Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet

data Roodhuis

Bericht door Margreet » zondag 12 mar 2006 3:27 pm

Maikel,

Ik bedoelde inderdaad die Fedde.

De oudste ovl.data daarna was:
1883 Akke M. Bruinsma

Indachtig de fouten maar even nagekeken, en niet in 1883 ovl gevonden, integendeel in 1909 gehuwd met Bote Yntema.

De data daarna zijn:
1890-1891-1892-1893-1894-1895-1897-1898 en 1899.

Margreet

margreet

Bericht door margreet » zondag 12 mar 2006 3:51 pm

Maikel,

Je of ik kunt/kan het hier ook nog vragen:
http://groups.yahoo.com/group/Friesland ... /messages/

Dat is de andere bezigheid van Andries en niet iedereen leest het tresoar-forum.

En dit ook voor Sible (rk documentatie-centrum),

Heb je ooit gehoord van een rk Baaium/Bayum?
De Ned. Hervormde kerk is gebouwd in 1876. Bijzonder is een ongeveer zevenhonderd jaar oud doopvont, dat in het liturgisch centrum in de kerk is opgesteld. Dit antieke en zeer merkwaardige doopvont werd in de 17e eeuw bij graafwerkzaamheden gevonden. Wellicht heeft het aan de Rooms-katholieke kerk van Baaium behoord. Het is niet ondenkbaar dat het doopvont uit vrees voor de beeldenstorm is begraven.
Van der Aa vertelt het anders:
Vóór de kerkhervorming had Bajum eene parochiekerk, die onder den Proost van Utrecht behoorde, en waarvan de pastorie door eenen Kanonnik van de Premonstratenser orde bekleed werd. Deze pastorie bragt 100 goudguld. op; van de prebende kwamen 60 goudguld. In deze kerk had men eene doopvont, die groot was, zoodat men nog, om iets dat groot en ruim is uit te drukken, daarop zinspelende, zegt: "zoo groot als de Bajumer doopvonte." Dit oude stuk is thans nog in de kerk aanwezig. tegenwoordig behoort de kerk van dit dorp, welke op eene hooge terp ligt, tot de Herv. gem. van Welsryp-en-Bajum.
Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zondag 12 mar 2006 8:28 pm

Dag allemaal,

het is mij weer eens duidelijk geworden dat we met z'n allen best wel veel kennis in huis hebben, het is soms even zoeken maar dan komt toch het resultaat. Afgelopen woensdag stelde ik de vraag, nu is bijna alles beantwoord. Gisteravond schreef Margreet: Het blijft summier, Maikel. Ook dat is inmiddels achterhaald, o.k. er kan nog wel iets bij, met name de ingebruiknames van de begraafplaatsen, maar toch. Ik ben nu reeds tevreden. Iedereen nogmaals bedankt, het heeft me goed gedaan.

Sible, bedankt voor je gedegen bijdrage, zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om je boekencollectie goed te indexeren. Weet je trouwens of het boek van Jos Buis nog te koop is ? Ik zou nl. graag een exemplaar willen hebben.

Oosterwierum schrap ik niet van mijn lijst, er worden nog steeds veel katholieken begraven, denk maar aan de families Altenburg, Boersma, Douma, Hoogma, Sinnema e.a.

Margreet, goed dat je Akke Bruinsma nog even nakeek, haar overlijdensjaar is 1952, ze hebben haar geboortejaar 2 x genoemd en dan krijg je een negatieve ouderdom, oftewel eerst overlijden en dan geboren worden. Als je wilt mag jij de vraag wel doorplaatsen op de Yahoo-Fryslan groep, ik maak daar geen deel van uit. Je mag alles wat ik heb geschreven vrijelijk kopiëren, maakt het misschien makkelijker ? Ik denk inderdaad dat het lezerspubliek dan iets groter wordt en als het bijdraagt aan het oplossen van ons vraagstuk.......

RK Bayum mag ik overslaan neem ik aan ? Of bewaren we het voor het moment dat we besluiten de andere begraafplaatsen ook maar even te onderzoeken ? Voor de duidelijkheid, ik doe dan niet mee.

