van den Oever en voorouders

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
margreet

Bericht door margreet » zaterdag 18 mar 2006 11:33 pm

Voor wat het waard is:
Toegangsnummer 273-08
Rooms-Katholieke parochie H. Martinus te Roodhuis
77 Aantekening van pastoor A. Tiara betreffende een bijdrage van de armvoogden van Roodhuis in het onderhoud van Heere Johannis (vader van Aeltje Heeres te Oosterend), wonende in Tzummarum, 1690

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De waarde

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 mar 2006 10:55 am

Hoi Margreet,

de waarde is in ieder geval:

het scherm is vanaf nu bij dit onderwerp weer normaal. Toch wel prettiger, ik had al gedacht: zou Margreet als hutselaar en tovenaar het niet al veel eerder gedaan moeten hebben.

En Margreet, vooruitlopend op een echte bijdrage van mijn kant, welkom alvast bij de familie, ik zal binnenkort met Sible bekijken welke status je binnen onze familie gaat krijgen. De kans is ook aanwezig dat je voorlopig even op de reservebank moet plaats nemen, de familie is al zo groot !

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zondag 19 mar 2006 12:14 pm

ik heb niets gedaan, hoor Maikel.
Ik begreep nauwelijk wat je bedoelde met dat schermgedoe.
Ik neem aan dat het weer normaal is, omdat we op bladzij 2 aanbeland zijn.
webmasters kun je trouwens rechtstreeks bereiken, hun mail is altijd webmaster@..

Ik word toch hopelijk niet geconfisceerd door die grote Hettinga-familie?
Woorden als status en reserve-bankje maken er in mijn oren iets niet-pretiig-aanvoelend-verhevens van, wat noch mijn noch jouw andere 2000 voorouders recht doet.

Margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Familie relaties

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 mar 2006 1:03 pm

Hoi Margreet,

even een kleine reaktie, je schreef, en tja, zo'n inkoppertje kan en wil ik niet aan mij voorbij laten gaan:
Ik word toch hopelijk niet geconfisceerd door die grote Hettinga-familie?
Hierop kan ik slechts antwoorden dat het nog veel erger is: als ik jouw bijdragen goed gelezen heb, heb je je uiterste best gedaan om je ertussen te wurmen, maar niet alleen bij de Hettinga's maar, en dat is misschien nog wel veel erger, ook bij de Galema's ! En nu ga je al meteen moeilijk doen ! Nou, hierover kan ik kort zijn, zulke mensen willen wij helemaal niet in onze familie, het reservebankje is dan eigenlijk al een hele eer.

Ik zal jouw bijdragen aan het van den Oever onderzoek dan ook zeer kritisch bekijken.

Voor de goede orde en om problemen in de toekomst te voorkomen:

Mijn eerste bijdrage aan dit van den Oever gebeuren was zeer serieus, de latere bijdragen waren enigszins schertsend bedoeld, dit om misverstanden te voorkomen. Ik hoop dat mijn toekomstige bijdragen wederom serieus genoemd kunnen worden.

En over dat schermgedoe, had jij dan geen verandering op jouw scherm ? Ik vond en vind het irritant maar kan er mee leven, laat maar zitten dus.

Dyn freon en héééééél misschien héééééél ver familielid,

Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 19 mar 2006 1:29 pm

Maikel, ik denk dat je het een beetje wonderlijk omdraait. Als wij of enkel Sible en ik een voorouder Hobbema van voor 1600 delen, zie ik niet dat ik mij in de Hettinga's of Galama's wurm, of dat ik meteen familie ben, of wil zijn, of mag zijn.
Net zomin met die andere mogelijke gedeelden.

Margreet

hinke reuhman
Berichten: 27
Lid geworden op: donderdag 26 jan 2006 5:06 pm
Locatie: hendrik-ido-ambacht
Contacteer:

van den Oever en voorouders

Bericht door hinke reuhman » zondag 19 mar 2006 1:43 pm

Hallo Margreet,
Terzijde: Waarom kan een man als hij 48 is geen 5 of meer kinderen meer krijgen. Mijn betovergrootvader was 52 (had al drie kinderen waarvan de oudste 28 jaar was), trouwde weer en kreeg nog 8 kinderen.
Ik volg het onderwerp van den Oever omdat de Heerkes zeer waarschijnlijk ook in mijn stamboom zitten. Ben ik nog aan het uitzoeken.

