Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » woensdag 22 mar 2006 1:27 pm

Dag lezer van dit forum,

Een goede kennis van mij, inmiddels de 80 gepasseerd, is bezig met onderzoek naar de bewoners van de boerderij Groot Equard in Bolsward, de meeste bewoners heeft hij inmiddels op de rails, één familie komt hij nog niet uit en hij heeft mij gevraagd hem te helpen, echter, ik kom er ook niet helemaal uit, vandaar mijn vraag aan jullie.

Het gaat om Gerrit Douwes (Westendorp) en Gerbrich Hinnes, gehuwd 29-09-1745 in de Rooms-katholieke parochie Op de Heide, het latere St. Nicolaasga. In 1748 wordt zoon Douwe te RK Blauwhuis gedoopt, de volgende kinderen Lijsbeth (3x) Hinne (2x), Marijke, Jan en Trijntje worden tussen 1750 en 1765 te Bolsward (St. Martinus) gedoopt.

Het Quotisatiekohier van 1749 vermeld dat Gerrit Douwes een redelijk boer te Abbega is en dat er in zijn gezin 2 kinderen zijn, dat zal Douwe van 1748 zijn en nog eentje, maar wie ? Hoe ik ook zoek, ik vind tussen 1745 en 1750 alléén de doop van Douwe !

Weet iemand wie dit 2e kind is ?

Groetjes, Maikel Galama.

margreet

Bericht door margreet » woensdag 22 mar 2006 1:32 pm

Maikel, ik meen dat Abbega ook wel in Woudsend of Heeg doopte - dat is er niet voor 1750-1760.
M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » woensdag 22 mar 2006 2:05 pm

Hoi Margreet,

je hebt gelijk, het zou een verklaring kunnen zijn, daar had ik niet aan gedacht. Abbega doopte voorzover mij bekend echter vrijwel altijd te Blauwhuis, de oplossing dat Gerrit Douwes na zijn huwelijk een tijdje in de parochie Woudsend heeft gewoond lijkt me dan het meest waarschijnlijk, de parochie RK Heeg zou ook nog kunnen want die begint in 1747.

Heb jij in de dopen online gegoogeld ? Als dat zo is en jij hebt ook niets gevonden, dan kan ik gerust zijn, dan is er ook niets. De index Franeker RK heb ik thuis liggen, gaf ook niets.

Oant sjen, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » woensdag 22 mar 2006 2:51 pm

Nee, geen tijd gehad.
1e reactie was dat er zowel dochters als zonen hernoemd zijn, grote kans dat er nog een kind van die naam was
2e- namen ouders en grootouders please, kunnen we zien wie er ontbreekt in de vernoemingen
3e- overlijdensboeken bolsward- letten op verspringen naamgeving
4e- ovl na 1811
5e geboortes langs met hin* gerbr* douwe* oid - kind zal mischien trouwen en ouders vernoemen.
..
Maar ja, dat moet dus allemaal nog wel even uitgevoerd.

'k Heb cursus aanst, dus morgen pas verder.
m.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » woensdag 22 mar 2006 8:45 pm

Hoi Margreet,

het compleet maken van het Westendorp gebeuren is niet meer nodig, laten we onze tijd dus nuttig besteden, ik ga met de van den Oevers aan de slag, en jij krijgt een vrije rol, als je dat zelf ook wilt natuurlijk !

Toch nog een heel klein vraagje, jij weet veel van de Flappers toch ?

Lijsbeth Gerrits Westendorp, geboren in 1755 op Groot Equard te Bolsward trouwt met Jacob Jittes Flapper, gedoopt 10-04-1752 te St. Nicolaasga RK (Heide) en is volgens Mia Flapper geboren te Lemmer. Kan dat kloppen, lijkt mij zo'n gezeul. En weet je misschien ook een overlijdensdatum van Lijsbeth ? Jacob Jittes overleed 15-06-1818 te Abbega.

Groetjes, Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Westendorp.

