van den Oever en voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den Oever en voorouders

Bericht door tondejong » zondag 2 apr 2006 2:56 pm

Hallo Margreet en Maikel,

Namen dienen om mensen te kunnen onderscheiden. Daarbij zijn tijd en plaats van belang. Joost, de zoon van Jacob Michiels of Gaeles, werd denk ik in Oosterend ook met Michiels aangeduid omdat Michiels dan als een voorlopige, tijdelijke achternaam, zijn nut had. Dat nut was dan om aan te geven dat hij niet tot een andere Oosterendse Jacobs-familie behoorde.

Joannes Michiels, de doopgetuige van 1753 kan daarom ook best een broer Joannes Jacobs zijn. Een Joannes Jacobs treffen we ook aan als getuige bij het huwelijk van Willem Cobus (Jacobs) en Aaltje Jacobs op 28-09-1759 in Op de Heide. De andere getuige daarbij was Merten Jacobs. In datzelfde Op de Heide trof ik in 1718 ook een Paalske Jacobs aan. Maar komen we met Op de Heide te dicht bij Lemmer?

Om nog even met dit vader Jacob-liedje door te gaan: Geertje Durcks die in Oosterend met Pier Heerkes trouwde, en met Pier hebben we veel vaste grond onder de voeten, is een dochter van Durck Jacobs en Akke Ulbes. Het trouwen van dit stel heb ik niet in Friesland gevonden. Maar de lijn Durck Jacobs-Geertje Durcks-Pier Heerkes-Joost Jacobs, een lijn waar ook Margreet al op wees, is interessant.

Overigens staat Joost Jacobse Miggiels bij zijn huwelijk vermeld als koperslager. Wat zegt zoiets eventueel. Was dat een beroep waarbij men makkelijk verkaste?

Nu nog even over het delen van informatie waar Maikel het over had. Ik heb in en om mijn kraam naar bruikbare informatie gezocht. Veel geordends heb ik niet. Wat bij dit onderwerp van belang kan zijn is misschien het volgende. Na de dood in 1786 te Workum van Geiske Hendriks, de 1e vrouw van zoon Bouwe van Joost Jacobs Michiels, wordt een Wiebe Pieters voogd. In dit tijd was er te Bolsward een rk Wiebe Pieters die achtereenvolgens met Hiltje Johannes, Sioke Klaas en Gretske Johannes Voets trouwde. Deze Wiebe Pieters, mr bakker te Bolsward. was ook voogd over de kinderen Haye en Tietje van Douwe Hayes van der Werf en Akke Jeens. Die zoon Haye van der Werf werd later stadsmajoor te Bolward. In 1797 overlijdt Wiebe Pieters. Voogd wordt dan een Hendrik Harmens. Deze (?) Hendrik was te Workum rk getrouwd met 1784 Baukje Andries, 1791 Liesbet Harmens en 1796 Janke Steffens. Hendrik en Liesbet hadden de kinderen Harmen en Sibbele (met doopgetuigen Jurjen en Lieuwkje Harmens).

Om verder toch ook mijn inbreng in deze gedachtenwisseling op peil te brengen, heb ik bedacht om van het 2 jaar oude boekje over mijn vader en zijn Friese voorouders nog een paar ruwe exemplaren zonder band te maken. Ik zal deze dan aan Margreet, Maikel, Sible Hettinga en evt andere betrokken belangstellenden toesturen. Een dergelijk ruw boekblok zonder band is redelijk vlug gemaakt en mijn informatie heb ik dan, zeker in combinatie met een bijgewerkte kwartierstaat, ruim verdeeld. Het boekje is zoals gezegd, 2 jaar oud en daardoor niet geheel meer bij. T.z.t. maak ik wel weer eens een bijgewerkt exemplaar.

vriendelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

familie Jacob Gaeles en Johanneske Heeres

Bericht door Maikel Galama » zondag 2 apr 2006 8:29 pm

Hoi Ton en anderen,

Ton: samenwerking is mooi, hiermee bedoelde ik niets meer en niets minder dat ik het heerlijk vind dat we elkaar helpen en door die hulp, hoe klein of groot ook, vaak een stapje verder komen. Iets daarvoor schrijf ik ook: mogen Margreet en ik dan ook iets van jou ? En daarmee doelde ik op de ruilhandel uit mijn jeugd, het was een beetje plagerig bedoeld, het was geen hint of wat dan ook, hoewel je het wel zo kunt opvatten besef ik achteraf. De tijd dat ik een en ander op een weegschaal legde heb ik reeds lang achter mij gelaten. Neemt niet weg dat ik denk namens Margreet en Sible te spreken als ik zeg dat we alle drie wel nieuwsgierig zijn naar jouw overzicht van de familie de Jong.

Terug naar jouw laatste bijdrage, je voert een Johannes Jacobs uit St. Nicolaasga/de Heide ten tonele waar ik niets mee kan, we zouden dan opeens ook een Aaltje Jacobs en Marten Jacobs erbij krijgen, en via de dopen ook nog een Wibbigje Jacobs om hen daarna nooit meer tegen te komen in dat mooie overzicht van Margreet ? Lijkt me niet dus. Het gebied heeft inderdaad meer kontakt met Lemmer dan met Roodhuis.

Jouw bijdrage mbt het beroep is echter zeer waardevol, heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar gebruik als je ermee gaat zoeken wel kopersl* ipv koperslager want dan krijg je ook de knechten e.d. ! Het leverde echter geen nieuwe vondsten op. Als je koperslager was moest je inderdaad wel eens ''verkassen'', een dorp als Roodhuis had aan één, hooguit twee koperslagers wel genoeg neem ik aan.

Ook bij het voogdijgebeuren heb ik geen ''oh ja erlebnis'' gehad, ik had graag anders gewild, wie weet ziet iemand anders wel een link.

Ton, tot slot, je aanvankelijke beginvragen zijn bijna opgelost, je vraag over Hendrik Jans en Liesbeth Willems zijn in een nieuw onderwerp gebracht, dus zijn we hier klaar........... of zou het zo zijn dat je als je één vraag oplost, er drie voor terugkrijgt ?

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 2 apr 2006 9:28 pm

Ik heb een hele rare vertraging van anderhalf-twee uur, waardoor ik steeds bijna een reaktie klaar heb, en dan pas de daaraan voorafgaande nog binnen krijg, of alweer een nieuwe.
Ik blijf aan het herschrijven zo.

Ik sla het reageren op reageren op .. maar even over, en zal eerst Maikels uren goedmaken.

Dit vond ik gister in de autorisatieboeken:
17-11-1767 Pieter Heeres ovl m. Rienck Sibolts
cur. Sijbolt Johannes, vader van Rienck
de vorige cur. Jelte en Heere Johannes zijn hierbij ontslagen
Dat suggereert een eerder huwelijk van Heere.
Ik had aan het Heere Jeltes-onderzoekje verder wel het vermoeden overgehouden dat hij wel weer ergens familie van Heere Johannes was. Bovendien liep er bij hem ook weer een Johannes rond.
Ik had geen zin meer om dat zelf allemaal moeizaam uit te knobbelen, dus heb eens gekeken wat het internet te melden had over Heere Johannes Oosterend.

Op onderstaande link vinden jullie de voorouders tot 1470.
Gewoon maar Heere Johannes abt. 1620 in de index opzoeken.- ik kan er niet rechtstreeks naar toe linken.
Allemaal Heere, Jelte en Johannes-en, voormoeders Ael en Auck.
Wat mij dus sterkt dat Joanniske bij gebrek aan een zoon vernoemd is.

De maker komt van Pieter, en heeft het verder niet over de kinderen van Fopkje Bastiaans.
Wel eventueel meer namen voor mogelijke Gaelis-kinderen.
En waarschijnlijker dat Joost en Klaaske van de Gaelis-kant komen.

