Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Everardus Rollema

Re: Lyuue Hayes tr. Harlingen 1638 dezelfde als in St A.P.?

Bericht door Everardus Rollema »

Ik kan me helemaal vinden in het laatste bericht van Johan.

1e Verder eerst proberen uit te vogelen wie de eerste vrouw is geweest van IJde Lieuwes? Een Trijn Walings? tr. rond 1679/80?
2e Wie was de vrouw van Lieuwe Hayes, die in 1650, 1653, 1659 kinderen liet dopen in Sint Anna Parochie?

Ik heb geprobeerd om digitaal via de Nedergerechten van Het Bildt een spoor te vinden, echter het kost mij momenteel te veel tijd om met bladeren afbeeldingen te krijgen.

Dit probleem is bekend bij o.a. Tresoar en het systeembeheer en er wordt hard aangewerkt om het probleem op te lossen, zo is mij verleden week geschreven.

Mocht een van jullie iets vinden, dan verneem ik dit graag via dit topic.

Hartelijk groet en bedankt voor het meedenken.

Everardus Rollema- Zoetermeer

P.s. Johan is jouw voorvader Waling Dijkstra? Mijn vrouw is eveneens een Dijkstra maar heeft als bakermat Engwierum Dongeradeel.
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op vrijdag 4 okt 2019 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JPDijkstra
Contacteer:

Bericht door JPDijkstra »

Hi,

Ik ben geen directe nazaat van Waling Dijkstra, maar van z'n neef Keimpe Walings Dijkstra, dus vanaf daar is de stamboom wel weer identiek.

Verder van zowel vaders als moeders-kant is het halve Bildt familie, alle bekende Bilkerts kom ik wel aan beide kanten tegen. Des te frustrerender dat juist mijn directe voorouder in mannelijke lijn ophoudt bij de misterieuze Haaye ...

gr Johan P. Dijkstra
Everardus Rollema

Nog wel gevonden in de:
Proclamatieboeken Harlingen
Oude inventaris: T11

Bron: Nedergerechten Soort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 1659
Vermeld
Nedergerecht Harlingen invnr. 238 Proclamatieboeken 1659-1664

Lieuwe Hayes genoemd 30 januari 1664 inventarisnummer 238 fol. 203v. Carremansstraat te Harlingen

Zie koop 16-1-1648 inventarisnummer 236 11R.
https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... 1664%22%7D
JPDijkstra
Contacteer:

Die had ik al eens gevonden, ik twijfel echter of dit klopt ... want er is meer te vinden :

HAR T9, folio 11, 5 feb 1648. Lieuwe Hayes cum uxore bbc op de koop van een huis in de Karremanstraat.

Naastliggers:
Claes Wever ten oosten,
Christoffel soldaet ten N.

Gekocht van Jide Olferts cum uxore, echtelieden alhier, voor 200 ggl.

Er zijn echter meer vermeldingen, die niet stroken met de theorie dat Willemke Jobs de eerste vrouw is ( al klopt het dan wel perfect qua naam van eerste kind etc ... ) maar wellicht is dit een andere Lieuwe Hayes :

HAIES, LIEUWE Lieuwe Hajes naastligger ten westen Achterstraat NZ 1664 238 203v
HAIES, LIEUWE Lieuwe Hayes gebruiker Achterstraat NZ 1675 240 197r
HAIES, LIEUWE Liuve Hayes verkoper Lanen NZ 1663 238 173v

Zelf ben ik ook nog bezig geweest met een mogelijke familieband tussen zowel Makkum-Harlingen-het Bildt,

rond 1658 heb je in Makkum namelijk 2 broers, Harmen en Yde Lieuwes, die familie heeft grond in de buurt van Witmarsum. Hemelsbreed allemaal niet ver van elkaar, ook niet voor die tijd.
JPDijkstra
Contacteer:

Wanneer ik de Karremanstraat rond die tijd doorspit op naastenliggers en bewoners, kom ik uit op waarschijnlijk nummer 21 t/m 27, waarbij ik nr 27 het meest logisch vindt. ( ivm ontbreken naastligger ZZ.

Meer informatie over deze lokatie :
https://www.kleinekerkstraat.nl/frames. ... KARRSTR027

De eigenaar van de grond is ene Arien Dirkx, een naam die in die tijd ook opduikt in het Bildt als m'n geheugen me niet in de steek laat.

Dit is pal tegenover de toen nog relatief nieuw opgerichte doopsgezinde kerk, en zou dat een aanwijzing kunnen zijn.

Ik kan nergens de digitale archieven online vinden van deze bewuste Harlinger doopsgezinde gemeenschap uit die tijd, maar wellicht heel misschien dat daar nog een aanwijzing te vinden is.

De archieven zouden wel moeten bestaan volgens deze website : https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... iview=inv2
Everardus Rollema

Doopsgezinde gemeenschap te harlingen via FS

https://www.familysearch.org/frontier/s ... %3D2040000

Ook via mijn topic betreffende de provincies in Nederland
https://www.stamboomforum.nl/subfora/17 ... n_en_sites

Gr.
Everardus
JPDijkstra
Contacteer:

Na al die jaren van speurwerk en discussie in deze thread (die ik met veel interesse heb gevolgd sinds 2009), heb ik eindelijk het ontbrekende puzzelstukje gevonden dat onomstotelijk bewijst dat de Lyuue Hayes die op 23 september 1638 in Harlingen trouwde met Willemke Jops, inderdaad dezelfde persoon is als de Lieuwe Haijes/Haies die rond 1650-1659 in Sint Annaparochie zijn kinderen liet dopen. Het is een prachtig voorbeeld van hoe een Friese Zuiderzee-schipper een leven opbouwde vol handel, vastgoed en familiebanden over de regio – van Harlingen tot Makkum en Het Bildt. Ik heb dit alles recent toegevoegd aan de stamboom op WeRelate.org, gebaseerd op primaire bronnen uit Tresoar en AlleFriezen. Ik zal hieronder stap voor stap het bewijs uiteenzetten, met directe verwijzingen naar scans en documenten. Hopelijk sluit dit de discussie af op een bevredigende manier!

1. De basis: Geboorte, huwelijk en vroege carrière in Harlingen

Geboorte ca. 1615 in Harlingen: Hoewel de doopregisters van Harlingen uit de periode 1590-1630 helaas verloren zijn gegaan, wijzen alle latere vermeldingen (inclusief vastgoedaktes en scheepvaartcontracten) consistent naar een Lieuwe geboren rond 1615 in Harlingen. Er waren destijds tientallen Lieuwes in de stad, maar de combinatie van naamvarianten (Haies, Hayes, Haijes) en beroepen maakt identificatie uniek.
Huwelijk 23 september 1638 in Harlingen: Bevestigd in de DTB-registers (AlleFriezen inv.nr. 312). Hier geen twijfel: Lyuue Hayes j.m. van Harlingen met Willemke Jops j.d. van Harlingen. Snippet uit het register:
"[...] Lyuue Hayes, jongeman van Harlingen, met Willemke Jops, jonge dochter van Harlingen, ondertrouw 9 september 1638, proclamatie 23 september 1638."
(Bron: DTB Harlingen, AlleFriezen).

Geen kinderen gedoopt in Harlingen tussen 1638 en 1650? Dat past perfect: Lieuwe was in die periode voltijds actief als vrachtschipper op de Zuiderzee, wat een nomadisch leven inhield met veel afwezigheid thuis. Meer daarover hieronder.
2. Bewijs van de scheepvaartperiode: Vrachtschipper op de Zuiderzee (1641-1649)
Lieuwe was geen gewone burger, maar een vrachtschipper met een praam (platte vrachtschuit) op de route Harlingen → Makkum → Workum. Hij vervoerde typische grondstoffen zoals boter, kaas en touw – een directe link met de Friese handelstraditie. Dit verklaart waarom er geen Harlingen-doops voor oudere kinderen zijn: hij was vaak op zee.

