Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 5 jan 2009 12:34 pm

Hoi,

Margreet bedankt voor alle bouwsteentjes. Ik ben er gister ook nog heel lang mee aan het stoeien geweest (en in bed er ook nog erg mee bezig dientengevolge). Zou het door de database van de Groningers komen dat ik niet veel verder kom? denk ik nu steeds. Het huwelijk van Jan Erents en Lisabet Posset kan ik bijvoorbeeld al niet vinden, maar ook geen dopen van kinderen. En er zijn wel RK doopboeken opgenomen weet ik van andere zoektochtjes.
Als die Leeuwarder Theodorus Boszet met zijn Fontijne-vrouwtje nu eens de ouders zouden zijn ... Maar dan hadden ze weer in Hellevoetsluis gewoond moeten hebben. In ieder geval niet te Leeuwarden gehuwd, dat geeft eigenlijk hoop.
Jan Erents heeft ook niet een overlijdensacte, als ik het goed tussen de regels door lees. Dat heeft hij dan gemeen met zijn mogelijke zwager.
Ik moet me nog maar eens in het criminele archiefwezen storten, heb het gevoel dat ze daar wel eens in zouden kunnen voorkomen.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 5 jan 2009 2:52 pm

piekerdepieker.
Zou wel leuk zijn als het allemaal familie was, dan heb je wat meer dan een 4-jarig hapje.
Wel verwarrend, niemand trouwt. Obbe Aukes met Janke niet niet, zus ? Gepke Obbes niet, al die Groningers niet.
Zouden het zigeuners zijn, dat ze daarom zo rondtrekken? Kermisbloed uit die hoek? Die hebben zo hun eigen huwelijksrituelen toch? Dat strookt misschien weer niet met een rk doop, maar je weet nooit wat de invloed van de wederhelft was.

Had Mintje geen attestatie moeten opvragen als ze elders trouwde? of was Witmarsum niet zo noteerderig?

Zou Marie Elisabeth dezelfde zijn als Lizabeth zijn? Leeftijd klopt wel. Dat ze na Johannes ovl naar Groningen gegaan is, waar prompt haar broer overleed?
We weten weer niets van Jan/Johannes Erents. Onkerkelijk en daarom geen dopen?
Gewoon niet getrouwd?
Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Wildervank
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 54
Datum: 20-10-1870
Bruidegom Nicolaas Bernardus Siccama
Geboorteplaats: Amsterdam
Bruid Anna Christina Erents
Geboorteplaats: Groningen
Vader bruidegom Nicolaas Siccema
Moeder bruidegom Jesina Stenekes
Vader bruid Theodorus Erents
Moeder bruid Magrita Elisabeth Wolters
Nadere informatie beroep bruidegom: arbeider; beroep vader bruid: wolkammer;
bruidegom 24 jaar; bruid 22 jaar; Wettiging van 3 kinderen
Zie? dat trouwt ook maar gewoon niet, of veel te laat.
Magrita is trouwens tapster bij overlijden, haar ouders trouwden wel maar doopten niet.
Veel andere eren*/eeren* zijn schippers, ouders trouwden ook niet - althans niet in Groningen. Doopten ook niet trouwens.

Er staat 1 kermisreiziger in Notarieel die voor 4 jaar een overdekt roefschipje huurt. Zo kan men ook in Hellevoetsluis geboren worden. In een woonwagen kan ook, die morgen ergens anders stond.

Veel Fonteine in Zeeland.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 5 jan 2009 3:18 pm

Ah, dank je.

Het begint zich wel steeds meer een beeld te vormen in mijn hoofd. Mintje Jacobs Snijder wordt pas op 13 mei 1827 lidmate op belijdenis had ik gister nog gevonden. Voor die huwelijksattestaties hoefde je volgens mij geen lidmaat te zijn. Maar het huwelijk had vast in Witmarsum geproclameerd moeten zijn. Hoewel, het was een roerige tijd, vlak voor de inlijving bij het Franse rijk. Ik houd het op gewoon niet getrouwd, denk ik.
Het aardige is dat mijn grootmoeder (oh, kon ik haar nog maar even spreken) een verhaal had van Dorus Perset, die grote aantrekkingskracht op zijn (toen nog aanstaande) bruid uitoefende vanwege zijn zwervende bestaan. Maar nog even doordenkend .... dat verhaal was natuurlijk van horen zeggen (alle betrokkenen allang overleden), kan ook betrekking hebben op de manier waarop Mintje aan Johannes is gekoppeld. Die criminele zaak in Wommels speelt zich ook op een kermis af. Haar, Mintjes, afkomst is redelijk degelijk, haar oma Mintje Sybrens dochter van een ontvanger van Schettens en zo. De afkomst van Doetje Piers Landstra ligt sociaal wat meer op het niveau Theodorus Posset (die mij overigens wel dierbaar is, gevoelsmatig).

