gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door Ristcard » zaterdag 18 jan 2014 9:56 pm

Dag allen,

Weet iemand of er een concordans is voor de pre-kadastrale aanduiding en de kadastrale?

Mijn overgrootvader woonde in Schraard, in het huis "in de buren van den dorpe Schraard, gekwoteerd letter S nummer 28" zo staat in het koopcontract uit 1830.

Iemand een idee?

Groeten van Richard

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door simkos » zondag 19 jan 2014 10:40 am

Beste Richard,

Jouw vraag geeft te weinig informatie om te zoeken. Allereerst welke naam heeft jouw overgrootvader. Als de verkoop in 1830 plaats vind is het belangrijk te weten wie de koper van het pand is.

In 1816 hervatte men de registratie van het kadaster, die in de Franse periode begonnen was. De indeling van de Grietenijen was geheel op Franse wijze gemaakt. Zo is de Grietenij Wonseradeel verdeeld 4 Mairie (franse naam voor ons begrip gemeente). In 1816 werden gedeeltelijk weer gerestaureerd. De kadastrale indeling bleef gehanhaafd. In jouw geval spreken over de Kadastrale gemeente Makkum en het Schraard in de kadastrale sectie C2.
In 1832 werd het Kadaster en de openbare registers ingericht als Rijksdienst. Daarvoor was de registratie een verantwoordelijkheid, die resorteerde onder de provincie. Het kadaster werkt met perceelsnummers. Elke eigenaar heeft een eigen bladzijde in de perceelslegger. In Oat (de oorspronlijke aanwijzende tafel staan alle percelen numeriek per sectie genoemd. Dan is er nog een lijst van bebouwde eigendommen. Hierin is koppeling gemaakt tussen kadastrale perceelsnummer en de dorpsnummering. Je hebt ze alle drie nodig om een antwoord te vinden op jouw vraag.

Wie is in 1832 eigenaar van het pand. Kun je deze eigenaar te vinden in de OAT of perceellegger. Ben je in het bezit van de uitgegeven kadastrale atlas, dan kun je daarin zoeken of bij HIsgis Fryslan of de site wiewatwaar.
Het is een heel gezoek. Een simpele concordans is er niet.

Succes met verder onderzoek.

Groeten van Terkos

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door Andries Koornstra » zondag 19 jan 2014 12:13 pm

Richard,

zoals je weet is via hisgis uit te vinden wie in 1832 in Friesland (en ook steeds meer andere provincies) eigenaar waren van de kadastrale percelen. Daarom is 1830 wel een heel mooi jaar om te zoeken. In twee jaar zal niet veel zijn veranderd. Met de naam van de koper uit de akte die je noemt moet het haast wel mogelijk zijn het pand te vinden (tenzij de koper meerdere huizen in Schraard bezat, of het snel doorverkocht).
Concordansen liggen soms bij de gemeente, maar staan zelden online. Maar dat weet je ook al, schat ik in.
http://tjaart-egge.nl/ heeft zich er nog niet over gebogen, voor zover ik na kan gaan.

groet, Andries.

waar nu hisgis staat stond per ongeluk genlias, wat een geluk dat Joke over mij waakt!
:wink:
Laatst gewijzigd door Andries Koornstra op zondag 19 jan 2014 11:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door joke andriessen » zondag 19 jan 2014 2:38 pm

@Andries
via genlias
zo'n heimwee? :wink:
Je moet zoeken via http://www.hisgis.nl/

groet, Joke

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 19 jan 2014 2:44 pm

Richard,

S28 is niet zozeer een pre-kadastrale aanduiding als wel een gewoon adres: S voor het dorp Schraard en 28 voor het huisnummer.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: gezocht: kadastrale vertaaltabel Schraard

Bericht door Ristcard » zondag 19 jan 2014 8:21 pm

@Allen:

Dank voor het meedenken. Ik ben er inmiddels uit, door het transcriberen van een acte uit 1845, waar het huis wordt aangeduid als zijnde Makkum, Sectie C nr 189. Het blijkt dat Tjeerd Scheltes de Haan dan nog steeds niet voor het huis heeft betaald en een lening afsluit bij zijn zwager. Door het niet betaald hebben, komt de naam dus niet voor in de OAT uit 1832.
Die Sectie C 189 klopt ook heel goed met de naastliggers, die in de eerste acte (uit 1830) zijn genoemd, ik verkeek me alleen even op de kadastrale kaart, waar het noorden niet bovenaan lag. De windrichtingen leken niet te kloppen. Maar na draaiing tot het noorden bovenaan klopte het weer wel.

Groeten van Richard

Plaats reactie