Tot slot nog een site van de Vrije Universiteit Amsterdam, waar een heel goed overzicht staat van alle kerkelijke gebouwen e.d. in heel Nederland:

http://www.hdc.vu.nl/IKGN/plaatsnamenindex.html

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op zondag 12 mar 2006 8:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zondag 12 mar 2006 8:43 pm

Hoi allemaal,

ik ben iets vergeten te zeggen hoewel jullie het misschien tussen de regels door wel begrepen:

de pagina met het volledige overzicht dat ik op vrijdag 10 maart heb geplaatst, heb ik reeds meerdere malen aangevuld en gewijzigd, maar vanmiddag heb ik het nog eens geheel herzien, met vermelding van de namen van de parochies en de oprichtingsdata van de kerken.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zondag 12 mar 2006 8:56 pm

Maikel,

De koster geraadpleegd: Bergum heeft geen apart kerkhof en ook geen apart stuk op het algemene.
Het is puur toeval geweest dat er ooit 4 katholieken naast elkaar begraven zijn.

De stichting in Hardegarijp heeft ook niets met Bergum uitstaande, het is een bestuurslid van het rk Leeuwarder kerkhof die daar (tegenwoordig) woont (en nu in Bergum kerkt ) Ons-kent-ons toevallig zeg maar dus.

Ik vraag het ook nog wel op yahoo dan.

En de rk Bayum was dan toch in 1700 of daarvoor, en mag je idd overslaan.
Bij van der Aa heb ik verder geen begindata aangetroffen.

Margreet

margreet

rk drenthe

Bericht door margreet » maandag 13 mar 2006 11:00 am

Maikel,

Drenthe, Musselkanaal: Heilige Antonius van Padua-parochie, rk kerk en kerkhof 10-5-1905 ingezegend

Margreet

margreet

rk leeuwarden

Bericht door margreet » vrijdag 17 mar 2006 8:36 pm

Maikel,

Berichtje over Leeuwarden gekregen:
De begraafplaats is bij notarieele akte van 26 november 1880 begonnen met de aankoop van een stuk grond voor de aanleg van een katholieke begraafplaats.
Dit stuk grond is door een stroman genaamd Adrianus Gerardus Orie, deurwaarder bij de arrondissements regtbank te Leeuwarden - gekocht in
opdracht van Anthonius Petrus Hendriks priester en pastoor deken en de heren kerkmeesters van de Parochie van de heiligen Bonifatius.
Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 17 mar 2006 9:01 pm

Hoi Margreet,

je hebt al 3x gereageerd, ik geen enkele keer. Mijn excuses hiervoor, ik kan slechts zeggen: 't is een beetje druk, ik ben er echter zelf de oorzaak van. Hoop op begrip maar dat zit wel goed, ja toch ? Nou ja anders hoor ik het wel. Ik zal het binnenkort (vermoedelijk in 't weekend) weer verwerken in het totaal overzicht, ook op de Yahoo site zag ik een reaktie over Heerenveen en ook van Sible krijg ik nog enkele aanvullingen. Het wordt steeds kompleter, bedankt wederom voor deze bijdragen, jo binne 'n goed minske.

Groetjes, Maikel

PS de vorderingen met de van den Oevers lopen steeds vertragingen op, maar er wordt wel enige voortgang geboekt.

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 17 mar 2006 9:57 pm

Is wel goed, joh.
Wee uw gebeente echter als er niet binnen 3 maanden ...etc.



Voor de niet Yahoo-lezers:

''Ontstaan Heerenveense Parochie'' in 1637 in een schuilkerkje achter één der huizen aan de Dracht [hoofdstraat].
Vervolgens in het Meer bij H.veen. kerkje met pastorie, verm.gesticht door pater Joannes Bloemacker [1693-1704]
In 1842 werd er een nieuwe kerk gesticht aan het gemeenteplein, die dienst deed tot 15-09-1933. dan de huidige kerk in het centrum [Crackstraat].
oprichting begraafplaats ; 1885 aan de Rottumerweg H.veen.

