In 1642 trouwt in de Doopsgezinde Vlaamse Gemeente Harlingen Jan Johannis met Hylck Tyardts.
Jan woont te Makkum.
Het ledenboek van de Doopsgezinde Gemeente te Makkum begint pas bij 1696.
Nu heb ik enige tijd geleden van Theo Terpstra het volgende ontvangen:
Bijgaand de verkorte tekst van een akte van een lening van de Jan Johannis mennisten te Maccum. Op 28 december 1658 bekennen Robijn Hilles ende Dirckien Douuedr, echteluijden t’Maccum, schuldig en ten achteren te sijn aen Otte Gerrijts ende Take Piers als voorstanders der armen van Jan Johannis ministen t’Maccum voorschreven d’somma van 80 car.gls heercomende van de coop van seeckere huijsinge cum annexis staende t’Maccum voorschreven over d’Cleije Zijlroede. Aflossing dient jaarlijks plaats te vinden in 4 termijnen van 20 car.gls in mei 1659, 1660, 1661 en 1662. De obligatie wordt op 23 september 1665 in de hypotheekboeken van Wonseradeel geregistreerd.
Hier wordt gesproken over de Jan Johannis mennisten, maar we kennen (tot op heden) alleen de Jan Jacobsgezinde Minnisten, de Waterlanderse Minnisten en de Vlaamse Minnisten.
Zou Jan Johannis een leraar van de Makkumer Vlaamse Minnisten kunnen zijn?
Of is Jan Johannis toch een leraar van de Jan Jacobsgezinde Gemeente?
Jan Johannisgemeente te Makkum
-
Jan Johannisgemeente te Makkum
Lieuwe Durksz
Re: Jan Johannisgemeente te Makkum
Beste Lieuwes Durks,
Ik denk dat hij een leraar is van de Vlaamse gemeente te Makkum. Gezien zij huwelijk, dat ik Harlingen is gesloten
Laat je niet misleiden door de gelijksoortige namen.
Het was in die tijd nogal een overstap van de Vlaamse gemeente naar de conservatieve gemeente der Jan Jacobsgezinden.
Groeten van Simkos
Ik denk dat hij een leraar is van de Vlaamse gemeente te Makkum. Gezien zij huwelijk, dat ik Harlingen is gesloten
Laat je niet misleiden door de gelijksoortige namen.
Het was in die tijd nogal een overstap van de Vlaamse gemeente naar de conservatieve gemeente der Jan Jacobsgezinden.
Groeten van Simkos
-