Jildou Jacobs en de familie Hottinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Welmoed Uilkes haar nageslacht

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 24 dec 2005 2:23 pm

Terwijl ik bezig was mijn aantekeningen op te ruimen, viel mijn oog weer op Pals Andries en Welmoed Uilkes, ze kwamen me zo bekend voor en ik wist niet waarvan, dus dacht ik we gaan maar eens rondsnuffelen in het doopboek, en wat vond ik ? Ik wil het niemand onthouden, het is een prachtig vervolg op het voorgaande.

Fedde Reins, z.v. Rein Feddes en Feikje Roukes, geb. 06-06-1727 Irnsum en overl. 29-05-1782 Tirns tr. 1: 04-09-1748 Roodhuis Ytje Pieters, geb. 22-04-1725 Oosterend en overl. 25-01-1763 te Tirns, d.v. Pieter Jacobs en Ytje Hoytes. Fedde Reins tr. 2: Trijntje Paulus (Palses), d.v. Paulus Andries en Welmoed Uilkes, overl. 28-12-1781 te Tirns.

En Fedde en Trijntje hadden veel kinderen en als getuigen bij de dopen kwamen we tegen: Ultie Annes ook Ultie Paulus genoemd en Anderske Paulus. Van Anderske vond ik vrij snel een nageslacht, ze trouwde 28-08-1770 met Yde Willems Nijdam. Tot het nageslacht van Trijntje Palses hoort o.a. via de Galema's en Jorna's prof. Frederik Gerben van der Meer, geb 16-11-1904 te Bolsward, zie genealogysk jierboekje1965. Een nageslacht van Uilke Annes heb ik niet gevonden.

Het nageslacht van Fedde Reins noemt zich Galema, zie familieboek Gale/ama blz. 172 en volgende. Het huwelijk van Fedde en Trijntje werd voltrokken met dispensatie vanwege vierdegraads bloedverwantschap.

Iedereen fijne dagen toegewenst,
Maikel Galama.

Gast

Prettige Kerstdagen

Bericht door Gast » zaterdag 24 dec 2005 2:42 pm

Hele Prettige Feestdagen !!!!!!!!!!!!!!
en onderstaand voor als je zin/tijd hebt.

-------------------------------------------------

Ach joh, ik was maar eventjes kriegel.
Ik had wel gezien dat ik het anders kon opvatten, maar dat leek tegenstrijdig met de 'Hartstikke mooi, hetzelfde echtpaar als ik' - op mijn titel 'de voorouders van Jildau Jacobs.'

En dan kreeg ik natuurlijk helemaal neigingen richting:
kunt u misschien de volgende keer de vraag iets anders stellen?

Ik wist steeds niet of ik boos moest worden, ...
Bij 'ik heb wel een vermoeden' denk ik dat je zelf van alles uitgezocht/geprobeerd heb, en het laaaaatste wat ik verwacht is een doos onderzoeken met 7 generaties terug en talloze bezittingen... gedreig met BeroepsGenealogen ..:-)...

Hier kan ik natuurlijk ook errug slecht tegen:
Hop - een Haring-vader uit de doos.
Zeg, ik ken die hele families Hoogeboom/Hettinga niet. Ik zoek mensen altijd breed uit want je weet maar nooit wie wie kent, en of ze nog een kind krijgen met zelf 13-14 zodat alle voorouders vernoemd worden - dus al die achternamen en kruisverbanden en een aantal eerdere en latere generaties die heb ik hier nu wel.
Maar ik heb niet een half uur na vondst Klaeske Harings dan meteen ook haar familie 6 generaties terug.

Er zijn wel 6 H.H. in Friesland meen ik, Haringh Haringhs uit Oosterend is gt. bij het huwelijk mijner voorvader. En bij nog een stel anderen, hij lijkt me iets belangrijks in het dorp of in de kerk ..
Ik heb hem hier wel eventjes overwogen, mee wegens de latere Grietje Pieters x Gauke - en vaag klaaske's meterschap over een trijntje, maar ik was er niet uit en heb het laten rusten.
Meer dan vrouw en gt/peterschap heb ik niet over hem.

Gullie weer een doos onderzoeken en bewijslast, zeker - althans hoop ik dan maar.

Klaas Reins wordt bij mij verklaard als Klaaske-wordt-Klaas, net andersom als Jacob-wordt-Jacoba van Fetje Johannes.
Niet met voorbijpassering eigen moeder wel een overgrootmoeder.
Want een eventuele Klaaske Reins had dan ovl moeten zijn na 17.. anders was ze nog herhaald, en voor 17...- anders was ze wel als meter opgedoken.
En als jullie bezittingen Hettinga uitgespit hebben, weet ik niet hoe dat in de aandelenverschuiving zichtbaar kan zijn/worden.
Bij mij is Klaas dus of nu pas Reins moeder vernoemd, of herhaling eerdere maar ovl Klaaske-dochter, en dat nogmaals om zijn moeder te vernoemen.

