Relatie dopeling Auke of Aukje en Houkjen Jacobs Sinnema

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Ben Sinnema
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 31 mar 2006 11:09 pm
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Relatie dopeling Auke of Aukje en Houkjen Jacobs Sinnema

Bericht door Ben Sinnema » vrijdag 31 mar 2006 11:32 pm

Op welke wijze is vast te stellen of de dopeling Aukje dezelfde persoon is als Houkjen Jacobs of Aukje Jacobs Sinnema. Jacob Sinnema is in elk geval een directe voorvader van mij.

Leeuwarderadeel, geboortejaar 1793, doopjaar 1793
Jelsum, Doop Herv. gem. 1610-1811
DTB: 472
Dopeling: Aukje
Geboren op 26 februari 1793 in Jelsum
Gedoopt op 31 maart 1793 in Jelsum
Kind van Jacob Eelses en Aukje Pybes

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling: AUKE of AUKJE
Vader : JAKOB EELSES
Moeder : AUKJE PIEBES

Wijzigingsdatum: 16-1-2006

Overlijdensakte Leeuwarderadeel, 1826
Aangiftedatum 20 juni 1826, blad nr. 19
Houkjen Jacobs Sinnema, vrouw, overleden 19 juni 1826
Oud 35 jaar, ongehuwd

Geboorteakte Leeuwarderadeel, 1824
Aangiftedatum 23 februari 1824, blad nr. 15
Jacob Sinnema, geboren 21 februari 1824
Zoon van Aukje Jacobs Sinnema

N.B. Aangegeven door Willem Cornelis van Buren

Huwelijksakte Menaldumadeel, 1848
Man: Jacob Sinnema, oud 24 jaar, geboren te Jelsum,
gemeente Leeuwarderadeel
Ouders: Aukje Jacobs Sinnema
Vrouw: Eeke Jacobs Feitsma, oud 30 jaar, geboren te Marssum
Ouders: Jacob Heins Feitsma en Tjitsek Aukes Dijkstra
Datum: 17 mei 1848, akte nr. 25

Bij voorbaat dank voor een reactie

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 1 apr 2006 2:08 pm

Door die aktes na te kijken, dan wel te vragen of iemand anders even voor je wil kijken.

Ik denk dat de kans groot is dat haar ouders in haar overlijdensakte staan - en in de huwelijksbijlagen de ovl. datum van de moeder.
Tot 30 jaar had je toestemming van de ouders nodig, dus moet hij aantonen/bewijzen dat ze dat niet (meer) kan doen.
Weet je meteen of het dezelfde is.

Volgende week heb ik wel even tijd.

Margreet

Gast

Bericht door Gast » zaterdag 1 apr 2006 2:53 pm

margreet schreef:Door die aktes na te kijken, dan wel te vragen of iemand anders even voor je wil kijken.

Ik denk dat de kans groot is dat haar ouders in haar overlijdensakte staan - en in de huwelijksbijlagen de ovl. datum van de moeder.
Tot 30 jaar had je toestemming van de ouders nodig, dus moet hij aantonen/bewijzen dat ze dat niet (meer) kan doen.
Weet je meteen of het dezelfde is.

Volgende week heb ik wel even tijd.

Margreet
Margreet,
Hartelijk dank voor je reactie.
Als je dat zou willen doen, heel graag, want even van Terneuzen naar Leeuwarden loont de moeite niet en ik ben bang dat ik pas tegen sluitingstijd daar zou kunnen zijn (moeten de treinen wel op tijd rijden).
Groeten
Ben Sinnema

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 1 apr 2006 3:16 pm

Speciaal voor reizigers van ver zijn ze 2 avonden in de week tot 21.00 uur open ...

Ik kende eigenliijk alleen maar rk Sinnema van Warga en Leeuwarden.
ik heb even gekeken wat het internet zegt - zij melden een Houkje (!) Pybes huwelijk, en Jacob wonend Stiens en Finkum.
Je dochter Jelsum 1793 ontbreekt.
(het ligt allemaal vlak bij elkaar, zo 4-6 km.)

http://genealogie.molvis.nl/individual. ... eperkt.ged

Margreet

Ben Sinnema
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 31 mar 2006 11:09 pm
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door Ben Sinnema » zaterdag 1 apr 2006 4:48 pm

Margreet Huisman schreef:Speciaal voor reizigers van ver zijn ze 2 avonden in de week tot 21.00 uur open ...

