Sybren en Trijntje Freerks Douma

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Kiek » woensdag 13 dec 2017 4:45 pm

Wat de familie Rutger betreft in Irnsum, heb ik in mijn bescheiden archief een wel hele verre gok.

"-Hoyte Mircks c.s te Irnsum kopen 12 pm patroonslanden, de helft binnen en de andere helft buitendijks, genaamd de groote Merken of meerken, gekocht van Jetze Ottes ende Jencke Rutgers, sampt Otte Sioerts ende Symen Dircks voor ons selffs sampt Sioert Jenckes als curator over Otte Hiddes.
-Hoyte Mircx ende Feyk Remmerts Rennerts Rinnerts te Irnsum kopen 16 einsen in Eelsma zaete van Otte Rutgers c.s.
[RAUreces1628/253 e.v.]

Vraag: Is de plaats "Joure" iets anders dan de vermelding "op de Joure"?

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 14 dec 2017 12:09 pm

Beste Kiek, het wordt denkelijk nog een hele toer om de oudste Jouster (die op de Joure woonde, welk "op de" voor een aantal plaatsen wordt gebruikt, zoals op de Lemmer, op de Schingen, op de Gorredijk, en zo zullen er nog wel meer zijn) aan jouw archiefitem te koppelen.
Het blijft oppassen met zeldzame (voor)namen, vaak zijn ze talrijker dan vermoed!
In dit verband werd ik overigens wel getriggerd door het Wintje van Rienk Aukes en Aafke Gerkes. Hoe komt die naam dit gezin binnenrollen? Ik moet de Wintjevraag van Jacqueline nog maar weer een helemaal doorploegen..

groet, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 14 dec 2017 2:11 pm

ik denk dat dit Auke Rutgers' ouders zijn:
Trouwregister Gerecht Haskerland
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB inschrijving trouwen Aktedatum: 16-09-1672 Soort akte: derde proclamatie
Bijzonderheden:bevestigd in de kerk
Bruidegom Rutger Auckes wonende te Haskerhorne
Bruid Beitske Tiebbes wonende te Joure
Sybren Aukes was ook de enige die in Irnsum eindigt, Kiek.

Zijn dit dan de voorouders van Jacqueline?
Haskerland gerecht
Aktedatum: 28-07-1664 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Atthie Hendricks wonende te Joure
Bruid Wimcke Sioerdts wonende te Joure
Groet Margreet

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door jacqueline » donderdag 14 dec 2017 7:13 pm

Hallo allen,

Even snel, heb nu geen tijd om alles te lezen of me er in te verdiepen dus de kans bestaat dat ik de plank geheel missla: Wintje Sjoerds heb ik als dochter van Sjoerd Hettes. Met oa een broer Auck Hettes. Dit uiteraard vanwege Rutger Auckes.

Groet, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 15 dec 2017 12:14 pm

Het huwelijk van Jacquelines voorouders staat op dia 121 van de Mormonenfilm snbq-7mk Margreet. Ik lees rechts Wincke (en links Wimcke). Na een heleboel zoekwerk kwamen we tot de conclusie dat haar ouders het echtpaar Sjoerd-Hettes x Berber Jacobs, in 1628 getrouwd in Stiens of Wirdum, is.
De zoekopdracht die we thans hebben: vind een Auke Sjoerds, die niet later dan 1650 trouwt, bijvoorbeeld met een Rutgersdochter. Hun oudste zoon zou dan de Rutger Aukes die in 1672 met Beitske Tjebbes trouwt kunnen zijn. Qua tijd krapjes, maar niet uitgesloten. We verwachten middenstanders, maar Rutger trouwt vanuit Haskerhorne, en niet de Joure.
Één ding is wel duidelijk: de huidige databasegegevens zie ik geen oplossing genereren. En het kan nog anders zijn geweest. Grietje Rienks ouders ken ik nog niet, bijvoorbeeld.

Groet, Andries.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Kiek » zaterdag 16 dec 2017 2:03 pm

Hallo,

Dank voor het lesje Joure en begrip 'op de' Joure.

