De boekenkast van Tresoar

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

De boekenkast van Tresoar

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 9 aug 2007 6:00 pm

Hallo medewerk(st)er van Tresosar, of wie het maar weet,

Een tijdje geleden werd me uitgelegd dat de boekenkasten van Tresoar volgens een nieuw systeem ingericht worden, wat beter aansluit op de nummering gehanteerd in de de bibliotheek - ik neem aan de Buma en oude PB, maar het kan ook het algehele bibliotheeksysteem zijn.
Dat betekent dat je nogal moet zoeken om een boek, want dat niets meer op zijn/haar plek staat.
Vandaag weer, Gen 80 heet nu 15.22.08, waar er mogelijk 8 of meer van zijn, en daarbinnen staan ze dus op alfabet (van behandelde familie, niet van schrijver).

Is er een lijst van de nieuwe nummering en zo ja, waar ligt die?
Of is het systeem van de omnummering en her-inrichting in 3 zinnen uit te leggen, zodat ik niet voor elk boek naar een lijst hoef?
Of kan ik voortaan gewoon op alfabet zoeken en de nummering maar vergeten? ( dat werkt voor de uitgezochte families, maar niet als ik een jierboekje wil vinden ...)

Wanneer worden de oude nummers in: voorouders > hulpbronnen > 'Genealogien' vervangen door de nieuwe?

Alvast bedankt voor de aandacht,
groet margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De boekenkast van Tresoar

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 10 aug 2007 11:45 am

Hoi allemaal,

in aansluiting op mijn gewaardeerde vriendin:

Voor de bezoeker was het heerlijk om even in de kast te kijken naar de laatst verschenen publicaties, maar helaas, het is niet meer mogelijk.
Ik hoop echter dat het ooit weer mogelijk is want er zijn meer ''ontevreden'' bezoekers, er zijn zelfs medewerkers van Tresoar die er niet blij mee zijn.

Wat resteert is een overzicht van recent aangeschafte boeken op de Tresoar site, evt. aangevuld met een berichtje daarover per e-mail.

Ik wil zo graag de laatst binnengekomen boeken bij elkaar. Met een beetje goede wil moet dat toch kunnen ?

Groetjes, Maikel.

Mirjam Agterberg
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 15 aug 2007 11:48 am

De boekenkast van Tresoar

Bericht door Mirjam Agterberg » woensdag 15 aug 2007 12:52 pm

Voor wie hier moeilijkheden mee heeft;

Nieuwe signaturen van boeken uit de GEN collectie kunt u als volgt vinden:

Ga naar onderzoek / bibliotheek en klik op uitgebreid zoeken
In het zoekscherm dat u dan krijgt kunt u naast alle woorden op een driehoekje klikken
Kies in deze lijst voor aanvraagnummer
Type in de zoekbalk het oude gen nummer; bv. GEN 80
U krijgt dan de titelgegevens van het gezochte boek.
Bij noot staat het oude gen nummer, bij aanvraagnummer het nieuwe signatuur waarop het in de kast staat.

Het kan inderdaad voorkomen dat er meerdere boeken met hetzelfde signatuur zijn. Dit kan omdat de nummers een onderwerpscode zijn. De meeste genealogieën zullen dus dezelfde onderwerpscode hebben, namelijk 15.22.08. Deze code wordt aangevuld met de eerste vier letters van de auteur of de familie waar het boek over gaat. U kunt dus ook gewoon op alfabet kijken of u een boek over de door u gezochte familie kunt vinden.
Genealogische tijdschriften zoals het genealogysk jierboekje hebben de code 15.22.06 met de eerste vier letters van de titel.

U kunt ook via onderzoek / bibliotheek / woorden uit de titel in de bibliotheekcatalogus zoeken op naam van de familie die u zoekt of op de titel van een boek of tijdschrift. U vindt dan niet alleen omgenummerde boeken uit de gen collectie, maar misschien ook wel andere interessante publicaties en nieuwere genealogieën.

In reactie op het antwoord van Maikel Galama:
Er staan rekjes op de studiezaal waarop (een selectie) van de nieuwe aanwinsten staan. In deze boeken kunt u 'sneupen' en ze eventueel ook lenen.
Sinds vandaag staat er ook een apart rekje bij de kast met genealogieën waarop de nieuwste genealogieën eerst worden neergelegd voor ze in de kast komen. Dit geldt niet voor de omgenummerde boeken, maar alleen voor nieuw aangeschafte exemplaren.

Tot slot; het is (nog) niet bekend of / wanneer de oude genealogie bestanden op de website worden aangepast.

Met vriendelijke groeten,

Mirjam Agterberg
Medewerkster studiezaal en inlichtingen Tresoar.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

De boekenkast van Tresoar

Bericht door Maikel Galama » woensdag 15 aug 2007 4:05 pm

Hoi Mirjam,

allereerst bedankt voor je antwoord, het is een ingewikkelde zaak maar toch meen ik het na de uitleg te begrijpen.

