willem wouters en evertje, bolsward

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willem wouters en evertje, bolsward

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Willem Wouters en zijn vrouw Evertje laten 2 kinderen r.k.dopen in Bolsward. In 1725 Lambertus met doopgetuige Christina Lammerts en in 1727 Geertruida met doopgetuige Pierke Harmens.

Naast Lambertus en Geertruida ken ik van dit paar, via de vernoemings- en doopgetuigenweg, nog de kinderen:
* Bernardus Willems die in 1748 te Bolsward trouwt met Trijntje Hendriks,
* Antje Willems die in 1752 Bolsward trouwt met Berend Jans en
* Cornelia Willems die in 1752 te Bolsward trouwt met Jan Michiels
Cramer.

Ik heb rondom dit zo toch al mooie gezin van Willem Wouters en Evertje nog wel wat vragen, zoals:
. waren er naast de 5 vermelde kinderen nog meer kinderen?
. was moeder Evertje een Lammertsdochter? Aanwijzingen: de Lambertus
van 1725 met doopgetuige Christina Lammerts en de huwelijksgetuige
Sijke Lammerts bij huwelijk in 1748 van Bernardus Willems.
. was die doopgetuige Christina Lammerts van 1725 een zus van Evertje
of de moeder?
. wie is die doopgetuige Pierke Harmens in 1727? Bijvoorbeeld de Pierkje
Idsen die in 1725 in Molkwerum met Harmen Jacobs trouwt?

Wellicht kent iemand dit gezin en kan daardoor wat licht werpen op 1 of meer van deze vragen.

Met vriendelijke groeten, Ton
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

gezien de doop van Lambertus in 1725
zou ik zeggen dat moeder evertje geen lammerts is maar een willems

Bolsward, dopen, doopjaar 1725
Dopeling: Lambertus
Gedoopt op 12 december 1725 in Bolsward
Zoon van Willem Wouters en Evertje Willems
Aanwezig: Kristina Lammerts
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

misschien een kleine aanvulling als het de juiste persoon is

Bolsward overlijden/begraven 1753
Overleden: Evertie Willems
Datum : 10 januari 1753
Plaats : Bolsward

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: EVERTJE WILLEMS
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Bertil,
gehuwde vrouwen kregen vaak een 'manoniem' ipv een patroniem.
Dus een Evertje Willems = Evertje .... x Willem ....

Vrouwen-overlijdens moet je ook altijd met mans naam zoeken.

groet margreet
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willem wouters en evertje, bolsward

Bericht door tondejong »

Hallo Margreet, Bertil en anderen,

Het gebruik van een "manoniem" is erg wisselend. En dat is in het algemeen lastig. Bij dit Evertje denk ik overigens dat Willems echt een manoniem is. Evertje als dochter van een Lammert dat past goed.

Bij zoon Bernardus Willems kom ik bij de doop van zijn 11 kinderen in Bolsward 3 maal de doopgetuige Hikke Obes tegen. En die heeft een dubbele handicap. Hikke is dat Hielkje of Iekje of nog anders. En Obes is dat dochter- of vrouw van Obbe?

Die Hikke Obes kan bijvoorbeeld de Ieke Johannes van Schettens zijn die in 1744 in Bolsward met Obbe Iemes (zoon van Ieme Willems Monsma en Geertje Obbes Westerbaan) trouwt.

Een andere Hikke Obes kan alsvolgt geconstrueerd worden:
1. Jan Lammerts (broer van Evertje?) trouwt 1699 Bolsward met Jetske Obbes
2. hun mogelijke zoon Obbe Jans trouwt 1724 Gaasterland Gerecht met Iekje Tertsen uit Joure
3. Iekje uit Joure overlijdt jong en Obbe Jans trouwt 1725 Gaasterland Gerecht met Idske Sietses
4. het paar van 3 vernoemt vervolgens een dochter naar Iekje uit Joure.

Een leuk stukje vage verre verwanten die Willem Wouters c.s., ik blijf wat verder zoeken.

Met vriendelijke groeten, Ton
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willem wouters en evertje, bolsward

Bericht door tondejong »

Hallo lezers,

Bernardus Willems, zoon van Willem Wouters en Evertje (Lammerts ws), trouwt 1748 in Bolsward met Trijntje Hendriks. Trijntje is een dochter van Hendrik en, gelet op de vernoemingen, Willemke.

Een passend ouderpaar vind ik dan in Hendrik Gerrits en Willemke Hielkes. Dezen trouwden in juni 1718 in leeuwarden in de Galileeerkerk, een kerk waar de personen die ik bij mijn zoektochten natrek, graag trouwden.

Hendrik Gerrits is schoenmakersgezel en dat geeft hier een bonus aangezien de gedachte schoonzoon Bernardus Willems ook schoenmaker is. Ik kan zo deze schoonvader en -zoon leestig aan elkaar koppelen.

Naast de bonus kennen we, door de bank (niet) genomen, eveneens de malus. In dit geval is dat het ontbreken van een doop voor Trijntje Hendriks. Zij blijft dus een constructie-kid. Wel liet een Hendrik Gerrits, getrouwd met Geertruida Dirks, in Leeuwarden in 1715 een Barbara en op 04-03-1718 een Janke r.k. dopen. In beide gevallen is een Willemke Dirks doopgetuige. Deze Hendrik Gerrits kan in juni 1718 mooi met die doopgetuige Willemke trouwen, maar hoe zit dat dan met Hielkes.

Hielke Sietses is in 1751 doopgetuige bij de doop van Sjoukje, dochter van Bernardus Willems en Trijntje Hendriks. Een Hielke Sietses trouwt 1737 Workum met Jetske Hendriks en dat kan mooi een zus van Trijntje zijn. Echter met een Willemke Hielkes kan het ook om een neef Hielke Sietses gaan.

Mijn gedachten zijn weer veel bij Joost.

Met vriendelijke groeten, Ton
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Ik ben het nog aan het nakijken, maar deze vond ik nu wel, 1749:
Evertie Lammerts, Bolsward
Wijk: Dijlakker
Omschrijving: soldatevrouw, heeft 't sober
Gezin volw: 1
Aanslag: 3-12-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Bolsward, fol. 56
groet margreet
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

willem wouters en evertje, bolsward

Bericht door tondejong »

Hallo Margreet en anderen,

De quotisatie 1749: voor mogelijke situaties nooit over het hoofd zien! Mijn dank Margreet voor deze toevoeging.

Evertje Lammerts is in 1749 dus een sobere soldatevrouw te Bolsward. Gezin 1v.. Echtgenoot Willem Wouters, die in 1748 nog aanwezig was bij het huwelijk van zijn zoon Bernardus Willems, is dan wellicht een wijlen Willem Wouters. Of telde een soldaat die, denk ik in het algemeen bij zijn regiment ingekwartierd was, bij de quotisatie niet mee voor de gezinssamenstelling?

Wat deed overigens een soldaat in de 1e helft van de 18e eeuw in Bolsward. Was daar een garnizoen? Is het denkbaar dat Willem Wouters soldaat was in Leeuwarden en dat zijn vrouw in Bolsward woonde. In 1725 en 1727 lieten zij al kinderen in Bolsward dopen.

De Friese gegevens van huwelijken van militairen zijn op de studiezaal van Tresoar bij de dtb-nrs 1021-1024 te vinden. Zou Willem Wouters daar ook bij zijn?

Met vriendelijke groeten, Ton
Plaats reactie