Ik ben op zoek naar de begraafboeken van Welsrijp en Winsum en heb deze nergens kunnen vinden. Wie kan mij helpen?
Om het bewijs te kunnen leveren dat Jan Melles (ca 1691 - ca 1775) uitsluitend getrouwd was met Akke Franses (geboortedatum onbekend) heb ik inzage nodig in het begraafboek van Welsrijp. Jan Melles liet in 1742 in Welsrijp nog een dochter, Akke, dopen. Onduidelijk is of dat kindje daarna is overleden en of haar moeder daarna ook is overleden. Inzage in het begraafboek zou uitkomst kunnen bieden. In het Lidmatenboek staat dat Jan Melles en Akke Franses in 1725 met attestatie uit Jorwerd kwamen. Bij haar naam staat obiit, maar dat wil niet zeggen dat zij na inschrijving is overleden. Jan Melles liet na 1725 nog meer kinderen dopen.
Jan Melles staat in 1760 genoteerd in het Lidmatenregister van Welsrijp met de vermelding dat hij in Winsum woont. Is hij daar overleden en begraven.
Het begraafboek van Winsum zou wellicht uitsluitsel kunnen geven, maar ook dat boek kan ik nergens vinden.
Alvast dank voor de reacties
-
Re: Begraafboeken Welsrijp en Winsum
Wanneer je de toegang en inv nr kunt geven kan ik mss helpen.
Bestaan deze boeken uberhaupt wel?
Tg 244-83 Hervormde gemeente Welsrijp-Baijum geeft geen begraafboeken.
Bestaan deze boeken uberhaupt wel?
Tg 244-83 Hervormde gemeente Welsrijp-Baijum geeft geen begraafboeken.
-
Re: Begraafboeken Welsrijp en Winsum
Nee, ik weet inderdaad niet of ze bestaan, maar dat verwacht ik wel. Begrafenissen op een kerkhof worden nog steeds door de betreffende kerk geadministreerd. Dat weet ik uit ervaring in Tzum. Dan is alleen de vraag wie die boeken beheert en of hij/zij ook weet van het bestaan van oudere versies.
Ik heb ergens gelezen dat dit bij uitstek boeken zijn die "voor alle zekerheid" soms door predikanten werden bewaard en zo aan archieven zijn ontsnapt. Dan mag je van geluk spreken als een nieuwe predikant van zijn/haar voorganger deze oude boeken krijgt overgedragen. En zo niet of ze in privé-archieven worden bewaard, met alle risico's van dien!
Ik ben dus bang dat dit ook met de begraafboeken van Welsrijp en Winsum is gebeurd.
Daarom een dringend beroep op iedereen die kerkboeken heeft die een archiefwaarde hebben. Overleg met Tresoar of het archief van de gemeente wat er mee te doen.
De begraafboeken van Tzum (vanaf 1798) heb ik dit jaar gescand en Tresoar heeft daarvan een digitale kopie gekregen.
Ik heb ergens gelezen dat dit bij uitstek boeken zijn die "voor alle zekerheid" soms door predikanten werden bewaard en zo aan archieven zijn ontsnapt. Dan mag je van geluk spreken als een nieuwe predikant van zijn/haar voorganger deze oude boeken krijgt overgedragen. En zo niet of ze in privé-archieven worden bewaard, met alle risico's van dien!
Ik ben dus bang dat dit ook met de begraafboeken van Welsrijp en Winsum is gebeurd.
Daarom een dringend beroep op iedereen die kerkboeken heeft die een archiefwaarde hebben. Overleg met Tresoar of het archief van de gemeente wat er mee te doen.
De begraafboeken van Tzum (vanaf 1798) heb ik dit jaar gescand en Tresoar heeft daarvan een digitale kopie gekregen.