Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door haebeltje » woensdag 1 nov 2017 4:56 pm

Ik zoek al jaren de geboorte van mijn voorouderTrijntje Jans (Dijkstra) gehuwd met Rients Gerrits Dijkstra 1760-1847. In haar overlijdensakte staat vermeld dat de ouders zijn; Jan Klazes en Maaike Sibrens uit Pingjum. Ik kan niets vinden over deze ouders, dus ook geen geboorte. 2 kinderen van Trijntje en Rients heetten Jan en Maaike; dus dit klopt wel lijkt mij.
In verschillende genealogieën lees ik echter als ouders: Jan Pytters en Maaike Sjoerds. Echter geen bewijs hiervoor, het paar is wel gehuwd in Pingjum in 1756, maar verder niets te vinden in DTB.

Heeft iemand nog tips hoe ik verder kan zoeken?

Groet, Haebeltje

Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Greanoog » vrijdag 3 nov 2017 2:39 pm

Dag Haebeltje,
misschien heb je hier wat aan.

Volgens de site van Tjaart Egge was zij weduwe van Klaas Klases: http://tjaart-egge.nl/Wonseradeel/bewon ... -1760.html

Claas Clases en Maike Sjoerds trouwen 23-05-1745 te Pingjum en dopen daar 3 kinderen:
Grietie, 22-01-1747
Sjoerd, 15-12-1748
Claas, 13-12-1750

Sjoerd Clases trouwt en laat onder andere kinderen Maaike en Grietje dopen.

Polyne

Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 874
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door catharina » vrijdag 3 nov 2017 3:21 pm

Hallo Allen,
Ik vrees dat Trijntje ouderloos zal blijven.

Ik heb hetzelfde als Polyne in mijn bestand, later heb ik Maike gehuwd met Jan Pieters in 1759. Trijntje Jans is van omstreeks 1761, dus dat kan best een dochter van dit echtpaar zijn.

van Sjoerd Klases en Pietje Siebrens is hier een prachtig stukje nageslacht.
zoon Rommert Sjoerds Miedema * 1787
Memories kantoor Bolsward
Bron: Memories van successieSoort registratie: Inschrijving Memorie van successie Plaats: Bolsward
Bijzonderheden:
Filmnummer: 22
Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

49 jaar; boer; man van Doetje Doedes Dijkstra; geen kinderen; broer van
1. Maaike (met familienaam 'van der Plaats'; vrouw van Sjoerd Lieuwes Zevenhoeken, boer Pingjum),
2. Simon, koemelker (met familienaam 'Miedema'),
3. wijlen Sipkje (moeder van: zie ad a),
4. wijlen Klaas (met familienaam 'Miedema'; man van Akke Yedes Miedema, boerin Zurich; vader van: zie ad b),
5. wijlen Sybren, in leven koemelker Zurich (insgelijk 'Miedema'; 1e man van wijlen Eerdske Jans, laatst weduwe van Wybe Meyes de Boer Astuling, thans te Pingjum; vader van: zie ad c)
6. en wijlen Grietje Sjoerds (met familienaam 'van der Plaats'; vrouw van Roelof Jacobs Wouters, kleermaker Pingjum; moeder van: zie ad d)
(6 staken elk ab intestato 1/6). Saldo fl. 2.288,13. -
ad a (Sipkje Sjoerds, moeder van): Ulbe, koemelker, Pieter, idem, Sjoerd, arbeider en Tomas Taekes Tjeerdema, idem, allen te Zurich. -
ad b (Klaas Sjoerds Miedema, vader van): Yede, boer Cornwerd, Aafke (vrouw van Sybren Joukes de Vries, idem aldaar), Simon, boer Zurich, wijlen Sjoerd (man van Aafke Jans Meyer, te Waaxens; vader van minderjarige Geertje en Jan Sjoerds Miedema) en minderjarige Trijntje en Pieter Klazes Miedema (voogd is hun moeder Akke).
ad c (Sybren Sjoerds Miedema, vader van): Rigtje (vrouw van Pieter Sjoerds Visser, arbeider te Sotterum! o/Cornwerd) en minderjarige Sjoerd en Jan Sybrens Miedema (voogd is Ynte Cornelis de Boer, boer Cornwerd). - ad d (Grietje Sjoerds van der Plaats, moeder van): afwezige Jacob, jager in militaire dienst te Roosendaal en minderjarige Pietje, Trijntje, Sipkje en Geeske Roelofs Wouters (voogd is hun vader Roelof).
Overledene Rommert Sjoerds Miedema overleden op 01-10-1836 , wonende te Zurich
Carla

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Margreet Huisman » zondag 5 nov 2017 1:13 pm

Rients Gerrits en Trijntje dopen:
1785 Gerrit Achlum
1788 Maaike Achlum
1791 Jan Achlum
1794 Frouke Achlum
1797 Grijttje Achlum
1800 Vroukjen Achlum
1803 Pieter Achlum