Met vriendelijke groet

margreet

Bericht door margreet » zondag 19 mar 2006 1:55 pm

Man wel, Hinke - maar Johanniske is een vrouw.
en bij Johan 1647 Jorwerd hv staat dr voor dochter.

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Familierelatie

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 mar 2006 2:23 pm

Hoi Margreet,

kun je het allemaal nog aan? Ik zie dat je bijna overal aanwezig bent. Ik kan het in ieder geval niet meer aan, misschien omdat ik een Galama ben ? Hoe het ook zij, het begon met, ik citeer uit jouw werk van gisteren 18-03-2006:
Het is wel grappig, want als ik zo eens combineerde wat Maikel en Sible her en der vertellen - dan kan ik aardig lijntjes trekken - en weer terug. En deel ik ineens minstens 6-8 voorouders met de een, en 4-6 anderen met de ander
Hieruit trok ik conclusies, juist of onjuist, en die vormden de basis voor mijn opmerkingen.

Het hoort eigenlijk helemaal niet bij dit onderwerp thuis, je krijgt op korte termijn buiten dit forum om een overzicht van het Heerkes gebeuren en wie weet maken we er een apart onderwerp van.

Zo, dan ga ik nu iets eten en daarna hoop ik met de RK begraafplaatsen verder te gaan want daar was ik mee bezig, en dat hoop ik vanmiddag up to date te maken.

Groetjes, Maikel.

ton

van den oever

Bericht door ton » woensdag 22 mar 2006 12:57 pm

Hallo Margreet,

Hartelijk dank voor de informatie over Pier Heerkes en anderen. Ik had Pier Heerkes ook al via Dirk Jacobs als een beetje familie geboekt. Voor de echte zekerheid schieten we er nu nog niet veel mee op. Maar alle beetjes helpen.

Die Joost Jobs uit Oosterend die in 1727 met Lieuwkje Romkes trouwt kan ook best de gezochte Joost Jacobs Michiels zijn. Met de kinderen van dat paar komen we niet veel verder. Het wachten blijft op Joost die het mag weten.

Met Liesbeth Willems en Hendrik Jans ben ik lang bezig geweest. De 3 dopen te Franeker van Anna, "onze" Geyske en Jan Salvert had ik ook gevonden. De r.k. dopen van Franeker staan jammer genoeg nog niet op internet. Met name via de doopgetuigen hoopte ik iets verder te komen met Liesbeth Willems en Hendrik Jans de ouders van Geyske. Imke Hansis, Aeltie Jans en Been Schelck, dat moet toch iets kunnen opleveren.

met vriendelijke groeten, Ton

margreet

ouders Joanniske Heeris

Bericht door margreet » woensdag 22 mar 2006 1:28 pm

Hallo,

Ik ga maar even verder met waar we begonnen.
Gegeven een Jelte Jacobs had ik de Heere Jeltes en Jelte Heeres rondom Roodhuis bekeken, maar dat leidde m.i. tot niets:

Heere Jeltes x 1648 Syts Jantiesdr Lutkewierum:
mogelijk kind Jelte Heeres, doopt kind roodhuis 1667
mogelijk kind Tierckje Heeres x 1671, kind Sikke x 1695, Heere Jeltes gt.

Heere Jeltes ovl 8-10-1737 Oosterend, 87 jaar

De Fouck en Frouck Heeres in de contreien kan ik niet plaatsen.

---------------------------------
Volgende mogelijkheid:
Heere Johannes x Fopckjen Bastiaans 24-4-1657 Gerecht Hennaarderadeel, hij Oosterend, zij Oosterlittens.
'1690 Heere Johannes te Tzummarum, vader van Ael'
ovl Roodhuis: Heere Johannis, 22-2-1692 Oosterend

Mogelijke kinderen:
Ael: x 1684, genoemd 1690, meter bij Fockje Heeres en 'ipv' bij Hendrik Heeres, van Heere Jacobs, allicht een zoon van Joanniske.

