Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » woensdag 8 mar 2006 4:25 pm

Dag forumlezer,

in 1848 werd wettelijk vastgelegd dat er vrijheid van godsdienst bestond, vanaf dat jaar werden er regelmatig katholieke begraafplaatsen opgericht.

Ik zou graag een overzicht hebben van de stichtingsjaren van de diverse katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland en heb goede hoop dat de lezers van dit forum mij daarbij kunnen helpen.

Voorzover bij mij bekend is de oudste katholieke begraafplaats in Friesland die van Steggerda opgericht in 1839, dus ruim vóór 1848, daarna kwam Sint Nicolaasga in 1842 en Wytgaard in 1859.
Sneek kreeg in 1892 zijn RK begraafplaats en daarna houdt het voor mij op, ik ken de begraafplaatsen wel, maar niet de stichtingsjaren.

Wie kan mijn lijstje aanvullen ? Ook die van Groningen en Drenthe zou ik graag weten.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor je hulp, in welke vorm dan ook.

Maikel Galama.

margreet

rk begraafplaatsen

Bericht door margreet » donderdag 9 mar 2006 10:43 am

Maikel,

Je had beter over andere provincies kunnen vragen- of naar Joods of militair. Het wemelt daarbij van de gegevens.

Ik vond enkel dit over Workum:
De Rooms-Katholieke begraafplaats behorende bij de St. Werenfriduskerk is in 1883 aangelegd. De begraafplaats ligt achter de kerk, is naar het oosten gericht en wordt aan de noord-, west- en zuidzijde door een sloot omringd. Aan de oostzijde bevindt zich de toegang tot de begraafplaats: hiervandaan loopt een lang, recht pad naar de kerk. Op de begraafplaats staan verschillende grafmonumenten die samen de begraafplaats haar bijzondere karakter verlenen. Een tweetal, de CALVARIEBERG vermoedelijk uit 1883 met PRIESTERGRAVEN en het GIETIJZEREN GRAFMONUMENT voor de benefactoren Bernardus Fluitman en Sytske Ydema (vermoedelijk rond 1890 vervaardigd).
Zegt nog niets over een mogelijke eerdere.

http://home.hetnet.nl/~folkert.wesselius/workum.htm

Margreet

Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Attie » donderdag 9 mar 2006 5:26 pm

Maikel Galama schreef:Dag forumlezer,

in 1848 werd wettelijk vastgelegd dat er vrijheid van godsdienst bestond, vanaf dat jaar werden er regelmatig katholieke begraafplaatsen opgericht.

Ik zou graag een overzicht hebben van de stichtingsjaren van de diverse katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland en heb goede hoop dat de lezers van dit forum mij daarbij kunnen helpen.

Voorzover bij mij bekend is de oudste katholieke begraafplaats in Friesland die van Steggerda opgericht in 1839, dus ruim vóór 1848, daarna kwam Sint Nicolaasga in 1842 en Wytgaard in 1859.
Sneek kreeg in 1892 zijn RK begraafplaats en daarna houdt het voor mij op, ik ken de begraafplaatsen wel, maar niet de stichtingsjaren.

Wie kan mijn lijstje aanvullen ? Ook die van Groningen en Drenthe zou ik graag weten.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor je hulp, in welke vorm dan ook.

Maikel Galama.
Ken je onderstaande websites?
http://www.archiefrkfriesland.nl/wcms/index.php
http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/rkgroningen.html
http://www.dodenakkers.nl/beroemd/havank.html
http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/rksneek.html
http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/weiteveen.html
http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/zwollerk.html
http://www.sneek.nl/infotype/webpage/vi ... raafplaats
http://www.kerkpleinjoure.nl/rooms_katholiek.htm

vr.gr. Attie

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Bericht door Sible Hettinga » vrijdag 10 mar 2006 12:41 pm

Beste Maikel,

Alle kleine beetjes helpen denk ik maar.

De r.k. begraafplaats te Harlingen is aangelegd in 1888 en in 1889 ingezegend door deken Menting van Leeuwarden.

De r.k. begraafplaats te Blauwhuis is aangelegd tezamen met de bouw van de huidige kerk. De eerste begrafenis vond plaats op 3 mei 1870.

Met vriendelijke groet,
Sible Hettinga.

margreet

Bericht door margreet » vrijdag 10 mar 2006 1:05 pm

Hoi Maikel,

In het online 't Kleine Krantsje vond ik 1881 voor rk Leeuwarden.

Via Tresoar>Onderzoek>archiefonderzoek kun je via Archieven.nl toch nog wel meer vinden. Gezocht op begraafplaats en kerkhof o.a.:

Ameland: Aantekeningen van pastoor Westers over het stichten van een Rooms Katholieke begraafplaats op Ameland, [1850]. (bevindt zich in archief rk Joure)

Wytgaard:stukken aanleg Wytgaard 1858-1859, reglementen 1859

Harlingen:Verzoekschriften van het kerk- en armbestuur aan de koning en aan B. en W. (burgemeester en wethouders) van Harlingen betreffende de aanleg van een begraafplaats 1828, 1829; met twee bijlagen uit het R.K. parochiearchief van Franeker, 1828.

Stukken betreffende de aanleg van een R.K. begraafplaats onder Almenum, 1888 en z.j.

Rekeningenboek van de direkteur vanaf 1889.
Divers landaankoop vanaf 1899.

Joure: Stukken betreffende het stichten en beheren van de begraafplaats, 1927- 1933, 1954-1974 en ongedateerd;

Reglementen van de Rooms Katholieke Begrafenisvereniging "St. Petrus" te Joure, 1935 en van het Rooms Katholieke kerkhof te Joure, 1966; met concept.

Blauwhuis-Sensmeer: bestek voor graven gracht tbv kerkhof bij nieuwe kerk 1866.

Workum:Stukken betreffende het aanleggen van een bijzondere begraafplaats bij de kerk en betreffende het aanschaffen van paaltjes voor het nummeren van de graven, 1883, 1895

Register begravenen: 1883-1957

Soms is er sprake van 'nieuw'- over het oude is dan niets te vinden. Net zomin of verzoeken en aantekeningen ook echt uitmonden in .. en wanneer dan.
Maar goed, heb je beetje richtlijn.


Margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 10 mar 2006 4:45 pm

Hoi allemaal,

heel erg bedankt voor jullie bijdragen, in alfabetische volgorde: Attie, Durk, Everardus, Henk, Margreet en Sible, jullie bijdragen waren voor mij een stimulans om verder te gaan met het onderzoek naar de stichtingsdata van de RK begraafplaatsen en kerken met hun namen, in het bijzonder van die in Friesland. Andere provincies laat ik op dit moment even rusten, anders wordt het wat te veel tegelijk. Jullie bijdragen stonden aan de basis van onderstaand overzicht.
Ik was dit helemaal niet van plan, maar omdat ik een bidprentje tegenkwam van Anna Hettinga waarop stond dat ze in 1843 op de RK begraafplaats van St.Nicolaasga was begraven, dacht ik dat dat niet kon omdat die begraafplaats pas later gesticht was. Nee dus !

In alfabetische volgorde heb ik nu de volgende gegevens, hopende dat ik niets vergeet of verkeerd heb. Gelukkig heeft dit nieuwe forum de mogelijkheid aanvullingen of wijzigingen achteraf aan te brengen.

Bakhuizen St. Odulphus. De kerk is van 1857 resp. 1914 (architekt Wolter te Riele), de begraafplaats aan de Odulphusstraat is van 1900
Balk St. Ludgerus. De RK kerk is van 1882-1883, de begraafplaats aan de Raadhuisstraat is van 1916 en werd in 1990 uitgebreid.
Bergum St. Martinus. De kapel is van 1951. De katholieken uit Bergum en omgeving worden vnl begraven op de algemene begraafplaats aan de Nieuwstad te Bergum.
Blauwhuis St. Vitus. De kerk (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers) is van 1869, de begraafplaats aan de Vitusdijk is van 1870. Blauwhuis was een roomse enclave en had -en heeft- een centrum functie: er werden veel katholieken uit de verre omgeving begraven. Op dit kerkhof bevindt zich de oudste volledige calvariegroep. De rijke boerenfamilies rond Blauwhuis hebben voor opvallende grafmonumenten gezorgd.
Bolsward St. Franciscus. Vroeger had Bolsward 2 parochies, St. Martinus en St. Franciscus, de laatste is er nu nog. De Franciscuskerk is van 1846 resp. 1933, de Martinus kerk van 1849. De algemene begraafplaats is van 1829 waarvan het katholiek deel een belangrijke plaats inneemt. Op 20 juli 1919 werd het katholiek deel kerkelijk ingezegend, hoewel de katholieken hier reeds ruim voor deze tijd werden begraven. De begraafplaats bevindt zich aan de Samuel van Haringhouckstraat.
Dokkum St. Martinus en St. Bonifatius. De kerk is van 1869 (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers)en de Bonifatiuskapel van 1934. De begraafplaats van rond 1835 is onderdeel van de algemene begraafplaats aan het Damwoudster Reedtsje.
Drachten Goddelijke Verlossingskerk. Enerzijds heeft Drachten een kloosterkerkhof (klooster Karmel, architekt Arjen Witteveen) van 1936 en anderzijds een RK kerk van 1961. Het klooster werd in 1992 opgeheven en is nu een conferentieoord resp. cultureel reisbureau. Katholieken worden in het algemeen op de gemeentelijke begraafplaats Slingehof begraven.
Dronrijp Maria Geboorte. De in zogenaamde waterstaatstijl gebouwde kerk is van 1839 en kreeg in 1997 de status van rijksmonument, de uit Woudsend afkomstige Otto de Boer heeft het gebouw in 1840 voorzien van kruiswegstaties. In 1939 is de voorgevel afgebroken en vervangen door een toren in de stijl van de Delftse school. De begraafplaats aan de Dubbele streek is van 1918.
Franeker St. Franciscus. De kerk is oorspronkelijk van 1865, herbouw vond in 1962 plaats. De algemene begraafplaats aan de Harlingerweg is van ongeveer 1830, het katholieke deel is van 13 november 1919, enige tijd later wordt een kruis geplaatst ''uitsluitend te gebruiken voor katholieke lijken''.
Harlingen St. Michaël. De kerk (architekt Alfred Tepe) is van 1881, de begraafplaats van 1888-1889 en is gelegen aan de Barend Visserstraat. Op de begraafplaats bevindt zich een opmerkelijk graf, een moeder werd op 05-11-1941 met haar zes kinderen gedood door een bom. Bij dat bombardement raakte ook de Michaëlkerk zwaar beschadigd.
Heeg St. Joseph parochie. De kerk is van 1876, (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers) de parochianen worden te Blauwhuis begraven en in iets mindere mate ook wel te Sneek.
Heerenveen Heilige Geest. De kerk is van 1841-1842 (Gemeenteplein) die dienst deed tot 15-09-1933, het jaar waarin een nieuwe RK kerk ontstond aan de Crackstraat. De begraafplaats aan de Rottumerweg is van 1885.
Huizum St Johannes de Doper. De RK kerk werd in 1933-1934 gebouwd. Op de begraafplaats van Huizum werden ook katholieken begraven.
Irnsum St. Marcus. De kerk is oorspronkelijk van 1864, de nieuwe kerk is van 1965, de begraafplaats aan de Rijksweg is van 1867.
Joure St. Mattheus. De RK kerk is van 1953, de voorloper van 1866-1867, de begraafplaats bij de W.Tademalaan achter het Theresiahuis is van 1927-1933 en in 2003 uitgebreid, daarvoor werden katholieken te St. Nicolaasga of op de begraafplaats Westermeer te Joure begraven.
Kuinre St. Nicolaas. De RK kerk is van 1871 resp. 1958, de begraafplaats zal van 1871 zijn ?
