Lourens Hooisma is driemaal met justitie in aanraking geweest
Deze vermelding is al eerder genoemd:Soort registratie: Gevangenisregister inschrijving
(Akte)datum: 23-06-1860
Bijzonderheden: Reden vastzetting: diefstal
Opgelegde straf: gevangenzetting in het Huis van Correctie voor den tijd van drie dagen
Reden vertrek: ontslag/straf uitgezeten
Dagtekening vonnis: 1860-04-02
Datum vertrek: 1860-06-26
Gedetineerde Louw Johannes Hooijsma (arbeider)
leeftijd 16 jaar, geboren te Wolvega, wonende te Wolvega
Diversen: Burgerlijke staat: ongehuwd
Lager onderwijs: ja
Huis van Correctie inschrijving, 1859-1861, archiefnummer 50-01, Gevangeniswezen - Tresoar, inventarisnummer 1130, blad 0039, aktenummer 3059
Gemeente: Heerenveen
Periode: 1859-1861
Soort registratie: Rolboeken arr. rechtbanken inschrijving
(Akte)datum: 11-03-1862
Plaats: Heerenveen
Gedaagde Louw Johannes Hooisma
wonende te Wolvega
Rol van strafzaken, archiefnummer 18-01, Arrondissementsrechtbank Heerenveen - Tresoar, inventarisnummer 111, aktenummer 3779
Periode: 1850-1862
Eén maand eenzame opsluiting en betaling der proceskosten
(Wel apart trouwens dat bij deze laatste inschrijving staat dat hij geen, en bij de eerste dat hij wel lager onderwijs heeft genoten.)Soort registratie: Gevangenisregister inschrijving
(Akte)datum: 29-06-1862
Bijzonderheden: Getransporteerd naar Appingedam
Reden vastzetting: diefstal
Opgelegde straf: drie maanden
Reden vertrek: overplaatsing
Datum vertrek: 1862-07-01
Gedetineerde Louw Johannes Hooisma (arbeider)
leeftijd 18 jaar, geboren te Wolvega, wonende te Wolvega
Diversen: Signalement: ja
Burgerlijke staat: ongehuwd
Lager onderwijs: nee
Vader Johannes Hooisma
Moeder Jantje Zandstra
Huis van Bewaring inschrijving, 1862-1863, archiefnummer 50-01, Gevangeniswezen - Tresoar, inventarisnummer 1106, blad 0012, aktenummer 3174
Gemeente: Heerenveen
Periode: 1862-1863
De laatste inschrijving in het gevangenisregister is het interessantst – vanwege het signalement en de handtekening. En vanwege de wetenschap dat hij naar Appingedam is overgeplaatst. Daar was idd een huis van arrest en bewaring. Bij de Groninger Archieven vond ik in 2001 College regenten strafgevangenis Appingedam, 1814 – 1921 geen stukken over gedetineerden, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien.
Hij zal dan tot rond 1 oktober 1862 in Appingedam hebben gezeten. Op 11 maart 1863 is hij aangewezen tot de dienst. Kan het verblijf in Appingedam iets te maken hebben met het opduiken van een tweede Lourens die de persoonsgegevens van de eerste gebruikt?
Deze inschrijving in het gevangenisregister van 1862 lijkt een ander persoon te betreffen dan de ingeschrevene in het militieregister van 1863. De signalementen komen nl. niet overeen. (Wat ik niet zo goed begrijp is hoe dat dan in zijn werk is gegaan. Ik zie bladzijdes vol bij de militie ingeschreven jongemannen die per 11 maart zijn aangewezen, de meeste uit Weststellingwerf en meerdere uit Wolvega. Die jongens kenden elkaar toch neem ik aan? Viel het dan niet op dat er een vreemde rondliep? En dat Lourens ontbrak?)
Aangezicht: op beide inschrijvingen ovaal
Voorhoofd: 1862: hoog / 1863: laag
Ogen: op beide inschrijvingen blauw
Neus: 1862: geen idee wat hier staat, maar geen klein? /1863: klein
Mond: 1862: staat hier gewoon? / 1863: klein
Kin: op beide inschrijvingen rond
Haar en wenkbrauwen: in 1862 blond (denk ik)/in 1863: bruin
Ook zijn lengte staat vermeld: 1862: 1 El 6 plus / 1863: 1 El 548 strepen
De vermeldingen in 1873 komen overeen met de vermeldingen in de latere stamboeken via de link in het vorige bericht.
De handtekening in 1862 heeft veel overeenkomsten met de handtekeningen onder de aktes in Kampen.
Hier alle bevolkingsregisters van Kampen:
https://www.genealix.nl/plaats/kampen/
En hier de inschrijving van Lourens Hooisma uit 1870-1880, scan 172
https://www.stadsarchiefkampen.nl/doorz ... iview=inv2
Hij zou sinds 6 April 1871 in Kampen zijn. Maar bij zijn huwelijk op 30 maart van dat jaar staat al vermeld dat hij in Kampen woont. En oppasser is. En: nog dienende. Maar dat heeft neem ik aan met de noodzakelijke aanvraag van het bewijs van inschrijving bij de militie te maken, de gegevens hieruit hoeven dus niet persé deze bruidegom te betreffen?
In één van de eerste berichten worden alle kinderen van Lourens en Marrigje genoemd. Het is een bericht uit 2012 dus waarschijnlijk is inmiddels ontdekt dat niet Annigje uit 1868 maar de eveneens in onecht geboren Jantje van 7 september 1867 het eerste kind was (zij stierf 4 weken later).
Dus het lijkt de moeite waard om de bevolkingsregisters na te zoeken op een eerder verblijf van Lourens?
Groeten van Jacqueline