Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » dinsdag 14 jun 2016 1:48 pm

Dit is heel mooi! Ik ben bezig transcripties te maken uit de Hypotheekboeken van Workum, waar veel van deze bekende namen in voorkomen. 17e eeuws schrift valt echter niet mee.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 14 jun 2016 2:40 pm

Oh, dan moet je zeker eerst even nummer 272, dia 145rechts bekijken. Daar wordt het echtpaar Schelte Teetses x Goyck Cornelis, burgers binnen Workum, genoemd, die 100 cgl lenen van Pier Everts, burger aldaar, in zijn qualiteit van curator over de kinderen van Joannes Sinnes. Borg is Eelck Aelkes, weduwe Cornelis Sybis, moeder van Goyck. Zij moet haar kredietwaardigheid borgen door middel van haar huis op het Noord aldaar. De akte is van 9 dec 1640, en hij wordt al op 11 dec geregistreerd.

groetjes, Andries.

https://viewer.tresoar.nl/toon.php?id=12465&p=145

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » dinsdag 14 jun 2016 4:32 pm

Dank je wel, Andries,

Wat een mooi handschrift, trouwens. Heel wat duidelijker dan de kriebels uit 1678 waar ik nu nog mee bezig ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 15 jun 2016 1:40 pm

Voordat ik andermaal deze kwestie voor mij als "cold case" afsluit het volgende.
I. Teetse Hij moet op een gegeven moment te Workum woonachtig zijn geweest, want Schelte Teetses (IIA) wordt op een gegeven moment geboortig van Workum genoemd. Uit één of meer huwelijken met onbekende vrouw(en) mogelijk vijf kinderen
Ik concludeer thans dat er twee neven zijn geweest, te weten Teetse Scheltes en Teetse Rinkes. Van Teetse Rinkes weet ik nu dat hij twee, en niet meer kinderen heeft gehad: Heebel (x Aucke Jackles) en Rinke.
Eerder was al duidelijk geworden dat er drie gebroeders Schelte, Douwe en Rinke Taedses zijn. Die moeten dan haast wel kinderen van Taedse Scheltes (en Oucke Rouckes???) zijn. En mogelijk hoort Meynsk Taedses daar ook nog bij.

Toch weer ietsje wijzer geworden.

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » woensdag 15 jun 2016 2:48 pm

In 1642 is Schelte Teetses in elk geval nog woonachtig in Workum, zo blijkt uit een koopcontract uit Harlingen

https://viewer.tresoar.nl/toon.php?p=20&id=8757&x=8&y=5

Hij koopt een stuk greidland ten zuiden van de stad. Later is hij molenaar ten zuiden van Harlingen.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 15 jun 2016 3:40 pm

Ja, die zag ik gister ook. Een pondemaat land aan de westkant van de Bolswardervaart. Zou hij daar een molen hebben "opgericht" vraag ik me af. Het is bekend dat er een soort van mini-Zaanstreek aan die kant van Harlingen lag. Ik heb er zelfs een boek over in de kast staan, had ik nog in zullen zoeken. Zal dat vanavond doen.
Oudste kind, dochter Jetske, is van rond 1640, maar de broer van Schelte trouwt al in 1627, dan wonend in Hieslum. In zo'n dorpje zijn de neuzen snel geteld, dus er moet achter te komen zijn of dat dorp de bakermat van deze familie is. Mogelijk kan het stemkohier van 1640 een openbaring leveren, dacht ik, maar daar kan ik geen aanwijzing in vinden...

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » woensdag 15 jun 2016 4:01 pm

In 1650 is Schelte Teetses al Houtmolenaar om suijd van Harlingen, zo blijkt uit een koopakte in Harlingen. Dus tussen 1642 en 1650 is hij verhuisd van Workum naar Harlingen.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 16 jun 2016 12:56 pm

Het molenboek gaat met zijn info niet ver genoeg terug, jammer genoeg.