Het lijkt een beetje warrig - in 1754 of 1758 verkoopt welmoed met uylke, maar in 1758 of 1754 is pals toch weer eigenaar ..
Het lijkt er eventueel ook op dat welmoed-pals dan onderling van alles uitwisselen, of wed/wedn zijn / en dat kan dan misschien ook met jildau-johannes willems, en nog land elders.
Ype fantasie uitvolgend werd het een tante welmoed met neef uylke, hetgeen me erg stug leek - daarom maar even gezocht op uilk* ann*

Uilke Annes kwam ik nog wel tegen te peteren (ook als uilke pals) in Sneek rk bij andrieske pals x yde willems nijdam, zoon paulus nog in 1811 -
en Roodhuis rk bij kinderen catharina/trijntje palses x feddde ryns, waarvan nog een aantal kinderen 1811 Tirns Galema :-) (nee, niet met a, maar toch :-))
Verder daar 1x meter Hylk Pals. (vernoemd naar 1e vrouw?)

En toen ik het huwelijk Trijntje Pals* zocht, kwam ze mooi tevoorschijn als gt. bij Gooitsen/Gauke Jacobs x Grietje Pieters
:)

------------
Waar heb ik bezwaren ge-uiterd tegen zus Geertje Jacobs?
Nirgendwo lijkt mij.
Ze trouwt vanuit Elahuizen net als Anne (en net als Trijntje Sikkes x 1758-
.. ja ja, ik brei er misschien nog even een extra dochter voor Sikke aan vast) en woont bij mij dan wegens de Eelkes de Boer uitdijingen met Jelle in Indijk - en Niet wegens een broer Ynte Jakobs.

Ik vond toevallig nog een Age Intes, x 1664 Nijland, 3 kinderen hv en daarna stilte.
Kan dus rk geworden, of rk hertrouwd zijn, en kan zoon jacob hebben.
Als ik nu even Tjebbe Ottes voor vader Lutske houdt en hem weer brei aan Andries Ottes van Nijland ...
dan wordt bij mij een lutske tjebbes met jacob ages en een zoon inte erg verklaard.

Zolang er niet staat 'ype heeft na verkoop aan eelkes de boer , daarna ook alles nog eens nagekeken op verkoop aan ynte ..' en denk om de schrijfwijzen, ynte wordt bij de kingma's de halve tijd een jentje.
Denk ook om mogelijke gerbrichje/gerbens, of nog andere jakobsen welk deel verkocht kan zijn.

Joh, ik moet huishouden - later meer.
Vraag lijkt te moeten zijn het ontbreken Jildau/Rein /Gauke bij bezit vanaf..
Ik denk dat Gerben Gaukes misschien nog een hand heeft gehad in bezit Ypecolsga. Als hij ovl is voor de geboorte van Gauke, (die bij mij wegens dochter Trijntje uit 1e huwelijk komt, bij jou dan waarschijnlijk vernoemd naar Trijntje Klases x Haring, en nog 3 dozen bewijslast 2e huwelijk uit onderzoeken ??) erft alleen Sikke.


Heel eventueel mischien bewijs daarvoor kwam uit de HisGis
woudsend floreen 1700-
evert martens te epecolsga, ...
mandelich met Gerben Gaukes c.s ..
(zolang dat niet die latere Bootsma-familie is)

Teroele floreen 1700 is ook leuk met een Rein Sickes. (familie/broer Jildu?)
Met dan ook weer mogelijke verbanden naar sybrichje jacobs - de gt. bij jildau's huwelijk ...

Plus al de elahuizen-huwelijken....en herkomst teroele ..
kan zijn dat jildau daar staat.
Of dat enkel de mannen land erfden, en de vrouwen stuk geld mee kregen voor vee of inrichting.

of .. of.. of..
Nu staak ik echt.

Hele Prettige Feestdagen,
Groet Margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildau Jacobs

Bericht door Maikel Galama » donderdag 29 dec 2005 4:31 pm

Hoi Margreet,

Heerlijk die genealogische rust tijdens de kerstdagen, maar nu moet ik toch echt weer aan de slag met het beantwoorden van de post die via allerlei wegen is binnengekomen. Via mijn e-mail adres kreeg ik heel wat vragen over grafstenen (In HuppelDePup, genealogisch tijdschrift van de NGV afdeling Groningen stond een intervieuw waarin ik vertelde dat ik nogal wat foto's van grafstenen had) De meeste zijn inmiddels beantwoord, nu kan ik dus weer naar mijn oude vertrouwde forum.

Ik heb jouw laatste bericht van zaterdag 24-12-05 doorgenomen en houd daar een goed gevoel aan over. Wel heb ik besloten niet meer te reageren op de diverse opmerkingen want ik besef na de afgelopen rustperiode maar al te goed dat we er beide heel veel energie in hebben gestoken, hetgeen ten koste ging van andere zaken. Heel leuk vond ik dat we vrijwel tegelijkertijd bezig waren met de kinderen van Welmoed Uilkes, zonder het van elkaar te weten.