Tevens, een extra zoon Jan Johannes 1603.
Als je die uitvolgt verandert het in een Andela. En mondt je enerzijds uit in Ypma, en anderzijds bij Gerbrich Hinnes (x Westendorp).


http://home.tiscali.nl/paulaenrene/gene ... index.html

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

familie Jacob Gaeles en Johanneske Heeres

Bericht door Maikel Galama » zondag 2 apr 2006 10:27 pm

Lieve, lieve Margreet,

hoezo Maikels uren goedmaken, je stuurt me een verwijzing waar ik dagen mee zoet ben. Enerzijds ben je geniaal, anderzijds heb je niet door dat ik van overzichten houdt die voor de gewone burger toegankelijk zijn. Wat hadden we ook alweer afgesproken ? Ik weet het nog: Margreet brengt alle zekerheden en waarschijnlijkheden over naar het door haar beheerde schema, in voor iedereen begrijpelijke taal.
Dit is voor vandaag mijn laatste bericht, dus mocht je last hebben van vertragingen, (die ik overigens gisteren ook meende waar te nemen) grijp dan nu je kans, mijn volgende bericht zou wel eens een tijdje kunnen duren. Jij blij !

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 3 apr 2006 12:00 am

Eerst 'klagen' over 3 uur en niks opgeschoten ..
Die link loopt niet weg, hoor. Kan over een maandje ook nog wel.
en met Gerbrich mag je voorlopig ook niet bezig.

Tzt krijg je de 5 of 6 generaties meen ik wel in een netjes overzicht. Daar had ik nu even geen tijd voor.

Vond het zelf heeeeeel prettig de Jeltes en Johannes ed te kunnen plaatsen en wat dat betreft de handen vrij te hebben voor de Gaelis voorouders.
Eer we die vinden blijft Ton weifelen, vrees ik.

ciao, margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 3 apr 2006 1:35 am

Het was hier 12 uur en mijn bericht was om 11 uur geplaatst. Om hier half 10 was Maikels bericht er helemaal nog niet. Dus het gaat echt heel raar.

Ik had dat bijdrage-gedoe wel anders opgevat, klonk tamelijk gepikeerd. En ik had dus uitgerekend Johannes Michiels van Ton gekregen - ik was hem alweer vergeten in al die namen. Ik heb hem later gebruikt om Heere Johannes uit te kiezen uit de andere Heere-n, om die dan maar eerst uit te zoeken.
En dat schoot op. So ...
Ik heb het huwelijk gezocht onder 'johannes ja?obs', en toen dat in roodhuis, franeker en bolsward, en in irnsum - dronrijp (12-11 en acht) vooralsnog niet te vinden was, houd ik het sindsdien op ongetrouwd.
Ik zie weinig tot geen aanleiding om in 13 te gaan zoeken.
Er zijn nogal was Jakobben Roodhuis uitgezocht, dat is handig om eventuele loslopende personen heel misschien nog of juist niet bij Gaelis onder te kunnen brengen. Anderzijds zijn het er wel heel veel, dus Michiels als tijdelijke achternaam ter onderscheid vind ik uitermate acceptabel.

Alleen wat hier besproken is, gaat naar het overzicht, lijkt mij. Dit laatste was helemaal nog niet besproken.
Het hv huwelijk heb ik er uit gehaald vanwege Maikels Job te Sneek vondsten. Niet uitwisselbaar betekende sowieso een ander, en bij wel uitwisselbaar was er geen noodzaak voor 2 job-jacob, (met een lastige zoektocht naar 2 voorvaderen van die namen)

Hier is nog Tons Hinke Ypes: ze metert bij een kind van Pieter Joostes Michielsen.
Bolsward, doopjaar 1797
Bolsward, Doop R.K. par. H. Franciscus 1724-1811
DTB: 153
Dopeling: Fokje
Gedoopt op 21 april 1797 in Bolsward
Dochter van Pieter Joostes en Sipkje Pieters
Doopgetuige: Joost Jakops

Opm.: Hinke Joostes als tweede getuige
Ik heb verder Durk Jacobs opgezocht in de discussie, Ton- en er nog eens een kwartier op gestudeerd. Toen had ik eigenlijk iets van ik weet niet wat mij destijds bezielde, maar ik trek het in.
Hier is zijn huwelijk:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1695
DTB nr: 405, 1665 - 1747
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 29 mei 1695
Man: Dirk Jacobs, Oosterend
Vrouw: Acke Ulbes, Tjalhuizum
Ik krijg geen Jakob Gaelis huwt 1695 met een Dirk Jacobs huwt 1695 gecombineerd. En dat er nog een gemeenschappelijke voorouder zou zijn en ik dacht aan een grootvader Jakob, geloof ik eigenlijk niet meer.
Ik heb niet gedacht richting een Dirk en Joost Jakobs-verband en vervolgens andere ouders als Jakob Gaelis, ik ben zeer content met hem.

Totdat ik verder Joanniske in Blauwhuis tegenkwam, konden we haar en Aaltje Heeres eventueel nog afdoen als toevallig allebei Heeres, buren, nichtjes etc. Maar dan ga je niet naar Blauwhuis te meteren, dus bij mij is ze nu helemaal zus, voor zover ze dat niet al was.

Stonden er geen woonplaatsen van die voogden bij, Ton? Meestal doen ze dat wel.

Ik had ook even over de koperslager nagedacht. Hoe'n pand die nodig heeft en werkplaats en hoe makkelijk je dat verhuist. Was er niet uit. Oosterend is heel groot, hoor Maikel. Mooi dat alle potten en pannen van koper waren. Misschien pasten er wel 5 of 6.

In de autorisatieboeken verder enkel deze:
23-11-1734 vader en moeder niet ingevuld
R- de kinderen Claaske Louws tot Cubaard 22jr.
Dirk Louws tot Wommels 17jr.
Cur. Schuitevoerder Jelte Jacobs Oosterend.
Hieronder een Heere Johannes-voorouder overzicht.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

voorouders Heere Johannes

Bericht door Margreet Huisman » maandag 3 apr 2006 1:42 am

1 Heere Johannes, geboren ca.1620 - overleden op 22-02-1692 in Oosterend.
trouwde 1) Wybrig Feyckes, dochter van Feycke Eebs, waaruit Pieter Heeres.
Hij trouwde 2) 24-04-1657 gerecht Hennaarderadeel met Fopkje Bastiaans.

Generatie 2 ( ouders )
2 Johannes Heeres, geboren omstreeks 1570 - overleden in 1641 in Oosterend,
3 Aelk Pieters, geboren in 1580 - overleden in 1647 in Oosterend.

Generatie 3 ( grootouders )
4 Heere Jeltes, geboren omstreeks 1530 in Goenga - overleden omstreeks 1575 in Oosterend,
trouwde omstreeks 1560 met:
5 Eelck Sijttesdr., geboren omstreeks 1530.
Eelck is overleden na 1609, ze leefde toen nog nog te Spannum

Generatie 4 ( overgrootouders )
8 Jelte Hero Herez, geboren omstreeks 1490 -overleden in 1552,
trouwde omstreeks 1510 met:
9 Auck

Generatie 5 ( betovergrootouders )
16 Heere Minnes, geboren omstreeks 1470 - overleden in 1512.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

voorouders Heere Johannes

Bericht door Maikel Galama » maandag 3 apr 2006 9:40 am

Hoi Margreet,

nog even een kleine reaktie mijnerzijds op gisteravond, toen zag ik er als een berg tegenop om de juiste gegevens over Heere Johannes van de door jou aangedragen site te halen, maar nu, the day after, is het al heel anders. Ik zoek nu naar Heere Johannes, gisteren zat mijn hoofd vol met de andere kant, Jacob Gaeles, en daar was ik op gefixeerd. En dan gaat zoeken naar Heere zijn voorgeslacht een beetje moeilijk. Mijn excuses.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 3 apr 2006 11:59 am

Miakel, ik kon het op verschillende manieren lezen, en deze had ik niet.
Was even bang dat je bedoelde 'ik zie nog 50 bekenden in de index. Merci, nou dwaal ik weer leuk af.' Daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Ik vind het zelf hopeloze sites, even verkeerd scrollen en je zit in een wildvreemde familie. Maar goed, ik had niets anders- en na een tijdje handigt het ook wel weer.
Ik had het ingeschat op 1-2 uur. Het zijn maar 6 generaties, ze heten niet steeds anders, en na een tijdje ken je de namen wel uit je hoofd.
Het was ook niet zo dat iedereen 8 kinderen kreeg en dat je daarin kon verdwalen.
Wat dat betreft moesten jullie de lijn wel kunnen vinden en vast kunnen houden.