Auck: ovl 1706 Sneek, x1691 Sytse Djurres,
dochter Fokje Sytses metert als Fockje Duckles en Fokje Sitses bij 2 Aukjes van haar broer Jurre, en als Fockpjen Sietses mni bij Gerberich Reinders van haar halfzus Atje Sytses.
Ik denk dat ze met mni=moedersnicht iets met nichtje/tantezegger verward hebben, ik kan geen echte nicht van die naam vinden.

waarbij die pkj/kpj natuurlijk wel opvalt.

Joanniske: waar we later de namen fokje, aukje en jan tegen komen.
Verder wees Ton op een Johannes Michiels, peter bij Joost Jacobs,
erg verleidelijk daar een vernoemde Heere Johannis in te zien.

Besjuch it mar efkes.

Jullie hebben nog tegoed anderhalf kantje overleden Joost*/Jakob*/Michiel* -varianten in Sneek, waar ik niets verder mee kom.

Margreet
Nb. zag dat er tussendoor reactie Ton binnenkwam.
Ik zal terug moeten naar doopboeken archief om die getuigen te vinden, online trouwboeken en doopboeken Harlingen gegoogel leverde nog niets op.
Geyske trouwt verder vanuit Huizum, misschien dat haar vader daar nog een 2e keer getrouwd is?

tondejong
Berichten: 251
Lid geworden op: zaterdag 11 mar 2006 2:29 pm
Locatie: zeist

van den oever

Bericht door tondejong » vrijdag 24 mar 2006 3:27 pm

Dag Margreet,

Ik had onlangs wel gereageerd op je bericht van 18-03. Deze reactie is niet overgekomen, ik zal dus wel iets fout gedaan hebben. Hierbij nogmaals een reactie,

Van Sible Hettinga heb ik de kwartierstaat van Sjoerd Heerkes ontvangen. Pier Heerkes is een Westerhuys en ik weet nu van alles van hem. De relatie met Joost Jacobs is nog niet geheel duidelijk. Het kan zoals je aangaf goed een beetje familie zijn.

Van Liesbeth Willems en Hendrik Jans die 3 kinderen in Franeker rk laten dopen zou ik nog wel wat meer willen weten. Het overlijden van Liesbeth op 26-01-1758 vlak na de geboorte van Jan Salvert was voor mij een nieuw gegeven, waarvoor mijn dank. Een Hendrik Jans trouwt een Grietje Jans op 24-04-1758 te Franeker rk. Dat kan onze Hendrik Jans zijn het is echter wel erg kort na het overlijden van Liesbeth.

Omdat de rk dopen van Franeker nog niet op internet staan kom ik met de doopgetuigen van de 3 kinderen van Hendrik en Liesbeth, te weten Imke Hanses, Aeltie Jans en Been Schelck nog niet veel verder.

Tenslotte Joost Jobs van Oosterend die aldaar op 13-07-1727 met Liesbeth Romkes trouwt. Dat kan Joost Jacobs Michiels zijn. Het wachten is op Joost die het weet.
Ton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den oever

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 11:57 am

Dag allemaal,

allereerst dank aan de kabouters A. en M. voor het weer terugbrengen van blz 1 tot een prettig werkbaar formaat.

Eén van mijn laatste serieuze bijdragen aan het van den Oever vraagstuk betrof de vermelding dat ik via aktes van bekendheid e.a. misschien nog iets zou ontdekken, maar helaas zonder positief resultaat.
Wel heb ik iets anders ontdekt, nl. een index op overlijden van de parochie Roodhuis, beginnende in 1659 ! en eindigende in 1811, met diverse hiaten weliswaar, het zij zo, we moeten er mee leren leven. Ik kom reeds bijna 15 jaar op Tresoar en tot nu toe keek ik altijd in de overlijdensboeken zonder index, ik dacht dat die pas rond 1795 begon, nee dus, met name de RK parochies beginnen al veel eerder en zijn afzonderlijk geindexeerd. Roodhuis is te vinden als DTB 1029, met dank aan de freonen !

In de index van de overledenen van de parochie Roodhuis kwam ik de vermelding tegen van het overlijden van Jacob Geeles † 14-07-1738 te Oosterend. Dit past perfekt in het plaatje dat we tot nu hebben: weduwe Jacob Michiels in 1749 te Sneek/Leeuwarden, Jacob dus vóór 1749 overleden. Ik heb nog niet in het origineel gekeken, ga er eigenlijk van uit dat de index wel zal kloppen. Op dezelfde manier kan ik tzt kijken of ik een overlijden kan vinden van Johanneske Heeres/Geeles/Michiels, in eerste instantie te zoeken in Sneek, evt. Leeuwarden. In Roodhuis, Woudsend en St. Nicolaasga, parochies die ik inmiddels heb gekopieerd, heb ik haar niet gevonden.