M.b.t. tot het afstappen van het systeem om de laatst verworven genealogiën achteraan te plaatsen wil ik toch nog iets opmerken.

Ik mis een uitleg over de noodzaak om het tot dan toe gehanteerde systeem te veranderen, zijn daar voordelen aan verbonden ? Ik kan er slechts eentje bedenken: als een bezoeker de familie Galama onderzoekt kan hij of zij meteen naar de G lopen en vindt daar alle Galama boeken.

Maar waar staan de boeken die over meerdere familie's gaan, de parenteel- en kwartierstaatboeken bijv. ?

In het oude systeem bleven de nieuwste aanwinsten altijd achteraan staan. Ik bekeek de boeken - o.a. bij de index - op relevante zaken. In het nieuwe systeem is het heel goed mogelijk dat ik boeken ga missen, enerzijds omdat ze het rekje nieuwe aanwinsten niet gehaald hebben, anderzijds omdat ik Tresoar op een moment bezoek dat de nieuwste aanwinsten reeds hun vaste plekje in de collectie hebben gekregen.

Mbt de verandering van het plaatssysteem van de genealogieën kan ik dan ook niet anders dan vasstellen dat het voor mij persoonlijk een achteruitgang is en nog dagelijks terug verlang naar de situatie van enkele jaren terug. Het compromis rekje maakt het een beetje goed, maar is slechts een doekje voor het bloeden.
Ik hoop dat andere bezoekers wel veel baat bij de verandering hebben gehad, als dat zo is kan ik er mee leven.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 15 aug 2007 4:29 pm

je moet gewoon vaker naar tresoar, maikel :)
dan kun je al die wisselingen in het rek, uit het rek, in de kast bijbenen.
of hopen dat er zelden wat nieuws komt, want een leeg rek is ook maar niets, en dan staat het er gewoon een half jaar.

Nieuwe aanwinsten werden toch vermeld op de online Nieuwe Aanwinsten?

Ik kan nog niet met de zoek uit de voeten Mirjam, maar dat komt nog wel.
Met in een opwelling een boek gaan zoeken lijkt het dan ook even afgelopen, tot ik de handleiding uit mijn hoofd ken.

Staan ze trouwens echt op titel? en niet op de familienaam daarin? - want er zijn nogal wat Kroniek van ... Een familie uit ....
die heten dan allemaal 22..... kron, eenf

Ik denk dat het voordeel is, Maikel: als je nu naar de bieb of het archief van grun gaat, bij de 15.22.0..... vind je daar ook gen-boeken.
Je hoeft niet voor elke bieb of elk archief een nieuw systeem te leren.
Dus die cbg-jaarboeken of Gens Nostra staan overal onder hetzelfde nummer.
denk ik, maar Mirjam weet dat wellicht beter.

Mirjam, als het zo is dat 15.22..... voor gen gereserveerd is, heb je dan een overzichtje van alle nummers met bijbehorende boeken/bladen?
Of als het te lang wordt de belangrijksten daaruit?

groet margreet

Mirjam Agterberg
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 15 aug 2007 11:48 am

De boekenkast van Tresoar

Bericht door Mirjam Agterberg » zaterdag 1 sep 2007 12:21 pm

Allereerst mijn excuses dat mijn reactie zo lang op zich heeft laten wachten.

De belangrijkste reden dat het plaatsingssysteem is aangepast is dat hierdoor alle boeken op dezelfde manier worden ingedeeld en allemaal in de bibliotheek catalogus worden opgenomen. Het bestand genealogieën op de website wordt ook niet meer bijgehouden en aangevuld.
Als je boeken over een bepaalde familie zoekt, kun je het beste in de catalogus gaan zoeken.

De meeste genealogieën staan wel op de naam van de familie waarover ze gaan. Als een boek over meerdere families uit bv. dezelfde plaats gaat, staat dat boek bij (de eerste letters van) de plaatsnaam en kwartierstaten boeken staan bij GEN 15.22.08 kwar.
Door deze manier van het plaatsen van boeken kun je boeken over het zelfde onderwerp bij elkaar vinden. Op de studiezaal van Tresoar staat echter maar een klein gedeelte van de collectie. Het loont dus altijd de moeite om ook in de catalogus te gaan zoeken.
Dit geldt ook voor genealogieën. Als je op basisclassificatiecode 15.22 zoekt (via bibliotheek / uitgebreid zoeken / basisclassificatie en dan 15.22 intypen) vindt je alle boeken over genealogie en heraldiek. Ze staan op jaartal gesorteerd, de nieuwste eerst.

Het klopt dat in andere bibliotheken die de basisclassificatiecode gebruiken voor de plaatsing van hun boeken bv. genealogieën bij hetzelfde nummer te vinden zijn. Deze onderwerpscode is door universiteitsbibliotheken ontwikkeld en wordt zover ik weet ook in Groningen gebruikt.
Ik weet niet of ze deze code ook gebruiken om de boeken te plaatsen, maar in hun catalogus kan je net als bij Tresoar op basisclassificatiecode zoeken om alle genealogieën te vinden.