Nog afgezien van de tijd voor het overzicht, wist ik niet of het mocht. Ik loop wel doodleuk een stuk site te copieren, eventueel met eigendomsrechten.
Wat dat betreft haal ik liever weer weg, als jullie het overgenomen hebben.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Ven den Oever.

Bericht door Sible Hettinga » maandag 10 apr 2006 3:04 pm

Beste Margreet, Ton en freon Maikel,

Voor Ton en Maikel: Margreet en ik zijn buiten dit forum om ook bezig met onze gemeenschappelijke voorouders de r.k. Terpstra's van Tzummarum en daarbij kwam Klaaske Jacobs bovendrijven die zij een zusje van Joost Jacobs noemde met verwijzing naar deze discussie.

Maikel kwam met als mogelijke ouders van Joost Jacobs met Jacob Gaeles en Johanneske Heeres. Twee belangrijke argumenten, Joosts oudste dochter Johanna is dan naar grootmoeder Johanneske vernoemd en Gaele kan veranderen in Michiel, zoals dat ook gebeurd is bij Maikels en mijn betovergrootvader Gaele Ysbrands Galama, die als Gaele is geboren en later als Michiel door het leven is gegaan.

Vervolgens droeg Margreet als mogelijk andere kinderen van Jacob en Johanneske aan:
Heere Jacobs x Antje Hendriks;
Klaaske Jacobs x Lieuwe Sybrens;
Geele Jacobs x Neelte Robijns; en
Jelte Jacobs x Richt Douwes.
Het lijkt mij vrijwel zeker dat deze vier broers en zuster zijn op grond van het over en weer peteren en meteren. Maar is Johanneske Heeres wel de moeder van al deze vier? Johanneske Jacobs wordt weliswaar in 1723 vadersmoeder genoemd, maar zou dit bijvoorbeeld niet vadersstiefmoeder moeten zijn. Johanneske wordt immers noch bij Heere noch bij Klaaske vernoemd. Heere kreeg vier dochters en Klaaske twee, maar geen Johanneske, wel bij beiden Grietje en Akke.
Bij deze kinderen in ieder geval geen mutatie van Gaele in Michiel.

Dan is de vraag of onze Joost Jacobs hoort bij de vier door Margreet aangedragen kinderen. Ik denk van niet.

Joost en Antje krijgen vijf zonen, Bouwe Jacob (2x), Pieter en Jan. Het is duidelijk dat Bouwe en Jacob naar dier grootvaders zijn genoemd, blijven over Pieter en Jan. De naam Pieter komt bij Antjes familie niet voor, dus is hij waarschijnlijk vernoemd naar vaderskant. Bij de door Margreet aangedragen kinderen geen spoor van een Pieter. Jan zou vernoemd kunnen zijn naar Antjes broer Jan, maar ook, en dat kan niet helemaal worden uitgesloten, naar Johannes Michels, de peter van Johanna.

Eerder betoogde ik al dat Michiels een familienaam zou kunnen zijn, zie de familienamen van Joosts twee jongste zonen. Ik wil me nu nauwkeuriger uitdrukken en zeggen dat ik veronderstel dat het patronym "Michiels" is overgegaan in de familienaam "Mi/achiels(en)". Dat zou dan al gebeurd kunnen zijn bij Johannes Michels, de peter van Johanna. Hij zou dan een Johannes Jacob Michiels kunnen zijn, een broer van Joost. Dit lijkt mij meer voor de hand liggen dan de overgang van Gaele naar Michiel. Per slot van rekening komt onze Joost ook als Joost/Joseph Jacobs Michiels voor. Ik denk dat in Joosts familie de naam Michiel voorkwam en niet de naam Gaele, het zijn natuurlijk ook verschillende namen, dat de heren r.k. geestelijken daar anders over dachten is een ander verhaal, maar daar hebben we het al eens over gehad.

