Westendorpkroniek

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Westendorpkroniek

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 9 dec 2016 1:19 pm

Hallo allemaal.

Dinsdag is het magnum epos van wijlen Sible Hettinga gelanceerd, zijn Friese Kwartieren in een boekwerk van ruim 900 bladzijden. Het blijft voorlopig slechts bladeren voor mij, ik weet niet waar echt te beginnen. Maar tijdens dat bladeren vond ik al een paar keer als bron de "Westendorpkroniek" genoemd. Het hoofdstukje "geraadpleegde bronnen" is in verhouding tot de omvang van het boek zeer summier, vandaar mijn vraag: weet iemand van jullie wat die kroniek is? Is hij in druk verschenen? Is het een archiefstuk? Is hij op laagdrempelige manier te raadplegen?
Ik hoor het graag!

groeten, Andries.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Westendorpkroniek

Bericht door van der Honing » vrijdag 9 dec 2016 1:48 pm

Is het misschien De Kroniek van Westendorp? Ik vond hierover iets op: http://www.regiocanons.nl/overijssel/la ... estendorp-
Het gaat over de Reformatie en de rooms-katholieken, dus het komt wel in de richting....

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Westendorpkroniek

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 9 dec 2016 7:15 pm

Je zou het wel denken Yntze. Bedankt voor het antwoord. Ik zal wat citaten verzamelen uit het boek, misschien wordt het dan duidelijk.

Groet, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Westendorpkroniek

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 9 dec 2016 8:21 pm

Hoi beiden,

Deze Westendorp kroniek waar Sible het vaak over had, is bij mijn weten een boekje van en over de familie Westendorp.
Ik weet niet of het enkel in familiebezit was,
of dat het bij Tresoar in de bieb staat.
Tresoar heeft een nieuwe manier van boeken zoeken, waar ik nog niet mee uit de voeten kan.
Sommige zake uit die kroniek zijn ook verwerkt in de Oerpolder van Hylke Speerstra,
maar ik weet niet meer of hij het boekje zelf gelezen had, of dat Sible er uit verteld heeft.

Die geheel andere kroniek van dhr Westendorp eindigt in 1583 of zo,
en speelt in Overijssel lijkt me (Vollenhove)
dus dat is het niet.

Groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Westendorpkroniek

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 9 dec 2016 8:29 pm

Heb mijn comp even doorgespit of het eerder werd genoemd in wat Sible me ooit stuurde,
en sjawel,
Taeke Jans Westendorp (1797-1860), een achterkleinzoon van Taeke Durks en Jetske Taekes, heeft in 1844 een kroniekje geschreven over zijn overgrootouders en dier afstammelingen. Mebius Hendriks Brandsma heeft deze kroniek in 1895 overgeschreven en aangevuld. H.A.M. Aukes heeft de tekst van de kopie overgeschreven en, omdat hij later ook het origineel heeft ingezien, in zijn kopie aangegeven op welke punten Mebius van het origineel is afgeweken. Het orginele manuscript is in het bezit van de familie Van der Werf van het Djiplân te Burgwerd. De tekst van Aukes met zijn aantekeningen is in het bezit van Sible Hettinga. Uit de tekst van Aukes wordt geciteerd. De geciteerde teksten komen uit de oorspronkelijke tekst maar kunnen dus enkele zinnen uit de kopie van Mebius bevatten waar die extra infomatie verschaffen.
groet Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Westendorpkroniek

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 10 dec 2016 12:06 am

Bedankt! Het is me nu geheel duidelijk :D

Groetjes, Andries.

abe
Berichten: 86
Lid geworden op: zondag 24 feb 2013 7:58 pm

Re: Westendorpkroniek

Bericht door abe » woensdag 21 dec 2016 7:59 pm

sible hettinga heeft mij enige malen gemaild.
in een mail stond een citaat uit het westendorp boekje.
ik eb begrepen dat sible het "origineel" heeft, voor zover dat kan bij een overgeschreven en aangepast boekje.
ik weet niet of er kopien in omloop zijn.
vermoedelijk is het origneel nu bij RK archief te bolsward. tenzij iemand weet waar sible's archief elder bewaard wordt.

bonny
abe botes is mijn oudste voorvader in mannelijke lijn.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Westendorpkroniek

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 21 dec 2016 9:34 pm

Dankjewel. Ik heb begrepen/gezien dat in zijn boek de kroniek ongeveer integraal, in stukjes geknipt, is opgenomen en wel bij de diverse personen waarover in de kroniek wordt verhaald.

Groet, Andries.

Plaats reactie