Mijn vraag (Jildau) is nog niet opgelost, ik heb er nieuwe vragen bij (Ynte), maar er zijn een heleboel zaken duidelijk geworden en niet gestelde vragen zijn en passant opgelost (Anne x Welmoed). Een balans opmakend zeg ik dat het fijn was samen met jou naar oplossingen te zoeken, maar het is goed het nu even te laten rusten, misschien kom ik later nog wel eens met een vervolgvraag.

Mocht jij nog antwoorden verlangen op zaken die de revue passeerden, laat het weten en ik open de grote onderzoeksdoos, al of niet met resultaat. En ik weet bijna zeker dat we elkaar bij een andere vraag weer tegen zullen komen. Ongetwijfeld met net zoveel plezier.

Groetjes, Maikel Galama.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Jeldau

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 30 dec 2005 3:03 pm

Hoi -

Zover was ik laatst ook - we hebben die hele Jeldau nog niet bewezen :-).
Ik had misschien ook even wat meer grijnsjes in de tekst moeten zetten, nou kon de klem-toon weer verschillend uitgelegd.

Jeldau:
Soms twijfel ik nog volop, maar anderszijds ben ik eigenlijk aardig overtuigd door de Klaaskes en neven en nichten die over en weer peteren en meteren - en misschien is er nog iets.

Wat doet Jeldau in Blauwhuis 1760 te meteren over Haje Douwes????.
Douwe Douwes trouwt vanuit Woudsend, dus ze kennen elkaar van de bakker, de kerk, de school of een andere dwarsstraat - is mogelijkheid 1.

Mogelijkheid 2 is als volgt:

Trijntje Sikkes trouwt vanuit Elahuizen 1758 Sjoerd Gosses van Ypecolsga.
Hij is een zoon van Gosse Sjoerds x Ybeltje Rinnerts-
en dochtertje Ybeltje Sjoerds trouwt 1783 Rk Woudsend met Albert Aukes Aukes.
Ouders zullen al rk geweest zijn, dus hoeveel rk sikkes-en zijn er daarzo? ...
Weinig lijkt mij, en daarom denk ik dat Trijntje Sikkes een kind is van Sikke Jakobs, die in haar zijn moeder Trijn Annes vernoemt.

Sjoerd Gosses hertrouwt 1771 Iemkje Dirks -
hijzelf petert nog over Sjoerd 1786 van Ybeltje
en zoon Durk Sjoerds Sjoerds petert bij haar over Gosse 1787 en Trijntje 1793.
De Marijke van Ybeltje kan verklaard uit de Aukes, bovendien metert er een aukes-lid, maar eventueel misschien zijn er 2 marijke-s in 1x vernoemd.
( de andere 6 zijn naar aukes kant vernoemd).

Ybeltje Sjoerds Sjoerds overlijdt 6-9-1826, en daarna heb ik even de Aukes-site nagekeken - hij geeft mei 1761 geboren.
Ik denk dat er ook nog een Gosse Sjoerds ca. 1759 is geweest.
En Durk Sjoerds Sjoerds 1771, trouwt met Fetje Jacobs 1792 (van Jacob Hendriks x Willemke Johannes).


Er is meer:
De Gosse Sjoerds uit het begin (- x ybeltje rinnerts)
wordt in weet-ik-niet-meer curator over de kinderen van zijn zus Trijntje Sjoerds, die met Douwe Douwes geboren IJlst, ovl.Heeg getrouwd was:
te weten o.a. de Douwe Douwes die met Lolkje Gerbens trouwt.

Lastige verwikkelingen altijd - het maakt Jeldau de tante van Trijntje die bij de neef van Trijntjes man metert.
Maar omdat iedereen enigszins, ongeveer van dezelfde leeftijd is -of bij elkaar woont /woonde - kan het weer wel, en ook dat ze samen optrokken.
Een familie-band dus - waarbij het in het midden blijft wat eerst was, de huwelijken of de vriendschappen.
Alleen .... ze komt wel helemaal uit Lemmer voor de doop - lijkt het althans.

---------------------------
Ik had wel wat wonderlijk gebreid daar in Nijland rond age-iente-jacob, vond ik zelf achteraf - dus ik heb het nagekeken- en gek genoeg kan het wel.
Want de doop- en trouwboeken Nijland ontbreken een tijdje na 1670, net als Jacob Ages geboren wordt.

---------------------
O, je kunt ook woorden door de zoekregel van de dtb's halen- niet enkel namen. Zoals ' niet rk'.
woudsend en heeg schrijven het er inderdaad niet bij, maar de andere parochies wel. Opdat ge kunt zien hoe vaak of weinig het voorkwam.
Ik heb enkel een slagje om de arm bij Wobbigje Entes, omdat het zo'n prestatie is 11 kinderen grootbrengen.
Lysbeth Entes metert trouwens 3x bij haar broers en zusen, mocht je nog twijfelen over haar.
En Harmen Entes trouwt met dispensatie de 2e keer met Marijke Jacobs Bouwmans- dus als we die kunnen kraken zijn we er misschien ook uit.
--- ---
en als je wilt weten of de autorisaties van wymbr. (en andere zaken) er nog zijn:
ga naar Onderzoek in linker menu op Tresaor-site, en daar de de 2e: archiefonderzoek - dan krijg je nieuw zoekvenster.
intypen nedergerecht
daarna wymbritseradeel opscharrelen in de lijst, de + opentrekken en voila.