Mijn conclusie, helaas, we zijn terug bij af, tenzij er boedelverdelingen, overdrachten van onroerende zaken en/of voogdbenoemingen boven tafel komen, die duidelijkheid verschaffen. Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat deze discussie tot nu toe vergeefs is geweest want het heeft wel veel andere belangwekkende gegevens opgeleverd, maar geen gegevens die betrekking hebben op de oorspronkelijk gestelde vraag.

De groetenis,
Sible.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

vernoemingen

Bericht door Margreet Huisman » maandag 10 apr 2006 4:51 pm

Hallo allemaal,

Ik heb welgeteld laatst 1 kwartier gehad dat ik ook dacht: mooi gezin - en waar staat nu dat Joost erbij hoort? Want het staat echt helemaal nergens.
Gelukkig ging het weer over. Was het weer iets van 'het is maar net uit welke hoek je kijkt'.

Soms moet je om vernoemingen te begrijpen er nog veel meer familie bijhalen. En gezien de Uilkes bij de Hettinga-Hoogebooms, Sible, waar je alleen maar kan zeggen 'zeker een zeer geliefde achterneef, halfoom ..'

In dit geval had ik nog een Auck Heeres, met een dochter Fopkje/Fokje Sytses, en een Aaltje Heeres met een vader Heere Johannes in de kerkboeken (bij haar huwelijk en bij kerkelijke steun als haar moeder overleden is).
Volgens mij beiden zusjes van Johanniske. Zij en Aaltje meteren over en weer bij elkaars kinderen.
Dat ze ook bij Auck waren, kunnen we niet bewijzen, Roodhuis en Sneek rk ontbreken.

Auck overlijdt in 1706. Johanniske is dan nog maar 10 jaar getrouwd, grote kans dat ze prompt haar overleden zus vernoemt in een Aukje Jacobs.
En als die overleden is wordt ze bij broer en zus vernoemd in de Akkes.
Broers en zussen zullen ze niet vernoemen in het geval van babietjes van 3 weken, om het cru te zeggen - maar dat doen ze wel met kinderen van 8 of 12 of 15, waar ze al die tijd mee opgetrokken hebben.

Heere Johannes bleek getrouwd met Fopkje Bastiaans. Het kan zijn dat er een Fopkje Jacobs is geweest, het kan ook zijn dat Johanniske er niet aan toe kwam.
Dit is niet de eerste keer dat ik meemaak dat de kinderen dan die grootmoeder vernoemen, zoals nu Fockje Heeres.

Ik noem het ook wel dat ouders meer getroost zijn als hun overleden kind vernoemd wordt, dan dat ze zo nodig zelf vernoemd willen worden.

Heere Johannes bleek nog een eerder huwelijk gehad te hebben, waaruit een zoon Pieter Heeres.
Bij de Pieter Joostes metert Pietje Bouwes. Hij kan dus vernoemd zijn naar toch een Pieter/Pietje uit de Bouwes-familie die we nog niet kennen, wat ik eigenlijk eerst dacht.
Of naar die Pieter Heeres, de halfbroer van Joanniske - die op zijn beurt misschien ook wel weer in een Pieter Jacobs vernoemd is geweest.
Soms zoeken ze dan een m/peter van die naam in de rest van de familie, met de logika 'het is het mooiste als je door een naamgenoot ten doop gehouden wordt.'

Met al die mogelijke en misschien vernoemde familieleden en eventuele nog andere overleden kinderen, bv. eerdere Heeres, eerdere Joosten, Jacobs ouders, etc. schuift Joost behoorlijk op in de rij. Jacob en Joanniske hebben immers mogelijk wel 12 kinderen gehad.
En dan krijg je dat er 25 jaar tussen de oudste en de jongste zit.
Behalve de Johannes Michiels zijn dan ook nog eens de anderen overleden.

Jan leek me vernoemd naar de Jan in Idskje Jans. Ik weet nog niet eens of en hoe lang er een Jan Bouwes was.

De Grietjes weet ik niet - kan Antje Hendriks moeder geweest zijn, de moeder van Jacob Gaelis, een zusje Grietje Jacobs, of zusje Grietje Sybrens.

Maar we zullen uiteraard ook zien wat de andere papieren zeggen.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

geele-michiel

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 11 apr 2006 12:11 am

Nog even over die Gaelis-Geele-Michiel wisseling.
Toen Maikel er over begon, vond ik dat heel logisch.
Dat kwam door mijn getuige die in diezelfde periode wisselend in de Roodhuis boeken staat.

1759 en 1763 als Geele Pieters
en in 1757 zo:
Doopgetuige: Michiel Pieters
Opm.: Michiel/Gele Pieters
Dus het werd wisselend gebruikt. Kunnen die Jacobskinderen dat ook gedaan hebben.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » zaterdag 15 apr 2006 4:54 pm

Hallo allemaal,

Het lukt nog niet best met het vinder van een spijkervast ouderpaar voor de Joost Jacobs Michiels die in 1750 in Oosterend/Roodhuis trouwt met Antje Bouwes. Papieren over Joost en naaste familie kunnen, zoals Sible aangaf, wellicht meer helderheid geven.

Daarnaast kan ik hier via internet nog eens kijken naar de stevige aanknopingspunten die er zijn. Het gaat dan om 2 huwelijksgetuigen en 1 doopgetuige.
* Pier Heerkes de huwelijksgetuige is uitgebreid besproken. Zijn relatie met Joost is niet echt duidelijk.
* Joannes Michiels de doopgetuige in 1753 leverde ook niet veel op. Nog eens zoekend vond ik echter een Joannes Michiels Cramers en een Cornelia Willems die in 1752 rk trouwen in Bolsward en een paar dagen eerder in de Galileeer kerk in Leeuwarden, maar dan als Johannes Michiels Cramer en Cornelia Willems Wels. Dat Wels is interessant. Kleinzoon Jacob Bouwes van den Oever tr. 1810 Bolsward met Trijntje Jans Faber, een dochter van Jan Oebeles Faber en Marijke Bernardus Wels. En Wels is een naam die niet veel voorkomt. De doopgetuige bij de doop van Trijntje Faber in 1789 was een Kuy Bernardus Wels, een broer van de moeder en Kuy lijkt op een verfranste Willem. Diezelfde Kuy was verder in 1784 in Bolsward doopgetuige bij Lucia een dochter van Douwe Jans en Anna Jans Cramer.
* Verder is er nog pastor Nicolaas Verlage, de huwelijksgetuige in 1750. Ik ben eens nagegaan hoeveel dat voorkwam dat een rk pastoor huwelijksgetuige was. Ik vond er 5, niet veel dus. In eenzame gevallen, zonder fatsoenlijke huwelijksgetuigen, trad veeleer de huishoudster van de pastoor als zodanig op. Ik denk dus dat er een relatie is tussen die pastor Verlage en Joost jacobs. Alleen is mij niet duidelijk hoe. De Verlages duiken ook elders in de familie op. Sietze Douwes van der Werf trouwt (2) in 1753 Sneek met Anna Verlage en Aaltje Verlage is in 1771 te Sneek doopgetuige bij Nimia een dochter van Hielke Jans Steenstra (zie voor Nimia ook elders op dit forum). Die Anna en Aaltje horen bij pastoor Verlage. Maar wat is het evt verband met Joost Jacobs.

Wellicht dat iemand met de vorige gegevens/gedachten weer wat verder kan komen.

Prettige paasdagen, Ton

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 20 apr 2006 4:10 pm

Ton, misschien heeft Sible mij een wat uitvoeriger verhaal gestuurd- in elk geval staat daar " Pier Heerkes was een van de kerkmannen van Roodhuis".
Toch een soort bestuur, denk ik dan maar - in te schakelen bij familieloze mensen.

Nicolaus Verlage was van 1724-1778 pastoor van Workum. Via archiefonderzoek ook in tresoar-menu kom je op www.archieven. nl Ze waarschuwen wel dat het niet op namen geindexeerd is, maar daar moet je je niet zoveel van aantrekken. 'Verlage' brengt je dus bij de naamlijst pastoors van Workum. En de rechtszaak van het meisje, dat niet met zijn waarschijnlijke broer Jan Frederik (x1 1721 en )x2 1730 wou trouwen - maar dat wisten we al uit de dtb.
Er is nog een Hendrick in Harlingen 1736 dg. Verder vnl dochters in Workum, dus de naam sterft uit. Nicolaus zal dan wel hun oom zijn.

Ze getuigen misschien niet zo vaak bij huwelijken, die pastoors - maar dik 25 keer bij dopen.
Misschien was hij ook nog wel een vriend/zakenrelatie van Joost wegens geleverde koperen kandelaars aan de kerk van Workum, je kunt er van alles bij bedenken.
Ik heb een hard hoofd in een familieband - de hervormde Gaele-s in Workum hadden bij nader inzien niets met de Gaelis-sneek te maken.

Ik vond nog wel wat anders:
Hinke Ypes is 2 keer meter bij Thomas Ypes en 2 hwelijken, bij een Minke-Clementius en een Barbara.
Alleen heb ik dan 2 Ypes met een thomas-zoon, en beide zonder hinke-dochter. Zelfs wat Sible en ik uitgevonden hebben - Hinke is uitwisselbaar met Renske - leverde nog niets op.
Dirk Siemens (haar eventuele 1e huwelijk) met de huwelijksgetuige broer Ette-Hette Siemens, en zwager Pieter Reins Miedema getrouwd met zusje Waltje Simmes (de getuige bij de doop van zoon Siemen) hoort/horen in het gezin van Simme Ettes en Gretske Durks x 1720.

De getuige bij Jacob Gaelis 1695 Jacobus Beintema heet eigenlijk Jacobus Worp Peijma van Beintema en is geboren ca. 1654 Dokkum - overleden 1697, advocaat voor het Hof Van Friesland. Zijn vader was Oene Worps Peijma Beintema van der Meulen en zijn vrouw Anna Sippens (x Roodhuis 1695) is een dochter van Gosse Gerbens Sippens.
Het leidt tot nog tot niets, maar ik vond die 3 namen wel grapig.

Johannes Ja?ob* michiel* leverde ooit nog dit op:
Leeuwarden, doopjaar 1769
Leeuwarden, Doop R.K. par. Nieuwestad 1692-1812
DTB: 1017
Dopeling: Joannes Jacobus
Gedoopt op 25 oktober 1769 in Leeuwarden
Kind van Joannis Henricus Pesen en Helena Kreits

Opm.: Joannes J.Michiel en Chr.Foux;vader soldaat
Maar ik kwam er geen moer verder mee.

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » vrijdag 21 apr 2006 5:23 pm

hallo Margreet,
Joost Jacobs Michiels en Antje Bouwes waren bij hun trouwen in 1750 te Roodhuis geen familieloze mensen. Antje had daar een hele familie. Wellicht echter was de verhouding met de koude kant toen erg kil. Een aangewaaide koperslager paste dan nog niet bij de Bouwes. Als Joost lid zou zijn van het gezin van Jacob Geelis en Johanneske Heres, hetgeen ik graag zou willen, zou hij zelf echter wel wat familie hebben kunnen inbrengen.
Het idee van het familieloze bruidspaar maakt Joost Jacobs Michiels daar en dan een eenzame nieuwkomer. Joannes Michiels de doopgetuige in 1753 is in ieder geval nog wat familie, waarschijnlijk een broer. Misschien zijn er mensen die alles van koperslagers in Friesland weten. Dat hij koperslager was staat in ieder geval vast.
hartelijke groeten , Ton

Plaats reactie