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zondag 19 mar 2006 4:29 pm

Hoi allemaal,

ik heb vandaag het overzicht van Katholieke begraafplaatsen in Noord Nederland op pagina 1 wederom aangepast. Er kwamen de afgelopen week nog enkele aanvullingen binnen. De aanpassingen betreffen de plaatsen:

Bergum
Deventer
Terschelling
Musselkanaal
( Margreet, vindt je het goed dat ik Musselkanaal bij Groningen heb ondergebracht ? )
Leeuwarden
Heerenveen
Groningen


En Margreet, bedankt voor je tomeloze inzet, je bent geloof ik niet te stoppen, nou ja, mbt dit eindeloze onderwerp mag je wat mij betreft ook nog wel even doorgaan.

Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Begraafplaatsen.

Bericht door Sible Hettinga » vrijdag 24 mar 2006 12:18 am

Achte freon Maikel,

Per mail zond ik je al wat aanvullingen, maar hierbij een begraafplaats die er nog niet bij was en er misschien toch wel een beetje bijhoort.

Fredriksoord:
Aanvankelijk was er een r.k. gedeelte op de algemene begraafplaats, dat ingezegend was door de aartpriester Van Kessel. In 1855 was er een conflict betreffende de kolonist Mailly, die als katholiek te boek stond, de pastoor wilde niet dat hij op het r.k. gedeelte werd begraven omdat hij al jaren niet aan zijn paasplicht had voldaan, de pastoor heeft de slag verloren. Mailly is op het r.k. gedeelte begraven.
De gemeente Vledder heeft op 5 december 1860 toestemming gegeven voor het aanleggen van een eigen r.k. begraafplaats, waarna met de aanleg is begonnen.
(Bron: H. Oldenhof, Onze kerk in de kolonie, 150 jaar Parochie van de Heilige Johannes, Apostel en Evangelist, te Frederiksoord, 1845 - 1995.)

De groetenis,
Sible.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » woensdag 29 mar 2006 4:51 pm

Hoi allemaal,

al weer een tijdje geleden schreef ik schertsend dat ik vond dat het RK documentatiecentrum ons zou moeten helpen bij het zoeken naar stichtingsdata van de diverse RK begraafplaatsen, welnu, dat is inmiddels gebeurd, en hoe! Onze lijst is nu vrijwel kompleet, Sible bedankt en wil je Henk Nota ook bedanken ? Onderstaande lijst werd me per e-mail toegestuurd en heb ik hieronder in zijn geheel geplaatst. De gegevens heb ik inmiddels ook in mijn oorspronkelijke lijst verwerkt. Deze is nu grotendeels aangevuld met de adressen waar de begraafplaatsen zich bevinden. Ook Sible zijn laatste bijdrage over Frederiksoord heb ik samen met enkele kleine dingen die ik zelf nog had liggen, toegevoegd.
Er is ook een twijfeltje binnengeslopen, Sible/Jos Buist noemden als oprichtingsdatum van de begraafplaats te Witmarsum 1902, Henk Nota heeft het over 1950. Sible, weet jij wat de juiste datum is ?

Groetjes, Maikel Galama.

P.S. Ook ontving ik nog de tip dat er in Kneppelstok nr. 67 van december 2003, het tijdschrift van de Stichting Alde Fryske Tsjerken, een groot artikel stond van Gré Yedema over de Friese Calvariebergen en de RK begraafplaatsen. Ik ben inmiddels donateur van de Stichting geworden - had misschien al veel eerder moeten gebeuren - en heb het bewuste nummer aangevraagd. Voor geinteresseerden noem ik hier hun website :

http://www.aldefrysketsjerken.nl/excurs ... sie_1.html

De onderstaande gegevens betreffen plaats, adres, oprichtingsdatum, evt. sluitingsdatum of uitbreidingsdatum

Ameland Ballumerweg, Nes 1848 1914
Ameland Kard. De Jongweg, Nes 1914
Bakhuizen Odulphusstraat 65 1900
Balk Raadhuisstraat 42 1916 1990
Blauwhuis Vitusdijk 25 1870
Bolsward r.k. gedeelte alg. begraafplaats 1918
Dokkum oostkant van de stad ?
Dronrijp Dubbele streek 16 1918
Franeker r.k. gedeelte alg. begraafplaats 1920
Harlingen oostkant van de stad 1888
Heerenveen westkant ri. Rottum 1885
Irnsum Rijksweg 29, achter de kerk 1867
Joure achter Theresiahuis 1928 2003
Leeuwarden westkant ri. Marssum 1881 1990
Lemmer r.k. ged. Straatweg t.o. no. 1 1936
Roodhuis achter de kerk 1888
Sneek Leeuwarderweg (oost) 1892
Steggerda Overburen 1839 1921
Steggerda Pepergaweg 1921
St. Nicolaasga Kerkstraat 14 1842 1920 en 1960
Warga Kerkbuurt 22 1866
Witmarsum Arumerweg 1950
Wolvega Lycklamaweg 6 1861
Workum Noord 173 1883
Wytgaard It Kleaster 5 1859 1875

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 29 mar 2006 10:52 pm

Kreas, jong. En oare jongens en famkes.
Ik geef het wel even door op yahoo.

Margreet

Gast

Re: Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Gast » dinsdag 11 apr 2006 10:20 pm

Leeuwarder Courant, 28 augustus 2003. Verborgen kerkhof tussen de brandnetels.

Binne Keulen: Tjitte Bootsma ontdekte in Steggerda het oudste rooms-katholieke kerkhof van Friesland. Het deed dienst tot 1922 en raakte daarna in verval. Bootsma, inwoner van Wolvega, herontdekte de oude rooms-katholieke begraafplaats van Steggerda. Decennia lang lag de dodenakker verstopt in een stuk bos aan de Overburen 5.
Het bos hoort bij het huis dat zijn zoon Hans twaalf jaar geleden kocht. Het was ???ien grutte woestenij", weet Bootsma nog en hij vroeg of hij er ???wat omprutse" mocht. Toen deed hij de bijzondere ontdekking. Midden tussen de brandnetels lagen zo'n veertig grafzerken. Plat op de grond, gegroepeerd rond een dikke wilg. Oudere inwoners wisten Bootsma te vertellen dat daar ooit een begraafplaats was geweest. Een kadastrale kaart uit de negentiende eeuw zette hem verder op het spoor. Aan zowel de kerk als de begraafplaats zit een bijzonder verhaal: beide zijn van 1839 en waren de eerste in Friesland sinds de Reformatie in de zestiende eeuw. In Steggerda stond de overheid oogluikend toe dat de rooms-katholieken weer openlijk hun geloof gingen belijden. Natuurlijk wel op een afgelegen plek, een eind buiten het dorp. Tot dan kwamen de katholieken stiekem bijeen. En hun doden moesten op het protestantse kerkhof worden begraven.
Kerk en kerkhof hebben dienst gedaan tot 1922.
Sinds kort verwijst een bordje naar de achterliggende dodenakker: 'Oude RK Kerkhof'. Sindsdien weet een groeiend aantal bezoekers de weg te vinden naar het bosje aan de Overburen. Vaak zijn het nieuwsgierigen, maar onder hen zijn ook nabestaanden van katholieken met namen als Halman, Vonk, De Vries en Ten Berge.
Het is vooral voor hen dat Bootsma het kerkhof weer in ere herstelde.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 28 apr 2006 2:22 pm

Hoi allemaal,

het is een tijdje stil geweest rond het onderwerp katholieke begraafplaatsen, vandaag heb ik echter diverse wijzigingen en toevoegingen op blz. 1 gedaan, ik noem:

De plaatsen in Drenthe, Groningen en Overijssel waar zich katholieke begraafplaatsen bevinden, heb ik inmiddels uitgebreid en in alfabetische volgorde geplaatst, waarbij gezegd dient te worden dat ik aan Overijssel nog vrijwel geen aandacht heb gegeven.

Aan de gegevens over de friese parochies heb ik diverse wetenswaardigheden toegevoegd, zoals de architekten van de kerken of bijzonderheden op de begraafplaatsen.

Tot slot heb ik de site van de Stichting Alde Fryske Tsjerken vermeld en daarnaast het artikel over de friese calvariebergen als bron vermeld.

Iedereen die van het overzicht gebruik maakt wens ik veel plezier en gebruiksgemak toe. Mocht je aanvullingen of fouten tegenkomen dan hoor ik ze graag.

De gast die het verhaal over de begraafplaats van Steggerda toevoegde wil ik bij deze nog hartelijk dank zeggen, het is een bijzonder verhaal.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie