Burgerboek als bron

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Michiel

Burgerboek als bron

Bericht door Michiel »

Hallo,

Een gelukstreffer bracht ons van het platteland naar de stad. Om een beter begrip te krijgen alsook misschien nieuwe aanknopingspunten te vinden; een aantal vragen.

In 1587 wordt mr. Gosse Nicolaj Silvius burger van Sneek.

- Hij legt de belofte af. Dat wordt alleen door doopsgezinden gedaan?

- Hij is afkomstig van Kortezwaag. Is dat bij geboorte of laatste woonplaats?

- Wie kan misschien ook meelezen wat daadwerkelijk in het burgerboek staat? https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/fc8 ... c2f2af0dbe

Juratus (…) mr. Gosse Nicolaj Silvius (…) corte swaagh

Dank!

Groet,
Michiel
jacqueline

Re: Burgerboek als bron

Bericht door jacqueline »

Hallo Michiel,

In eerste instantie heb ik niet op je vraag gereageerd omdat ik hier ook niet echt iets van weet. Het viel me wel op dat in het betreffende boek niet alleen bij Gosse Nicolaj Silvius maar ook bij alle andere ingeschrevenen juratis staat genoteerd, wat wil zeggen: onder eed verbonden.

Omdat er nu ruim twee maanden en 1282 weergaves verder nog geen antwoord is heb ik de vraag voorgelegd aan iemand die er zeker iets van af weet. Zijn antwoord:
In het algemeen wordt in de burgerboeken de geboorteplaats vermeld, maar je kunt er niet 100% staat op maken. De secretaris heeft bij iedereen genoteerd ‘juratus’, dwz de eed afgelegd. Dus ik begrijp ook niet waarom is getranscribeerd ‘legt de belofte af’. Ik concludeer dat er ook bij doopsgezinden ‘juratus’ staat, want in die tijd was zeker wel 25% van de bevolking doopsgezind en ook doopsgezinden werden burger van Sneek. De krabbeltjes geven aan dat betrokkene heeft betaald, ik zie min of meer staan sot, afkorting voor solvit.

Groeten van Jacqueline
Michiel

Re: Burgerboek als bron

Bericht door Michiel »

Hi Jacqueline,

Wat een leuke verrassing na inderdaad alweer twee maanden! Dank dat je deze moeite wilde nemen.

Eigenlijk alle vragen beantwoord dus dat geeft weer stof tot nadenken over een volgende stap.

Groet,
Michiel
Plaats reactie