Alleen, als het in familiekring opgelost wordt, worden niet alle voogden officieeel opgeschreven - en in hennaarderadeel bv. krijg je enkel:
simon tjerks aangesteld als voogd over trijntje klasen.
ze zeggen hem op op de dag dat ze met Haring trouwt.

Ik ga mee in Haring Harings x Trijntje Klasen - dochter ninke van liesbeth harings heet bij de voogdij 1732 als haar vader ovl is Trijntje.
Hij lijkt eerder getrouwd geweest met geertje nannes, en als hij ovl. vrouw vernoemt wat ze vaak doen - kreeg klaaske en zusje geertje.
Die bij voortijdig overlijden dan weer vernoemd wordt door klaaske in geertje jacobs.

Ik ben ook om naar gauke uit 2e huwelijk, wegens een klaaske bij kind lijkeltje. Ze vernoemen niet 2e moeder van de vader lijkt me ...
Kan toch ook ovl zusje klaaske gaukes zijn geweest.
De trijntje van gauke lijkt me echter toch eerder een ovl. zusje, die dan weer of vernoemde 1e vrouw van jakob gerbens was, of klaaskes moeder.
Welmoed lijkt ook 1e man vernoemd te hebben, omdat trijntje palses een zoon Anne krijgt = haar ovl. broer vernoemd - en uylke petert.
En Hylk Pals lijkt dan een vernoemd zusje van Pals, Hylk Andries, als andries ottes 1e vrouw vernoemt.

Ik kan de ovl.boeken Woudsend en Heeg nog langs ....

---------

Wat zijn het toch altijd epistels ... :-(

Het was me een genoegen, hoor - al dat gepuzzel.
Ik houd veel van doorbraken, en dit was ook leuk:
ik heb eindelijk AnnA Stevens workum verklaard, die ergens bij mij meterde. Blijkt AnnE Steffens !!
over en weer peter bij doetje lieuwes en jan douwes.
Het is het kleinkind van doetjes broer lieuwe, gertje tekes die dan weer hoogeboom trouwt. Haar broers heten van der Pol.

Goed Uiteinde en Goed Begin!!!!

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildau Jacobs

Bericht door Maikel Galama » zondag 1 jan 2006 10:21 pm

Hoi Margreet,

Toch nog maar eens een keer in de pen geklommen, het boek is nog niet uit, nog lang niet. Ik heb heerlijk kunnen struikelen over de namen Gerben, Sikke, en Eelke. Ik ben blij dat we op heel veel punten op één lijn zitten, alleen Ynte Jacobs lijkt vooralsnog een probleem. Ik ben met name blij dat jij met Jildau en Gauke dezelfde lijn volgt.

Hier en daar zal ik nog enkele zaken uit jouw laatste schrijven oppakken, beantwoorden of aanvullen, tegenspreken is niet nodig, ik zou ook niet meer durven, hoewel, bij Trijntje Sikkes ga ik je toch nog even dwarszitten.

Mbt Douwe Douwes: op internet staat dat hij in Teroele is geboren, ik heb de gegevens uit het boek van Folkert van der Werf gehaald, staat ook in de Tresoar bibliotheek. Hier kan dus al een relatie zijn ontstaan.

Hoeveel RK Sikkes-en zijn er rond Woudsend, schrijf je. En meteen erachteraan: weinig lijkt mij, en daarom denk ik dat Trijntje Sikkes een dochter van Sikke Jacobs is. Margreet toch!!!! Sikke woonde continue in Ypecolsga, nooit in Elahuizen, ok zijn vader heeft er een paar jaar gewoond maar een dochter trouwt toch niet uit een plaats waar opa ooit woonde? Bovendien, er woonden heel veel Sikkes-en, bijna net zoveel als er Eelkes-en rond Workum woonden. Ook heb ik de familie Aukes bekeken, zowel het boek als de website, maar ook zij durven geen ouders van Trijntje Sikkes te noemen. Kortom, ik vind jouw redeneringen rond Trijntje veel te gewaagd, hier ga ik je niet volgen.

Harmen Entes trouwt met dispensatie met Marijke Jacobs Bouwmans. De verwantschap zal via de vrouwelijke lijn gaan, Marijke is een dv Jacob Hessels en Jantje Joukes de Boer en Jantje op haar beurt is een dv Jouke Lykles en Marieke Harmens, waarschijnlijk -ik heb het niet nagekeken- een zus van Geeske Harmens.

Haring Harings en Trijntje Klazes hebben 4 kinderen denk ik, Klaaske x Jacob Gerbens, Lysbeth x Homme Klazes, Haring x Itske Jelmers en waarschijnlijk nog een Janke x Wouter Joostes.

Ik dacht dat ik er wel een weekje mee zoet zou zijn, gelukkig, het ging iets sneller. Het was mij een waar genoegen, tot een volgende keer. Ik hoop niet dat ik vergeten ben essentiele vragen of opmerkingen te beantwoorden.

De groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

rk sikkes

Bericht door Margreet Huisman » zondag 1 jan 2006 10:54 pm

Jakob Gerbens woonde ook in Ypecolsga en er trouwen 2 van zijn kinderen vanuit Elahuizen: anne en geertje.

Ik zal ze dan toch maar even echt gaan tellen :-)

'sikkes parochie woudsend' : 4

je kunt in wymbrit zoeken of heel friesland, tussen 176.. -1810 slechts 4
(renske en jeltje zijn uit teroele, de kinderen van sikke tjebbes x antje pieters.)

heeg: 1

Tot nu toe allemaal allemaal hoogeboom ...

6 blauwhuis, en dat slechts tot 1750
geen een in makkum
9 in bolsward (1720-1811), waarvan 2 2x.

Het is echt een heel weinig voorkomend fenomeen, ik schrik er zelf van.

herhaald voor Sikke:
woudsend niets
heeg niets
makkum niets
bolsward 3
blauwhuis 1 in 1800


.............

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jildou Sikkes

Bericht door Maikel Galama » maandag 2 jan 2006 11:16 am

Hoi Margreet,

het was geenszins mijn bedoeling je te laten schrikken, mijn excuses daarvoor. Daarnaast wil ik een kleine kanttekening bij jouw reaktie geven:

Omdat niet iedereen die katholiek was ook voor de katholieke kerk trouwde, is jouw manier van zoeken wat mij betreft niet acceptabel. Als je het woord parochie weglaat krijg je voor de regio Bolsward, Wymbritseradeel, Sneek en Ylst 165 hits op Sikke en 345 op Sikkes en dat is geheel andere koek. En in de periode 1750 tot 1810 krijg ik voor de onderste 3 regio's in totaal 182 hits.

En doe ik de 2 onderste regio's met parochie dan krijg ik op Sikke 14 en op Sikkes 37 hits. De betwiste Trijntje Sikkes wordt bij deze telling niet meegerekend, maar bij die van jou ook niet als ik het wel heb. En toch hoort ze bij de katholieke kerk! Kortom, er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Het is goed dat jij een andere weg neemt, je ziet dan onderweg heel andere dingen als ik. En dat maakt samenwerken zo vruchtbaar.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

elizabeth sikkes

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 3 jan 2006 8:20 am

Maikel,

Ik zal later reageren op de tellingen - eerst even dit.

Slechts voor de aardigheid ging ik na allerlei tellingen en zonder al te veel verwachtingen eens kijken wat het internet van sikkes ypecolsga zei - maybe hadden zij nog iets verhelderends omtrent hv dan wel rk sikkes, toch? of de hv onderdak ....

Elizabeth Sikkes - geboren 1739 Ypecolsga.
trouwt rk Bakhuizen 1765, vanuit Hemelum.

Ik heb me gaandeweg gerealisserd dat ik haar wel eerder gezien had en
er vaag over nagedacht of het mogelijk was dat ze zo ver uitzwermden - wist ik veel dat rk bakhuizen doopboek al heel oud is ... had ik wel eerder na kunnen kijken.

Ze overlijdt 1811 Koudum, dus Ypecolsga hebben ze uit de akte denk ik.
trouwt een Meindert Jans Krol, althans, in de dtb heten ze jackenkruyl/jakkenkryll /krol of krul - en sommigen houden na 1811 Krul aan.

de eerste site gaf 5 kinderen, zeker die 1811 haalden want doopboek bakhuizen geeft me op 'meindert jans sikkes' 7:
(jantje-sikke-jan-trijntje-antje-gerben-marijke)
maar ik heb nu ineens een site met nog meer. (klaaske-pier-uilke)
Stom toeval dat ik hem niet gebookmarkt had en met andere woorden opscharrelde ....
Weer een dag zoet ..

-------------
Alsof het na site 1 al niet interessant genoeg was, trouwt zoon Jan Meinderts Krul in 1797 te Blauwhuis rk met Agniet Lucis, hij van Woudsend, zij van Oudega.

En toen ik haar door de doopboeken haalde was ze meter Woudsend rk bij Janke Luitjens x Hylke Piers (Hylkema) -
die daarvoor getrouwd was met Sieuwke Sikkes (Hoogeboom)



-------------------------------
de sites:
5 kinderen, maar wel zijn voorgeslacht:
http://www3.telus.net/vanthien/famtree/humogen/507.htm

8 (= meer en/of andere kinderen) zonder voorgeslacht:
http://gen-eng.smitskids.nl/2827.html

(Handig - kan een al geplaatst bericht achteraf nog wijzigen - want ik had het intussen nagekeken:)

met 'meindert sikkes bakhuizen' krijg je ze alle 11, inclusief nog een geertje.

Andre Blundell
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 29 dec 2005 10:12 am

Bericht door Andre Blundell » dinsdag 3 jan 2006 9:30 pm

Nu het toch over de naam HOTTINGA gaat. In mijn kwartieren staat een Klaas Pieters HOTTINGA die in 1769 te Oosterwierum (Baa) zou zijn overleden (een dagloner). Hij was gehuwd met Elisabeth/Lysbeth Gerbens, lidmaat te Oosterwierum in 1772 en overleden in 1775 te Oosterwierum.

Ik heb alleen een dochter, Akke Klazes HOTTINGA/HATTINGA die in 1771 te Oosterwierum zou zijn overleden en gehuwd was met Jan Johannes RIEMERSMA, overleden te Bolsward 19/08/1790 bij zijn zoon Johannes Jans RIEMERSMA.

Ik ken deze gegevens over Klaas Pieters HOTTINGA slechts via een huwelijksakte uit Bolsward van een van zijn kleinkinderen (waarin de grootouders vermeld worden met overlijdensplaatsen/-jaren).

Als mogelijke ouders van Klaas heb ik nu Pieter Keimpes HATTINGA en Akke Siegers Popta die op 05/02/1679 huwen te Sneek (hij van Lutkewierum, zij van Scharnegoutum). Helaas kan ik geen doop van een Klaas vinden.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

jikke willems bijker

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 4 jan 2006 10:00 pm

Maikel,

Bij het huwelijk van Klaaske Meinderts Krul in Lemsterland 1824 getuigen - en daar gokte ik natuurlijk op :D :

Gettje Meinderts Krul, dienstbode Koudum
Klaaske J. Bosma, huisvr. .. Hiemstra
Jikke Willems Bijker, dienstbode
en Klaaske Willems Bijker, huisvr. Jakle Ybs Osinga- allen te Workum

dat haar ouders en grootouders in beide lijnen zijn overleden en dus geen toestemming kunnen geven voor het huwelijk.

Ik heb even doorgezocht op Jikke Willems Bijker - en hier is ze denk ik:

Overlijdensakte Harlingen, 1846
Aangiftedatum 10 december 1846, blad nr. 96a (suppl. nr. 3-2)
Jieke Willems Beiker, vrouw, overleden 9 december 1846
Oud 60 jaar, ongehuwd

Later meer,
groet - Margreet

Gast

ovl. Lijsbet Sikkes / huw.aktes en bijlagen Krul/Krol

Bericht door Gast » donderdag 5 jan 2006 11:45 am

Ovl. Lijsbet Sikkes 1811:
aangevers Lolke Lolkes Postma 50jr. en Sytze Hendriks lichtelijk- onleesbaar-Runia/Fin..a ??
, .... dat Lijsbet Sikkes, geboren Ypecolsga, ... Wymbritseradeel, arrondissement ..., ...... van Vriesland, weduwe Meindert Jans Krol en naastige buren der comparanten in haar huisinge voornoemd te Koudum ... 72 jaar is overleden.

Geen ouders, maar ook niet dat ze onbekend zijn met de namen - werd blijkbaar gewoon helemaal niet naar gevraagd.

----------------------------------------------------------------------------------

Behalve bij Klaaske waar ze Sipkes heet, heet Lijsbet bij de kinder-huwelijken tot nu toe enkel Lijsbet Sikkes.

----------------------------------------------------------------------------------

Rondom huwelijk Uilke M. Krul - Geertje van der Woude 1826:
Bakhuizen rk baptus est Uilke - suscepit Pier Sikkes.
vader koopman Koudum, ovl. 4-9-1802
gt. o.a. Lolke Lolkes Postma 45jr. en Pieter Cornelis van der Leest 73jr.
Uilke woont te Oudega, kind Meindert aldaar geb. 1822 bij huwelijk erkend.
Geertje ook te Oudega weduwe van Berent Lubberts Sandstra ovl 1817, 65jr. nalatende 5 kinderen.

4 gt. totaal - de bruid en bruidegom vreemd, ofwel geen familie.

---------------------------------------------------------------------------------

Rondom Klaaske M. Krul - Durk Egberts Bosma 1824:
zij geboren Koudum, gedoopt Bakhuizen rk, wonend in de Lemmer, dienstmaagd Eesterga, 39 jr.
hij geboren en rk gedoopt st. Nic, 25jr. arbeider - zn Egbert Durks ovl 8-1-1810 en Roeltje Hendriks.

vader Krul paardenkoopman
4 gt. ovl. 1802 - moeder Lijsbeth Sipkes 7 jaren later.

gt. bij huwelijksvoltrekking:
Johannes Lubberts van Asma 60jr.
Berend Veldman 33jr.
Gerrit Aukes Schaafsma 30jr.
Hendrik Sietzes Postma 25jr.
allen Lemmer
-----------------------------------------------------------------------------------

Rondom huwelijk Pier M. Krul - Jetske Jotjes Hoekstra 1814:
jetske geboren en hv gedoopt Nijega, naaister
Pier geboren Koudum, gedoopt Bakhuizen rk
arbeider Koudum, vader landbouwer, ovl 3-9-1802, moeder olv 1-12-1811
gt. vader Jotje Dirks, broers vd bruid Yke en Douwe, plus aangehuwd broer vd bruid Ynte Sikkes de Boer, Stavoren.

