Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 3 jul 2012 10:55 am

Richard die lampen die blijven denk ik in de weg zitten. Voor eigen gebruik dus geen punt en zoals gezegd, deze foto is net niet scherp. Ik heb op mijn camera een aparte stand voor documenten dus die gebruik ik altijd maar gewoon 'met de hand' ik heb geen statief bij me en dan beweeg je nog wel eens. De 'sneupersromte' in Joure is maar klein, archivaris zit daar niet en hooguit één mede onderzoeken die ondertussen ook zo'n beetje vrijwilliger is en die we al jaren kennen. Veel ruimte om met boeken te manoeuvreren is er niet, dus zeker voor zo'n project als de speciekohieren acht ik mijzelf niet geschikt om daar goede foto's van te maken.

Hinke.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 3 jul 2012 6:53 pm

@Hinke,

Ik heb een camera die behoorlijk kan worden opgekrikt wat de gevoeligheid betreft. Even technisch: 6400 ISO of meer. Maar... dan wordt de opname wèl korrelig. Dus niet al te hoog zetten. Verder heb ik een nieuwe lens met VR, dat betekent Vibratie Reductie en het zorgt ervoor dat beelden toch scherp blijven bij wat langere sluitertijden. Mijn fotowinkelier noemt VR wel de "oudesokkenstand" maar na één indringende blik van mij houdt hij dat soort wijsheidjes voortaan voor zich... Ik bedoel maar.
Na 100 opnamen is zo'n VR best handig, want je gaat dan toch een beetje trillen.
Andere optie is: de microfiches in de reader/printer doen, camera op stafief er voor en maar klikken. Hoewel dat een veel minder resultaat geeft dan opnamen van de originelen.

@Piter,

Ik kan nergens een datasheet van die Logitech camera vinden. De genoemde 15 MP wordt via software gemaakt. Met andere woorden: de beelden worden geïnterpoleerd en of de resultaten daarvan nou zo denderend zijn? Nadeel is ook, dat je een laptop moet meesjouwen naar het archief en daar kunnen de accu's dan weer van leegraken... Elke techniek heeft nadelen. Daarom neem ik voor de zekerheid altijd een extra accu mee en een kaartje van minimaal 4 GB, dat raakt niet zo snel vol.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 3 jul 2012 10:00 pm

Ristcard schreef: Andere optie is: de microfiches in de reader/printer doen, camera op stafief er voor en maar klikken. Hoewel dat een veel minder resultaat geeft dan opnamen van de originelen.
Dat is op het archief in Joure zeker geen optie want dan krijg je de lampen er sowieso bij op. Zie de streepjes op onderstaande foto, dat is steeds opletten en schuiven zodat de tekst leesbaar is en de lampen net niet voor iets belangrijks staan.
Bovendien staat daar alleen de BS en bev.reg. op fiche.

groet, Hinke.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hinke Westra op dinsdag 3 jul 2012 10:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » dinsdag 3 jul 2012 10:02 pm

Dag allen,

Ik ben zo snaaks geweest om Sneek te claimen. Het is alleen nog niet ingekleurd in het kaartje op de 1e bladzijde.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » woensdag 4 jul 2012 8:19 pm

@Tjerk

Vraagje over Sneek. Ik vul die naam in bij GEMEENTE en de wijkaanduiding zet ik bij DORP_TOEVOEGING. Moet er dan ook nog Sneek komen te staan bij DORP?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 4 jul 2012 9:04 pm

@Richard:

Dorp kan in dat geval leeg blijven.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » woensdag 4 jul 2012 10:04 pm

@Tjerk

Dank. Maar nu heb ik weer iets bijzonders (zal Maikel leuk vinden). Te Sneek zetten ze een 1 in de eerste kolom (naam), ook als de persoon in kwestie vermogend is. Edoch... later is van zo'n 1 een keurige 0 gemaakt.
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig of de scribent in 1744 te horen heeft gekregen dat hij een dommerdje was en daarom die 1-tjes elegant heeft weggepoetst? zie deel 4, foto 235

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 5 jul 2012 9:37 am

@Richard:

Volgens mij zijn dat ééntjes die zijn gewijzigd in nulletjes omdat de lieden wel vermogend waren maar niet bijdroegen. Verderop zie je dat ook gebeuren maar dan worden ze of insolvent of gealimenteerd. Kenneljk had de schrijver in het boek al eigen gedachtes over de mensen waar het over ging en werden die achterhaald door de werkelijkheid. Niets van aantrekken dus.

Groeten,
Tjerk

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door van der Honing » donderdag 5 jul 2012 10:01 am

De transcriptie van de grietenij Schoterland is inmiddels gereed en opgestuurd naar Aly de Boer voor verdere verwerking.

chrisjasper
Berichten: 32
Lid geworden op: woensdag 4 jul 2012 9:32 pm

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door chrisjasper » donderdag 5 jul 2012 1:05 pm

De transcriptie van Westdongeradeel omvat 919 gezinnen en is verzonden. Nu maar hopen dat het niet rood van de fouten retour komt.

Na de volkstelling 1744 komt de Quotisatie 1749. In WestD Hebben we daar tussen nog de Runderpest naamlijsten van 1745. Het loont de moeite om in de plaatselijke archieven eens na te gaan of er gegevens over de runderziekte zijn. Je weet dan hoeveel koeien de familie verloren heeft en je kunt dan de welstand voor [1744] en na de runderpest [Q 1749] vergelijken.

Het viel mij bij de volkstelling 1744 op dat er veel kleine gezinnen waren. Bij de vermogenden in verhouding weer veel grote gezinnen. Ik denk dat bij de arme gezinnen de kinderen al gauw ergens anders inwonend waren. Bij de rijkere gezinnen bleven de kinderen bleven waarschijnlijk langer thuis.
Op een vraag aan Tresoar het volgende antwoord:
In de "Gids voor stamboomonderzoek in Friesland" , door Pieter Nieuwland, staat dat de volkstelling van 1744 mager is aan gegevens. In de lijsten staan de namen der gezinshoofden en de gezinsgrootte (niet gespecificeerd), dus niet de dienstboden of ander inwonend personeel.
Dit is in tegenstelling tot de Speciekohieren waar alle inwonenden boven de 12 jaar mee tellen. Dus inclusief personeel. Als het verschil in de gezinsgrootte van 1744 en van de Speciekohieren [vanaf 1750] opvallend groot is dan kan het al of niet mee tellen van het personeel een reden zijn.

Groeten
Piet de Haan
Laatst gewijzigd door chrisjasper op zaterdag 14 jul 2012 9:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Litsehimmel » zondag 8 jul 2012 8:18 pm

Ik had aangeboden Bolsward te doen, of is die al vergeven?

Grûtnis, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

chrisjasper
Berichten: 32
Lid geworden op: woensdag 4 jul 2012 9:32 pm

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door chrisjasper » maandag 9 jul 2012 7:12 am

Ik heb me bij Tresoar aangemeld voor Ferwerderadiel.

Groeten,
Piet de Haan

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » maandag 9 jul 2012 8:37 pm

Mijn aandacht werd gevestigd op de foto's van IJlst, die bladen zijn namelijk nogal strak ingebonden. Met een beetje gokken is de eerste letter van de namen nog wel te achterhalen. Maar hoe verder je in boek 4 komt, des te beroerder wordt het. De aantallen personen van Hindeloopen vallen soms helemaal weg.

Wat te doen in zo'n geval? Kan iemand bij Tresoar die gegevens aanvullen vanuit de originele boeken?
Is er een standaardafspraak voor het weergeven van weggevallen letters? Ik zet zelf een ? maar misschien is een # duidelijker?

Groeten van Richard

chrisjasper
Berichten: 32
Lid geworden op: woensdag 4 jul 2012 9:32 pm

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door chrisjasper » maandag 9 jul 2012 8:58 pm

Dag Richard

Ik heb in het verleden nogal wat diaconie teksten overgepent. Daar speelde vaak hetzelfde probleem. Ik gebruikte [en ook nu weer] de quotisatie van 1749 of de DTB van Tresoar. Als je een onleesbare voornaam hebt open dan het quotisatie scherm en tik de stad of dorp in met daarna het woord dat nog leesbaar is. In jouw geval is het waarschijnlijk de patroniem. Je krijgt dan een lijst van het dorp of stad waar je mee bezig bent en zoek de naam er maar bij. Bijna altijd raak. Lukt het niet doe dan hetzelfde met de DTB trouwen. Lukt dat ook niet de DTB lidmaten of daarna de DTB dopen. Soms lukt het dan nog niet maar dan vink je bij het DTB scherm 'doorzoek alle re'gio's' maar aan.

Succes
Piet de haan

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » maandag 9 jul 2012 9:41 pm

@Piet:

Vaak lukt dat wel, maar het kan ook misgaan als de persoon in kwestie niet in Friesland geboren is, daar niet trouwt en elders overlijdt (of dat de begraafinschrijving niet bewaard is gebleven). En dan heb je dus een ander teken nodig om die onbekende plaats in de naam op te vullen.
Het wordt pas vervelend, als de aantallen personen niet te lezen zijn. Lentjebuur spelen bij de Quotisatie is geen optie, denk maar aan extra feint, mensen overleden etc.

Groeten van Richard

Plaats reactie