doopdatum van Andries gevonden? Zijn eerste huwelijk in 1750 is denk ik een verschrijving?

Aanvulling: Gerrit Mook, de tweede man van Anna Clara, lijkt ook militair? Zie o.a. https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... 169&query=
Of is dat een ander?
Je ziet wel vaak dat generatie op generatie militair wordt of, in het geval van dochters, ermee trouwt.

Groeten van Jacqueline
blauwe_parel

Jacqueline, ik had al gereageerd, op 'Verstuur' gedrukt maar ik zie het niet terug, dus nu maar weer even kort reageren.

De 16 jarige militair Johannes Hamer valt wat mij betreft af. Hij is te jong om de Marten Hamer uit Zwolle te zijn.

De geboortedatum (03-03-1750) voor Andries komt van hemzelf, maar ik heb het verder nergens kunnen vinden.

Ja, Gerhard Mook is ook militair geweest en de 2e schoonvader van Marten Hamers ook.

Anna Clara Hamer noemt 2x een dochtertje Maria Magdalena en haar laatste dochtertje Marlena wat van Maria Magdalena komt. Als die naam zo belangrijk voor haar was dan mag je vermoeden dat dat de naam van haar moeder geweest kan zijn.

Andries Hamer zijn 1e huw. was in 1770 en zijn 2e in 1804, beiden in Zwolle.

Margaret
jacqueline

Hallo Margaret,

Wb het versturen, ik heb meerdere keren gemerkt dat als een nog niet verstuurde reactie te lang openstaat deze bij het verzenden gewoon verdwijnt. Dus om te voorkomen dat ik opnieuw moet beginnen kopieer ik het bericht tegenwoordig even voor ik op verstuur klik.

Inmiddels heb ik het 13 pagina's tellende topic op het forum van het HCO gevonden https://forum.collectieoverijssel.nl/v ... t=raatslag Gestart in 2011 maar grotendeels uit 2018. Je bent er al best een tijd mee bezig dus, dat maakt de kwestie des te intrigerender

Het verbaasde mij dat Merten Hamer, ook Johan Merten wordt genoemd (het lijkt me tenminste wel dat de doop in Joure de juiste man betreft?), als ik het nu goed begrijp kwam dat bij Luthersen meer voor?

Op pagina 4 staat
Op 02-04-1758 is een Johannes Martinus Haemer getuige bij een doop (Luthers) in Zwolle Johanna Carolina, dochter van Johannes Carel en Martha Loran https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905
Dat lijkt toch jouw man?
Hij zou dan dus in 1758 al in Zwolle zitten?

De militair Johannes Hamer is inderdaad erg jong en wordt ruim een maand voor de doop in Joure dan ook nog zonder vrouw genoemd. Ik kan niet helemaal lezen wat er in 1756 precies aan de hand is, ik dacht iig te begrijpen dat hij Leeuwarden dan verlaat? Hij heeft echter wel voor 6 jaar getekend. Wat me nu toch opvalt is dat het regiment Oranje Nassau nr. 2 in het al eerder genoemde document, in deze periode ook in Zwolle wordt genoemd:
Zwolle Regiment Oranje - Nassau nr. 2 1755- 1757IR748c
Ik weet uit ervaring dat zo'n regiment dan ook nog wel na een aantal maanden in het jaar erna verder kan trekken.

Voor wat het waard is, uiteraard!

Groeten van Jacqueline
blauwe_parel

Je hebt gelijk Jacqueline, ik had inderdaad het topic te lang open staan. Dus nu maar eerst een kopie maken.

Ja dat was een hele correspondentie met het HCO. Recent heb ik het weer eens nagelezen.

Ja, meerdere voornamen werden kennelijk bij de doop gegeven en daarna werd er maar een gebruikt. Dat lijkt bij Marten Hamer zo te zijn, maar ook bij zijn dochter Anna Clara die afwisselend Anna of Clara genoemd wordt. Het is dus handig beide voornamen te kennen zodat je op de afzonderlijke namen kunt zoeken. Maar heb je maar een voornaam terwijl juist de andere meer gebruikt wordt dan vind je niks.

Ik krijg steeds meer de indruk dat deze familie Hamer uit Duitsland komt. Misschien is hij soldaat geweest? Weet jij, of iemand anders, hoe dat vroeger ging met soldaten.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat vroeger zo'n legereenheid van garnizoen naar garnizoen trok beginnend in het zuiden (wat nu Belgie is) en dan langzamerhand naar het noorden toe ik meen zelfs incl. een deel van Duitsland. Maar de volgorde zou Interessant kunnen zijn om te kijken hoe Joure en Zwolle in zo'n schema passen.

In mijn aantekeningen heb ik dat ene Martin Hamer uit Bremerlee [kan ik niet vinden] als matroos op 25-06-1771 naar Batavia gaat op de "Vrouwe Margaretha Maria" vanuit Enkhuizen.
Op 05-12-1771 vaart ene Marten Hamer met de VOC naar Batavia. Hij is dan bosschieter en vaart op "de Pauw" vanuit kamer Delft.
Op 04-07-1772 uit dienst wegens kamer Enkhuizen.
Op 01-02-1773 te Azie uit dienst wegens vermist.
Ik weet niet of dit steeds dezelfde persoon Hamer is.

