Memories kantoor Lemmer
Bron: Memories van successieSoort registratie: Inschrijving Memorie van successie Plaats: Lemmer
Bijzonderheden:
Filmnummer: 240
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
rentenier; broer van
wijlen Sipke, wijlen Tiete, wijlen Baukje en wijlen Gerbrig Engeles (4 staken: zie ad a t/m d)
(alleen hun in leven zijnde kinderen zijn testamentair erfgenaam)
legaat voor niet bloedverwante Luitje Geises v.der Weide (fl. 300,-);
testamentair executeuren zijn Jan Wiegers Wielinga, huisman en Melle Tijsses Bakker, mr.bakker. Saldo fl. 8.612,83.
# ad a (Sipke Engeles): vader van Jan, arbeider en Engele Sipkes Sipkema, arbeider Joure, Tiete, boer Snikzwaag,
reeds 3/10/1822 overleden Bauke, idem Akmarijp, Markus, idem aldaar en Harmen Sipkes v.der Hoek, idem aldaar en Janke Sipkes (vrouw van Hessel Joukes Hoekstra, arbeider aldaar).
# ad b (Tiete Engeles): vader van Tjeerd, arbeider en Hinke Tietes Musch (vrouw van Nicolaas Bontjes Conradi, werkman)
en wijlen Engele Tietes (vader van Pietertje Tietes!)
# ad c (Baukje Engeles): moeder van Ekke, schipper Jutrijp, Rinske, (vrouw van Gerrit Aukes Jongbloed, boer Ypecolsga) en wijlen Janke Ates Jager (moeder van Ate, Baukje, Engele en Gerbrig NN).
# ad d (Gerbrig Engeles):
moeder van Jeltje, arbeidster Heeg, Baukje, idem Balk en wijlen Pier Harings (vader van Haring, Engele, Gerbrig en Taetske Piers).
Overledene Abe Engeles Boersma overleden op 03-10-1822 , wonende te Langweer
in overlijdensakte "de Boer"
bij zijn overlijden zijn de aangevers onbekend met zijn ouders
Zijn ouders zijn : Engele Tietes en Mary Abes
Dit echtpaar had 8 kinderen, waarvan er 3 voor 1811 zijn overleden.
Ik heb al deze mensen uitgezocht, maar ik heb een probleem met Tiete Engeles.
1. Er is een Tiete Engles gedoopt 24-09-1730 in Jutrijp Hommerts van deze ouders.
Hij huwt met Jeltje Piers in 1759
Ze krijgen 3 kinderen. 2 keer een Engele ( 1764) en een Geertje. ( 1765)
Engele Tietes huwt met Antje Sjoukes Heegsta in 1789 krijgt 2 kinderen en deze noemen zich Heegstra na 1811. Jeltje pas in 1866 overleden en Tjitte in 1821
2. In de Memorie wordt een Tiete Engeles genoemd die in 1775 huwt met Aukje Jeens.
Hun kinderen Tjeerd en Hinke Musch worden beiden genoemd in de Memorie.
Dan Engele Tjittes vader van Pietertje Tietes. Dit klopt duidelijk niet.
Pietertje is een Heegsta, dochter van Tiete Engeles en Grietje Sijtsma. En Tiete is weer een zoon van Engele Tietes . Engele is overleden in 1794 ( huwelijksakte dochter in 1818)
en Antje Sjoukes Heegstra zij huwt met Lolke Piers in 1797
Vraag: Tiete/Tjitte Engeles 2 keer gehuwd eerst met Jeltje Piers en later met Aukje Jeens?
Dat Jeltje Tietes uit het eerste huwelijk niet genoemd wordt zij is immers ook erfgenaam.
Tjitte Engeles x Jeltje Piers en Aukje Jeens?
-
Re: Tjitte Engeles x Jeltje Piers en Aukje Jeens?
Hallo Catharina,
Groeten van Jacqueline
Dat kun je op basis van deze gegevens inderdaad concluderen.Vraag: Tiete/Tjitte Engeles 2 keer gehuwd eerst met Jeltje Piers en later met Aukje Jeens?
Uit het eerste huwelijk zijn toch twee maal een Engele (1761 en 1764) en een Geertje (1765) geboren? Of bedoel je ook Geertje? Ik weet niet of zij nog in leven is? Jeltje was een kleindochter.Dat Jeltje Tietes uit het eerste huwelijk niet genoemd wordt zij is immers ook erfgenaam.
Met uitroepteken nog wel! Dit klopt inderdaad niet, hier is blijkbaar een vergissing gemaakt. Maar erven zou ze toch niet.Dan Engele Tjittes vader van Pietertje Tietes
Groeten van Jacqueline
Re: Tjitte Engeles x Jeltje Piers en Aukje Jeens?
Dank Jaqueline.
Geertje verder niet gevonden.
Ik was in de war met Jeltje Piers.
plak de familie nu aan elkaar vanwege het tweede huwelijk.
Carla
Geertje verder niet gevonden.
Ik was in de war met Jeltje Piers.
plak de familie nu aan elkaar vanwege het tweede huwelijk.
Carla