Nog even de weesakte die bij de authorisatie van enkele berichten terug hoort:
HAR 147, folio 196, 6 feb 1657. Rincke Taetses, holtmolener te Workum, als oom en geauthoriseerde curator ad actum divisionis over Jetske, Sioertie, Taetse en Cornelis Scheltes, nagelaten weeskinderen van wijlen Schelte Taetses, in leven holtmolener om suid dese stede, erfgenamen van deselve, bij Goyck Cornelis, ter ener, en dezelfde Goyck Cornelis, zich ten tweede huwelijk hebbende begeven met Albert Annes, holtmolener, met dezelfde gesterkt, ter andere zijde. Scheiding vaderlijke goederen.
Opmerkelijk hierbij is het tweede huwelijk van Goyck. Gezien de tekst van de authorisatie ligt hertrouwen voor de hand, maar het huwelijk met Albert Annes is niet in de database te vinden.
Onroerend goed: het land dat in 1642 werd gekocht, en een half huis buiten de Kerkpoort (werd dat in 1650 aangeschaft?)
De zoon Cornelis is in Harlingen gebleven. Ook hem vond ik als houtmolenaar genoemd, hier en daar.

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » donderdag 16 jun 2016 1:59 pm

In 1650 werden 8 pondematen greidland gekocht, zo blijkt uit akte:

Harlingen, proclamatieboek 236, fol 112r, te zien op: https://viewer.tresoar.nl/toon.php?p=11 ... 8&x=10&y=7

Van een half huis is geen sprake, hoewel dat wel een vaak voorkomende constructie is bij de aanschaf van een molen. Ook die akte heb ik nog niet gevonden. Ik zal het speurwerk eens in een hogere versnelling zetten.

DMB
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 3 jul 2016 1:24 pm

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door DMB » maandag 4 jul 2016 7:32 pm

Andries Koornstra schreef:Het molenboek gaat met zijn info niet ver genoeg terug, jammer genoeg.
Er komt een nieuw molenboek van Harlingen aan, waarin de zeventiende eeuw wel uitgebreid aan bod komt. Daarbij komen Rinke en Schelte Teetses, Abraham en Teetse Rinkes, Teetse en Cornelis Scheltes en het nageslacht van de laatste (familie Beitschat) aan bod. Allemaal houtzaagmolenaars, in Harlingen, Midlum en Workum in eerste instantie. Het boek heeft meer dan duizend bronvermeldingen en een uitgebreide naamsindex.
Ik ben momenteel in onderhandeling met een drukker, dus nog even geduld.

Dick Bunskoeke

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 6 jul 2016 12:30 pm

Aha, het feit dat de familie van Cornelis de naam Beidschat aanneemt maakt voor mij het één en ander duidelijk. Het "Bydzegat" lag/ligt voorbij de knik naar het oosten die de Bolswardervaart maakt, richting Kimswerd, maar nog net niet in Wonseradeel. Maar voor meer details moeten we dus het Nedergerecht van Barradeel hebben (en niet dat van Harlingen). We gaan zien wie eerst is. Jij met je boek, of Tresoar met de verfilming van Barradeel!

Groet, Andries.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door Ristcard » zondag 17 jul 2016 2:04 pm

Ik zie dat er een houtzaagmolen met de naam Beidschat heeft bestaan, liggend onder Almenum. Willem Douwesz kocht die molen in 1773.

Ben trouwens erg benieuwd naar het boek!!!!!

hansw1
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 22 sep 2016 10:13 am

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door hansw1 » donderdag 22 sep 2016 11:19 am

Richard,
Ik las jouw speurwerk naar Douwe teetses de Haan. Nu zit in mijn voorgeslacht een Hebel Taedses die in 1743 getrouwd is met Johannes Sijes. Nu is mijn vraag of er in de hypotheekboeken van Workum iets te vinden is over deze Johannes Sijes.
gr. Hans

DMB
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 3 jul 2016 1:24 pm

Re: Claas Scheltis en Douwe Teetses de Haan

Bericht door DMB » zondag 2 okt 2016 3:43 pm

Het boek over de Harlinger molens is gedeponeerd bij Tresoar en daar in te zien. De titel luidt "Molens, mensen, bedrijven. Overzicht van vijf eeuwen Harlinger bedrijfsmolens op windkracht". Achterin is een uitvoerige naamindex opgenomen die verwijst naar de molens en alle bronnen zijn geannoteerd.
Het boek is verkrijgbaar bij mij voor de kostprijs (25 euro excl. verzendkosten). Een folder over het boek is op http://www.bedrijfsmolens.frl/Boek-folder.pdf te vinden.

Plaats reactie