Naamsvarianten bij zoeken op achternaam

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline

Naamsvarianten bij zoeken op achternaam

Bericht door jacqueline »

Hallo allemaal,

N.a.v. de vraag over Harke Smits loop ik tegen iets aan. Het heeft inhoudelijk niets met die vraag te maken, daarom even een nieuw onderwerp.
Bij het zoeken op achternaam worden ook vaak naamsvarianten meegenomen. Daarom dacht ik dat als je zoekt op achternaam Smit, ook de schrijfwijze Smits naar boven zou komen. Maar nee:
  • Zoeken op Smit geeft alle varianten (50.453 resultaten) met een uitgang die klinkt als t: Smit, Smid, Smidt, Smith (enz?)
  • Zoeken op Smits alle varianten (21.302 resulaten) met een uitgang die klinkt als s: Smits, Smids, Smiths, maar (bv?) ook Smitius.
  • En zoeken op Smit* geeft helemaal geen Smit of Smits maar alle varianten (342 resultaten) die bij bovenstaande zoekopdrachten nog niet naar voren kwamen : Smitt, Smidtje (begint niet met Smit*) , Smithius, enz.
Ik weet niet of dit ook bij andere namen voorkomt?

Groeten van Jacqueline
simkos

Re: Naamsvarianten bij zoeken op achternaam

Bericht door simkos »

Beste Jacqueline,

Het selecteren van een dergelijke naam is en blijft moeilijk. Maar wat willen wij eigenlijk bereiken.

Als ik bezig ben met zo'''n soortgelijke naam, kijk ik naar de namen van de eventuele partners en hopende dat deze niet een soort gelijke groep komen.

Als de meneer.vrouw Smit uit Maastricht komt, is niet waarschijnlijk dat hij of zij familie heeft in Dokkum of Uithuizen.

Ik zoek het gezinnen uit tot en met de invoering van de Burgerlijke Stand in maart 1811 en vergeet hierbij de huwelijkse bijlagen niet.
[die stukken die Bruidegom en bruid verplicht zijn te leveren voordat de Ambtenaar aan de huwelijkse akte begint te schrijven}

Ik kom naamgenoten in de plaats van onderzoek tegen en noteer ook die gegevens. Ik ken namelijk de familie verbanden niet.

Deze manier van werken geeft in een langzamer tempo een beter resultaat.
Daarbij komen nog de naamsvernoemingen in de kinderen van het nageslacht. In de periode 1811 - 1852 schreven de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand de tienjarentafel van geboorten in op voornaam.
Ik kende de familie niet en begon met een huwelijk, waarbij de naam van een voorouder Elizabeth .... was.
Zo leerde ik dat zij 4 keer vernoemd was. 2x keer aan de kant van de naamsdragers en 2x keer aan de vrouwelijke kant.

Bij de akten van overledenen kwam een naaste buurman mee als getuige tegen met dezelfde achternaam, maar zijn voornaam paste niet in mijn familiegroep.
Uit onderzoek van latere datum leerde ik, dat hij zo''n 25 kilometer verder weg kwam. Het had ook een broer of zwager kunnen zijn.

Noteer alle gegevens, die tegen komt en probeer de gezinnen te reconstrueren. Dan krijg je uit eindelijk een overzicht van de familie waar jij mee bent.

Succes met je verder onderzoek.

Groeten van Simkos
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Simkos,

Bedankt voor je reactie.
Het gaat mij er om dat het me verbaast, dat als ik van een bepaalde persoon waarvan de achternaam met spellingvariaties wordt geschreven (in dit geval: Smit, Smits, Smid, Smids) alle vermeldingen zoek, zie dat wel sommige maar niet alle te verwachten spellingvariaties worden meegenomen.
Het probleem is in dit geval op te lossen door te zoeken op Smi*. Maar voor ik dat ontdekte had ik in eerste instantie vermeldingen gemist.

Groeten van Jacqueline
Rinse

Bericht door Rinse »

Hallo Jacqueline en medevorsers,

Over namen gesproken....we nemen Smits als voorbeeld...de helft van mijn kwartierstaat wordt ingenomen door Vlamingen.
Smit = in Vlaanderen; Smet of Smets....
Ik ontmoette eens een meneer Koeznetsov uit Rusland. Echte Russische naam dacht ik. Wat bleek? De vertaling van die naam..
Koeznets = Smit, Koeznetsov = Smits (Van de Smit) ..

Franstalige namen worden in Vlaanderen soms gewoon omgezet naar een Nederlandse vertaling daarvan....Fleur wordt bloem..We hebben een boeiende hobby!

Groeten,

Raymond
Plaats reactie