Leeuwarden St. Bonifatius en St. Dominicus. De Bonifatiuskerk aan het Bonifatiusplein is in 1882 gebouwd onder architectuur van Petrus Johannes Hendricus Cuypers. De Dominicus kerk aan de Speelmanstraat is van 1850 en werd herbouwd aan de Harlingerstraat in 1937. De RK begraafplaats aan de Harlingerstaatweg is van 1881-1882, in 1880 werd begonnen met de aankoop van een stuk grond, gekocht door een stroman zoals in deze periode wel meer voorkomt, te gek voor woorden dat het zo lang duurde voor katholieken volop konden meedoen in de maatschappij. In 1990 werd de begraafplaats uitgebreid. Op de begraafplaats zijn diverse klassen, zo is er een afdeling waar vnl de welgestelde middenstand haar laatste rustplaats heeft gevonden, maar ook zijn er afdelingen voor kloosterlingen -Franciscanessen- met allemaal een identiek zandstenen kruisje.
Lemmer St. Willibrordus. De RK kerk is van 1897-1901, de algemene begraafplaats aan de Straatweg is van rond 1850, het katholieke deel is van 1936.
Makkum St. Martinus. De RK kerk is oorspronkelijk van 1861, herbouw in 1938. De ''katholieke begraafplaats'' is een onderdeel van de algemene begraafplaats.
Nes-Ameland St. Clemens. De kerk (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers) is van 1840 resp. 1879. De begraafplaats aan de Ballumerweg is van 1848 en is in 1914 gesloten, waarna, ook in 1914, aan de Kardinaal de Jongweg een nieuwe begraafplaats werd opgericht.
Oosterwierum Heilige Wiro. De RK kerk is van 1792 resp. 1925, (architekt Wolter ter Riele) de begraafplaats de Ald Toer even buiten het dorp aan de Tsjerkebuorren is voor alle gezindten. Er is nog een 12e of 13e eeuwse toren op de begraafplaats, de kerk is in 1903 afgebroken.
Oosterwolde er is een RK deel op de nieuwe begraafplaats.
Roodhuis St. Martinus. De kerk (architekt Alfred Tepe) werd in 1892 in gebruik genomen, hiervoor was er ook reeds sprake van RK kerken, in 1762 en 1852 worden ze genoemd, de begraafplaats aan de Slypsterwei achter de kerk is van 1888.
Schiermonnikoog St. Egbert. De RK kerk is van 1914.
Sint Annaparochie Verrijzenis des Heren. De kerk is van 1959.
Sint Nicolaasga St. Nicolaas. De RK kerk is van 1833 resp. 1887. De begraafplaats aan de kerkstraat is van 1842 en is in 1920 en 1960 uitgebreid. Omdat St. Nicolaasga de eerste RK begraafplaats in deze omgeving was, werden katholieken uit de verre omtrek hier begraven, ook zijn er speciale herdenkingsstenen, te denken valt aan de steen met vele daarop vermelde priesters, maar ook aan de zouaven en levenloos of jong overleden kindertjes is aandacht besteed. Al met al een zeer bijzondere begraafplaats.
Sloten St. Fredericus. De RK kerk is van 1818 resp. 1933, er is een algemene begraafplaats voor alle gezindten, met katholiek deel.
Sneek St. Martinus. De kerk is van 1869, (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers) de begraafplaats aan de Leeuwarderweg is van 1892.
Steggerda St. Fredericus. Er was een oude inmiddels afgebroken kerk van 1839, de daarbij horende RK begraafplaats aan de Overburen 5 is er nog, de oudste van Friesland! In 2003 werd deze verwaarloosde en ietwat vergeten begraafplaats herontdekt en door met name Tjitte Bootsma weer toegankelijk gemaakt. De nieuwe St. Fredericus kerk (architekt Wolter ter Riele) is van 1921-1922, de nieuwe begraafplaats aan de Pepergaweg bij deze kerk is van 1921, de oude werd toen gesloten.
Terschelling West St. Brandanus. De RK kerk is in 1967 in gebruik genomen, er is ook nog een RK kerk van recentere datum. Er is géén RK begraafplaats volgens Terschelling kenner Gerald de Weerd van het Behouden Huis.
Warga St. Martinus. De RK kerk is van 1862, de begraafplaats aan de Kerkbuurt is van 1866.
Wijtgaard Maria Hemelvaart. De RK kerk is van 1870 (architekt Petrus Johannes Hendricus Cuypers) resp. 1966, de begraafplaats bij It Kleaster is van 1859 en werd in 1875 uitgebreid.
Witmarsum Nicolaas van Tolentino. De RK kerk is van 1902, de begraafplaats aan de Arumerweg werd op 5 februari 1902 voor het eerst gebruikt.
Wolvega St. Franciscus. De oorspronkelijke RK St. Franciscuskerk is van 1861, de huidige toren en kerk (architekt Wolter ter Riele) dateren van 1914 resp. 1939, de begraafplaats aan de Lycklamaweg is van 1861 en is voorzien van een kapel.
Workum St. Werenfridus. De neo-gotische RK kerk aan het Noard 175 is van 1876 (architekt Alfred Tepe), in 2003 is een jarenlange restauratie voltooid. Er bevindt zich ook een museum voor kerkelijke kunst. De begraafplaats aan het Noard is van 1883.
Woudsend St. Michaël. De RK kerk is van 1792 (katholieken mochten vanaf 1790 weer eigen kerken bouwen, echter onder strenge voorwaarden. De katholieken van Woudsend worden meestal te Balk of St. Nicolaasga begraven, soms ook te Sneek.

Van de provincie Groningen heb ik de volgende gegevens:

Bedum 1876
Groningen stad aan de Hereweg 1872 Ook op de vlakbij gelegen Zuiderbegraafplaats zijn in de periode voor 1872 veel katholieken begraven.
Hoogezand Martenshoek, gelegen aan een zijweg van Foxham
Kloosterburen
Musselkanaal Antonius van Padua. De begraafplaats is op 10-05-1905 ingezegend.
Nieuwe Pekela
Sappemeer
Stadskanaal Kopstukken
Ter Apel 1887
Uithuizen
Veendam
Wehe den Hoorn
Winschoten 1930

Van de provincie Drenthe heb ik de volgende gegevens:

Barger Compascuum
Barger Oosterveld 1906
Coevorden 1830 Looweg
Eelde aan de kerkhoflaan is een algemene begraafplaats met een heel klein RK deel, omgeven door een heg en met 2 toegangsdeurtjes, er zijn ongeveer 6 merendeels slecht leesbare grafstenen.
Erica
Frederiksoord Parochie van de Heilige Johannes 1860. Aanvankelijk was er een RK gedeelte op de algemene begraafplaats, op 05-12-1860 kreeg men van de gemeente Vledder toestemming een eigen RK begraafplaats aan te leggen, en zo is geschied.
Klazienaveen
Meppel
Schoonebeek
Steenwijksmoer
Weiteveen rond 1925.
Wilhelminaoord
Zandberg gemeente Borger-Odoorn, vlakbij Musselkanaal.
Zorgvlied

Van de provincie Overijssel heb ik de volgende gegevens:

Zwolle stichtingsjaar 1841 van de RK begraafplaats
Steenwijkerwold de St. Andreasparochie heeft een begraafplaats van 1842 die op 10-03-1843 werd ingewijd.
Deventer St. Lebuïnus.

Hier laat ik het voorlopig bij, mocht ik aanvullingen tegenkomen dan laat ik dat horen, ik hoop dat jullie dat ook doen zodat we een mooi overzicht krijgen van de katholieke begraafplaatsen in Noord Nederland en in het bijzonder Friesland. Eventueel is ook nog goede aanvullende informatie te vinden in Keppelstok nr. 67 van december 2003, een uitgave van:

http://www.aldefrysketsjerken.nl/excurs ... sie_1.html

met daarin een artikel van Gré Yedema : Calvariebergen in Fryslân

Groetjes, Maikel Galama.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op vrijdag 28 apr 2006 2:01 pm, 17 keer totaal gewijzigd.

Everardus

Roodhuis

Bericht door Everardus » vrijdag 10 mar 2006 9:12 pm

Hoi Maikel,

Ken je het artikel over Roodhuis?
Ik zag ?? bij de naam Roodhuis.

http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=19208

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 10 mar 2006 9:59 pm

Hoi Everardus,

ik had inderdaad vraagtekens geplaatst omdat ik nog niets over Roodhuis had gevonden. Het was uiteindelijk toch nog een behoorlijke klus om al die gegevens te vinden en ik had de behoefte om er een punt achter te zetten in de wetenschap dat ik met dit nieuwe forum wijzigingen kan aanbrengen.
Ik kende het artikel niet hoewel ik het vroeger vast wel eens heb gelezen, het Friesch Dagblad hoort bij de kranten die ik lees. Leuk is het dat de genoemde schilder Otto de Boer ook nog in de Hettinga genealogie voorkomt.
Bedankt voor de bijdrage en ik ga de datum van de kerkbouw nu toevoegen, daarna ga ik nog wat rondsnuffelen in tijdschriften van de Stichting Alde Fryske Tsjerken, daar vind ik vast nog wel iets. Dat voeg ik dan morgen wel toe.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 11 mar 2006 2:20 pm

daarna ga ik nog wat rondsnuffelen in tijdschriften van de Stichting Alde Fryske Tsjerken, daar vind ik vast nog wel iets. Dat voeg ik dan morgen wel toe.
Zo eindigde ik gisteravond, welnu het is teleurstellend wat de informatie uit de genoemde tijdschriften betreft, de artikelen waren best interessant maar gingen vrijwel allemaal over de oudere kerken en de katholieke zijn van recentere datum.
In het boek: Begraafplaatsen als cultuurbezit kwam ik nog wel een interessante lijst tegen, een overzicht van beschermd funerair erfgoed in Nederland, in de provincie Groningen werden 50 zaken genoemd, in Drenthe slechts 12 en Friesland was redelijk vertegenwoordigd met 86 beschermingen. Van die 86 waren 6 katholieke begraafplaatsen: Blauwhuis, Oosterwierum, Sneek, Steggerda, Warga en Workum, waarbij het bij Steggerda niet om de gehele begraafplaats ging maar om de zich daar bevindende calvarieberg.

Elders kwam ik nog 2 begraafplaatsen tegen met een katholiek gedeelte, Huizum en Bergum. Ik zal ze aan de lijst toevoegen.
De situatie op de waddeneilanden is voor mij nog enigszins onduidelijk, misschien dat er een lezer is die daar iets over kan berichten ?

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 11 mar 2006 5:34 pm

Het blijft summier, Maikel
In het dekenaat Leeuwarden was, met uitzondering van het eiland Ameland, tot 1859 geen enkele rooms-katholieke begraafplaats te vinden. ..
Aldus google. De link is niet te openen, je komt terecht bij archief zelf, en die site werkt via menu's en heeft geen zoek-functie.
Kerkhof is in Nes, volgens foto's op rouw.nl

Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 11 mar 2006 5:55 pm

Hoi Margreet,
Het blijft summier, Maikel
Margreet vind ik ook, maar over een jaar..........
Eigenlijk hoort deze vraag door het RK documentatiecentrum beantwoord te worden vindt je ook niet ?
Stel dat je de onlangs gepresenteerde on-line bidprentjes zou kunnen doorzoeken op plaats en jaar, dan krijgen we misschien ook een antwoord.

En de waddeneilanden: tot 1859 alleen Ameland, maar daarna kwamen tot nu nog bijna 150 jaar, dus blijf ik hopen op een reaktie. In 1967 werd er te West op Terschelling wel de St. Brandanuskerk in gebruik genomen, las ik ergens.

Maar goed, geduld is een schone zaak.

PS heb je al bij het doop-forum gekeken ? De vraag van Ton de Jong over de van den Oever familie lijkt mij echt een klusje voor jou.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » zaterdag 11 mar 2006 6:50 pm

Na, ik heb wel Roodhuis op graftombe.nl nagekeken, Maikel- en het oudste graf heeft als ovl. datum 1879.
Maar ik ga ze toch echt niet allemaal zo nakijken ....

Ik kan geen andere rk hoven op de eilanden vinden- en er zijn genoeg sites over drenkelingen en oorlogsslachtoffers met vermelding van die eilanden. Iedereen noemt alleen rk Nes.

Ik heb Leeuwarden gemaild, is even afwachten en misschien kan ik Bergum ook nog aan de weet komen via mijn familieband met de koster aldaar. (De stichting Rk Begraafplaats Bergum zit trouwens in Hardegarijp.)

En nee, dopen-vraag nog niet gezien- ik puzzel eerst nog met wiersma abbega- en allerlei via de persoonlijke berichten, waar eenieder me ineens weet te vinden.

ciao, Margreet

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

Katholieke begraafplaatsen

Bericht door Durk148 » zaterdag 11 mar 2006 10:06 pm

Hallo Maikel

heb even voor jou in het boek over het 600 jarig bestaan van de St.Andreasparochie in Steenwijkerwold gekeken en daar staat dat de huidige Begraafplaats is aangelegd in 1842 en op 10 Maart 1843 is ingezegend door H.van Kessel Aartspriester van Z(S)alland en Drente

Groetjes Durk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Katholieke begraafplaatsen in Noord-Nederland

Bericht door Maikel Galama » zondag 12 mar 2006 11:21 am

Hoi allemaal,

allereerst dank je wel Durk voor je duidelijke bijdrage, hij wordt toegevoegd. Als extra zal ik hier en daar de parochienamen toevoegen als ik ze tegenkom, is ook wel handig lijkt mij. Zo wordt mijn aanvankelijke vraag iets ruimer, maar daar houdt het dan echt op, hoewel......... ik vond het ook wel leuk dat ik heel vaak dezelfde kunstenaars tegenkwam zoals de schilders Otto de Boer en Jacob Ydema (beide familie van me) en ook de architekten Arjen Witteveen (ook familie, het wordt saai) en Cuypers van Amsterdam.

Voor Margreet ook nog een vraag:
Na, ik heb wel Roodhuis op graftombe.nl nagekeken, Maikel- en het oudste graf heeft als ovl. datum 1879.
Maar ik ga ze toch echt niet allemaal zo nakijken ....
Margreet, zou je Roodhuis nog eens na willen kijken ? Ik heb sterk de indruk dat de door jou genoemde datum 1879 een foutje op de graftombe-site is. Ik neem aan dat je Fedde van der Werf bedoelde, geboren 1899 en overleden 1879. Tja, een beetje pijnlijk als deze als oudste te boek staat.

Tot slot zal ik ook de parochies Heeg en Woudsend toevoegen hoewel ze geen eigen begraafplaats hebben.

Groetjes, Maikel.

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

R.K. begraafplaatsen.

Bericht door Sible Hettinga » zondag 12 mar 2006 1:18 pm

Achte freon Maikel,

Nog wat aanvullingen, ik bleek meer in huis te hebben dan aanvankelijk gedacht.

Bolsward:
Op de algemene begraafplaats was een gedeelte gereserveerd voor katholieken, maar daar konden (of mochten?) geen liturgische plechtigheden plaatsvinden.
Men heeft een stuk grond gekocht bij de Snekerpoort om een begraafplaats aan te leggen maar dat bleek achteraf niet geschikt en is weer verkocht.
In 1918 verklaarde de raad van Bolsward zich bereid, het voor katholieken gereserveerde gedeelte van de algemen begraafplaats te verkopen aan de twee r.k. parochies te Bolsward. De koopsom werd vastgesteld en aangenomen op Æ’ 6.800,=. De akte van overdracht werd getekend op 8 oktober 1918. Op 16 oktober daarna vond de eerste kerkelijke begrafenis plaats, waarbij evenwel alleen het graf werd gewijd. Op 20 juli 1919 werd het kerkhof kerkelijk ingezegend. (Rogerius Burgers: De Statie der Paters Minderbroeders te Bolsward.)

Franeker:
Op 13 november 1919 besluit de raad van Franeker dat het R.K. Kerkbestuur een stuk van de nieuwe begraafplaats krijgt "bestemd voor uitsluitend R.C. lijken". Er wordt verder onderhandeld omdat de gemeente niet bereid is de eigendom van de grond over te dragen. Bemoeienis van de gemeente met het begrafenisbeleid werd gevreesd. In september 1921 wordt aan het gemeentebestuur van Franeker toestemming gevraagd "een kruis te mogen plaatsen op de begraafplaats , uitsluitend gebruikt voor katholieke lijken". Het kruis is geplaats, er zal dus geen bezwaar geweest zijn. (H.O. Veldman: 350 Jaar op Weg, Sint Franciscus Parochie Franeker / 1637-1987).

Dronrijp:
H.O. Veldman schrijft in zijn voormeld boek dat de r.k. begraafplaats te Dronrijp is aangelegd in 1918.

Witmarsum:
De r.k. begraafplaats is aangelegd tezamen met de bouw van de kerk. De eerste steen van de kerk werd gelegd op 2 juli 1902. Op 5 februari 1902 is Willem Sierks Sierkstra als eerste op de begraafplaats begraven. (Jos Buis: Men klopt aan eene doofe mans deur, 100 jaar - Nicolaas van Tolentino kerk en parochie in Witmarsum; in dit boek een lijst van alle personen die op deze begraafplaats begraven zijn tot en met 7 januari 2001)

De hint voor het documentatiecentrum heb ik begrepen.

Aardig is nog dat zowel in Bolsward als Franeker als argument voor een eigen r.k. begraafplaats werd aangevoerd, dat uitsluitend gegoede families in staat waren hun overledenen op een verafgelegen r.k. begraafplaats te laten begraven.

Ik zou bij de parochie Oosterwierum vermelden "geen eigen begraafplaats". Ik neem aan dat er op de oude begraafplaats te Oosterwierum bij de toren nog maar weinig r.k. overledenen begraven zijn na het gereedkomen van de r.k. begraafplaats te Wijtgaard.

Tenslotte nog. Er zijn bidprentjes met op de voorkant een tekening van de begraafplaats te Wijtgaard.

Met vriendelijke groet,
Sible.

Plaats reactie