De Friese voorouders van Gerard Douw, Leids schilder.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
janjellema

De Friese voorouders van Gerard Douw, Leids schilder.

Bericht door janjellema »

Al een paar avonden probeer ik de voorouders van Gerard (Gerrit) Dou, *1613 te Leiden, te vinden.
https://www.dbnl.org/tekst/aa__001biog0 ... 1_0671.php

Mijn resultaten staan op
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 227759.php
Hij heeft Friese ouders, dat blijkt wel uit zijn bijnaam "de Vries"
Nu was ik nieuwsgierig naar de verdere voorouders, maar dat was moeilijker dan verwacht.

De vader van Gerard was Douwe Jans geboren 1584, een begenadigde glassnijder.
Douwe Jans is in 1614 Poorter van de stad Leiden geworden, en werd al snel Hoofd van het Gilde der Glassnijders. Naar verluid kwam hij toen uit Harlingen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glazenier en glasgraveur Douwe Jansz de Vries (1584-1656), geboren in Harlingen, huwde in 1609 Maria Jansdochter van Rosenburg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hij is getrouwd met Marytge Jans Wassenaar, geschat *1585, op 11-1609. en heeft vele kinderen. Deze kinderen heb ik niet verder gecontroleerd, maar gekopieerd van andere websites.
Het eerste idee is, dat Marytge een lokale Zuid-Hollandse Wassenaar is, je kan denken aan een dochter van Johannes Nicolaas Wassenaar *1540 te Gouda en schoolmeester te Leiden op 1567. Maar nu begin ik te twijfelen. Deze schoolmeester is vrij snel naar Emden gevlucht en is later in Rauwerd gaan wonen, hij zal zijn kinderen meegenomen hebben.

Kan het ook zijn dat Marytge, de moeder van Gerard Dou, reeds in Friesland met Douwe Jans is getrouwd. Voor genealogen in Het Bildt, klinkt de naam "Marytge Jans Wassenaar" heel vertrouwd in de oren. Misschien kan iemand haar traceren?
Ook de Leidse leermeester van Gerard Dou, een zekere Rembrandt van Rijn *1606 te Leiden, heeft zijn bruid in 1634 uit Sint Annaparochie, Het Bildt, opgehaald.
Een tegenargument is dat Marytge al eerder met een glassnijder uit Leiden is getrouwd, rond 1604. namelijk met Vechter Vechters Cuyper van Strijtvelt

Complicerend zijn de familienamen "van Arentsfelt" en "Fonda" die door Amerkaanse genealogen met Leidse voorouders in deze familie worden gebruikt.
Jane Fonda, een filmster, is een nakomeling.
Mijn stelling is dat dit zuiver Leidse namen zijn, die niet naar Friesland zijn te herleiden.
Marytge Jans *1580, was slechts een bekende van Hendrik van Arentsvelt, *1620 Leiden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hendrik Van ARENDSVELD, geboren ca 1625 te Woerden.
Ondertrouwd op 06‑04‑1646 te Leiden (getuige(n): zijn bek. Noe Daniels en haar bek. Maartgien Jans), gehuwd 1646 met Trijntje JORIS, geboren ca 1625 te Leiden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumerend is mijn vraag: Komt er een vader Douwe Jans *1584 of een grootvader Jan Douwes *1555, voor als glazenier in omgeving Harlingen of Franeker?

Bij voorbaat dank

Jan Jellema
janjellema

Re: De Friese voorouders van Gerard Douw, Leids schilder.

Misschien helpt dit bij de zoektocht;
een portret van Douwe Jans *1584, de vader van Gerard Dou.