Nog iets over Sjoerd Hettes (Wirdum) x 1628 Berber Jacobs (Stiens).
Als de moeder van Berber een Dieuwke is, dan komt de naam 'Auck' waarschijnlijk van de kant van Sjoerd Hettes.

In 1628 bezoekt Sjoerd Hettes uit Bozum enkele boelgoederen, waar ook Hette Hommes actief is.
Dat waren boelgoederen bij Remholt van Inthiema en een van bijzitter Fogelsangh.
In diezelfde periode 1627/1628 wonen Tierck Hettes en Haentie Hettes ook al in Bozum. Baawb [398-439-519-551]

Vriendelijke groet,
Kiek

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 16 dec 2017 3:53 pm

Hoe kom je aan een Dieuwke, Kiek?

Het is beduidend simpeler als Wintje/Wimke gewoon een veel voorkomende naam is ..

Nog een broer:
Sneek Gerecht Aktedatum: 23-09-1735 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Tiebbe Aukes wonende te Sneek
Bruid Trijntie Lourens wonende te Sneek
Zij een Straatsma,
bij dochter Grietje 1741 metert Swopkie Rutgers (= Swopkie Brants x Rutger).
Aktedatum: 1749 Plaats: Sneek
Bijzonderheden: Locatie: Grootzand
Aantal volwassenen: 2
Aantal kinderen: 1
Aanslag: £ 30:-:-
Verhoging: £ 8
Bewoner Tjebbe Aukis
Diversen: schipper
Aktedatum: 16-07-1756 Plaats: Sneek
Vermeld Tjiebbe Aukis (Staverse schipper)
Diversen: Laatst woonachtig te Joure.
Waarschijnlijk is hij ook de "Tjelke Aukes" dh 1749 bij Henricus van Jentie Aukes.

Broer van Rutger Aukes? en een zus van Beitske?
Haskerland gerecht Aktedatum: 08-02-1681 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Syberen Auckes wonende te Haskerhorne
Bruid Tiet Tiebbes wonende te Joure
xx 1685 Joure Jildu Jacobs?

Groet Margreet

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Kiek » zaterdag 16 dec 2017 4:37 pm

Jacob Jacobs + ca. 1624 x Dieuwke Martens uit Stiens k: Barbercke, Jancke, Aelcke en zoon Marten op Eminga Staete. Willekeurige volgorde.
Ik lees graag de verhalen bij de weesafrekeningen. Barbercke is ijverig, verwerkt band en linten, en in 1627 worden boeken voor haar gekocht. Zo plaatst ik haar in de huwbare leeftijd.
Weesafrekeningen van Leeuwarderadeel: 213.

Ja, Wintje is zeldzamer.
Vanochtend met de naam Siouck Gerckes (alweer) een long shot:
Gemeente Achtkarspelen/134: 30-04-1638 Isck Gercx, in persoon geadsisteerd met HT Hacei (sp?), als bestemoeder van Romck Lous♀, weeskind van wijlen Siouck Wnckes en Lou Luycs. Gercke Wnckes wordt geauthoriseerd als tutor. Ik denk dat er Wnckes staat.
Tresoar meent Wates.
https://www.allefriezen.nl/zoeken/perso ... %7D&page=2

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 16 dec 2017 6:14 pm

Aha.

ik bedoelde meer - het is simpeler als we ervan uitgaan dat Wimke een veel voorkomende naam is,
en er trouwen er genoeg
en dat de 2 Wintjes niets met elkaar te maken hebben.

groet Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 16 dec 2017 9:06 pm

Hoi,

Tjebbe Aukes is inderdaad een broer van Rutger c.s. Ook zijn huwelijk wordt door deze Rutger aangegeven. Bij Tjebbes vermelding in het begraafboek wordt vermeld dat hij een zoon nalaat. Dit blijkt Lourens Tiebbes te zijn, die in 1807 kinderloos overlijdt. Een mooie memorie van successie, ik moet hem qua erfgenamen nog nalopen. Het is jammer dat er geen scans meer worden gemaakt voor de heer Zeilmaker, er is nog veel moois aan collaterale erfenissen in de periode 1808-1817 te verwachten, als je ziet wat 1806 en 1807 opleveren.
Als het Wintje van Rienk Aukes naar iemand anders is vernoemd kun je dat ook een oplossing noemen. We hebben er in elk geval weer een mooi boompje bij in deze regio, ik heb alles met plezier aan mijn bestand gehangen.

