Hendrik Jans en Lysbeth Willems Franeker e.o.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Hendrik Jans en Lysbeth Willems Franeker e.o.

Bericht door tondejong » woensdag 29 mar 2006 10:40 am

Hendrik Jans en Lysbeth Willems, beiden uit Pietersbierum, trouwen op 05 mei 1754 in die plaats voor de ervormde Gemeente. Op 22 mei 1754 trouwen zij rk in Harlingen.

In Franeker laten Hendrik en Lysbeth daarna de volgende kinderen rk dopen:
1755 Anna, doopgetuige Imke Hansis
1756 Geyske, doopgetuige Aeltie Jans
1758 Jan Salvert, doopgetuige Been Schelck.
Moeder Lysbeth overlijdt kort na de geboorte van Jan Salvert op 26 januari 1758 te Franeker.
Dochter Geyske trouwt op 24 augustus 1777 te Huizum met Bouwe Joosten (van den Oever).

De ouders van Hendrik Jans en Lysbeth Willems zijn mij onbekend. De namen Hendrik, Jan, Lysbeth en Willem plus de namen van de kinderen en de doopgetuigen geven redelijk wat aanknopingspunten. Het is hier jammer dat het rk dopen in Franeker nog niet op internet staat. Wie kan mij met de ouders van deze Hendrik Jans en Lysbeth Willems wat verder helpen?

margreet

Bericht door margreet » woensdag 29 mar 2006 11:05 am

Ton,

Salvert is een plaatsje/gehucht onder Franeker, geen naam.
Uiteindelijk komen daar dan wel de Salverda's vandaan.

Ik vond het wel handig dat 'kind geboren Salvert en moeder overleden Salvert', zodat ik de goede Elisabeth had temidden van meer.

Blijkbaar komma weggevallen.

Margreet

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik Jans en Lysbeth Willems

Bericht door tondejong » woensdag 29 mar 2006 12:20 pm

hallo Margreet,

Als gehuchtje bij Franeker kende ik Salvert nog niet. Ik dacht dat in Franeker de rk kerk de Salvator-kerk heette en dat de kleine Jan zo aan zijn tweede naam was gekomen.

hartelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

doopboeken Franeker

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 1 apr 2006 3:02 pm

Ton,

Als ze net uit Harlingen verhuist zijn kunnen de getuigen gewoon buren zijn. En dan kun je er niets mee.
Ze kunnen ongetrouwd zijn (ze zijn vooralsnog niet te vinden in de trouwboeken) dus kun je ook weinig mee.
En als het bv. bekeerde doopsgezinden of ongedoopten zijn, vind je ze ook nergens.

Ik heb de doopboeken Franeker nagekeken.
Ik kende eigenlijk maar 1 Hans in Franeker en dat is een Hobbema, zonder Ymkje - en dat was ook zo.
Er zijn welgeteld nog 2 anderen, die samen 3 kinderen krijgen, geen Ymkje. Dus is ze of stokoud van voor de doopboek-aanvang, of ze komt toch van elders.
Ik heb geen Ymkje getrouwd met een Hans kunnen vinden.

Been Schel.. was er ook niet, of andere Berenden waar snel iets uit zou kunnen blijken. Er is alleen een Anske Scheltes begin 1720.
Misschien moet het nog eens op Beint.
Sowieso moet ik de Berenden uitgebreider bekijken op tussen de gt. opduikende Aeltje Jans of mogelijke Hendriks-aanverwant.

De Willems kregen geen Elisabeth/Lysbeth.