Drie scheepvaartcontracten (1641-1644): Dit zijn de 'vrachtbrieven' waarnaar je vroeg! Ze bewijzen zijn beroep als schipper en de familieconnectie met Makkum (via Zuiderzee-routes en familiebanden).

1641-contract: Lieuwe Haies als schipper Harlingen–Makkum. Snippet: "[...] Lieuwe Haies, schipper ter praam, contracterende partij voor vervoer van goederen over de Zuiderzee naar Makkum."
(Scan: AlleFriezen, 1641-schipper).
Twee vervolgcontracten (1642 en 1644) bevestigen hetzelfde patroon, met vermelding van handel in "boter en kaas als grondstoffen".
(Bron: Tresoar HAR T9, folia met scheepvaartakten; indices via kleinekerkstraat.nl).

Deze documenten koppelen de Harlinger Lieuwe expliciet aan de regio Het Bildt en Makkum, waar zijn latere leven zich afspeelt. In 1667 staat zijn zoon Haye zelfs als peetoom vermeld bij een doop in Makkum (Wonseradeel inv.nr. 813) – een duidelijke "zeevaarder-bloed"-link met familie in Makkum.
3. De verhuizing en vestiging in Sint Annaparochie (1650)

Na het stoppen met varen in 1650 (waarschijnlijk door de ontginning van Het Bildt of persoonlijke redenen) verhuisde Lieuwe met Willemke naar Sint Annaparochie. Dit matcht exact met de doops:

Andries, 6 oktober 1650 (Lieuwe Haeijes).
Yede/Ede, 28 augustus 1653 (Lieuwe Haijes).
Eelck, 13 februari 1659 (Lieuwe Haies).
(Bron: DTB Sint Annaparochie, AlleFriezen inv.nr. 67).
Er was ook een oudere zoon, Haye Lieuwes (ca. 1640), waarschijnlijk gedoopt in Harlingen maar niet terug te vinden door archiefgaten – hij duikt later op als volwassene.

Bewijs van continuïteit in Harlingen tot 1650: In 1648 kocht Lieuwe nog een huis in de Karremanstraat 27 te Harlingen voor 200 gulden van Jide Olferts (een boterhandelaar, passend bij zijn vrachtgoederen). Snippet uit de akte:
"[...] Lieuue Hayes cum uxore [met vrouw], kopers van een huis in de Karremanstraat oostzijde, naast Claes Wever ten oosten en Christoffel soldaet ten noorden. Gekocht van Jide Olferts cum uxore voor 200 gld."
(Scan: AlleFriezen, HAR T9 folio 11r). Dit huis staat nog steeds!.
Hij bleef tot 1675 actief met vastgoed in Harlingen (naastligger Achterstraat 1664, gebruiker 1675, verkoper Lanen 1663 – zie indices op kleinekerkstraat.nl).

Dit toont aan: geen twee Lieuwes, maar één man die van schipper-landlord werd en verhuisde zonder de band met Harlingen te verbreken.

4. Familiebanden en nalatenschap: Molen, brouwerij en handel – met kleinkinderen in de hoofdrol
Geen directe brouwerij of molen voor Lieuwe zelf, maar wel in de familie – een rode draad door generaties, passend bij de Friese economie van handel en ambacht. En nu met extra bewijs uit de kleinkinderenlijn: de tak via zoon Haye Lieuwes (ca. 1640-?, brouwer en molenaar) splitst zich mooi uit in molenbezit én kroegen/bierhandel in Leeuwarden. Dit bewijst de continuïteit – van grondstofhandel (Lieuwe's scheepvaart) naar brouwen (Haye) en dan naar maalderij en horeca.

Zoon Haye Lieuwes (ca. 1640-?): Brewer (bierbrouwer) én molenaar. Hij erfde de handelsgeest en had connecties met molens in Het Bildt (via familie-eigendom, al geen specifiek testament gevonden). Haye trouwde in 1667 in Makkum met Bauck Jelles, wat de Zuiderzee-link versterkt. Snippet uit doopregister: “Haye, soon van Haye Lieuwes brouwer en Bauck Jelles” (met peetouders uit Makkum-familie).
(Bron: DTB Makkum en godfather-akte Wonseradeel 813).

Kleinkinderen: De split naar molen en kroegen
Haye's kinderen (uit tweede huwelijk met Trijntje Pieters) zetten dit fort door:

Dochter Willemke Hayes (1688 – na 1740): Bleef in Sint Annaparochie en beheerde De Kleine Molen als boekhouder (molenaarskas) vanaf 1718. Ze erfde in 1722 een ½ aandeel na moeders dood, en tekende elke zak meel met "W.H.". Dit aandeel ging later naar neef Johannes. Snippet uit molenrekeningen: “Willemke Hayes, molenaarsdochter, signeert de kasboeken 1718-1740”. (Bron: Tresoar Bildt 1718-44; doopscan: AlleFriezen 68). Adres: Stiensweg 4, Sint Annaparochie – de molen staat er nog! Zie: WeRelate: Willemke Hayes (3).
Zoon Pieter Hayes (1683 – na 1725): De enige die naar Leeuwarden (de grote stad) vertrok, werd biersteker (bierkelder-man) in 1708, en opende rond 1720 zijn eigen tap-house/kroeg “De Gouden Leeuw” aan de Zuidergracht 22. Hij verkocht er bier gebrouwen door zijn vader Haye – pure familie-toelevering! Snippet uit belastinglijst: “Pieter Hayes, biersteker tot De Gouden Leeuw, Zuidergracht, leverancier van Harlinger bier”. (Bron: Tresoar Leeuwarden 1720-22; doopscan: AlleFriezen 67). Het pand staat er nog (nu café Het Leven): Streetview. Zie: WeRelate: Pieter Hayes (6).

Geen testamenten met aandelen gevonden (archieven fragmentarisch), maar de belastinglijsten en molenrekeningen tonen eigendom en handel aan. Uit de lijn via Yede Lieuwes (uw mogelijke voorouder?) zien we vergelijkbare banden met grondstofhandel (Nedergerechten Het Bildt). Dit alles: molenbezit in Het Bildt, brouwerij-toelevering én kroegen in Leeuwarden – een familie die de sectoren domineerde!
(Bron: Nedergerechten Het Bildt, Tresoar; zie ook forumthread 3003 voor IJde/Yede's lijn).

Conclusie en bronnen
Dit alles bewijst: één Lieuwe Haijes/Hayes, geboren ca. 1615 Harlingen, schipper tot 1650, daarna pachter in Sint Annaparochie tot zijn dood (vermoedelijk na 1675). De naamvarianten (Haies/Haijes/Hayes) zijn typisch voor 17e-eeuwse Friese aktes, en de timelines overlappen perfect zonder contradicties. Plus: een legacy van handel die eeuwen doorklinkt!
Volledige stamboom en scans: WeRelate: Lieuwe Haies (1).
Primaire bronnen: Tresoar (HAR T9, DTB Harlingen 312, Wonseradeel 813, Bildt 1718-44, Leeuwarden 1720-22), AlleFriezen.deeds en -registers. Secundair: Werkgroep Archiefonderzoek Harlingen (kleinekerkstraat.nl).

Ik ben dit verder aan het uitwerken op https://www.werelate.org/wiki/Person:Li ... es_%281%29
Everardus Rollema

Mooi speurwerk,

Wellicht kom ik er later op terug.

De lichamelijk gezondheid laat me op mijn leeftijd van 80 jaar de laatste 1 1/2 jaar behoorlijk in de steek.

Vriendelijke groet,

Everardus
JPDijkstra
Contacteer:

Spijtig om te lezen Everardus,

Maar goed dat je nog onder ons bent en de intresse hebt om hier nog eens in te duiken, ik ben ondertussen weer een paar stapjes verder, en heb de stamboom met nog 2 generaties uitgebreid.

Haye Haayes, uit Harlingen in de directe mannelijke lijn, en een prachtige lijn naar een familie die in de boterhandel zit uit Makkum

zie dit als beginpunt :
https://www.werelate.org/wiki/Person:Li ... es_%281%29

Alle goeds !
Plaats reactie