Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 1744

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 29 jun 2012 2:49 pm

Hoi Richard,

ik heb helemaal achteraan een kolom toegevoegd: ''1 achter familienaam'' :-)
De kolom ''vermogend'' heb ik geheel naar voorschrift ingevuld !
En ik blijf (ondanks je terloops advies) de prachtige hobby trouw.........

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » vrijdag 29 jun 2012 3:18 pm

@Maikel

Begrijp me niet verkeerd, het advies was gericht aan Tjerk of ieder ander die na verloop van tijd bedenkt: "Hadden ze dat of dat nou maar ingevoerd..."

Zo, op naar de volgende pagina.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 29 jun 2012 3:22 pm

Hoi Richard,

ik voelde me horen bij:
Maar wee degene die over een week bedenkt dat het toch wel aardig was geweest als die 1-tjes in het veld opmerkingen hadden moeten komen te staan. Diegene zal op zoek moeten naar een andere hobby, vermoed ik
Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 29 jun 2012 3:44 pm

Richard, Maikel,
Maar wee degene die over een week bedenkt dat het toch wel aardig was geweest als die 1-tjes in het veld opmerkingen hadden moeten komen te staan. Diegene zal op zoek moeten naar een andere hobby, vermoed ik
De enige idioot die dat waarschijnlijk in de toekomst kan bedenken ben ik zelf waarschijnlijk. Mocht ik zo'n onwaarschijnlijke kronkel in de hersenen krijgen dan houd ik dat angstvallig voor mezelf en schrijf als een speer een macro in Excel die kijkt of er een bedrag is ingevoerd en dan vervolgens gul met de "1" gaat strooien :lol: .

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » vrijdag 29 jun 2012 4:23 pm

@Tjerk:

That's my man!!
Je kunt de macro ook anders schrijven, door alleen te kijken naar de 3 kolommen verm, insolv en gealim Staat in geen daarvan een 1-tje, dan moet dat 1-tje wel achter de naam of in de door Maikel zo listig binnengesmokkelde extra kolom worden gezet...

Groeten van Richard
Laatst gewijzigd door Ristcard op zaterdag 30 jun 2012 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans
Berichten: 333
Lid geworden op: maandag 12 feb 2007 1:34 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door hans » vrijdag 29 jun 2012 5:32 pm

Heren,

Nu de transcriptieraket gelanceerd is doemt natuurlijk al snel de vraag op: What's next? Gaat elke gemeente die klaar is zsm live met databasegegevens gekoppeld aan scans of wordt gewacht op de laatste gemeente die klaar is?

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » vrijdag 29 jun 2012 6:57 pm

@ Hans:

De gegevens zullen niet "meteen" online komen. Ik denk dat er nog wel wat tijd nodig is voor de controle van het geheel. En het is misschien een goed idee om de grote plaatsen, denk aan Sneek en Leeuwarden, op te knippen in een paar stukken, zodat het "behapbaar" blijft.
Daarna kunnen de transcripties natuurlijk bij Tresoar komen te staan, het liefst in de volgorde waarin ze zijn aangeleverd. (Stiekem een van de redenen om regio 11 het eerst te doen, want bij Simmer 2000 duurde het vreselijk lang voordat 11 online kwam.).

Nog een tip: Pas op met de auto-aanvul-functie van Excel. Kijk wat er wordt voorgesteld en druk niet zomaar op OK.
Voorbeeldje: je hebt een aantal keren de naam Hotze ingevoerd. Excel herkent dat en stelt die naam meteen voor als je "hot" hebt getypt. Prachtig natuiurlijk, tenzij je bezig bent met iemand die Hotse heet...
Opletten dus (ik spreek uit ervaring)


Aanvulling: Wat doen we met de ae (aan elkaar)? Gewoon los schrijven of een ingewikkelde toetscombinatie?

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 29 jun 2012 8:40 pm

@Richard,

Je voert het moeilijke æ gewoon in als ae, los dus.

Groeten,
Tjerk

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door van der Honing » zaterdag 30 jun 2012 8:00 am

Ik ben bezig met Schoterland.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Hinke Westra » zaterdag 30 jun 2012 10:06 am

En ik wil Haskerland wel afmaken, tenzij daar al iemand mee bezig is. Ik wacht wel even op een reactie op de mail die ik gestuurd heb.