Van een eventueel voorgeslacht van Jacob Gaeles, gelieerd aan de Galema's of Meylema's is mij nog niets gebleken, ook verdere gegevens over Hendrik Jans en Liesbeth Willems heb ik nog niet gevonden.
Allereerst ga ik nu verder met het op een overzichtelijke wijze bij elkaar brengen van de gegevens rond de familie van Johanneske Heerkes die ik overal verspreid reeds heb, aangevuld met de gegevens van met name Sible en Margreet hier op dit forum of die via e-mail tot mij zijn gekomen. Misschien dat de vragen die we nu nog hebben, via deze weg makkelijker opgelost kunnen worden.

De groetjes, tot een volgende keer,

Maikel.

P.S. door samen te werken komen we steeds stapjes vooruit, leuk hè ?

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 25 mar 2006 3:31 pm

Ik heb de ovl-boeken van Roodhuis-Sneek-Bolsward en Franeker nagekeken.
En alleen in Roodhuis vond ik Johanneske Jacobs - 7-9-1747 Nijland.
M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

van den Oever

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 4:04 pm

M.
Alle Jacobsen aan elkaar geplakt ?
M.

P.S. 1 maar het is waar, foei, niet gezien, trek het boetekleed aan. (bij wijze van spreken !)

P.S. 2 en what about Jacob Geeles ?

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 27 mar 2006 12:07 am

Hallo allemaal,

Maikel, ik zag a-geen noodzaak ogenblikkelijk al mijn bezigheden te staken en uitvoerig bij Jacob stil te gaan staan en was b- niet in de gelegenheid tot een uitvoerig antwoord.
Wat mezelf betreft zet ik gegevens neer, of opper eens wat - zodat er verder gedacht of gezocht kan. Een ieder laat zijn of haar gedachten daar een tijdje over gaan en tzt kijken we wel hoe compleet het is en of we al aan conclusies toe zijn. Ik hoef niet meteen reactie.

Ik vond het wel nodig even op 'en dan ga ik dit en dat, en dan moet ik en dan sneek even copieren' te reageren met :
dat laatste hoeft misschien niet, of heeft misschien minder haast want joanneske nijland.
Althans, zo bedoelde ik het - zeker als je daar toch met copien zit.
ps1 kan wat mij betreft achteraf gewijzigd cq gesloopt.

Ps2 dan wel nieuwe 1 - About Jacob: ziet er op zich goed uit. Ik had enkel een Jacob Magiels 18-10-1699 te Sneek die niet klopt met de Roodhuis-doopboek-notaties tot 173nogwat bij mogelijke kinderen. Gek genoeg heb ik wel een Jacobus 1781 Lutkewierum, dus ik was of slordig of gaar of had tijdgebrek bij Roodhuis en heb daarom de Geelis gemist.

Concerning the glue-ing: of ik ..? Nee.
Het voert nu te ver uit te weiden wat ik gecheckt had alvorens haar te plaatsen, ze lijkt de enige mogelijkheid met de nodige slagen nog om de arm. Tot nu toe had ik alle vrouwen onder hun mans naam gevonden.
Wat we kunnen doen is kijken hoe consequent roodhuis is met ev-wed-vermeldingen, want dan is ze het niet, maar bij mijn weten wisselt het.
En misschien is ergens te vinden wat een verhuizing naar Nijland aannemelijk maakt cq bewijst, want dat zit mij ook dwars.

Ik heb intussen wel mijn aantekeningen overledenen Roodhuis en Sneek uitgetypt, dwz iedereen die me opviel of die we misschien nodig hebben voor gezinsreconstructies of mogelijkheden. Wordt waarschijnlijk toegemaild.
Op zich voel ik mij altijd geruster met copieren-inscannen en toemailen.
Dan kunnen jullie met eigen ogen zien of ik iemand terecht verwerp en niemand over het hoofd gezien heb. Maar ja, dat neemt even tijd.
Margreet

Plaats reactie