Ik doe al heel lang onderzoek naar mijn tot nu toe verst bekende voorvader Jacob Hermansz van Bostelen.
In dit onderzoek kan ik maar niet achterhalen waar Jacob Hermansz nou precies vandaan kwam, waar hij geboren is en wie zijn ouders waren.
Ik heb op diverse fora hulp gevraagd maar allen helaas zonder resultaat tot nu toe.
Op stamboom forum is deze kwestie meerdere keren aan de orde geweest. Zie hiervoor onder andere https://www.stamboomforum.nl/subfora/31 ... d_opgelost en https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/ ... 1_opgelost.
De reden dat ik nu op het forum van Tresoar hulp vraag is de volgende:
Bij het tweede huwelijk van Jacob Hermansz laat hij optekenen in het trouwboek/ gaardersboek dat hij geboren is in ‘borsselen in vriesland’.
Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar waar dit borsselen en vriesland zou kunnen liggen maar alles zonder resultaat. Ik heb Borssele in Zeeland, de polder Vriesland op Voorne Putten, Oost – Friesland in Duitsland en nog wat plaatsen onderzocht.
Ook Friesland heb ik met behulp van Tresoar proberen te onderzoeken.
Dat ik nu hulp inschakel op dit forum komt door de mogelijke moeder van Jacob Hermansz. Het is namelijk goed mogelijk dat de moeder van Jacob Hermansz Sijtje heette. Dit denk ik vanwege de vernoemingen van de kinderen die Jacob Hermansz heeft gekregen.
Nu is Sijtje natuurlijk echt een Friese naam en daarom zat ik te denken dat Jacob Hermansz misschien toch echt uit Friesland kwam.
Is er iemand die mij kan helpen met dit vraagstuk?
Het gaat dus om Jacob Hermansz van Bostelen, geboren omstreeks 1700.
Overleden te Leiden op 9 januari 1761.
Eerste huwelijk te Leiderdorp met Lijsbeth Aalbertse Swanenburg (geboren 18 juli 1706 - overleden 23 mei 1742) op 8 mei 1729.
Tweede huwelijk te Leiderdorp met Geertje Pieters Verkerk ( geboren 27 september 1723) op 18 mei 1753.
Eigenlijk is alles wat tot nu toe bekend is van Jacob Hermansz is gebeurd in of rond Leiderdorp.
De naam van Bostelen word ook geschreven als Borsselen, Borssele, Bosselen enz.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen en de juiste link met Friesland kan vinden.