hendrikus op ten berg

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
steggerda
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 7 mar 2006 6:15 pm
Locatie: amsterdam
Contacteer:

hendrikus op ten berg

Bericht door steggerda » dinsdag 7 mar 2006 6:21 pm

Wie wil voor mij eens kijken naar de overlijdens akte van hendrikus Op ten Berg hij is in Harlingen overleden op 05-02-1874 akte nummer A37.
Ik wil graag weten waar hij geboren is en wie zijn ouders waren.
Hij was getrouwd met Eva Petronella Sibo en hun kinderen zijn geboren in Leeuwarden de eerst rond 1820.Maar ik kan hun huwelijk niet vinden in Friesland.
Ben bereid tot een wederdienst in Amsterdam of Haarlem.
vriendelijke groeten Els Steggerda-Keijzer

margreet

opzoekvraag

Bericht door margreet » dinsdag 7 mar 2006 8:24 pm

Dag Els,

Hoop donderdag naar archief te gaan, misschien morgenavond. Dan kijk ik even.

Groet,
Margreet Huisman

steggerda
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 7 mar 2006 6:15 pm
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: opzoekvraag

Bericht door steggerda » dinsdag 7 mar 2006 8:57 pm

margreet schreef:Dag Els,

Hoop donderdag naar archief te gaan, misschien morgenavond. Dan kijk ik even.

Groet,
Margreet Huisman

Gast

Bericht door Gast » dinsdag 7 mar 2006 9:46 pm

Hallo Els en Margreet,

Gevonden via Genlias:

Bron: Burgerlijke stand - Huwelijk (Bruid)
Archieflocatie: Groninger Archieven

Algemeen
Gemeente: Groningen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 28
Datum: 03-03-1822
Bruidegom: Henricus Optenberg
Geboortedatum: 12-09-1789
Geboorteplaats: Groningen
Bruid: Eva Pieternella Sibouw
Geboortedatum: 09-11-1796
Geboorteplaats: Groningen
Vader bruidegom: Theodorus (Derk) Optenberg
Moeder bruidegom: Hester van Hulst
Vader bruid: NN
Moeder bruid: Baltjen Houttijn
Nadere informatie: beroep bruidegom: koperslagersknecht; beroep bruid: dienstmeid; beroep vader bruidegom.: kanonnier; bruidegom 23 jaar; bruid 25 jaar

Ik denk dat er bij het invoeren van de gegevens een fout is gemaakt in het geboortejaar van Henricus, want het geboortejaar staat vermeld als 1789, maar zijn leeftijd ten tijde van het huwelijk in 1822 staat vermeld als 23 jaar, geboortejaar 1799 dus.

vr. gr.
Marianne

steggerda
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 7 mar 2006 6:15 pm
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door steggerda » dinsdag 7 mar 2006 10:38 pm

Hallo Marianne

Geweldig dat ik dat niet eerder gevonden heb.
En Margreet bedankt voor het aanbod maar het is dus niet meer nodig.
Mijn aanbod blijft wel staan hoor.
Hartelijk bedankt vriendelijke groeten Els

margreet

voorouders Catharina Benning

Bericht door margreet » zondag 12 mar 2006 2:56 pm

Hoi Els,

Ik kende je nog uit oude correspondentie, beiden nazaten Erich.

Zeg, ik zat even door je boom te springen en kwam langs een Beuker. Die viel extra op omdat ik laatst voor een oom ook bij deze familie uitkwam.

Maria Hillegonda Beuker heeft dan als moeder Catharina Benning - geboren omstreeks 1793 Harlingen ?

Ik heb deze Catharina als kind van Gerardus Benning en Hillegonde Dames x1789 rk Nieuwstad Leeuwarden- gedoopt 1793 rk Nieuwstad, meter Anna Catharina Vlaskes.

Voorouders zijn dan (met alle mogelijke schrijfwijzen):

1 Gerardus Bennink -Benninck - Benning
gedoopt in 1762 -Leeuwarden rk Nieuwstad, meter Anna Theresia Vlaskes
Gerardus is overleden op 24-11-1799 in Leeuwarden - begraven op 25-11-1799 op het Oldehoofster kerkhof - bij ovl. Bredeplaats.
Hij trouwde op 02-08-1789 in Leeuwarden Westerkerk met Hillegonda Dames, geboren in 1766.
Hillegonda is overleden op 13-09-1821 in Leeuwarden, 55jr. wed.,

Generatie 2 ( ouders )
2 Albertus Albartus Aalbregt Benninck - Benning, geboren omstreeks 1729 in Leeuwarden.
Albertus is overleden op 04-04-1784 in Leeuwarden, ongeveer 55 jaar oud. Hij is begraven op 05-04-1784 te Lwd.
bij ovl. Boterhoek ovl.: of Albert Biening
Hij trouwde op 11-05-1755 in Leeuwarden, Westerkerk en rk Nieuwestad met:
3 Anna Catharina - Catharina Franciscus Vlaskes Flaskens, 23 jaar oud, geboren in 1732.
Anna Catharina - Catharina Franciscus is overleden op 13-12-1815 in Leeuwarden, 83 jr. wed.

Generatie 3 ( grootouders )
4 ? Benning
6 Franciscus Francis Vlaskes Vlaskers Vlaskens Flaskes, geboren in Duinkerken.
Franciscus Francis is overleden op 21-10-1781 in Leeuwarden. Hij is begraven op 25-10-1781 op het Oldehoofsterkerkhof.
burgerboek- Francis Flaskins- Duinkerken- 6gg.-27-1-1749
1781- Schavernek
gehuwd met:
7 Petronella Tali(n)k Talick Tjallings Palinck.
Petronella is overleden op 03-11-1781 in Leeuwarden.
In doopboek meestal Petronella Palink.

Andere kinderen van dit laatste echtpaar:
Anna Theresia 1745-1781 x Sietse Jurres 1766 (een halfbroer van mijn voorvader, vandaar dat ik dit allemaal uitgeplozen had)
Alexander 1748-1748


Groet, Margreet

steggerda
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 7 mar 2006 6:15 pm
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: voorouders Catharina Benning

Bericht door steggerda » zondag 12 mar 2006 4:02 pm

margreet schreef:Hoi Els,

Ik kende je nog uit oude correspondentie, beiden nazaten Erich.

Zeg, ik zat even door je boom te springen en kwam langs een Beuker. Die viel extra op omdat ik laatst voor een oom ook bij deze familie uitkwam.

Maria Hillegonda Beuker heeft dan als moeder Catharina Benning - geboren omstreeks 1793 Harlingen ?

Ik heb deze Catharina als kind van Gerardus Benning en Hillegonde Dames x1789 rk Nieuwstad Leeuwarden- gedoopt 1793 rk Nieuwstad, meter Anna Catharina Vlaskes.

Voorouders zijn dan (met alle mogelijke schrijfwijzen):

1 Gerardus Bennink -Benninck - Benning
gedoopt in 1762 -Leeuwarden rk Nieuwstad, meter Anna Theresia Vlaskes
Gerardus is overleden op 24-11-1799 in Leeuwarden - begraven op 25-11-1799 op het Oldehoofster kerkhof - bij ovl. Bredeplaats.
Hij trouwde op 02-08-1789 in Leeuwarden Westerkerk met Hillegonda Dames, geboren in 1766.
Hillegonda is overleden op 13-09-1821 in Leeuwarden, 55jr. wed.,

Generatie 2 ( ouders )
2 Albertus Albartus Aalbregt Benninck - Benning, geboren omstreeks 1729 in Leeuwarden.
Albertus is overleden op 04-04-1784 in Leeuwarden, ongeveer 55 jaar oud. Hij is begraven op 05-04-1784 te Lwd.
bij ovl. Boterhoek ovl.: of Albert Biening
Hij trouwde op 11-05-1755 in Leeuwarden, Westerkerk en rk Nieuwestad met:
3 Anna Catharina - Catharina Franciscus Vlaskes Flaskens, 23 jaar oud, geboren in 1732.
Anna Catharina - Catharina Franciscus is overleden op 13-12-1815 in Leeuwarden, 83 jr. wed.

Generatie 3 ( grootouders )
4 ? Benning
6 Franciscus Francis Vlaskes Vlaskers Vlaskens Flaskes, geboren in Duinkerken.
Franciscus Francis is overleden op 21-10-1781 in Leeuwarden. Hij is begraven op 25-10-1781 op het Oldehoofsterkerkhof.
burgerboek- Francis Flaskins- Duinkerken- 6gg.-27-1-1749
1781- Schavernek
gehuwd met:
7 Petronella Tali(n)k Talick Tjallings Palinck.
Petronella is overleden op 03-11-1781 in Leeuwarden.
In doopboek meestal Petronella Palink.

Andere kinderen van dit laatste echtpaar:
Anna Theresia 1745-1781 x Sietse Jurres 1766 (een halfbroer van mijn voorvader, vandaar dat ik dit allemaal uitgeplozen had)
Alexander 1748-1748


Groet, Margreet

Hoi Margreet Hartsikke bedankt voor al deze aanvullingen ik ga ze snel verwerken in mijn stamboom.Heb je behalve de jaartallen van de dopen ook de datums(dag en maand) deze zijn namelijk te vinden op Tresoar bij de dopen.
Ik vond ook nog dat Gerardus Benning en Hillegonda Dames op 31-7-1789 ook nog getrouwd zijn voor de R.K kerk en dat hun ondertrouw datum 10-7-1789 was.Ik heb me laten vertellen dat een katholiek huwelijk alleen geldig was als het ook voor de hervormde gemeente voltrokken was of was het nou andersom.?In ieder geval zijn ze voor de hervormde en katholiek gemeente getrouwd.

margreet

ontbrekende data

Bericht door margreet » zondag 12 mar 2006 9:33 pm

Hoi Els,

Ik had destijds enkel de doop-jaren overgenomen op het archief, omdat het voor mij toch zijdelings was. Ik was al in de war met Sietse-halfbroer, zijn vader was echter al de halfbroer.
Ik ging er maar even vanuit dat je alles toch met eigen ogen wilt zien, en gaat controleren - dus heb ik het zo gelaten en niet verder aangevuld. Want ik wist al dat de dopen nu op internet staan, en dat ik het nu makkelijk bij kan werken.

Idem trouwen - met een jaartal kun je dan zelf makkelijk de rest vinden.

Rk was verboden in die tijd, en dus moest iedereen sowieso hv trouwen.
Sommigen trouwen dan eerst rk en dan pas hv - en soms andersom.

groet, Margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Voorouders Catharina Benning.

Bericht door Sible Hettinga » maandag 13 mar 2006 11:24 pm

Geachte Els en Margreet,

Door de overheid worden slechts rechtsgevolgen toegekend aan een wat we nu een burgerlijk huwelijk noemen. Na 1811 kon een burgerlijk huwelijk alleen gesloten worden ten overstaan van een ambtenaar van de burgerlijke stand. Kerkelijke huwelijken hebben sindsdien dus geen enkel burgerrechtelijk rechtsgevolg. Wel heeft lang in het Burgerlijk Wetboek een bepaling gestaan dat geen kerkelijke huwlijksplechtigheden aan het burgerlijk huwelijk vooraf mochten gaan.

In de tijd van de republiek werden door de overheid als wettig huwelijk erkend huwelijken gesloten in de staatskerk, de gereformeerde kerk, of huwelijken gesloten voor het gerecht.

Gereformeerden sloten dus tegelijk met hun kerkelijk huwelijk ook een burgerlijk huwelijk. Maar dat gold natuurlijk niet voor andersdenkenden of personen die niet tot een kerkgenootschap behoorden. Om burgerrechtelijke rechtgevolgen aan hun huwelijk toegekend te krijgen dienden andersdenkenden en ongelovigen dus (ook) in de gereformeerde kerk of voor het gerecht te trouwen. Zouden zij dat niet doen dan had dat veel ongewenste gevolgen, want de overheid zou hen dan beschouwen als in concubinaat levende personen, kinderen uit een dergelijke relatie zouden niet de staat van wettig kind hebben, maar onwettig zijn, en niet burgerrechtelijke relatie tot hun vader staan en dat had erfrechtelijke gevolgen, want onwettige kinderen erfden niet gelijk als wettige kinderen, zij erfden slechts een fractie van wat zij geërfd zouden hebben wanneer zij wettig waren geweest (dit heeft trouwens voortgeduurd tot het laatste kwart van de vorige eeuw), en dat natuurlijk alleen bij erfenissen van de moeder en haar bloedverwanten, want bij de erfenis van de biologische vader en zijn bloedverwanten deden ze vanzelfsprekend helemaal niet mee, testamentaire beschikkingen buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Ik heb begrepen dat destijds een huwlijk voor het gerecht duurder was dan een huwelijk in de gereformeerde kerk, je ziet dan ook vaak dat meer gegoede "andersdenkenden" voor het gerecht trouwden en niet in de gereformeerde kerk.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.
Laatst gewijzigd door Sible Hettinga op vrijdag 24 mar 2006 5:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

margreet

Bericht door margreet » dinsdag 14 mar 2006 10:06 am

Merci voor de uitgebreide uitleg, Sible.
Heb ik er toch echt 3x overheen gelezen in al die inleidingen genealogisch onderzoek.

Margreet.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

voorouders Lysbert Jilles van Reitsum

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 24 mar 2006 1:08 pm

Els, schrik niet - ik zag dat je nog veel (veel) meer uit kunt breiden.

Ik hou deze site aan en dan nr. 135:
http://www.xs4all.nl/~steggerd/kwartier ... ggerda.htm

De Lysbert/Elizabeth Jilles bij huwelijk van Reitsum is de dochter van Aegydius/Gilles Geysen x Berbertje Bennemans.
gedoopt 19-1-1745 Dokkum rk, ze overlijdt als Lijske Jelles Geising 20-1-1812 Dokkum.

Het wemelt van de schrijfwijzen: 6 voor Bennema-n-s- en Binnema-n-s-
gilles-jilles-eegidius-giele etc
gijsen-gijsberts etc.

Trouw- en doopboeken met al die schrijfwijzen, maar huwelijkonder deze data wel te vinden:
24-4-1740 Hallum hv, en 30-5-1740 Dokkum hv en rk.
1749 is hij coetsier te Rinsumageest, 1 vw, 2 k.

5 kinderen rk dokkum, waarvan Hendrik 1747-1826 en Pieter 1754-1829 met nazaten Geysen-Geisen-Ghijsen-Giesen-Gijssens van Gheysen-Geizens etc.etc.

Van Lysberts vader heb ik niets meer kunnen vinden, maar haar moeder Berbertje/Barbara is gedoopt Leeuwarden rk 29-9-1718.
Dochter van Pyter Pyters Ben/Binnema* en Photina Citses (Foockel-Tonia- Foekje), ondertrouw 13-3-1717 en rk huwelijk 13-5-1717.

Als ik de goede Bennema heb staat hij of zijn vader in het Burgerboek van Leeuwarden:
10-1-1675 Pijtter Binnemans- Mechelen-Kleermaker

Foekje en verdere voorouders trof ik vervolgens aan op de sites van Judith Henstra's, van Koldam, en die van de Nijdamstichting. Ik verwijs je daar maar naar toe, er staat soms nog meer informatie bij.

http://homepage.ntlworld.com/spindle10/jetze.html
Foekje: generatie IV- nummer 6.
Daar staan dan ook wel meer voorouders aan vaderskant.

Foekjes moeder Boukje Freriksdr. en oma Nijdam vind je hier verder uitgewerkt:
http://home.hccnet.nl/e.m.van.koldam/kweppo3.htm
onder vermelding van:
"De gegevens zijn ontleend aan het boek "De Henstra's van Sytze Grealdsz", Drs. D.J. Henstra (uitgegeven in eigen beheer te Noordlaren, 1986).
en- Over de voorouders van Boukje Freriksd (nr. 769) en met name haar moeder Dieuw Alberts Nijdam ontving ik informatie uit de genealogie van Willem Willems "de oude" Nijdam, van de Nijdamstichting."

En dit is de site van de Nijdamstichting, waar dan meer vervolg staat op Albert Outgers en Antie Willems Nijdam.
http://www.nijdamstra.net/Per00032.htm

Dan heb je het wel even druk genoeg, en kan ik intussen de 4e opscharrelen waar dan nog weer een lijntje 2 of 3 generaties terug kan.

Dagdag, Margreet

Plaats reactie