Ik kende eigenliijk alleen maar rk Sinnema van Warga en Leeuwarden.
ik heb even gekeken wat het internet zegt - zij melden een Houkje (!) Pybes huwelijk, en Jacob wonend Stiens en Finkum.
Je dochter Jelsum 1793 ontbreekt.
(het ligt allemaal vlak bij elkaar, zo 4-6 km.)

http://genealogie.molvis.nl/individual. ... eperkt.ged

Margreet
Magreet,
Klopt, ik heb ook al gekeken op deze site en eveneens op een site van ene Dan Sinema in de USA. Bij beide ontbreekt Aukje of Houkjen alsmede de twee kinderen die zij heeft gekregen. Maar via ene Durk Sinnema uit Lemmer werd ik attent gemaakt op dit verre familielid waar ik mogelijk van afstam. Vandaar mijn interesse in deze Houkjen.

Ook al zijn ze tot 21.00 uur open, dat red ik nooit (moet met het openbaar vervoer komen. Heen zal lukken, terug nooit want na 11 uur 's avonds is Zeeuws-Vlaanderen afgesloten van de buitenwereld. Geen bus die nog rijdt.
Ben Sinnema

margreet

archief-oogst

Bericht door margreet » dinsdag 4 apr 2006 1:23 pm

Vers van de Pers:
Overlijdensakte akte 1826:
gt. Tjeerd Atzes Hoekstra en Pieter Willems Tullener
verklaren dat Houkje Jacobs Sinnema, 35 jaar oud, dochter van Jacob Eelses Sinnema en Houkje .... (de familienaam de aangevers onbekend), geboren Jelsum, in leven wonend aldaar, arbeidster-
's morgens 3 uur te Jelsum in huis nr. .. is overleden.
Huwelijksbijlagen 1848:
...Jacob Sinnema, zoon van Aukje Jacobs, (iets wat neerkomt komt op: daarbij in aanmerking genomen ) dat er in de overlijdensakte zijner moeder staat vermeld deszelfs zoude genaamd zijn Houkje Jacobs Sinnema...

Bijgevoegd: uittreksel overlijdensakte :
19 juni 1826 te Jelsum overleden Houkje Jacobs Sinnema

Dus ... Gefeliciteerd !!
vanuit het archief, Margreet.

Ben Sinnema
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 31 mar 2006 11:09 pm
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: archief-oogst

Bericht door Ben Sinnema » dinsdag 4 apr 2006 4:28 pm

margreet schreef:Vers van de Pers:
Overlijdensakte akte 1826:
gt. Tjeerd Atzes Hoekstra en Pieter Willems Tullener
verklaren dat Houkje Jacobs Sinnema, 35 jaar oud, dochter van Jacob Eelses Sinnema en Houkje .... (de familienaam de aangevers onbekend), geboren Jelsum, in leven wonend aldaar, arbeidster-
's morgens 3 uur te Jelsum in huis nr. .. is overleden.
Huwelijksbijlagen 1848:
...Jacob Sinnema, zoon van Aukje Jacobs, (iets wat neerkomt komt op: daarbij in aanmerking genomen ) dat er in de overlijdensakte zijner moeder staat vermeld deszelfs zoude genaamd zijn Houkje Jacobs Sinnema...

Bijgevoegd: uittreksel overlijdensakte :
19 juni 1826 te Jelsum overleden Houkje Jacobs Sinnema

Dus ... Gefeliciteerd !!
vanuit het archief, Margreet.
Magreet,
Dit is prachtig nieuws, de link naar verdere voorouders is nu definitief gemaakt alsmede de koppeling naar het nageslacht. Geweldig dat je dit voor me hebt uitgezocht. Mocht ik ooit wat voor je kunnen doen, laat het me weten
Groetjes,
Ben Sinnema

Code: Selecteer alles

[color=darkblue][/color]

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 4 apr 2006 9:36 pm

Kleine moeite, joh. Ontbrekende schakel vinden is ook altijd iets anders als gewoon een generatie terug - dus welkome afwisseling.
Ik vond het wel byzonder mooi omschreven, dat had ik nog niet eerder meegemaakt, hoe Aukje-Houkje dezelfde is.

Ben Sinnema
Berichten: 9
Lid geworden op: vrijdag 31 mar 2006 11:09 pm
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door Ben Sinnema » dinsdag 4 apr 2006 10:55 pm

Margreet Huisman schreef:Kleine moeite, joh. Ontbrekende schakel vinden is ook altijd iets anders als gewoon een generatie terug - dus welkome afwisseling.
Ik vond het wel byzonder mooi omschreven, dat had ik nog niet eerder meegemaakt, hoe Aukje-Houkje dezelfde is.
Juist die ontbrekende schakels vinden is lastig, zeker als je dat op afstand moet doen. Ik hoef nu ook mijn website niet aan te passen, het stond er al in maar wel met een heel groot vraagteken. Dat is nu weggehaald en kan ik weer verder gaan puzzelen. Het wordt nog wel eens wat. Groetjes Ben

Plaats reactie