Partner Stinnert Ripkema

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
johan1

Partner Stinnert Ripkema

Bericht door johan1 »

Ik kom in het archief van Klooster Aalsum (bij Irnsum) een akte tegen 54 int.nr. 28 waarin staat dat Buo Sievertsen een zwager is van Stinnert Ripkama.
Dit zou mij naar de naam van zijn echtgenote kunnen leiden ware het dat ik niks kan vinden over de Sievertsen wie weet hier meer van of waar kan ik zoeken?
groet, Johan Rijpkema
jacqueline

Re: Partner Stinnert Ripkema

Bericht door jacqueline »

Hallo Johan,

Om te weten wanneer dit speelt (een tijdje geleden) heb ik de akte er even bij gezocht.
234-01 Klooster Aalsum bij Akkrum
Regestenlijst
54 Inv.nr. 28

Jorret Andringhe, woonachtig te Ackerem, Janke Andringhe, van Floerencamp, Stinnert Ripkama, van Smallengherconuet, Buo Sievertsen, zijn zwager, en Siewert Feickesin verklaren te hebben afgestaan aan het convent, ter bekostiging van een dienst te hunner memorie, het “kijflant” tussen Rodera en Andringha, “welcke vors. Kijflant Symen, des conuents broder,… in voertyden van Roerderalant afsloten liet an die Toese legghende”.
Int iaer Ons Heren MCCCC tseuentich Manendaghes na Maria Magdalen.

Afschrift (?) op papier.
Datering: 24 juli 1470
NB:
“die Toese” is waarschijnlijk de Toetsmeer ten westen van Gotum en ten zuiden van Grouw, maar misschien ook de Tuitsa ten oosten van Idaard.
Is dit dezelfde Stinnert?
234-01 Klooster Aalsum bij Akkrum
Regestenlijst
59 Inv.nr. 12

Nicolaus, biechtvader van het convent, en Nanna Awingha, prebendarius aldaar, doen uitspraak in een geschil tussen Stinnert Syurdt Rypkamazoen en Hoythie Oedszoen uit Eerndwaud, aangaande “Ripperts guet, dat leyt by Singha”, hoofdzakelijk in dier voege, dat Hoythie dit goed zal toebehoren, zoals hij het verkreeg, en zijn zuster tevreden stellen, terwijl van de opbrengst van dit goed, dat Stinnert en Hoythie samen zullen verhuren, Hoythie twaalf postulaten en Stinnert het overige zal toekomen.
Int ieer Ws Heren MCCCC ende een en santich up sunte Fredericus dei Episcopi et Martiris.

Origineel op papier met de opgedrukte zegels van heer Wibe, prior van het convent te Smalle Ee, (zie voor zijn zegel nr. 50) (Stinnert schijnt opgenomen te zijn in het convent te Smalle Ee, want hij noemt wibe “mijn prior ende bichtvader”), van Nicolaus (zie zijn zegel bij nr. 36), van heer Jan, Hoythies persona te Yrnsim, en van Nanna (s. Nanna Ripka sin) in groene was en het derde zeer geschonden.

Gedrukt: Charterboek I 647. Sipma I 216.
Datering: 18 juli 1471
En de zuster van Hoythie Oedszoen zijn vrouw?

Groeten van Jacqueline
johan1

Re: Partner Stinnert Ripkema

Bericht door johan1 »

Ja dit is dezelfde Stinnert Ripkama. Hoytka Odis is een zoon van een zus (Orsda) OFO 1:103 van Stinnert.
haar echtgenoot is waarschijnlijk Oeds. (OFO) oudfriesche oorkonden
Plaats reactie