Berber is ook niet een erg zeldzame naam, en in de regio Baarderadeel e.o. zijn er bepaald veel Hettes (zie bijvoorbeeld het Walpertparenteel van Ype Brouwers, een paar Jierboekjes geleden). Aan de andere kant: Sjoerd Hettes heeft inderdaad een tijdje als smid in Bozum gewoond. Zo’n boelgoed moet vroeger echt een evenement zijn geweest, daar moest hij bij zijn...

Groet, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Margreet Huisman » zondag 17 dec 2017 2:25 am

Mooi inderdaad
weduwnaar van Gerbrig Pieters (overleden 12 december 1790 met testament d.d. 19 juni 1784 'reciprook' ingesteld vruchtgebruik, dat nu vervalt: zie ad a);
geen kinderen;
testamentair erfgenamen zijn Martha (enige aangeefster) en Catharina S. Bloxma (samen 2/3 van helft massale boedel) en zijn dienstmeid Jitske Harmens (erft testamentair 1/3).
Massaal saldo fl. 19.823-16-10. (met onroerend goed). -
ad a (Gerbrig Pieters, zuster van): Marike en NN Pieters (moeder van Marta en Catharina S. Bloxma) (2 staken elk 1/4 van massale boedel).

- tevens vervalt nu vruchtgebruik van legaat ad fl. 1.011-18-8 aan Tjeerd, Thijs en Bauw? Theunis (samen 3/8),
Grietje en Jiekke Jentjes (samen 2/8)
en Tettje en Grietje Rienks (samen 2/8)
en Sietske Sijbrens (1/8). -
(vastigheden): zijn woonhuis op het Achterom C.94 ad fl. 3.200,-; huis aldaar C.83 ad fl. 1.900,- (bewoond door Martha en Catharina Bloxma);
greidland o/Deinum ad fl. 1.500,-. (halfveer ad fl. 1.500,- van Sneek op Bolsward).

Overledene Lourens Tjebbes Joustra overleden op 23-12-1807 te Sneek
De erfgenamen zijn:
Bloxma's - kinderen van Sies Willesm Bloxma en Barbara Pieters, x 1764 hij Sneek zij Dokkum.

Tjeerd (ovl 1810), Thijs (ovl 1819) en Bauw? = Beeuw (ovl 1812) Theunis Straatsma - (samen 3/8)
kinderen van Theunis Laurens Straatsma x Doedtje Baukes Yntema (mijn voorouders)
de broer van Laurens' moeder Trijntje Laurens Straatsma.
Ze tellen alleen de nog levende ooms en tante, niet de kinderen van de vooroverleden ooms.

Grietje en Jiekke Jentjes (samen 2/8) - Joustra, kinderen van Jentje Aukes

en Tettje en Grietje (ovl 1820) Rienks (samen 2/8) - kinderen van Rienk Aukes
(Tettje/Fetje is nieuw voor me, doop 1743 - x Rindert Namles, zij ovl 1819 Joure. 76 jr. wed. kinderloos - (dochter Aafke Rinderts ovl 1818) - 1811 wed. Cuperus.

en Sietske Sijbrens (1/8)
ovl 5-6-1819 Irnsum, ruim 72 jr. gehuwd - dochter van Siebren Aukes.

groet Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Sybren en Trijntje Freerks Douma

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 20 dec 2017 11:45 pm

Mooi, bedankt. Zo hebben we de zaak netjes geordend. Ik verwacht niet dat er meer kroost van Auke Rutgers en Grietje Rienks zal opduiken.

Groet, Andries.

Plaats reactie