Archief Leeuwarder Courant online

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Archief Leeuwarder Courant online

Bericht door Admin » woensdag 24 okt 2007 9:10 am

Vanmiddag gaat het digitale archief van de Leeuwarder Courant officieel van start. Op http://www.archiefleeuwardercourant.nl kunt u meer dan 250 jaar Leeuwarder Courant doorzoeken en bekijken. De website wordt beheerd door de stichting Digitaal Archief Leeuwarder Courant, een samenwerkingsverband van de Leeuwarder Courant met Tresoar.

De Leeuwarder Courant vormt een unieke historische bron (vanaf 1752) die bericht over alle facetten van het maatschappelijke leven in Friesland, Nederland en het wereldtoneel. Of het nu gaat om politiek, sport, familieberichten, oorlog, stads- of dorpsnieuws, het is allemaal terug te vinden in de Leeuwarder Courant. Een onuitputtelijk digitaal archief voor zowel de (amateur)genealoog, de dorpshistoricus, de wetenschapper als de journalist. In het archief zijn alle kranten beschikbaar vanaf de allereerste uit 1752 tot de krant van een week geleden.

Nimmer in Nederland of ergens anders in de wereld is een vergelijkbaar krantendigitaliseringsproject uitgevoerd. De website is uniek gelet op de omvang (ruim 800.000 pagina's), de verschillende talen ((oud)Nederlands, Fries en Frans) evenals de technische aspecten. Er is gescand in kleur en vervolgens gesegmenteerd op artikelniveau. Met als resultaat meer dan elf miljoen los op te vragen artikelen, foto's en advertenties. Met tekstherkenning op alle ruim 3 ½ miljard woorden in de gesegmenteerde artikelen, zodat de kranten op artikelniveau doorzoekbaar zijn.

Gratis introductieperiode
Tijdens een introductieperiode is het archief gratis beschikbaar met alle momenteel aanwezige functionaliteit. Dit betekent dat u onbeperkt kunt zoeken door het archief. Gevonden artikelen kunt u tonen op het scherm, downloaden en printen. Ook kunt u 'gewoon bladeren' door alle kranten. Deze gratis periode duurt tot begin 2008.
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Archief Leeuwarder Courant online

Bericht door Maikel Galama » woensdag 24 okt 2007 11:19 am

Hoi Andrys e.a.,
Deze gratis periode duurt tot begin 2008.
Valt er iets meer te zeggen over de periode na eind 2007, iets meer dan er op de site staat ?
Met name ben ik (en velen met mij) nieuwsgierig naar welke functies dan nog gratis blijven, en welke niet.

Voor het overige kan ik slechts mijn grote dank uitspreken. Ik ben er ontzettend blij mee. :D :D

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » woensdag 24 okt 2007 12:25 pm

Na 1 januari kun je nog steeds zoeken en het artikel bekijken, maar het printen en downloaden kost een paar centen. Abonnee's van de LC krijgen een gereduceerd tarief.
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Archief Leeuwarder Courant online

Bericht door Maikel Galama » woensdag 24 okt 2007 12:47 pm

Hoi Andrys,

bedankt, mijn nieuwsgierigheid is bevredigd, en ik ben abonnee. :)

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 26 okt 2007 8:17 pm

Het is werkelijk fenomenaal, Andrys - er zijn bijna geen woorden voor te vinden, zo diep onder de indruk ben ik. En ik ben al helemaal apetrots op de eerste ter wereld.
Wat ik tegenkwam:
Van der Noord: 'Door deze samenwerking zal het archief altijd gratis aangeboden worden. Nu kun je zoeken op woorden, inclusief synoniemen en spellingsvarianten. Volgend jaar zomer willen we ook verschillende talen aanbieden. Zodat als je zoekt op 'kerk', de zoekmachine ook artikelen met het Franse 'église' en het Friese 'tsjerke' selecteert. Voor deze extra functies en voor het downloaden van volledige pagina's willen we mettertijd een bedrag à tien euro per jaar vragen, maar de rest blijft vrij toegankelijk.'
bron: http://www.villamedia.nl/journalist/n/2007.18.lc.shtm

groet margreet

Plaats reactie