groetjes, Andries.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 5 jan 2009 6:21 pm

Hoi Andries, hoi Margreet,

Margreet je schreef:
Everardus, als jij je berichten later aanvult krijg ik/krijgen wij daar geen melding van ......
Mijn aanvullende regel was slechts 1 minuut later gevolgd door mijn eigen bericht, dus dat zou geen belemmering moeten zijn voor het lezen van mijn bericht of jullie moeten ontzettend snel mijn bericht hebben gelezen zonder de aanvulling van het district in mijn bericht als aanvulling.
Een volgende keer zal ik mijn aanvulling in kleur zetten en het laten volgen door een bericht, zodat je dan de aanvulling niet zal missen.
Scheelt weer een tik in het aantal berichten. :lol:

Storende schrijffouten die worden verbeterd, worden helaas ook als aanv. bericht gelezen na correctie.

Ik heb de naam Fontijn los gelaten op mijn CD rom vrouwen Zuid-Holland, echter geen Marija Fontijne of andere spelvarianten gevonden in de eerste 5 districten van Zuid-Holland.

De enige die ik heb gevonden met een link naar Hellevoetsluis is geweest de doop van Johanna Frederica, ged. Hellevoetsluis 3 febr. 1782 (Hel. deel 2 pag. 359) als dochter van Hendrik de Booy, soldaat en Johanna Fontijn. Geen andere dopen van dit echtpaar gevonden.
Het kan zijn dat hij i.v.m. zijn beroep aldaar gelegerd was en later weer naar een ander garnizoen is vertrokken.
Zou dat misschien ook het geval kunnen geweest zijn van Theodorus?
Je hoeft niet altijd als militair geboekt te zijn om van het ene naar de andere garnizoen te gaan. Denk b.v. aan kleermakers.

Hellevoetsluis, Groningen, Leeuwarden?? Garnizoenen???

Gr.
Everardus


Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 jan 2009 10:39 am

Hoi,

Isis Brabant bekeken, aan de overkant van Hellevoetsluis, maar daar zit hij niet tussen.

Het is zooooo verwarrend - Hervormd:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1772
Dopeling: Petrus Franciscus
Gedoopt op 1 maart 1772 in Leeuwarden
Zoon van Theodorus Pars en Johanna de la Fontaine


Trouwen nergens, terwijl er een heleboel gewone Pars-en zijn.
Eerder dacht ik dat een Dorus niet een Dirk wordt,
deze Theodorus misschien wel.
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1734
Dopeling: Dirck
Gedoopt op 6 augustus 1734 in Leeuwarden
Kind van Arent Pars en Janke Buytenpost


Leeuwarden overlijden/begraven 1803
Begraven: Dirk Pars
Datum : 29 november 1803
Begraven op het Westerkerkkerkhof


Zij:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1728
Dopeling: Johanna Theresa
Gedoopt op 19 december 1728 in Leeuwarden
Dochter van Petrus Frans de la Fonteyne en Geertruyt Sterk


Van de peter Joannes Willem Lenssen is verder niets te vinden.

Andries, ik zie geen reden het verhaal van je grootmoeder in twijfel te trekken. Zo oud is nu ook weer niet. Als mensen cq het nageslacht zich afvragen hoe een man zonder benen toch aan een vrouw kwam zal het antwoord zijn geweest: zijn avontuurlijke kermisbestaan. Dus dat hoort bij elkaar. Ook al had hij het misschien weer van zijn vader.
Het verhaal een generatie eerder plaatsen is helemaal van horen zeggen.
Jammer dat de krant niets heeft.

mvg margreet

Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil » dinsdag 6 jan 2009 3:03 pm

volgens geneanet komen er veel PERSET voor in frankrijk
ook de naam FONTEIJNE kan op het franse FONTAINE duiden

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 15 jan 2009 3:28 pm

Afbeelding
De oer-Posset.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 15 jan 2009 4:26 pm

wat doe jij hier????????????
het is nog geen zaterdag! :wink:
en waar ben ik aan begonnen?????
groetjes,
margo

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door jacqueline » donderdag 13 mei 2010 4:03 pm

Hoi Andries,

Hopelijk vind je het nier erg als ik hier een antwoord plaats, eigenlijk omdat de vraag nu via het stamboomvragenforum weer actueel is http://stamboomvragenforum.nl/index.php.

Je bent wat betreft deze Posset/Perset waarschijnlijk afhankelijk van een toevalstreffer - daarom plaats ik toch maar wat ik heb gevonden, ook al is de kans klein dat het voor jou bruikbare informatie oplevert.
Via archieven.nl nog een Pieter Posset in de notariële archieven van Dordrecht – wat volgens mij ook niet zo heel ver van Hellevoetssluis ligt? Bij verder zoeken blijkt de akte uit 1794 te zijn.
99 inventaris Eerste persoon: Nierharren, Johanna Voornaam: Johanna Achternaam: Nierharren
Tweede persoon: Posset, Pieter Voornaam: Pieter Achternaam: Posset
Derde persoon: Lepelsteel, Reintje Voornaam: Reintje Achternaam: Lepelsteel
Opmerkingen:weduwe van - meer namen
Archiefnummer: 20 Notariële archieven van Dordrecht
Aktenummer: 299
Inventarisnummer: 1201

N.a.v. de akte kwam kwam ik terecht op deze website
http://cms.dordrecht.nl/dordt?waxtrapp= ... nPvBaBhBAD
waar alleen direct gezocht kan worden in de doopboeken van de Nederlands-Hervormde Gemeente van Dordrecht uit de jaren 1572-1811. Maar er staat verder
De meeste doop-, trouw- en begraafboeken en de registers op de impost op het trouwen en begraven zijn gedigitaliseerd. Deze registers zijn met Acrobat Reader te downloaden via de inventarissen. U komt daar het eenvoudigst via het archievenoverzicht (rubrieksgewijs) en vervolgens de rubriek Burgerlijke stand en bevolking > Doop-, trouw- en begraafboeken of de rubriek Financiën > Belastingen.
Met archievenoverzicht wordt bedoeld afzondelijke collecties - echter het is mij een raadsel hoe je waar dan ook iets moet downloaden, misschien dat het jou wel lukt, want het zou natuurlijk mooi zijn om e.e.a in te zien, als is het maar om uit te sluiten dat jouw Theodorus hier gedoopt is.

groetjes, jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 13 mei 2010 4:20 pm

Als je op "toegang" klikt (staat meteen onder doopsinschrijvingen) kun je zoeken dat het een lieve lust is. Het sneue in mijn geval is dat posset, posseth en perset niet oplevert.

weer niet geluk(t) dus,

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door jacqueline » donderdag 13 mei 2010 4:58 pm

Toegang? Dat zie ik ook al niet! Ik volg het pad afzonderlijke collecties - rubrieksgewijs - burgerlijke stand en bevolking - doop- trouw- en begraafboeken - id. Dordrecht - details - roomskatholieke kerk - maar ik zie nergens toegang staan???
Kun je mij het juiste pad wijzen!!!!!

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 13 mei 2010 5:48 pm

Nou, ik opende jouw link. Dan staat er in grote letters DOOPINSCHRIJVINGEN, en recht daaronder een clickable woord toegang, en als ik daar op klik krijg ik een zoekvenster. Als je dan bijvoorbeeld Jong bij de vader intypt krijg je bladzijden inschrijvingen (en met Posset krijg je "niets gevonden"). Ik kan het zelfs, dus het is beslist niet moeilijk. Of is er misschien iets met je browserinstelling waardoor het niet lukt?

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door jacqueline » donderdag 13 mei 2010 5:57 pm

Aha! Nu begrijp ik het! Ik dacht al dat ik beter postzegels kon gaan verzamelen. Dit zijn dus volgens mij alleen de doopboeken van de Nederlands-Hervormde Gemeente, terwijl er in de tekst daaronder staat
De meeste doop-, trouw- en begraafboeken en de registers op de impost op het trouwen en begraven zijn gedigitaliseerd. Deze registers zijn met Acrobat Reader te downloaden via de inventarissen. U komt daar het eenvoudigst via het archievenoverzicht (rubrieksgewijs) en vervolgens de rubriek Burgerlijke stand en bevolking > Doop-, trouw- en begraafboeken of de rubriek Financiën > Belastingen.
En daar begreep ik dus uit, dat er nog meer doopboeken, ook katholieke, online zijn in te zien! En dat lukt me niet!
Maar misschien begrijp ik wel verkeerd, dat dat zou moeten kunnen????

groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 13 mei 2010 6:13 pm

Al die sites zijn weer anders. En ze zijn bijna allemaal hoogst onoverzichtelijk en onlogisch. Zo'n websiteknutselaar denkt vermoedelijk dat zijn gebruikers dezelfde achtergrond hebben als hij of zij.
Nou ja, gebruikersvriendelijk of niet, met Posset komen we toch geen stap verder.

groetjes, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Theodorus Johannes Posset/Perset: megamysterie

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 13 mei 2010 6:40 pm

Hoi,

meer varianten : Possait, Poussait,
eventueel ook nog met extra -tte , enkel/dubbel s, th
en elders in den lande Possard.

In de successie nog deze - ik zag hem er nog niet bij staan hier:
Kantoor Sneek, overl. jaar 1838

Overledene : Wybe Piers Landstra
Overleden op: 2 juli 1838
Wonende te : Hellevoetsluis
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

Bron: Memories van successie 1818-1928
Toegangsnr. : 42
Inventarisnr. : 14042
Dagregisternr.: ongenummerd
Op microfilm nr. 279 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar
groet Margreet

Plaats reactie