------------------------------------------------------------------------------------

Rondom huwelijk Marijke M. Krol - Sasker Tjeerds Reidsma 1822:
zn. Tjeerd Douwes en Tjerk Saskers, wedn. Grietje Lammerts de Vries.
Marijke gedoopt Bakhuizen rk
vader koopman
Sytze Feikes de Koe en nog 2/3 mensen, dat haar ouders en grootouders ovl. zijn.
gt. bij huwelijksvoltrekking o.a. Pieter Cornelis van der Leest 71jr.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Hottinga

Bericht door Maikel Galama » donderdag 5 jan 2006 4:27 pm

Hoi Andre,

ik zie dat je in 1998 deze vraag ook reeds aan mij stelde, toen wist ik geen antwoord en nu ook niet, het spijt me voor je.

Bovendien gaat het hier niet over de familie Hottinga of Hattinga, in die zin is de titel achterhaald, maar over Hettinga. Als je alles goed gelezen had zou je dat moeten weten. Ik denk niet dat jouw kwartieren iets met de familie Hettinga te maken hebben. Mijn advies: stel een nieuwe vraag, met een zo duidelijk mogelijk geformuleerde probleemstelling. Zomaar inbreken in een reeds lang lopende discussie vind ik niet netjes, tenzij het hieraan een positieve bijdrage levert.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Elizabeth Sikkes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 5 jan 2006 8:57 pm

Hoi Margreet,

we hadden het over Jacobs kinderen, en nu gaan we weer naar Sikkes kinderen. Ok, jij bent de baas. Jammer dat de doopindexen van Bakhuizen geen getuigen vermelden, ik maak een notitie dat ik tzt de originelen even moet checken op peter en meters, lijkt me bijna een noodzaak om jouw breiwerk wat steviger te maken. Bij huwelijk zie ik als getuigen Jan Krul en Pier Dirks. Wie is Pier Dirks? Familie van Marijke Piers?

Als deze Elizabeth Sikkes een dochter is van Sikke Jacobs en Marijke Piers, en dat zeg jij min of meer als ik je goed begrijp, dan zorg je voor een nieuwe doorbraak. Maar ga aub nu nog niet naast je schoenen lopen, daar is nog tijd genoeg voor. De oudste 4 kinderen passen goed in het verhaal, Jan en Jantje van Meinderts kant en Sikke en Trijntje van Lijsbeths kant. Maar waar zou de moeders naam Lijsbeth vandaan komen? En ze hebben een Gerben en een Uilke. Heel sterk, maar keihard bewijs?

En dan komen we bij Hylke Piers en Janke Luitjens. Weet jij wie de ouders zijn?

In een later schrijven ga jij verder met het uitwerken van de kinderen van Meindert en Lijsbeth en dan komen de Bosmannetjes en Beikertjes om de hoek kijken, te mooi om waar te zijn. Dit stuk van de genealogie heb ik vrijwel nog niet onderzocht maar zal dat binnenkort zeker doen, voorlopig moet ik het hier dus even bij laten. Maar het ziet er goed uit, in dit soort gevallen gebruik ik de uitdrukking: ik bin grutsk op dy.
En voordat je over het woord breiwerk valt, ik ken jou zo langzamerhand een beetje, het is positief bedoeld.

De groetjes, Maikel.

Gast

Re: Hottinga

Bericht door Gast » donderdag 5 jan 2006 9:32 pm

Maikel Galama schreef:Hoi Andre,

ik zie dat je in 1998 deze vraag ook reeds aan mij stelde, toen wist ik geen antwoord en nu ook niet, het spijt me voor je.

Bovendien gaat het hier niet over de familie Hottinga of Hattinga, in die zin is de titel achterhaald, maar over Hettinga. Als je alles goed gelezen had zou je dat moeten weten. Ik denk niet dat jouw kwartieren iets met de familie Hettinga te maken hebben. Mijn advies: stel een nieuwe vraag, met een zo duidelijk mogelijk geformuleerde probleemstelling. Zomaar inbreken in een reeds lang lopende discussie vind ik niet netjes, tenzij het hieraan een positieve bijdrage levert.

Groetjes, Maikel.
Beste Maikel,

Ik kan mij niet herinneren met jou eerder contact te hebben gehad.
In de titel staat Hottinga en daar ging ik op af. De spellingen werden blijkbaar door elkaar gebruikt, zoals met vele andere namen.