Bericht door Sible Hettinga » woensdag 22 mar 2006 10:52 pm

Achte freon Maikel,

Jouw stelling, die ik van harte onderschrijf, dat je altijd heel nauwkeurig moet zijn, is voor mij de aanleiding om op te merken dat Groot Equard niet in maar bij Bolsward ligt, "onder de klokslag van" zou eventueel misschien ook kunnen.

Je schrijft in jouw laatste bericht "het compleet maken van het Westendorp gebeuren is niet meer nodig", mogen we dan ook weten waarom niet, zeker voor Margreet, die jou al tweemaal heeft geantwoord en zich dus moeite heeft getroost je te helpen.

Weet ik ook eens wat, sluit jij het onderwerp af, maar daar trek ik mij natuurlijk niets van aan.

Wat dacht je van Sjoukje Gerrits als tweede kind kind van Gerrit Douwes en Gerbrich Hinnes, Sjoukje die op 23 mei 1771 trouwt (gerechtelijk Hennaarderadeel/r.k. Roodhuis) met Jelle Feddriks (Hiemstra). Kinderen van Sjoukje en Jelle worden r.k. gedoopt te Roodhuis. Ik geloof dat ik dit helemaal zelf gevonden heb, vind je dat niet knap.

Mei (dochs) freonlike groetenis,
Sible.

margreet

Bericht door margreet » woensdag 22 mar 2006 11:06 pm

Doniawerstal, doopjaar 1752
Op de Heide, St. Nicolaasga, Doop R.K. par. 1715-1812
DTB: 223
Dopeling: Jacob
Gedoopt op 10 april 1752
Kind van Ytte Dirks en Maryke Dirks

Opm.: Simme Dirks

Flapper-site:
4 Jacob Ietes Flapper is geboren op maandag 10 april 1752 te Lemmer, is R.K. gedoopt op maandag 10 april 1752 te Op de Heide onder Sint Nicolaasga (doopgetuige was zijn oom Simme Dirks)

Iemand heeft ergens iets verkeerd overgenomen.

Reislustige ouders, in wel 6 steden kinderen- en hoe nuttig, eentje geboren Abbega en gedoopt in Workum. Tenzij ook fout.

Ik zou het doopboek maar aanhouden, zonder geboorteplaats.
Zal 'ns zoeken om de ovl, site geeft hem ook niet.

M.
http://www.betuwe.net/~elsingkb/genealogy/genealogy.htm
familienamen>flapper>parenteel dirk
en dan maar even met control F erbij langs. (in dit geval werkte 1752- ze worden gelukkig toch niet allemaal tegelijk geboren)

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 23 mar 2006 11:51 am

Hoi Margreet en Sible,

allereerst wil ik jullie bedanken dat jullie altijd maar weer klaar staan om mij te helpen met het oplossen van de vele vraagstukken ! Het wordt zeer gewaardeerd. Ik hoop dat jullie ook in de toekomst blijven helpen want er komen nog vele vragen !

Dan mijn reaktie, allereerst de geboorteplaats van Jacob Jittes Flapper, ik blijf het vreemd vinden dat iedereen Lemmer noemt, zou het in de overlijdensakte staan of zouden ze het van elkaar overgenomen hebben ? Een overlijdensakte is in mijn ogen in dit geval (redelijk hoge leeftijd en andere streek) niet al te betrouwbaar dus zit ik vooralsnog op dezelfde lijn als Margreet, voorlopig de doopplaats maar aanhouden en de geboorteplaats weg laten, hoewel.... Pa Jitte woont in 1749 in Nyhuizum, tja, zegt ook niets over geboorteplaats van Jacob.
Je schrijft in jouw laatste bericht "het compleet maken van het Westendorp gebeuren is niet meer nodig", mogen we dan ook weten waarom niet, zeker voor Margreet, die jou al tweemaal heeft geantwoord en zich dus moeite heeft getroost je te helpen.
Natuurlijk freon Sible hebben jullie er recht op om te weten waarom ik het Westendorp gebeuren af wilde sluiten, het was bedoeld als bescherming naar Margreet toe, want laten we wel zijn, je kunt heel veel energie steken in de Westendorp familie, maar het ging nu om een klein detail over de Westendorps. Mijn vriend Gerard Hoekstra, jullie vast wel bekend, wilde de relatie weten tussen Jitske Gerrits Flapper - zijn grootmoeder - en de familie Westendorp. Deze relatie was inmiddels duidelijk geworden, Jitske was dochter van Gerrit Jacobs Flapper en die was een zoon van Lijsbeth Westendorp.
Weet ik ook eens wat, sluit jij het onderwerp af, maar daar trek ik mij natuurlijk niets van aan.
Neemt niet weg dat ik het best wel een heel klein beetje brutaal vind, Sible het rebelse jongetje, het wordt echter geaccepteerd met name vanuit een stukje eigenbelang. Ik weet je bijdrage achteraf dan ook in hoge mate te waarderen ! Sterker nog, Sible, geweldig, ik kan me heel goed voorstellen dat je deze bijdrage alsnog wilde leveren. Het past inderdaad precies, het peteren en meteren bedoel ik dan. En over verwevenheid van families gesproken, al weer een tijdje geleden hadden we het nog over Jelle Feddriks en Sjoukje Gerrits ! Weet je het nog ?

