Tragisch mysterie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Rinse

Tragisch mysterie

Bericht door Rinse »

Bij het in kaart brengen van de nazaten van mijn verre voorouders Oepke Pieters Bruinsma en Nieske Piers Santema (of Zijlstra) uit Terkaple/Terhorne stuitte ik op het volgende..;

Bartele Jacobs de Groot geboren 20 juni 1863 in Terhorne.
Overleden juni 1881. Opgevist uit de Blauwe Slenk in de Zuiderzee.

(Zie bijlagen waarnaar ik kortheidshalve verwijs). Het is een wonderlijk tragisch en spannende geschiedenis. Wat is er werkelijk gebeurd? Welke bronnen zouden wellicht nog meer informatie kunnen verschaffen?

Groeten,

Raymond
Bijlagen
Bart vermist.jpg
Bart vermist 2.jpg
Bart gevonden Franeker Courant 1881 20 juni.jpg
jacqueline

Re: Tragisch mysterie

Bericht door jacqueline »

Hallo Raymond,

Had hij ook broers en zussen, en heb je daar nazaten van? Misschien kunnen zij meer vertellen, zo'n verhaal gaat soms wel een aantal generaties mee.
In mijn familieonderzoek stuitte ik op een 13-jarig meisje dat ik 1899 overleed. Haar broers kleindochter wist me te vertellen dat ze was verdronken, en ook hoe dat gebeurd was. Misschien klopt het niet tot in de details maar de grote lijnen zijn duidelijk. In de Leeuwarder Courant vond ik toen een bericht hierover.
Verder heb ik een betovergrootvader die in 1872 op 36-jarige leeftijd overleed. Mijn oma heeft er nooit iets over verteld, maar dochters van haar nicht wisten dat hij destijds was verdronken en hoe dat was gebeurd. Ook hierover vond ik een bericht in de LC.
In beide gevallen wisten de nazaten meer te vertellen dan in het krantenbericht stond.

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline,

Leuk , dat je reageert!

De krantenberichten zeggen het voor mij eigenlijk al. De familie wist niet wat er gebeurd was. Hoe zouden ze aan meer gegevens hebben kunnen komen?

Immers Bart is spoorloos zomaar zoekgeraakt. Derhalve dacht ik aan niet eerder geopenbaarde politie berichten. Bijvoorbeeld van de lijkschouwing (als die er geweest is). Of andere politie informatie, mocht die er nog zijn.

Het klinkt misschien wat zweverig voor een serieuze genealoog, die al meer dan 50 jaar onderzoek doet, maar een paragnost of medium zou wellicht ook een methode zijn om er achter te komen wat er precies is gebeurd...?

Derhalve doe ik hierbij een oproep (je weet maar nooit).

Ik sluit een misdrijf niet uit. Ik heb een soortgelijk geval in de familie van mijn vader. (Bart is familie van moederskant).
Als dat een Fries was geweest , had ik het ook hier gepubliceerd. Ook het tweede geval van vaderskant is verdacht. Te meer, omdat ik daar wel meer informatie (via familie 50 jaar geleden) heb gehad. Men heeft dat laten rusten...

Je weet er zijn meer verdwijningen in de familie (herinner je de posting Harke Smits)?

Dat met die Bart klopt m.i. niet. Het verhaal zou zijn, dat hij ergens per ongeluk in het water is gevallen. Door de stroming, bij Terschelling in de Blauwe Slenk is terecht gekomen. Dat laatste is aannemelijk er werden wel meer lijken opgevist in die Blauwe Slenk.

Ik denk eerder aan een beroving vooraf met als resultaat een gevecht bij het water, waarbij Bart het water is ingeduwd of geslagen...
Wellicht zijn er meer van dit soort vreemde dingen gebeurd in diezelde tijd?

Het blijft vooralsnog een mysterie....

Groeten van Raymond
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Raymond,

Dat van die Blauwe Slenk zie ik niet terug in de krantenberichten? Is dat op een uur afstand van Harlingen? Je denkt aan een beroving, maar in het eerste artikel staat dat er volstrekt niet aan een misdaad gedacht kan worden? Ik weet niet of er veel paragnosten op dit forum zitten maar aan mij heb je dan niks.
Politiearchieven heb ik ook wel aan gedacht. Of die er (nog) zijn is na te gaan? Mogelijke berovingen zijn misschien ook in de kranten terug te vinden.
Maar ik blijf erbij dat ook nageslacht van zijn broers of zussen (als hij die had, daar heb ik niet naar gekeken) mogelijk nog wat meer weet.
Misschien moest hij plassen en heeft hij toen zijn evenwicht verloren of is uitgegleden. Daarvoor schijn je niet dronken te hoeven zijn, ik neem aan dat ze hebben uitgezocht of dat het geval was.

Succes met je speurtocht!
Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline,

Dat van die Blauwe Schenk kan ik ook niet meer terug vinden....,maar ik vond nog wel een apart bericht over deze zaak.
De Franeker Courant van 19 juni 1881. (zie bijlage)
Geruchten zijn altijd ergens op gebaseerd. Hij zou naar het buitenland willen gaan...
Goed idee van je om te kijken of ik nazaten kan vinden.

Ik geloof dat ze in Amerika woonachtig zijn... Ik hou je op de hoogte via dit forum!

Vriendelijke groet,

Raymond
Franeker Courant 19-6-1881.jpg
Plaats reactie