Geen idee of dit mijn voorvader Marten Hamer is. Maar een voorvader die in de VOC zat had ik nog niet :)

Maar, tijdens deze vaarperiode heb ik niets over hem gevonden in Zwolle. Dus wat dat betreft past het. En mocht het hem zijn, zijn kinderen waren oud genoeg om voor zichzelf te zorgen. In 1769 is hij nog getuige bij het huwelijk van Andries zijn zoon. Dan pas weer in 1777 is hij getuige bij het 2e Huwelijk van Anna Clara zijn dochter.

Margaret
Michiel

Bericht door Michiel »

Hi Margaret, Jacqueline,

Helaas zelf in Friesland niks meer kunnen vinden, de doop uit 1753 is of toeval of indien de gezochte (Johan) Marten Hamer waarschijnlijk eenmalig op doorreis. Verwacht eigenlijk geen Friese voorouders meer, eerder Duits inderdaad.

Wel typisch dat die doop uit 1753 van Anne Clara hervormd is (of was een Lutherse dominee niet voorhanden...). Anderzijds, het lijkt zoon Andries te zijn die in 1784 belijdenis doet (Luthers) te Zwolle. Nakomelingen van Andries Hamer en Anna Clara Hamer zijn sterk in Zwolle geworteld. Gevonden beroepen in die familie zijn met name timmerman en schipper, maar dat was je al bekend denk ik.

Tot zover, hopelijk vinden jullie/anderen meer!

Michiel

Ps. Alleen om gemeld te hebben, op internet maar zonder bron wordt Magteld Meddenberg als eerste vrouw van Marten Hamer genoemd

Ps. Volgens mij is het de weduwe van Marten Hamer die in 1809 op 94-jarige leeftijd overlijdt (scan 73): https://proxy.archieven.nl/20/C5EE40467 ... 568A0842B5

Ps. Gerrit Mook, tweede man van Anna Clara Hamer, vind ik terug als metselaar (gelijk zijn zoon Johannes)
blauwe_parel

Hallo Michiel,

Ik denk dat je gelijk hebt dat het een tijdelijk verblijf in Friesland was toen Anna Clara Hamer gedoopt werd. Daarom is er ws verder niets te vinden in Friesland. Ik begin te denken dat Marten Hamer oorspronkelijk uit Duitsland kwam, maar bewijs heb ik niet.

Deze familie hield zich niet zo strikt aan een religie. Men trouwde Luthers en/of Hervormd.

Op het internet wordt inderdaad gesuggereerd dat Magteld Meddendorp de moeder zou zijn van Anna Clara Hamer, maar geen bewijs is ervoor gevonden. Ik denk omdat ze als getuige optrad men aangenomen heeft dat ze de moeder is.

De weduwe van Marten Hamer nl Janna Konst is overleden op 23-05-1809 te Zwolle en werd op de 30e aangegeven en van de Armenkamer begraven. Ze was gereformeerd. En 94 jaar s wel heel erg oud (ik hoop dat dat klopt). Ik denk dat zij uit Coevorden kwam.
Er zal een ziekte of zo geweest zijn, want Martin Hamel wordt ook de 30-05-1809 begraven en wel om 11.00 uur, ook van de Armenkamer op het Broerenkerkhof (Begraafboek RBSO 746 blz. 310). Omdat ik geen geboorte of dopen van hem heb weet ik niet hoe oud hij geworden is.

Margaret
Petra

Bericht door Petra »

Mijn ervaring is, dat met Duitse namen de twééde voornaam vaak de roepnaam is.
Doop: Johannes Martinus (of Johann Merten, etc.) en in de wandeling Merten.
Zeker in de Groninger Veenkoloniën zie je dat. Fictief voorbeeld:
Vader gedoopt met de voornamen Heinrich Walther, zoon gedoopt als Johann Friedrich, en die laatste heette dan in Groningen Frerik Wolters...
blauwe_parel

Beste Petra,

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dat idee had ik al langere tijd en het maakt het niet gemakkelijker met het zoeken.

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik vermoed dat de ouders van Anna Clara Hamer en broer Andries niet in Zwolle woonden, maar ergens anders.
Ook weten de kleinkinderen van niets over hun grootouders waardoor mijn vermoeden richting Duitsland te zoeken bevestigd wordt. Het zoeken in Duitsland wordt bemoeilijkt doordat ik geen plaats van herkomst heb.

En als de Anna Clara Hamer die in Joure gedoopt werd inderdaad mijn voormoeder is, dan vraag ik me af hoe ze daar terecht kwamen. Misschien was vader Merten Hamer schipper of soldaat. Maar nergens heb ik een beroep kunnen vinden over hem.

De vraag die mij ook bezighoudt is dat als de ouders niet in Zwolle woonden, wat maakte dan dat Anna Clara en Andries er wel woonden en hun kinderen daar kregen.
Misschien een vraag waar ik nooit antwoord op zal vinden.

Dank voor je reactie,
Margaret
Plaats reactie