https://www.lazienki-krolewskie.pl/en/k ... ty/lkr-835

„lluwclyks-Begistcr, begonnen 1592; aangeteekend, 6 November, 1609.
douwe jansz., Glasmacckcr, jongman van I/arlingen in Vricslant,
vcrgczclschapt met Ucrrit Jansz. zijne toekomende svvager, cn Hendrik Comclisz., stads metselaar zijn bekende; met Marytjen Jansz. van Wassenaar, wed1", van Vechter Vcchtersz. Cuyper, vcrgczclschapt met Rttsgen Willemsdr. en Immertgen Laarijs, haar bekende."
Na bet gaan der drie geboden, op den 7., den 14. en 21. November, 1609, zijn zij, op het stadhuis, door schepenen
getrouwd.
- Hieruit volgt, dat, daar deze echt destijds op het stadhuis is vol- trokken, hij niet tot de gereformeerde Eeligie, maar waarschijnlijk tot de Mennonieten behoorde; want zijn vader -was van Vriesland,
die ook lang den naam van douwb jansz. de Vries, te Leyden, heeft gevoerd, doch hetgeen later is vervallen.
Dit alzoo het huwelijk zijner ouders zijnde, zoo vraagt men nu, hoe oud was de vader toen? Zulks blijkt uit het volgende: „ Memoriael der Schuttert/, te Leyden;
Vergadering van 1 Mei, 1641. dou jansz., Glasmaeker, schutter onder der capitein Leusvelt
versoeck gedaen hebbende om uyt de schutterij ontslagen te werden,
vermits hy gecomen was ten ouderdom van 57 jaren,
is by Deecken en Hoofdmans hem syn versoeek voor den tyd van één jaer ontseyt."
Alzoo is hij in 1584 geboren. -

Poorterboeken (Akte)datum: 20-07-1615 Plaats: Leiden
Bijzonderheden: Betaald: 3,2
Poorter Douwen Jansz. (glasschrijver)
Diversen: beide getuigen stelden zich borg
Herkomst: Harlingen
Borg Phillips Jacobsz. van Renen (kuiper)
Borg Henrick Jansz. (schoenmaker) [6]
Poorterboeken(Akte)datum: 17-07-1643 Plaats: Leiden Bijzonderheden: Betaald: 3,3
Poorter Simon van der Tol (notaris) Diversen: Herkomst: Bodegraven
Borg Douw Jansz. (glazenmaker) Diversen: de vader van Gerrit Dou
Borg Jan Douw [7]

En de meest uitvoerige beschrijving van het leven van Gerard Dou;

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... art%29.pdf

Jan Jellema
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Jan,

De voorouders van Gerard Dou heb ik helaas niet voor je, maar wel wat vragen en opmerkingen bij zaken die me opvielen. Waarbij ik graag vooropstel dat ik deze ook verkeerd begrepen of geinterpreteerd kan hebben. Ik herhaal je vraag en zet mijn tekst er dan vetgedrukt bij:

Al een paar avonden probeer ik de voorouders van Gerard (Gerrit) Dou, *1613 te Leiden, te vinden.
https://www.dbnl.org/tekst/aa__001biog0 ... 1_0671.php

Mijn resultaten staan op
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 227759.php

- Op je website (en in het onderwerp van deze vraag) lees ik Gerard Douw – vanwaar deze spelling van het patroniem?
- Marijtgen Jans Wassenaar wordt hier Mary-Hester genoemd, waar komt de tweede voornaam vandaan?
- Douwe Jans is mennoniet – bron?
- Douwe Jans is 1653 ovl. in New York – bron? Elders lees ik dat hij voor het laatst genoemd wordt in 1641, dit zal de vermelding zijn die jij in je
tweede bericht ook noemt?

Hij heeft Friese ouders, dat blijkt wel uit zijn bijnaam "de Vries"
Nu was ik nieuwsgierig naar de verdere voorouders, maar dat was moeilijker dan verwacht.

De vader van Gerard was Douwe Jans geboren 1584, een begenadigde glassnijder.
Douwe Jans is in 1614 Poorter van de stad Leiden geworden, en werd al snel Hoofd van het Gilde der Glassnijders. Naar verluid kwam hij toen uit Harlingen.
Het is wel iets meer dan naar verluid, in zijn trouwakte staat toch dat hij van Harlingen is?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De glazenier en glasgraveur Douwe Jansz de Vries (1584-1656), geboren in Harlingen, huwde in 1609 Maria Jansdochter van Rosenburg.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hij is getrouwd met Marytge Jans Wassenaar, geschat *1585, op 11-1609. en heeft vele kinderen.
Is dit het eerste huwelijk?
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: DTB Trouwen
Plaats: Leiden
Bijzonderheden:
Datum ondertrouw: 08-04-1599
Inventarisnummer 4 van archiefnummer 1004 in Archieven
BruidegomVechter Vechterszgeboren te Leyden
BruidMarijtgen Jansdr geboren te Wassenaer, wonende te Leyden
GetuigeMarijtgen Adriaensdr Diversen: getuige van de bruid, relatie tot de bruid: nicht
Jan Reyersz Diversen: getuige van de bruidegom, relatie tot de bruidegom: zwager
NH Ondertrouw D. maart 1597 - mei 1602., archiefnummer 1004, Nederlands Hervormd Ondertrouw (1575-1795), inventarisnummer 4, blad D - 061
Gemeente: Leiden
Periode: 1597-1602
Dan kan Marijtgen niet uit ca 1585 zijn, eerder uit 1575.

Deze kinderen heb ik niet verder gecontroleerd, maar gekopieerd van andere websites.
Het is sowieso verstandig deze dopen te controleren – en wie weet komt er nog nieuwe informatie uit naar voren.

Het eerste idee is, dat Marytge een lokale Zuid-Hollandse Wassenaar is, je kan denken aan een dochter van Johannes Nicolaas Wassenaar *1540 te Gouda en schoolmeester te Leiden op 1567. Maar nu begin ik te twijfelen. Deze schoolmeester is vrij snel naar Emden gevlucht en is later in Rauwerd gaan wonen, hij zal zijn kinderen meegenomen hebben.
Op je website noem je een Jan Wassenaar uit 1550 X Ndr X Arentsvelt-Cuyper. Is deze Jan identiek aan Johannes Nicolaas?

Kan het ook zijn dat Marytge, de moeder van Gerard Dou, reeds in Friesland met Douwe Jans is getrouwd. Voor genealogen in Het Bildt, klinkt de naam "Marytge Jans Wassenaar" heel vertrouwd in de oren. Misschien kan iemand haar traceren?
Bij haar huwelijken is zij van Wassenaar. Wassenaar is hier dus ook nog geen achternaam. Weet je wanneer ze voor het eerst vermeld wordt met deze achternaam?
Er wijst iig niets op dat ze uit Friesland komt of daar getrouwd is.

Ook de Leidse leermeester van Gerard Dou, een zekere Rembrandt van Rijn *1606 te Leiden, heeft zijn bruid in 1634 uit Sint Annaparochie, Het Bildt, opgehaald.
Een tegenargument is dat Marytge al eerder met een glassnijder uit Leiden is getrouwd, rond 1604. namelijk met Vechter Vechters Cuyper van Strijtvelt
Zie boven

Complicerend zijn de familienamen "van Arentsfelt" en "Fonda" die door Amerkaanse genealogen met Leidse voorouders in deze familie worden gebruikt.
Jane Fonda, een filmster, is een nakomeling.
Mijn stelling is dat dit zuiver Leidse namen zijn, die niet naar Friesland zijn te herleiden.
Marytge Jans *1580, was slechts een bekende van Hendrik van Arentsvelt, *1620 Leiden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hendrik Van ARENDSVELD, geboren ca 1625 te Woerden.
Ondertrouwd op 06 04 1646 te Leiden (getuige(n): zijn bek. Noe Daniels en haar bek. Maartgien Jans), gehuwd 1646 met Trijntje JORIS, geboren ca 1625 te Leiden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat bedoel je precies met dat de namen Van Arentsfelt en Fonda worden gebruikt?
In de informatie via je eerste link wordt gezegd dat Douwe Jansz zowel De Vries als Arentsvelt wordt genoemd.
En op je website lees ik bij Gerard Douw:
Zijne beide ouders waren overleden 1656-1657, want toen is hem het ouderlijk huis aanbedeeld. In die Acte wordt zijne moeder Marytje Jansd*. van Rosenburg genoemd, en in vroegere stukken, de man Douwen Jansz., soms de Vries, of ook wel van Arentsvelt er bij geschreven. - Hij beeft te Leyden gewoond op het Galgenwater, achter het huis van den Heer Van Outeren, in het Noordeinde. –

Hoe is het dan complicerend dat deze naam in Amerika wordt gebruikt? Het lijkt overigens ook handig om die vroegere stukken op te zoeken?

Wb Fonda het volgende van de Voornamendatabank, https://www.cbgfamilienamen.nl/nfb/deta ... r=ew&taal=
De voorouders van de filmsterrenfamilie Fonda (Henry Fonda 1905-1982, Jane Fonda geb. 1937, Peter Fonda, geb. 1940, Bridget Fonda, geb. 1964) zijn afkomstig uit het Friese dorpje Aegum. Na zich eerst nog in Amsterdam te hebben gevestigd is Jelle Douwes Funda, of Fonda zoals hij vervolgens heette, in 1651 met zijn gezin naar Amerika geëmigreerd. Het is onbekend hoe de naam is ontstaan, maar het is onwaarschijnlijk dat er sprake is van een Spaanse voorgeschiedenis zoals binnen de familie gesuggereerd wordt. Jelle werd in Amsterdam voor het eerst met de achternaam Funda vermeld (1641) en onder zijn in Friesland achtergebleven familie komt deze naam niet voor, maar in eerste instantie kan toch aan een Friese naam op -a gedacht worden. Zou Funda/Fonda een Amsterdamse interpretatie van Foyngha kunnen zijn, een goed dat in de 16de eeuw door de overgrootvader van Jelle beheerd werd?

Resumerend is mijn vraag: Komt er een vader Douwe Jans *1584 of een grootvader Jan Douwes *1555, voor als glazenier in omgeving Harlingen of Franeker?
Dat zou mooi zijn! Helaas weten we toch niet meer dan dat de vader van Douwe Jansz een Jan is? En misschien van Arentsvelt?

Hoewel Marijtgen Jans dus misschien alleen maar van Wassenaar is, lijken er wel verbanden te zijn tussen Wassenaars en Rosenburg – al is dat als ik het goed begrijp juist niet zo tijdens het leven van Marijtgen. Zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosenburgh
https://rijnlandgeschiedenis.nl/documen ... enburg.pdf
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I21892.php
https://www.dbnl.org/tekst/molh003nieu0 ... 1_2576.php

Groeten van Jacqueline
janjellema

Beste Jacqueline,
Ten eerste bedankt voor je uitvoerige reactie
Jouw archiefstuk betreffende het eerste huwelijk van Maritge Jans maakt haar afkomst duidelijk.
Ze heeft geen familienaam Wassenaar maar Rosenburg, en ze is geboren in Wassenaar. Ik zal dat aan gaan passen.

In Amerikaanse genealogieën worden de namen Fonda en Arentsvelt tot in Friesland doorgetrokken, terwijl ik daar in Friesland niets over kan vinden.
De familienaam Fonda komt niet in Friesland voor, maar ik zal de mogelijke naam Foyinga bij Kollum als verklaring accepteren.

Met de naam Arentvelt ben ik iets verder. De naam komt waarschijnlijk uit Aalst, Vlaanderen en leden van de familie hebben in Delft gewoond.
Via Leiden zijn ze later in Amerika, Nieuw Amsterdam, en ook in Katwijk terechtgekomen. Ik heb geprobeerd een eerste voorzichtige genealogie te maken.
Nu is de vraag, waarom Gerard Dou, en ook zijn kinderen zich af en toe "van Arentsvelt" noemen?
Soms gebruiken/misbruiken ambitieuze personen wel eens een prestigieuze achternaam van moeders- of grootmoederskant of van een stiefvader of moeder. Daarom heb ik een voorlopige fictieve relatie gezocht. Dan loopt deze familierelatie waarschijnlijk via Maritge Jans, aangezien ze als getuige optreedt bij het trouwen in deze familie. Verder onderzoek noodzakelijk.

Maar eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de Friese voorouders van Gerard Dou, soms ook genoemd Douw, daarom heb ik dit ook op het Friese Forum gezet. Ik heb al gekeken bij de naam Glastra of Glazema, maar kan geen aansluiting vinden.
Bij het binnenkomen van Douwe Jans in Leiden, wordt als herkomst Harlingen genoemd. Maar dat is een globale herkomstnaam, bedoeld voor Leidenaren. Hij kan ook uit Witmarsum of Oosterbierum komen. En in een andere stad of dorp geboren zijn.
Ik hoop dat iemand aansluiting kan vinden.
Met dank voor de hulp,

Jan Jellema
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hallo Jan,

Om de voorouders van Gerard Dou te vinden is het van belang eerst alle gegevens die je al hebt te controleren en wellicht aan te vullen door zoveel mogelijk de originele bronnen na te kijken of uit te zoeken waar de informatie vandaan komt. Soms levert dat al bouwstenen voor aansluiting op. Natuurlijk kun je werken met hypotheses (of zoals jij ze noemt fictieve relaties) maar dan moet je dat wel duidelijk vermelden, en ook waar je ze op baseert. Dat mis ik nu op je website.
En dan nog zul je ze in iig online ms niet vinden - wellicht omdat er niet eerder naar gezocht is maar het kan ook zijn dat er simpelweg niets te vinden is. Het is wel een tijdje terug!
Met de naam Arentvelt ben ik iets verder. De naam komt waarschijnlijk uit Aalst, Vlaanderen en leden van de familie hebben in Delft gewoond.
Via Leiden zijn ze later in Amerika, Nieuw Amsterdam, en ook in Katwijk terechtgekomen. Ik heb geprobeerd een eerste voorzichtige genealogie te maken.
Bedoel je met leden van de familie, dat er een aantoonbare link is met Douwe Jans of Marijtgen Jans ? Of gaat het om personen met dezelfde achternaam?
Het document Geografische verwijzingen notarieel en ondertrouw van het Gemeentearchief Amsterdam geeft als verklaring: Arentsvelt thans Arnsfeld (Oost-Duitsland, Duitsland). In Duitsland heb je ook nog ook nog een plaats met de naam Ahrensfelde.
Arentveld lijkt dus een herkomstnaam, wat wil zeggen dat er meerdere families zullen zijn die zo heten.
Daarom heb ik een voorlopige fictieve relatie gezocht. Dan loopt deze familierelatie waarschijnlijk via Maritge Jans, aangezien ze als getuige optreedt bij het trouwen in deze familie.
Dit begrijp ik niet zo goed, gezien nogmaals dit citaat van jouw eigen website
Zijne beide ouders waren overleden 1656-1657, want toen is hem het ouderlijk huis aanbedeeld. In die Acte wordt zijne moeder Marytje Jansd*. van Rosenburg genoemd, en in vroegere stukken, de man Douwen Jansz., soms de Vries, of ook wel van Arentsvelt er bij geschreven. - Hij beeft te Leyden gewoond op het Galgenwater, achter het huis van den Heer Van Outeren, in het Noordeinde.
met als bron https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ram%29.pdf
Is dit een Leidse akte? Zo niet, waar komt hij dan vandaan? En wat staat er in die vroegere stukken?

Je noemt op je website een ouderpaar voor Marijtgen Jans. Ook fictief ?
In Leiden heb je ook de schepen Jan Luyken van Wassenaer X Neeltgen Roelof , die nb uit een schildersfamilie kwam ( Virtus | Journal of Nobility Studies) Hij wordt al in 1568 te Leiden vermeld en het echtpaar wordt net als Douwe en Marijtgen op het (Kort) Rapenburg genoemd. Helaas lijken ze alleen een zoon Lucas na te laten.
Verder is er Jan Gerrits Wassenaar, ten tweede male gehuwd met Adriana Danielsdr van Rijn. Ook dit echtpaar wordt op het Rapenburg genoemd. Het heeft zelfs een dochter Marijtge - of dit de latere bruid van Douwe Jans is weet ik niet. Het patroniem Gerrits is wel mooi natuurlijk! De vernoeming van moeder Adriana zou dan missen - als de namen van de kinderen die je noemt inderdaad de juiste en compleet zijn.
Bron: notarieel register
Soort registratie: Index Notarieel Archief
(Akte)datum: 03-11-1564
Bijzonderheden:Notaris: Pieter Adriaensz Storm
Inventarisnummer 1 van archiefnummer 0506 in Archieven
Geregistreerde Adriana Danielsdr van Rijn
wonende te Leiden
Diversen: gehuwd met Jan Gerytsz; op het Rapenburg naast de weduwe van J. van Oostrum; genoemd in testament van haar ouders
Bronvermelding
1564 -1568., archiefnummer 0506, Archief van notaris Pieter Adriaensz. Storm, 1564-1568, inventarisnummer 1, blad 19
Periode: 1564-1568

(Akte)datum: 08-1575
Bijzonderheden:Inventarisnummer 4 van archiefnummer 0506 in Archieven
Geregistreerde Adriane Danielsdr
Geregistreerde Jan Gerijtsz van Wassenaer
Bronvermelding
1575., archiefnummer 0506, Archief van notaris Salomon Lenaertsz. van der Wuert, 1571-1614, inventarisnummer 4, blad 0
Periode: 1575

(Akte)datum: 01-06-1576
Soort akte: Testament
Bijzonderheden:Notaris: Salomon Lenaertsz van der Wuert
Inventarisnummer 5 van archiefnummer 0506 in Archieven
Geregistreerde Adriane Danielsdr
Diversen: weduwe van Jan Gerytsz van Wassenaar; hun kinderen zijn Joost, Petronella, Marijtge en Pietertgen voorkinderen van Jan Gerytsz en Marijtgen Jansdr zijn Jan, Geryt en Dieuwer (gehuwd met Pieter Pietersz) uit eerste huwelijk van Jan Gerytsz met Dieuwertgen Henricxdr: Stijntgen (gehuwd met Pieter Jorysz); testeert
Geregistreerde Joost Jansz
wonende te Wassenaar
Diversen: Zoon van Jan Gerytsz en Adriane Danielsdr Mede-erfgenaam van zijn moeder
Geregistreerde Petronella Jansdr
Diversen: Dochter van Jan Gerytsz en Adriane Danielsdr Mede-erfgenaam van haar moeder
Bronvermelding
1576., archiefnummer 0506, Archief van notaris Salomon Lenaertsz. van der Wuert, 1571-1614, inventarisnummer 5, blad 224
Periode: 1576
Groet, Jacqueline
janjellema

