Trouwakte Hendrik Jans en Antje Jans Haskerhorne.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Noppie.

Trouwakte Hendrik Jans en Antje Jans Haskerhorne.

Bericht door Noppie. »

Hallo allemaal.

Na een zeer lange tijd niets aan mijn stamboom gedaan te hebben ga ik de draad weer oppakken. Heerlijk weer om te sneupen.
Ik ga eerst proberen om ontbrekende zaken in te voegen. Zoals afschriften van doop, geboorte, trouw en overlijden.
Ik begin met de trouwakte van Hendrik Jans (zijn zoon Jan Hendriks nam op 13 maart 1812 de achternaam Noppert aan) en Antje Jans.
De volgende data heb ik al jaren geleden gevonden, maar zou heel graag een kopie van de uitgeschreven akte willen.
Hierbij de data:
Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske Haskerhorne, 1766
DTB nr: 356, 1697 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 30 maart 1766, Haskerhorne.
Man: Hendrik Jans, Oudehaske.
Vrouw: Antje Jans, Oudehaske.

Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JANS en ANTJE JANS

Bronvermelding:
Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske Haskerhorne, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0356.
Gemeente: Haskerland.
Periode: 1697-1811.

Waar kan ik de uitgeschreven trouwakte vinden?
Alvast bedankt voor het meenemen.
Ik wens jullie een fijne dag toe.

Groet,
Klaas Rein Noppert.
Geïnteresseerd in de achternamen Noppert, Noppers, Vallinga, Postma(Bolsward), Krot(t)je.
Paul

Re: Trouwakte Hendrik Jans en Antje Jans Haskerhorne.

Bericht door Paul »

Hi Klaas,

Afbeelding

Via Familysearch: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... ng=en&i=57 (pagina 58)

Een volledige akte zoals je gewend bent van de Burgerlijke Stand zul je tevergeefs zoeken. Kerken hielden wel huwelijken bij maar aanzienlijk minder geformaliseerd.
Noppie.

Bericht door Noppie. »

Hallo Paul.

Hier ben ik heel erg blij mee.
Ik ga de site verder uitspitten om mijn stamboom aan te vullen met aktes.

Groet en een fijne dag,
Klaas Rein Noppert.
Geïnteresseerd in de achternamen Noppert, Noppers, Vallinga, Postma(Bolsward), Krot(t)je.
Noppie.

Bericht door Noppie. »

Hallo Paul.

Heb je heel toevallig ook de trouw akte gevonden van Otte Jans (van Hazinga) en Margjen Hendriks (van Helder). Ze trouwden op 10 oktober 1762 te Oudehaske.
Op de site van Familysearch beginnen trouwaktes in 1772 in Oudehaske.

Ook kan ik nergens de doopakte vinden van Otte Jans. Kan ik hem als zoon neer zetten van Jan Otten en Klaasjen Jans/Marijgjen Hanssen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Klaas Rein.
Paul

Bericht door Paul »

Bij deze:

Afbeelding

Zie https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... ng=en&i=55. Om de goede link te vinden zoek ik eerst het huwelijk op allefriezen.nl, daar staat een linkje naar suggesties scans. Een van de gesuggereerde links zou in elk geval moeten werken, en dan maar bladeren.
Ook kan ik nergens de doopakte vinden van Otte Jans. Kan ik hem als zoon neer zetten van Jan Otten en Klaasjen Jans/Marijgjen Hanssen.
Op basis van welke onderbouwing?
Noppie.

Bericht door Noppie. »

Alweer bedankt Paul.

Je hulp is erg fijn. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Moet er weer wat inkomen heb ik het idee.

Ik heb namelijk geen doopakte kunnen vinden van Otte Jans. Aan de hand van de namen van hun kinderen (vernoeming regels) had ik het idee dat Otte Jans een zoon van Jan Otten en Klaasjen Jans was. Ik heb hem 15 jaar geleden toegevoegd. Maar kan niet meer achterhalen waarom. Ik probeer mijzelf dus te controleren. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik iets aan de stamboom heb gedaan en probeer de draad weer op te pakken.

Alle hulp omtrend Otte Jans is welkom.
Ga ook de vraag uitzetten in Overijssel.

Fijn weekend,
Klaas Rein.
Plaats reactie