Wat ik nog kan doen is het grote dikke Schaafsma-boek er op nakijken, die behandelt meen ik 6 Berenden en 4 Hendriken, waaronder Jans met oorsprong omgeving Franeker.
Volgende week verder met alle Hendrik-en en Jan-nen.
En het burgerboek Franeker is geindexeerd- dat scheelt. Misschien staat Hendrik Jans daar nog in met een geboortestad.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 3 apr 2006 12:09 pm

Ton,

Goochem, ik heb meteen maar een Ymkje van een Imke gemaakt.
Het kan ook nog een Iemke-man zijn. Niet dat hij dan wel in Franeker gedoopt werd, maar zal nog extra onder die naam kijken of en met wie hijzelf misschien doopt.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Hendrik Jans en Lysbeth Willems

Bericht door tondejong » maandag 3 apr 2006 4:43 pm

Hallo Margreet,

Ik heb indertijd heel wat uren aan die doopgetuigen van de kinderen van Hendrik en Lysbeth besteed. Vooral in de rk hoek, omdat totnutoe deze tak van de familie helemaal rooms lijkt. Ik heb ook veel in Harlingen gezocht omdat het huwelijk daar plaats vond en men daar dus een relatie mee had. Ook is het rk doopboek van Harlingen op internet na te lopen. Dit gezoek leverde het volgende op, wat het waard is weet ik niet:

Een Imke Hanses tr Tjepke Idses Franeker rk. Dit geeft voor mij geen connectie. Imke is wellicht de vrouw van een Hans en haar vader kan dan een Jan of Willem zijn. Ook kan Imke, zoals je opperde, een man zijn.

Aaltje Jans komt veel voor in Harlingen en omstreken. Een goede geboorte is Aaltje van 1718 als dochter van Berend Hendriks plus Grietje uit Pietersbierum. Daar kwamen Hendrik Jans en Liesbeth Willems bij hun huwelijk ook vandaan.
Als moeder treffen we een Aaltje Jans aan in 1747 Harlingen rk met vader Steven Hendriks en kind Gertie, doopgetuige Hendrik Hendriks.
Verder zien we Aaltje in Harlingen als vrouw van Jan Hendriks met de kinderen Jan Engberts 1760 dg Jan Engberts, Marijke 1762 dg Aaltje Beens, Jan Hendrik 1764 dg Berend Hendriks, Lysbeth 1766 dg Gertje Jans, Aaltje 1768 dg Gertje Jans.
Ook is er een Aaltje Jans die getrouwd is met Berend Fok, dezen hebben de kinderen: Anna Maria 1759 dg Grietje Harmens, Joannes Bernardus 1762 dg Berend Jans, Maria 1765 dg Anna Gerrits, Anna 1765 dg Regina Jans en Antonius 1767 dg Antonius Gelingk.
Als doopgetuige is er in 1735 in Harlingen een Aaltje Berends ev Jan Allerds bij doop van Diuwke dv Wiebe Sibbles en Trijntje Berends en tenslotte is er een Aaltje Jans dg in 1755 bij Elisabeth dv Jan Hendriks en Lysbeth Sandberg.

Met Been Schelck schoot ik niet veel op. Het zou handiger zijn geweest als de pastoor hem als doopgetuige gewoon met zijn patroniem vermeld had. Nu kan hij elke Berend zijn, waaronder Botje die dan eindelijk gevonden is.

Liesbeth Willems overlijdt in 1758 in Franeker. Werd er na elk overlijden en overal in Friesland dan een voogd benoemd?

hartelijke groeten, Ton

Gast

Bericht door Gast » maandag 3 apr 2006 7:16 pm

Ton,

Ik snap werkelijk niet waarom ik die er niet eerder uitgekregen heb.
Er zijn notabene wel 3 vermeldingen:
Ondertrouwregister Gerecht Franeker, 1725
DTB nr: 248, 1720 - 1741
Vermelding: Ondertrouw van 24 maart 1725
Man: Tjepke Idses, Franeker
Vrouw: Imckje Hanses, Peins
Trouwregister Hervormde gemeente Franeker, 1725
DTB nr: 262, 1683 - 1732
Vermelding: Attestatie afgegeven 14 april 1725
Man: Tjepke Idses, Franeker
Vrouw: Ymckjen Hanses, Peins

Gestandaardiseerde namen: TJEPKE IDSES en IEMKJE HANSES
NB: hij woont te Kie onder Franeker
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Franeker, 1725
DTB nr: 271, 1719 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 april 1725
Man: Tiepke Idses
Vrouw: Imke Hanses
Het is dus een vrouw.
Hoe kan een vrouw van Hans met een Tjepke trouwen? Is gewoon een dochter van Hans, hoor. Maar dan wel geboren voordat het doopboek begint.

Tjepke lijkt van Kimswerd te komen, lijkt 1740 ook vandaar te hertrouwen en zit in 1749 met 6 kinderen in Tzum/Tjum.
Kijk het doopboek wel even na, of Hendrik Jans en die weer bij hem opduiken.

Bij Aaltje Jans denk ik eigenlijk eerder aan een Aaltje getrouwd met Hendrik vaders Jan, of aan een zusje van Hendrik.
Wat ook nog kan is een Aaltje Willems, zusje van Lysbeth getrouwd met een Jan.
In elk geval kan ze dan geen kan Berend vader hebben, al dan niet uit Pietersbierum.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik Jans en lysbeth Willems

Bericht door tondejong » dinsdag 4 apr 2006 9:52 am

Hallo Margreet,

Nog even verder over Imke Hanses. De Imke Hanses getrouwd met Tiepke Jetses liet in Franeker rk 2 kinderen dopen. Rimke in 1727 met dg Ids Ruurds en Tiepke in 1731 met dezelfde doopgetuige. De kinderen werden geboren in Achlum. Deze gegevens gaven mij verder geen inzicht in de relatie tussen deze Imke en Hendrik en Liesbeth. De optie dat er een andere Imke Hanses doopgetuige is houd ik tot meer en beter weten open.

Kijkend naar Imke zag ik overigens in Franeker ook nog een Aaltje Jans. Deze Aaltje, getrouwd met Tiebbe Gossens, laat in 1733 te Franeker rk een kindje Gossen dopen met Douwe Gossens als dg. Maar ja er moet voor mij wat Hendrik, Willem, Jan, Anna, Liesbet, Geiske of desnoods Berend bij om wat op te schieten.

vriendelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 4 apr 2006 11:51 am

Ook is er een Aaltje Jans die getrouwd is met Berend Fok, dezen hebben de kinderen: Anna Maria 1759 dg Grietje Harmens, Joannes Bernardus 1762 dg Berend Jans, Maria 1765 dg Anna Gerrits, Anna 1765 dg Regina Jans en Antonius 1767 dg Antonius Gelingk.
Ik vond je Gelingk- (Gelkink in het doopboek) wat teveel op Schel ... (te?-ling?- gelke?) lijken.
Dus die heb ik eerst bekeken. En dan maar aan de hand van Regina, die naam leek me niet zoveel voor te komen.

Jan Berents x Regina Diericks/Dirks 1729 Franeker.
dopen kind Berent 1737 harlingen rk (oftewel, de rest in Franeker).
Regina komt meteren bij Berend Jansen en Trijntje Berends (= eigenlijk een Dirks getrouwd met Berend) rk harlingen.
En bij Aaltje Jans en Berend Fok.
Beiden krijgen eerst Antjes.

Als, als, als, de vader van Regina Dirk/Dierick vernoemd is in een Hendrik - dan heb je je Hendrik Jans.
Maar ik zou toch al alle Jan-nen en Hendrik-en bekijken, dus het wordt vanzelf duidelijk.

Gast

hendrik Jans en Lysbeth Willems

Bericht door Gast » dinsdag 4 apr 2006 12:27 pm

Hallo Margreet,

Nog even over Aaltje Jans, de doopgetuige in 1756 bij Geiske het tweede kind van Hendrik en Liesbeth. Kijkend naar de evt kinderen Hanses die in die periode in Franeker rk trouwen vond ik ook een Aaltje Hanses die in 1743 trouwt met Jan Sioerts. Dit levert een Aaltje Jans met meerwaarde op. Imke Hanses en Aaltje Hanses/Jans lijken zussen te zijn. Als zij beiden doopgetuige zijn bij kinderen van Hendrik Jans en Lysbeth Willems moet er een zeker verband zijn.

De oplossing is er of komt dichterbij als we de ouders van Imke en Aaltje kennen. De vader heet Hans N. en de moeder voorlopig N.N. Via de kinderen van Imke, Aaltje en de vele andere Hanses kinderen die in Franeker trouwen moet hier wel wat meer licht op kunnen komen. Het rk dopen in Franeker is echter nog niet via internet te raadplegen en ik loop daardoor hier en nu voorlopig vast.

De Hanses kinderen die in Franeker trouwden waren:
Iemkje en Tiepke Idses 1725 Catharina en Abe Sipkes 1726
Grietje en Bauke Dirks 1728 Akke en Been Pieters 1732
Janke en Sinne Hanties 1735 Bouke en Saske Heyes 1736
Jan en Fokeltje Jans 1742 Aaltje en Jan Sioerts 1743
Eelke en Grietje Jans 1746 Tiertie en Teede Gooris 1748

vriendelijke groeten, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 4 apr 2006 11:23 pm

Ton, de vader van Imke heet Hans Siebrens.

Dit zal hem wel zijn.
Trouwregister Hervormde gemeente Sexbierum, 1686
DTB nr: 107, 1619 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 7 november 1686, Sexbierum
Man: Hans Sijbrens, Sexbierum
Vrouw: Riemke Anes, Sexbierum

Gestandaardiseerde namen: HANS SIEBRENS en RIEMKJE ARENDS
Trouwregister Hervormde gemeente Sexbierum, 1694
DTB nr: 107, 1619 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 6 mei 1694, Sexbierum
Man: Hans Sijbrens, Sexbierum
Vrouw: Antie Gerrijts, Pietersbierum
Ik kwam hem tegen bij het gezin van Simon Jillerts en Tietie/Tecla Hanses
huwelijk 1721 zij van Tzum.
Ook Tjepke Idses petert daarbij. (de man van Imke Hansis).

Imke Hansis zal uit het eerste huwelijk zijn. Ze metert ook bij Riemke Tiepkes en Jan Klaases, getrouwd 1748 zij van Tzum, en zeer waarschijnlijk Imkes dochter.
Er loopt niet nog weer een Aaltje Hans/Jans bij rond.

Het enige wat ik ervan maak nu is de link Pieters- en Sexbierum.
Dus misschien moet je juist terug naar Sexbierum of naar Tzum voor Willem of Jan.
Ik probeer zelf Aaltje Jans zolang mogelijk een Jans te laten zijn, en familie - en niet nog meer afwijkende namen erbij te halen.

Dit had ik nagekeken voor jouw Aaltje Jans in Franeker verhaal, is nog naar aanleiding van de harlinger:
Jan Berents en Regina Dierckx/Diederts:
Berent 215-1-1731 dg Pittie Geurts
Aeltie Harlingen/Franeker 29-5-1733 dg Geijske Hendrickx.
Geen Dirk-Hendrik dus vooralsnog. Geijske vond ik wel weer stug.

Regina metert ook nog bij Jan Hendrickx en Trijntje Tjallings:
Tietske 17-9-1729

Ik heb verder copien gemaakt van wat Berenden, Jannen, Imke Hansis, en een paar Aaltje Jans/Hans of Geijskes die ik zag staan. Moet ze nog inscannen.

Margreet.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

Hendrik Jans en Lysbeth Willems

Bericht door tondejong » donderdag 4 mei 2006 5:09 pm

Hallo Margreet e.e.a.,

Het zoeken naar de ouders van Hendrik Jans en Lysbeth Willems die, wonende in Pietersbierum, in 1754 r.k. trouwden in Harlingen blijft lastig. Zij laten 3 kinderen r.k. in Franeker dopen, Anna, Geiske en Jan. Met de doopgetuigen Imke Hansis, Aaltje Jans en Been Schelck er nog bij zijn er dan heel wat namen die houvast kunnen geven, Een groot struikelblok voor meer helderheid ligt in de sfeer van teveel hondjes die Fikkie heten. Uiteindelijk lijdt dat hier voor mij tot teveel alsen.

Kijkend naar een andere invalshoek ben ik een stukje verder in de tijd gegaan en wel naar 1786. In dat jaar overlijdt Geiske Hendriks, gedoopt 1756 in Franeker, in Workum. Geiske was in 1777 in Huizum getrouwd met Bouwe Joosten (van den Oever?). Als voogd voor hun 3 kinderen wordt benoemd Wiebe Pieters. Ik ga ervan uit dat tussen de voogd en de overleden persoon in het algemeen een redelijk nauwe band zal bestaan. Deze Wiebe Pieters, mr bakker in Bolsward, was in 1777 getrouwd met Gretske Johannes Voets, r.k. gedoopt 1750 in Franeker als dochter van Joannis Huberts Voets en Tietske Athes Jorritsma. Een relatie tussen Geiske en Gretske lijkt voor de hand liggend. Hoe, dat zie ik niet zo gauw. Wellicht dat iemand dit verband wel weet.

hartelijke groeten, Ton

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

hendrik jan en liesbet willems

Bericht door tondejong » dinsdag 16 mei 2006 8:16 pm

hallo allemaal,

De vraag stellen is de vraag beantwoorden. Dat geldt ook wel enigzins voor dit forum. En terecht eigenlijk. Mijn vraag was wie de ouders waren van de Hendrik Jans en Liesbet Willems die in 1754 rk in Harlingen trouwden. Zij hadden, in Franeker gedoopt, de kinderen Anna 1755 doopgetuige Imke Hansis, Geyske 1756 dg Aaltje Jans en Jan 1758 dg Been Schelck.

Voor Hendrik Jans heb ik inmiddels met redelijke zekerheid een ouderpaar gevonden, Het betreft Jan Berends en Trijntje Cornelis. Dezen trouwden 1708 Hervormd in Harlingen. Zij hadden 6 kinderen, waaronder Fookeltje in 1710 en als laatste in 1726 een Hendrik Jans. We laten Trijntje Cornelis voor 1729 overlijden en Jan Berends trouwt dan 2 in 1729 Franeker r.k. met Regina Diederiks, wed. van Berend Berends. Jan en Regina krijgen vervolgens de kinderen Berend 1731, Aaltje 1733 (doopgetuige Geyske Hendriks!) en nogmaals Berend in 1737. De doopgetuigen Aaltje Jans en Berend zijn daarmee binnen.

Hendrik Jans van 1726 trouwt in 1744, redelijk vlot dus, met Grietje Eises. In 1749 wordt hun dochter Trijntje geboren, waarmee de moeder van Hendrik Jans vernoemd is.

Grietje Eises dient daarna te overlijden en vervolgens is het verhaal rond.

Hendrik Jans trouwt 2 in 1754 met Liesbet Willems, de doopgetuigen bij de kinderen zijn zijn halfzus Aaltje Jans en halfbroer Berend. Moeder Trijntje hoeft niet meer vernoemd te worden. En de doopgetuige Imke Hansis heeft een nog vaag lijntje met zus Fookel Jans die namelijk, zeer waarschijnlijk, in Franeker trouwt met een Jan Hansis.

Tenslotte, doopgetuige Aaltje Jans trouwt Harlingen met Berend Fok, hun 5e en laatste kind in 1767 is Antonius met als doopgetuige Antonius Gelinck. Bij Gelinck en alle andere schrijfvormen daarvan stond ergens de "vertaling" Geeles. En dan zijn we weer bij het verhaal van Geele is Michiel en ook weer terug bij van den Oever.

Maar eerst nog wat aandacht voor Liesbet Willems.

Hartelijke groeten, Ton

margreet

Bericht door margreet » woensdag 17 mei 2006 12:50 am

Hoi Ton,

Ik ben even druk met wat anders, dus nu even kort - straks als het weer kouder wordt en regent krijg je meer aandacht.
We laten Trijntje Cornelis voor 1729 overlijden en Jan Berends trouwt dan 2 in 1729 Franeker r.k. met Regina Diederiks, wed. van Berend Berends.

Jan en Regina krijgen vervolgens de kinderen Berend 1731, Aaltje 1733 (doopgetuige Geyske Hendriks!) en nogmaals Berend in 1737.

De doopgetuigen Aaltje Jans en Berend zijn daarmee binnen.
Jan Berends krijgt tot 2x toe niet de vermelding weduwnaar, Regina wel de weduwe-vermelding.
Dus wat je bedacht hebt, kan niet.
En daarmee valt je hele constructie van ouderpaar en van getuigen helaas om.

Deze had ik in de tussentijd nog wel bedacht:
Bij het huwelijk van Geyske en Bouwe:
NB: aangegeven door de bruidegom met schriftelijk consent van
zijn vader en die van de bruid, woonachtig de Schrans bij
Leeuwarden
, met verzoek van een binnengebod
Kan dat ook betekenen dat ook Hendrik Jans in Leeuwarden woont, en misschien zelfs dat hij teruggegaan is en niet uit Harlingen-Franeker-Pietersbierum stamt?

Ik zou nog de willem-en uit de gt in doopboek franeker vissen, maar misschien kan ik je beter het hele boek sturen. Geiske Hendriks staat er meen ik nog een paar keer, en dan zodanig dat de namen toeval lijken en ze geen familie is. Zo zou je meer mensen misschien wat makkelijker kunnen volgen wat ze wel en niet doen. Fokeltje en Ymkje meteren bv. niet bij elkaar - lijntje wordt wel errug vaag dan.

Verder wilde ik nog uitzoeken hoe ze in de cohieren of elders staan.

O, en je vorige voogd-bericht: grootvader Voets was koperslager, misschien schiep dat de band met de bakker en latere voogd.

Margreet

Gast

hendrik jans en liesbet willems

Bericht door Gast » donderdag 18 mei 2006 1:35 pm

hallo Margreet,

Dat was toch wel een leuke constructie met Jan Berends en Trijntje Cornelis. Jammer van die weduwnaar. Het vervallen van deze constructie heeft toch ook een klein voordeel. Tot nu toe waren alle personen in deze familie r.k. en dat is makkelijk met het verder zoeken. Met Trijntje Cornelis weg, vervalt een niet r.k. persoon.

Overigens vraag ik mij nog wel af of dat weduwnaar altijd vermeld wordt. Ik heb de indruk dat die vermelding niet altijd zo belangrijk gevonden werd. Dat kan te maken hebben met de m/v verhoudingen in die tijd. Een oud, Gronings ?, gezegde luidde: "Een vrouws dood is een elleboogstoot".

Een vraagje over quote 2 die je opnam: wat is een binnengebied?

Hendrik Jans kan ook in Leeuwarden e.o. gevonden moeten worden. Het jachtgebied wordt dan wel erg groot. Pietersbierum en de andere Bierums blijven voor mij nog favoriet. Wat bijvoorbeeld te denken van Willem Wever of Wener die in 1733 in Harlingen trouwt met Aaltje Jetses. Zij is van Oosterbierum maar hij komt van Suirkersandt. Een rare, mij onbekende plaats, maar het doet toch ook denken aan Luikerland. Het leuke van dit paar is verder nog dat Aaltje een dochter is van Jetse IJsbrands en Lijsbet Willems.

Het r.k. doopboek Franeker heb ik al compleet of nagenoeg compleet via de email van je ontvangen.

Dat je geen mooi weer genealoog bent is een goede zaak. Geniet van het mooie weer, de oudjes lopen niet weg.

hartelijke groeten, Ton

Plaats reactie