Beste Chaqueline,
Deze gegevens lijken inderdaad de ouders van Marytge Jans Wassenaar te verklaren.
Ook de naam Gerrit of Gerard heeft nu achtergrond. Ik zal mijn fictieve grootmoeder van Gerard Dou verwijderen.
Maar ik blijf zitten met de vraag waar bij Gerard de naam "van Arentsfelt" vandaan komt?
Aangezien er zoveel Vlamingen en Franse Hugenoten toendertijd in Leiden woonden, lijkt mij Vlaanderen een eerdere keus, als "von Arnsfeld" uit Duitsland. Ik heb geprobeerd alle Arentsfelt-en te inventariseren op Internet, en ze wonen allen op de route van Aalst naar Leiden.
Met Dank voor deze waardevolle bijdragen, maar ik hoop dat de Friese genealogen ook iets vinden.
Jan Jellema
janjellema

Waarde genealogen,
Ondertussen een interessante ontdekking gedaan.
In Amerika heeft de achternaam Douw/Dow een goede naam als één der eerste kolonisten in Nieuw Amsterdam.
Gemakshalve hebben de Amerikaanse genealogen ook alle Nederlandse Dou's als één familie beschouwd.
En dus Gerard Dou als kers op de taart toegevoegd.
Echter de Amerikaanse Dou's zijn afkomstig van Douwe Pytters *1575 Broekenmaker te Amsterdam,
en de Leidse Gerard Dou heeft als vader Douwe Jans *1584 Glassnijder te Leiden

Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands. Doop-, Trouw- en Begraafboeken.
kind: Hester
doopdatum: 28-08-1616
kerk: Oude Kerk
godsdienst: Hervormd
vader: Pietersz, Douwe
moeder: Gerrits, Marija
bronverwijzing: DTB 5, p.193
opmerkingen: Ber. va. Broekenmaker
Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
Doopregister: NL-SAA-24432551

Geëmigreerd 1637 en getrouwd

Jellis Douw Fonda; Innkeeper, Distiller, Blacksmith; born 1614, died 1659 at 45 years of age;
Jellis Douwes Fonda (1614-1659) emigrated to America from Aegum (Agum), Friesland, Netherlands in about 1649.
He had his wife, Hester and three young children upon arrival in Fort Orange (now Albany, New York) in 1651.
Jellis had been an innkeeper in Agum, and was a brandy distiller and a Blacksmith in America.
His date of death is uncertain, but must have been before Hester remarried, in 1660; see Stories for more...

Nu Douwe Jans, *1584

Huwelyks-Register, begonnen 1592; aangeteekend, 6 November, 1609.
douwe jansz., Glasmaeckcr, jongman van Harlingen in Vrieslant,
vergezelschapt met Gerrit Jansz. zijne toekomende swager,
en Hendrik Comelisz., stads metselaar zijn bekende;
met Marytjen Jansz. van Wassenaar, weduwe van Vechter Vechtersz. Cuyper,
vergezelschapt met Ritsgen Willemsdr. en Immertgen Laarijs, haar bekende."
Na bet gaan der drie geboden, op den 7., den 14. en 21. November, 1609,
zijn zij, op het stadhuis, door schepenen getrouwd.

Helaas ben ik nog niet verder gekomen met de voorouders van Douwe Jans en Douwe Pytters.

Ook bestaat er nog een kolonist in Nieuw Amsterdam: Jan Douw, *1595, waarschijnlijk afkomstig uit Friedrichstadt, Sleeswijk. Hieruit Volckert Jans Douw, 19-4-1619, geëmigreerd 1626.

Wel is er een interessant verklaring waarom Gerard de korte patroniem Dou heeft gekregen, en niet Douwes, zoals in Friesland gebruikelijk is.
De naam Dou bestaat namelijk veel langer, er bestaat al eeuwenlang een familie Douw in Leiden,
afkomstig van Pytter Arents Douw, *1465 in Leiden.
Misschien als afkorting van "de oude" soms ook voorkomend als "doude"

Jan Jellema
Plaats reactie