Tja, en dan Groot Equard, Bolsward of niet ? Mijn reaktie daarop: je hebt gelijk en ongelijk. Kadastraal gezien hebben we het over Bolsward sectie B, de huizinge lag in Bolsward, een gedeelte van de landerijen lag in Wonseradeel als ik mij niet vergis. De buurman, Otte Tjebbes Hettinga, jou zeer goed bekend, overleed in 1900 op de boerderij ernaast, Bolsward genoemd in de overlijdensakte, de boeldag die er in datzelfde jaar op volgde, heeft het over een boerderij te Bolsward.
De huwelijksakte van Johannes Simons Hoekstra in 1914 vermeld dat hij geboren en woonachtig is te Bolsward ! Uit welingelichte bron - zijn zoon - weet ik dat deze Johannes geboren is op Groot Equard en er ook altijd heeft gewoond.
Gelijk heb je ook, het is wat mij betreft een grensgeval. ''Onder de klokslag van'' of ''In de buitenbuurt van'' , ik heb met beide geen probleem.

Ik hoop niet dat onze vriendschap nu voorbij is, het zou jammer zijn om zo'n peanut (Of is het voor jou geen peanut ?) Enne, ik zou maar vast gaan sparen, er komt weer een Hoekstra boek aan, vermoedelijk het laatste boek van de hand van Gerard Hoekstra.

Friendship forever, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 23 mar 2006 2:45 pm

Speciaal voor Sible

http://www.hisgis.nl/

1) Ga naar
2) Bolsward
3) Verschuif kaart richting oost

Boerderij ten oosten van de noordkant van Bolsward, eigendom van het St. Anthonie gasthuis is Groot Equard, daar links boven is de boerderij van Tjebbe Klazes Hettinga en ook de Brandsma's zitten daar in de buurt.

Ik neem aan dat ook Hisgis bij jou onder je favorieten knop is geplaatst. Ook neem ik aan dat we het over dezelfde locatie hebben, door de een Bolsward genoemd, door de ander ''onder de klokslag''.
Het houdt mij nog steeds bezig zoals je ziet.

Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Westendorp.

Bericht door Sible Hettinga » donderdag 23 mar 2006 3:20 pm

Achte freon Maikel,

Zoals je ziet is de aanhef niet gewijzigd.

Ik dacht dat ik Sjoukje zelf gevonden had maar dat is niet geheel juist, bedacht ik me later. Zie Genealogysk Jierboek 1997 blz. 142 (Ype Brouwers, Fan Hylcama ta Heemstra). Het artikel van Ype heb ik wel zelf gevonden.

De discussie over in, bij en onder zullen we maar sluiten, eerlijkheid gebiedt mij te bekennen dat ik bij omke Otte ook heb vermeld dat hij te Bolsward is geboren en overleden, maar bij nadere vermeldingen dat hij boer was op de ouderlijke boerderij bij Bolsward. Het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat vandalen deze boerderij toen hij leeg stond in brand hebben gestoken, want hij zou gerestaureerd worden. Maar voor de gemeente Bolsward en/of projectontwikkelaars was het misschien wel in de brand uit de brand.

Mei freonlike groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Gerrit Douwes Westendorp en Gerbrich Hinnes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 23 mar 2006 9:02 pm

Hoi Sible,

ik kan het niet laten, ik wil je nog graag een antwoord geven. Ik heb om een uitspraak in je vorige bericht enorm gelachen, excusez, het ging om het volgende:
Het artikel van Ype heb ik wel zelf gevonden
Ik wil je zeggen dat ik dat klasse vind !

Ook nav je volgende uitspraak heb ik nog een opmerking:
Achte freon Maikel,

Zoals je ziet is de aanhef niet gewijzigd.
Mijn gedachte daarbij: had ook kunnen zijn: Zeer geachte freon.

Of : Erentfeste Heer Galama.

Bedankt voor je aandacht, Maikel.

Tineke Visser

overlijden Lijsbeth Gerrits

Bericht door Tineke Visser » donderdag 23 mar 2006 9:56 pm

Hierbij nog een antwoord op een vraag, die volgens mij nog niet was beantwoord:
Lysbeth Gerryts is op 59-jarige leeftijd op 28 november 1814 in de gem.Wymbritseradeel (mairie Nijland) overleden.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 23 mar 2006 10:54 pm

En mijn antwoord op Lemmer: Ik zou me er niet te druk over maken, tenzij je tijd over hebt. Lijkt me slip of the pen/mind eigenlijk. Avondje gezinnen invoeren, alvast denken aan het volgende gezin, of even in de war met follega/st.nic-lemmer/op de heide, o nee andersom- en per ongeluk staat er dan lemmer.
Mij moeit het eigenlijk niet, en ik ga het ook niet uitzoeken.

Ik meen trouwens dat het gezegde was 'onder vrienden heeft men weinig woorden nodig'.
M.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Westendorp.

Bericht door Sible Hettinga » donderdag 23 mar 2006 11:00 pm

Geachte Tineke,

Naar ik aanneem zal Maikel wel op jouw laatste bericht reageren, het is per slot van rekening zijn vraag.

Achte freon Maikel,

Bij jouw laatste reactie moest ik meteen aan mijn oudtante Marie (Maria Johanna Hettinga) denken, die eens tegen mijn moeder, toen zij tante vroeg "fynt tante net dat Paulus (mijn oudste broer) kreas op de pot sit", heeft gezegd "Het past geen wijzen kinderen in hun gezicht te prijzen".

Je bent dan wel geen kind meer, maar tante Marie, die een lieve en zeer verstandige vrouw was, indachtig, blijf ik bij mijn aanhef.

De goede verhouding tussen mijn vaders tante en mijn moeder heeft overigens nooit onder haar opmerking geleden en ik ben daar erg blij om, want tante Marie heeft mijn moeder later ooit een schoenendoos vol bidprentjes gegeven met de mededeling "Jo sille der wol goed op passe".

Mei freonlike groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 25 mar 2006 10:34 am

Hoi Tineke,

mbt
Hierbij nog een antwoord op een vraag, die volgens mij nog niet was beantwoord:
Lysbeth Gerryts is op 59-jarige leeftijd op 28 november 1814 in de gem.Wymbritseradeel (mairie Nijland) overleden.
en:
Geachte Tineke,
Naar ik aanneem zal Maikel wel op jouw laatste bericht reageren, het is per slot van rekening zijn vraag.
Sible heeft gelijk, ik reageer nog even, je hebt inderdaad volkomen gelijk, het was heel duidelijk een vraag van mij die nog niet beantwoord was, althans niet duidelijk. Ik had het antwoord inmiddels reeds gevonden via de door Margreet gegeven link naar de Elsinga site en was vergeten het hier op dit forum te vermelden.
Dus Tineke, bedankt dat je het overlijden nog even op dit forum hebt gezet, niet iedereen zal het overlijden makkelijk kunnen vinden, wie denkt er nu aan de schrijfwijze Gerryts.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie