Siebrgje Allerts Dijkstra / Zijlstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Marchel Konniger

Siebrgje Allerts Dijkstra / Zijlstra

Bericht door Marchel Konniger » maandag 20 mar 2006 9:00 pm

[size=18][b]Wie weet wanneer Sijbrechje is geboren of gedoopt in Makkum? [/b][/size]

[b]Geboorte[/b]: Sijbregjen is geboren omstreeks 1787 als dochter van Allert Doekles en Aukjen Wiebes Zijlstra of Dijkstra. De doopdata van Sijbregjen Allerts nog steeds niet gevonden. Mogelijk waren de ouders Doopsgezinden.

[b]Huwelijk[/b]: Den 20 januarij zijn op verklaring van den Dorpsrechter de huwelijksgeboden van Cornelis Harings en Siebrigje Allerts, beide van Makkum, wettig aangegeven en zonder verhindering afgekondigd op 22 januarij, 29 dito, 5 febrij en alhier getrouwd 5 februarij 1809 [bron: dtb 814, Witmarsum].

[b]Overlijden[/b]: Sijbregjen is overleden op 14-09-1836 in Wonseradeel [bron: overlijdensakte , 1836, Wonseradeel]. Notitie: Sijbrigje Allerts Dijkstra, oud 49 jaar, zonder beroep, geboren te Makkum, wonende te Idsegahuizum, dochter van Allert Doekes Dijkstra, overleden en van Houkje Wiebes Dijkstra, spinster te Makkum, gehuwd geweest met Cornelis Harings Haringa, papiermolenaarsknecht te Idsegahuizum.


Met vriendelijke groet,

Marchel Konniger

Ans
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 22 feb 2006 4:19 pm
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Ans » dinsdag 21 mar 2006 12:07 am

Marchel,

Trouwregister Hervormde gemeente Makkum, 1786
DTB nr: 814, 1740 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 maart 1786, Makkum
Man: Allert Doekles, Makkum
Vrouw: Houkjen Wiebes, Makkum

Gestandaardiseerde namen: ALLERT DOEKELES en HOUKJE WIEBES
NB: hij is weduwnaar

Hieruit blijkt dat ze Hervormd zouden zijn.
Doop Sybrigje ook nog niet gevonden
Groet,Ans

Marchel Konniger

Sybregjen Allerts

Bericht door Marchel Konniger » dinsdag 21 mar 2006 7:43 pm

Dag Ans,


Inderdaad Hervormd....dat ik daar overheen gezien heb. Ik zie ook dat de vader van Sybregjen weduwnaar was ten tijde van zijn huwelijk.

Weduwnaar van wie? En waarom krijgen we de doopgegevens van Sybregjen niet boven tafel?


Bedankt voor het meedenken...wie weet vinden we nog iets.

Met vriendelijke groet,

Marchel Konniger

ineke
Berichten: 64
Lid geworden op: donderdag 2 mar 2006 5:59 pm
Locatie: emmen
Contacteer:

Bericht door ineke » dinsdag 21 mar 2006 8:23 pm

Hallo,

Ik zag op familysearch dat Allert Doekeles(Doekles)eerder gehuwd was met ene Sjoukjen Jans.
Zij zijn gehuwd te Makkum op:25-05-1777.
Helaas stonden er niet meer gegevens bij.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Ineke Harms.

Marchel Konniger

Sybrigjen Allerts

Bericht door Marchel Konniger » dinsdag 21 mar 2006 8:47 pm

Dag Ineke,


Dat moet dan dit huwelijk zijn: ook in Makkum.
Trouwregister Hervormde gemeente Makkum, 1777, dtb 814, 1740-1811, Bevestiging huwelijk van 25 mei 1777 te Makkum tussen Allert Doekles uit Makkum en Sjoukjen Jans ook uit Makkum.
Maar nu: waar heeft Allert Doekles zijn kind(eren) laten dopen? Hij trouwde tot twee keer toe voor de Hervormde Gemeente in Makkum. Dan zou je in Makkum toch ook de doopinschrijvingen verwachten?

Wie weet heeft iemand een tip over iets dat ik over het hoofd heb gezien of een aanbeveling om toch meer over deze man en zijn gezinnen te komen.

Ineke bedankt!

Marchel Konniger
Lichtenvoorde

Marchel Konniger
Lichtenvoorde

ineke
Berichten: 64
Lid geworden op: donderdag 2 mar 2006 5:59 pm
Locatie: emmen
Contacteer:

Bericht door ineke » dinsdag 21 mar 2006 8:51 pm

Hallo Marchel,

Dit klopt helemaal.
Ik ben ook bezig met zoeken,maar wat ik ook doe,ik vind niks.
Ik heb ook op Google en Yahoo gekeken,ik vind daar wel een website,alleen krijg ik daar geen toegang.
Misschien heeft iemand anders een idee.
Veel succes.

Ineke.

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 21 mar 2006 9:13 pm

Hoi,

Ik heb laatst geleerd dat om en huwelijk wettig te laten zijn, er of voor de staatskerk (hervormd) of burgerlijk getrouwd moest.
Omdat burgerlijk duur was, kozen veel mensen voor de hv kerk.
Zegt dus niets over godsdienst.

Deze is er nog wel:

Wonseradeel, doopjaar 1789
Makkum, Geboorten Doopsgez. gem. 1740-1811
DTB: 832
Kind: Jan
Gedoopt op 1 januari 1789 in Makkum
Kind van Allert Jans en Haukje Wiebes

Opm.: Makkum

Houkje Wiebes hertrouwt in 1808.
Ik kan Allert en Houkje zelf ook nergens gedoopt vinden.

Margreet

jaap

sybrechje

Bericht door jaap » dinsdag 21 mar 2006 11:24 pm

Dit zouden de grootouders van Sybrechje kunnen zijn:
Trouwregister Herv. gem. Schraard (DTB 825): gehuwd op 8 dec. 1737
Doekle Allerts en Sibrich Pijters, beiden van Schraard. Ook van dit echtpaar heb ik geen kinderen in het doopregister gevonden. Blijkens de quotisatiekohieren zijn die er in 1749 wel.

Marchel Konniger

Makkum - Doopsgezinde Gemeente

Bericht door Marchel Konniger » woensdag 22 mar 2006 11:04 am

Dag Margreet en Jaap,


Voor zover ik kan nagaan is jullie bijdrage correct.

Margreet: de doop van Jan brengt mij weer op het spoor van de doopsgezinde gemeente in Makkum. In combinatie met de opmerking dat arme mensen voor de staatskerk huwden is dat aannemelijk: ik weet dat Allert Doekeles in een armenhuis is overleden:
Volgens de speciekohieren van Makkum woonde Allert Doekles vanaf 1777 tot 1779 op nr. 490 en van 1779-1795 op nummer 478 te Makkum in een armhuis. Vanaf 1795 woonde hij op nummer 506 in een gealimenteerd armenhuis waar hij in 1802 overleed. Bron: Sytze Giezen
.

Jaap: jouw bijdrage over de grootouders is ook juist. Opmerkelijk is wel dat er ook van de grootouders van Sybrechje geen doopdata te vinden is. Wederom een aanwijzing dat het mogelijk om een doopsgezinde gezin/familie gaat, temeer gezien de volgende opmerking:
Ook van dit echtpaar heb ik geen kinderen in het doopregister gevonden. Blijkens de quotisatiekohieren zijn die er in 1749 wel.
Ik denk dat de vraag nu kan worden toegespitst op het hoe en wat van de administratie van de doopsgezinde gemeente in Makkum en omgeving. Heeft de doopgezinde gemeente van Makkum archief gevormd?



Met vriendelijke groet,

Marchel Konniger, Lichtenvoorde

margreet

Bericht door margreet » woensdag 22 mar 2006 12:19 pm

DTB-Inventaris

Wonseradeel - Doopsgezinde gemeente - Makkum

832. Geboorte-, trouw- en lidmatenboek, 1668, 1669, 1740-1859.
Indices huwelijken: DTB nrs. 834a en 834d.
Index dopen: DTB nr. 834f.
Index lidmaten: DTB nr. 834m.
N.B. Geboorten van 1740-1811, huwelijken van 1668, 1669, 1796-1810 en
lidmaten van 1741-1859 (met data van 1692 af).



Margreet

Gast

Bericht door Gast » donderdag 23 mar 2006 3:27 pm

ineke schreef:Hallo Marchel,

Dit klopt helemaal.
Ik ben ook bezig met zoeken,maar wat ik ook doe,ik vind niks.
Ik heb ook op Google en Yahoo gekeken,ik vind daar wel een website,alleen krijg ik daar geen toegang.
Misschien heeft iemand anders een idee.
Veel succes.

Ineke.
Als ik zoek op Google kan ik deze website "in cache" wel voorkrijgen en kan ik de informatie raadplegen.
vr.gr. Attie

Hillie

verdwenen website

Bericht door Hillie » donderdag 23 mar 2006 8:20 pm

als je weer eens een verdwenen website tegenkomt, kun je het proberen via http://www.voelspriet.nl/archiefzoekmachine.htm

Plaats reactie