Groet,
André

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

ouders grietje pieters (x gauke jacobs hoogeboom)

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 6 jan 2006 6:56 pm

Maikel,

Ik denk dat ik de ouders van Grietje Pieters heb, en dat moest eerst om uit te kunnen sluiten dat de Lysbeth van haar kant kwam.

Ik houd Lysbet voorlopig even op een moeder van Trijn Annes, en dus een Lysbeth Jacobs in het 1e huwelijk, die dan bij Sikke en Gauke hervernoemd wordt als ovl. zusje, terwijl Jeldau en Rein misschien te jong waren om nog veel van haar mee te krijgen.


Ik heb na dagen vruchteloos gecombineer en afstruinen gister heel boos ingetypt:
'pieter lutske grietje' / en dat uitgezet in dopen alle regio's.

en dat hielp, want ze stond meteen op de eerste bladzij.
1727 lemmer rk
Midden tussen een aantal pieters en grietjes die een lutske krijgen, of een pieter met kind grietje en een lutske getuige - dus die vielen toch al af.

Het echtpaar Pieter Wybes en Lutske Roelofs doopt Lemmer rk 10 kinderen.
Ze staan weer onder de gekste namen in de dtb:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Lemmer (voorheen Follega)
DTB nr. 497, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 januari 1726, Lemmer
Man: Peter Wybus,
Vrouw: Lutje Roffels,
NB: peter: Jan Lubbers

Gestandaardiseerde namen: PIETER en

Kinderen:

grytjen/grietje 15-7-1727, m jacobjen jacobs
eelkje?/ylick 1729, ylick heeres
gesken/geeske 1731, m trintje wybes
roefel/roelof 1736 p otte roffel
niekels 1737, m jacobjen ev jan lubbers
rodulphus/roelof 1738, p otte roulofs
wybe 1740, p joannes wybes
trintje/trijntje 1742, m jacobjen jacobs
jacob 1745, p jan lubbers
pieter 1748, p nolke wibrans

Grietje is zeer waarschijnlijk genoemd naar Pieters eerste vrouw Griet Deddes. Met haar krijgt hij 3 kinderen, Afke, Heere, Anne.
Die Afke hebben alle over-en-weer-bij-elkaar-peteren-en-meterende wybes, dus-ik-denk-broers en zussen:
Johannes, Heere, Trijntje en Nolke Wybes/Wyberichs/Wybrens.

Lutskes moeder kan dan een Geeske zijn, maar het lijkt me eigenlijk waarschijnlijker, dat Gaukes Geeske 1768 is vernoemd naar de overleden Geeske Pieters, want die trouwt 1765 Lolke Harmens, maar hij hertrouwt alweer in 1768.

Trijntje Pieters 1742 is dan de meter over Lieudske/Lijkeltje en Geeske van Gauke en Grietje. Ik dacht hier toch al dat ze een zusje was, en niet een Tryntje xPieter-moeder.

En geloof het of niet, toen ik hier Roelof Pieters invoerde, sprong hij uit mijn bestand, want die had ik al !
Hij trouwt woudsend rk 1770 met Jeltje Hendriks Hiemstra:
Zoon Petrus nog woudsend 1771, waar broer Wybe Pieters over petert, daarna Symen, Hendrick, Lucia en Pyter Balk rk, waar ze geen getuigen opgeschreven hebben.
Zijn ouders had ik ook al, nog wel met een vraagteken, want ik had blijkbaar enkel wat met de namen gegoocheld tot het paste en geen tijd voor het doopboek, of te zijdelings.
Plus de opm. Pytter Wybes 1749 boer Follega, 4 vw 5 knd.

-----------
Het verhaal heeft nog een kant :-)
ge moogt het Hottinga-geschrift even voor mij opscharrelen en iets nakijken.
Want ik ben heel benieuwd hoe ver zij iedereen uitgezocht hebben, en wie zij als ouders geven van Aafke Pieters (x 1732 Ibe Nolles, de zoon van Trijntje Willems Hottinga).
Wonderbaarlijk genoeg krijg ik als ouders Trijntje Wybes en Pieter Feddes.

Want ik zei ergens ik het begin al - al die Wybes broers en zussen krijgen een Afke.
En Trijntje Wybes is het zusje van Grietjes (xGauke) vader, Pieter Wybes.

Als je heel veel mazzel hebt staat Pieter al in dat geschrift.

ciao, margreet.
ofwel geen tijd voor naast de schoenen, en geen ruimte ook meer in mijn emoties voor zoiets :) Ik zat hier na een tijdje heerlijk te zwijmelen bij 3 Klaaske's, zo snoezig bij elkaar.
En ja, ik vrees dat ik onderweg verkocht ben, ongemerkt, naar een accepteren elisabeth sikkes. Ik ben ook niet zozeer met de Sikkes-kindern bezig, alswel met de oorspronkelijke samenstelling van Jacob Gerbens gezin-nen.

Plaats reactie