Daarmee lijkt hij me een zoon van dezen:
Aktedatum: 26-12-1756 Plaats: Pingjum
Dopeling Gerben
Vader Gerrit Rienks
Moeder Frouk

Aktedatum: 25-01-1756 Plaats: Oosterlittens Soort akte: proclamatie
Bijzonderheden: bevestigd te Winsum - Baard
Bruidegom Gerrit Rienks wonende te Winsum
Bruid Froukjen Gerbens wonende te Oosterlittens

Winsum Aktedatum: 25-01-1756 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Gerrit Rienks wonende te Winsum
Bruid Froukjen Gerbens wonende te Oosterlittens
Ik weet niet waarom er niet meer dopen zijn, van Rients zelf had ik graag gezien - misschien een gemengd DG huwelijk?
maar de naam Pieter kan dan alleen van Jan Pieters komen x Maaike Sjoerds.
En Grietje is misschien vernoemd naar Grietje Clases,
of misschien is het gewoon Maaikes moeder.

Maaike Sjoerds van der Plaats is in haar huwelijksakte 1830 kleindochter van Sjoerd Klases en Maaike Pieters.
Ik weet niet wat de bijlagen van haar huwelijk 1812 zeggen, als die er nog zijn.

Groet Margreet

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door haebeltje » dinsdag 14 nov 2017 6:08 pm

Bedankt Polyne, Carla en Margreet voor jullie informatie. Ik ga er nog eens goed naar kijken.

Margreet, wat betreft de ouders van Rients Gerrits (Dijkstra), dit zijn inderdaad Gerrit Rienks en Froukje Gerbens. 4 kinderen bekend; Gerben, Saakje, Rients en Durk. Dat er niet meer dopen bekend zijn, komt doordat het Doopboek Hervormde gemeente Achlum-Hitzum blijkbaar onvolledig is in de periode 1754-1772.
Groet, Haebeltje

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door haebeltje » woensdag 15 nov 2017 11:10 am

Nog even over de ouders van Trijntje Jans, in haar overlijdensakte staat dus ouders uit Pingjum: Jan Klazes en Mayke Sibrens. Mayke zou dus een kind zijn van Sibren of Sijbren. Er is een Sijbren Harmens uit Pingjum, gehuwd met Swaantje, zij krijgen een kind in 1723, genaamd Trijntje, het kind is overleden. Geboorte van een Mayke kan ik echter niet vinden. Maar de naam Trijntje kan dus wel een aanwijzing zijn voor de vernoeming van dochter Trijntje van Jan Klazes en Mayke Sibrens.
Ik kom er niet uit.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 15 nov 2017 4:58 pm

Hoi,

Aangevers bij overlijden hebben niet altijd gelijk over de namen,
ze verhaspelen ze vaak,
of halen mensen door de war.
Ze zullen heus wel eens familie op bezoek gezien hebben, of namen gehoord hebben,
maar hoe het precies zit of zat, zeker als het jaren geleden is, weten ze dan niet goed.


Maaike Sjoerds was eerst getrouwd met Klaas en toen met Jan
Dat het een Klaas Klases en een Jan Pieters was, hebben ze dan verkeerd begrepen of verkeerd onthouden.
Zo wordt het een Jan Klazes.

Omdat er ook geen zoon Sybren is en wel een Pieter, geloof ik toch dat het Jan Pieters moet zijn.
En zijn vrouw heette Maaike Sjoerds.

Misschien hebben ze het Maaike "Sybrens" in plaats van "Sjoerds" door de war gehaald met Trijntjes schoonzusje,
Klaas Sjoerds en Pietje Sybrens.,
die ook een zoon Sybren Klases hadden, Trijntje tantezegger dan.
Als ze vaker Sybren-s in plaats van Sjoerds horen, is dat wat ze onthouden.



Je ziet dat door de war halen ook gebeuren bij het huwelijk van Maaike Sjoerds van der Plaats, 1830 -
de dochter van Sjoerd Klases en Pietje Sybrens,
Zij wordt ineens kleindochter van de niet bestaande Klaas Sjoerds en Maaike Pieters,
in plaats van van de wel bestaande Klaas Klases en Maaike Sjoerds.

Groet Margreet

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door haebeltje » woensdag 15 nov 2017 6:58 pm

Hallo Margreet,

Ik denk dat je gelijk hebt. Dan ga ik er maar vanuit dat de vermoedelijke ouders van Trijntje Jans Jan Pieters en Mayke Sjoerds uit Pingjum zijn.
Is deze Mayke Sjoerds misschien een dochter van Sjoerd Claases en Antje....... Zij kregen een dochter Mayke 12-02-1723 gedoopt in Wons en Engwier?

Groet,
Haebeltje

Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Greanoog » vrijdag 17 nov 2017 10:52 am

Hallo Haebeltje,

Ik gok dat we weer een naam verwisseling hebben en dat de moeder Trijntje Annes is:
Trouwregister Hervormde gemeente Wons Engwier

Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB inschrijving trouwen Aktedatum: 17-05-1722 Plaats: WonsSoort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom
Sioerd Claases wonende te Engwier
Bruid
Trijntje Annes wonende te Engwier

De Antje van Maaikes doop zal dan van haar patroniem afgeleid zijn, want dit is de volgende doop:
Doopboek Herv. gem. Wons en Engwier
Bron: DTB DopenSoort registratie: DTB inschrijving doopAktedatum: 10-09-1724Plaats: Wons
Dopeling
Wapke
Vader
Sioerd Claases
Moeder
Tryntje
Polyne

haebeltje
Berichten: 18
Lid geworden op: maandag 28 apr 2014 5:13 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door haebeltje » woensdag 3 jan 2018 7:46 pm

Beste Greanoog,

Sorry voor de late reactie.
Bedankt voor uw reactie op mijn vraag naar de ouders van Trijntje Jans. Mijn conclusie is dat haar ouders inderdaad Maaike Sjoerds en Jan Pytters zouden kunnen zijn, zij zijn getrouwd in 1756 en Trijntje Jans ongeveer geboren in 1761. Ouders van Mayke Sjoerds zijn dan idd. Sjoerd Claases en en Trijntje Annes uit Wons Engwier.

Helaas geen geboorte te vinden van Trijntje Jans.

Bedankt allen en groet,
Haebeltje

Lucida
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 7 aug 2012 7:06 pm

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Lucida » dinsdag 6 feb 2018 3:25 pm

Dag Haebeltje,

De schrijfwijze van jouw voornaam is ook soms Heebeltje en Hebeltje of Hybeltje.
Dus varianten op schrijfwijzes zijn volop te verzinnen.
Misschien is dit een hulpje voor jou?

Groetjes,
Lucida.

Jaap de Boer
Berichten: 9
Lid geworden op: zaterdag 22 dec 2018 10:06 am

Re: Trijntje Jans (Dijkstra) 1761-1826 Pingjum Achlum

Bericht door Jaap de Boer » donderdag 9 apr 2020 3:15 pm

Voorouders Trijntje Jans Dijkstra, overleden in 1826 te Achlum

Dag Haebeltje,

Ook nu "komen we elkaar weer tegen."
Trijntje Jans Dijkstra had een zus Klaaske Jans. Zij overleed voor 1795, trouwde op 13 december 1778 te Arum met Klaas Douwes Beima, bij huwelijk van Arum. Klaas overleed in 1783/4. Klaaske hertrouwde op 16 mei 1785 te Achlum/Hitzum met Harmen Eeuwes Frietema.
Ouders van Trijntje en Klaaske zijn Jan Pytters, gehuwd op 5 september 1756 te Pingjum met Maaike Sjoerds als weduwe van Klaas Klazes met wie ze te Pingjum trouwde op 23 mei 1745 uit welk huwelijk drie kinderen: Grietje 1747, Sjoerd 1748, Klaas 1750.
Ouders van Jan Pytters zullen zijn geweest Pieter Jans van Pingjum, gehuwd op 18 augustus 1726 te Pingjum met Klaaske Klazes van Pingjum.
Maaike werd gedoopt te Wons op 12 februari 1723 en zus Wapke gedoopt te Wons op 10 september 1724. Wapke trouwde met Pieter Pieters te Wons op 29 juni 1749. Denkelijk waren Pieter en Jan (geh. Maaike) broers.
Maaike en Wapke waren kinderen van Sjoerd Clases, gehuwd te Wons op 17 mei 1722 (bij huwelijk beide van Engwier) met Trijntje Aanes (Bakker).
Als ouders van Sjoerd Clases vermoed ik Claas Sjoerds, boer stem 18 Wons, gehuwde met Ydtje Jans.
Ouders van Trijntje, Trijntje gedoopt te Makkum op 3 december 1699 waren Anne Jelles, gedoopt Makkum 25 oktober 1668, gehuwd op 27 januari 1695 te Makkum en Wapke Gerbens, gedoopt te Makkum op 22 maart 1674.
Anne had een zusje Kunske, gedoopt Makkum 1 januari 1663.
Anne Jelles zoon van Jelle Eeuwes, gedoopt te Makkum op 24 februari 1633, gehuwd met Antje N.
Wapke een dochter van Gerben Tietes bij huwelijk van Dronrijp, gehuwd Makkum 10 januari 1664 met Frouck Dirks van Makkum. Gerben hertrouwde op 4 augustus 1683 te Makkum met Hinke Rinses van Nijland, bij huwelijk weduwe en weduwnaar.
Als vader van Jelle Eeuwes neem ik aan Eeuwe Jelles, gedoopt op 3 februari 1611 en geboren augustus 1610. Eeuwe op zijn beurt, zoon van Jelle Calcklaster, gehuwd met Kunske N.

Groeten,
Jaap

Plaats reactie