Hinke.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » zaterdag 30 jun 2012 7:23 pm

Zo, Wymbritseradeel zit er in. Eerste ervaring: het is leuk en interessant.

Tip: Als je een vreemde naam ziet, denk dan eens aan de politiek, zoals Anne Vondeling en Benk Korthals.
En toch zitten er addertjes onder het gras, bijvoorbeeld als er staat "kind van" of "erven van". Daar kun je geen m of v achter zetten.

Ook zijn er namen die niet in de Thesaurus op Tresoar staat (Curin, bijvoorbeeld)
of namen die zowel een man als een vrouw kunnen zijn. Vergelijk dat maar met Cor of Wil in het Hollands.

Gauw even een vergelijking gemaakt tussen de Volkstelling en de Quotisatie, en dan zie je dat sommige dorpen heel veel mutaties hadden. Ook de schrijfwijze was soms geheel anders. Bijvoorbeeld ds Loon in 1749 en Dnus Van Loon in 1744.

Groeten van Richard

Naam van grietenij groot gemaakt bij wijziging
Laatst gewijzigd door Ristcard op vrijdag 6 jul 2012 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 30 jun 2012 8:26 pm

@Richard:

Bij "kind van" of "erven van" kun je wel degelijk een geslacht invullen, het gaat namelijk over het geslacht van de voornaam. Aan de hand daarvan wordt gezocht in de Thesaurus met mannelijke of vrouwelijke voornamen om er een standaardnaam bij te zetten tijdens de uiteindelijke uitvoer.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » zaterdag 30 jun 2012 8:38 pm

@Tjerk

Dat zie ik zo snel niet. Als er staat "Erven van Bauke Jelles" en de brave man had een zoon en twee dochters, dan kun je toch niet naar Bauke zoeken om er een m aan te plakken? Of misschien had hij wel 9 dochters (ik overdrijf).
Bij "Weduwe van" is het simpel, dat is altijd een vrouw (toen tenminste wel).

Bij "kind van" zelfde liedje, ook dan weet je niet of het een jongen of meisje is.

Afijn, de transcriptie ligt in de mailbox van Aly.

Ik hoor wel hoe het uiteindelijk wordt opgelost.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zaterdag 30 jun 2012 8:51 pm

@Richard:

Richard, zoals ik al schreef, maar nu even wat uitgebreider: "m" of "v" gaat over het geslacht van de voornaam die is ingevoerd. Bij "De erven van Bauke Jelles" is dat dus een "m" want Bauke was een jongetje waarbij het totaal irrelevant is of de goede Bauke 5 jongens en 3 meisjes, 8 jongens of 1 jongen en 7 meisjes heeft verwekt. Dit geldt dus ook onverkort voor kind/kinderen van.

Als er staat "De weduwe van .... ...." is het geslacht van de voornaam altijd "m" want weduwe ben je altijd van een man. Het gaat dus over het geslacht van de naam en niet over het geslacht van de genoemde.

Uiteindelijk komen al deze Excel bestanden in één database waarin een relatie wordt gelegd naar de Thesaurus. In de Thesaurus hebben we vier tabellen: mannelijke voornamen, vrouwelijke voornamen, patroniemen en familienamen. Het m/v bepaalt of er in de tabel mannelijke voornamen of vrouwelijke voornamen wordt gezocht naar een standaardvorm die vervolgens ook wrodt gepresenteerd.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wilt u meehelpen met het invoeren van de Volkstelling 17

Bericht door Ristcard » zaterdag 30 jun 2012 9:07 pm

@Tjerk

In dat geval is de invoerinstructie niet duidelijk. Daar staat toch echt "Het geslacht van betrokkene als “m” of “v”. Indien het geslacht niet uit de naam is af te bepalen dan wordt hier niets ingevuld." Betrokkene is degene die in de volkstelling staat, toch?

Groeten van Richard

PS En ik maar heel vrolijk aan Aly mailen dat "Tjerk en ik er helemaal uit zijn gekomen"... :lol:

Plaats reactie