Hallo allemaal,
Marcus en Wouter T(h)oremans vertellen in de burgerboeken van Dokkum en Leeuwarden (1728-1727 en 1736) dat zij afkomstig zijn uit W(e)erelte-Munsterland. Marcus was kleermaker en Wouter weet ik niet. Ze vernoemen beiden een Helena, beiden een Wouter, en Marcus ook nog een Franciscus Xaverius.
Maarrrr, nu heb ik laatst gehoord dat de uitgang -mans op Belgie wijst, waar Duitsers meestal -mann heten, of -man.
Ik heb bij de mormonen wel eerder gezien dat er veel meer belgische dan duitse toremansen zijn, zeg maar 20 om 3.
Er schijnt ook een volkstrek geweest te zijn van werkzoekende belgen die naar duitsland gingen. Zeker rond maastricht hiphopt het daar ook weer heen en weer - en die vervolgens met de stroom mee omhoog gingen en zo in midden- en noordduitsland terecht kwamen.
Weet iemand daar meer van?
of toevallig meer over hun voorouders?
Ze hebben nog een ik-denk-zus gehad, die 1709 in Groningen trouwde en later naar Dokkum kwam. Hermanna, met Suirmonts/Suirmans/Surmont, en ook een zoon Wouter.
En heel misschien horen Maria en Thecla/Taekele ook wel Toornmans er ook nog bij.
groet margreet
Marcus en Wouter Toremans - duits of belgisch?
-
Margreet Huisman
-
Tjalling Brouwer
- Contacteer:
Re: Marcus en Wouter Toremans - duits of belgisch?
Hallo Margreet,
Het is wel een heel oude vraag en misschien is deze al op een andere wijze beantwoord, maar ik reageer toch nog even. Marcus en Wouter kwamen inderdaad uit Werlte (Duitsland). Zij waren zonen van Waltherus Thormann en Hillegardis Langen. Zij zullen als seizoenarbeider vanuit Westfalen naar Friesland zijn gekomen. De naam Helena is de vernoeming van Hillegardis. Maria en Thecla kan ik (nog) niet plaatsen. Marcus was een van mijn voorouders.
Groet, Tjalling
Het is wel een heel oude vraag en misschien is deze al op een andere wijze beantwoord, maar ik reageer toch nog even. Marcus en Wouter kwamen inderdaad uit Werlte (Duitsland). Zij waren zonen van Waltherus Thormann en Hillegardis Langen. Zij zullen als seizoenarbeider vanuit Westfalen naar Friesland zijn gekomen. De naam Helena is de vernoeming van Hillegardis. Maria en Thecla kan ik (nog) niet plaatsen. Marcus was een van mijn voorouders.
Groet, Tjalling