Wat betreft een lijst met GEN signaturen en de bijbehorende titels; dit is niet zomaar uit te draaien. Maar met logisch nadenken kom je een heel eind. Zoals ik hiervoor al beschreef kun je aan het signatuur zien over welke familie het gaat en staan tijdschriften op de eerste 4 letters van de titel (lidwoorden tellen niet mee).

Ik weet niet welke je de belangrijkste vindt, maar om een paar voorbeelden te noemen;
Gens Nostra staat op GEN 15.22.06 gens,
het Genealogysk Jierboekje op GEN 15.22.06 gene,
De Nederlandse Leeuw op GEN 15.22.06 nede,
Enz.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en sneller en makkelijker kunnen vinden wat jullie zoeken.

Met vriendelijke groeten,

Mirjam Agterberg
Medewerkster studiezaal en inlichtingen Tresoar.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 1 sep 2007 10:33 pm

Dag Mirjam,

Bedankt voor de uitleg.
Er zijn echter van die families die ook schrijvers hebben, en dan zoek je je een ongeluk in de catalogus naar de enkel stamboom-zaken. Meteen bij genealogien schifte dan alvast mooi.

Ik heb even wat uitgeprobeerd, en kwam prompt nog wat onlogika tegen:

15.22 hond - '100 jaar nageslacht van Eeltje Brattinga' (iemand moest nog wennen denk ik dan maar, kan het wel veranderd??)
'250 jaar familie van der Heide' - krijgt geen nummer
'250 jaar familie Visser' wordt 15.22.08 viss
'300 jaar Kluwer' wordt 15.22.08 kluw

Maar waarom wordt De Sinnema's - 4 geslachten van dhr. Fleer 15.22.08 wiel?
en waarom hebben de jierboekjes nog geen nummer? Ik kan ze wel vinden in de kast (aan de buitenkant te herkennen)- maar het verwijst wat lastig door.

groet margreet

Mirjam Agterberg
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 15 aug 2007 11:48 am

Bericht door Mirjam Agterberg » donderdag 6 sep 2007 1:17 pm

Degene die verantwoordelijk is voor het omnummeren is op vakantie. Eind volgende week is hij er weer. Dan zal ik deze 'onlogika' aan hem voorleggen.
Wat betreft de (genealogysk) jierboekjes; die hebben als nummer: GEN 15.22.06 gene

Met vriendelijke groeten,

Mirjam Agterberg
Tresoar

Douwe Zeinstra
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 21 sep 2007 10:35 am

Bericht door Douwe Zeinstra » vrijdag 12 okt 2007 10:34 am

Beste Margreet,

Mijn binnenkomen op Forum leverde steeds problemen op, vandaar mijn late reactie. Over de min-punten van het nieuwe systeem hoeven we het niet meer alomvattend te hebben; die (er)ken ik. Maar er is nu eenmaal voor gekozen en wij zullen ermee moeten werken.
Wat de onlogica betreft:
1. 15.22 hond moet zijn FRYS 15.22 hond - '100 jaar nageslacht van Eeltje Brattinga'. Dit is volgens het systeem dat de Prov. Bibliotheek had voor de plaatsing van de eigen collectie van Friese genealogieën op de studiezaal. Voorzover die niet voorkomen in de GEN-collectie van voorheen het Ryksargyf worden die daarin opgenomen. Dat gebeurt nadat ik de nummers 900 en volgende van de GEN-collectie heb gecatalogiseerd.
2. '250 jaar familie van der Heide' heeft de nummers Pc 13047 en Pc 13047 bis, wat betekent dat deze genealogie niet op de studiezaal geplaatst is en dus aan te vragen is uit het magazijn. Ook nu zijn er nieuwe genealogieën die wegens hun geringe omvang niet in de studiezaal geplaatst zullen worden.
3. '250 jaar familie Visser' en '300 jaar Kluwer' hebben een nummer gekregen volgens het principe van het systeem: de code GEN 15.22.08 wordt aangevuld met de eerste vier letters van de naam van de familie waar het boek over gaat. Een tweede, derde enz. genealogie over een familie met dezelfde naam wordt dan b.v. GEN 15.22.08 viss1, GEN 15.22.08 viss2 enz. In gevallen waarbij een boek genealogieën van vele geslachten betreft en er niet één familie er speciaal uit springt, heb ik de vier eerste letters van de auteursnaam toegevoegd en bij kwartierstatenboeken 'kwar', 'kwar1', 'kwar2' enz.
4. 'De Sinnema's : 4 geslachten' van W.T. Vleer is geworden GEN in: 15.22.08 wiel (let op 'in'!) omdat die genealogie gebonden was achter een genealogie over de familie Wielinga. In dergelijke zogenaamde convoluten krijgt de eerste publicatie het boeknummer, in dit geval GEN 15.22.08 wiel. De daarachter volgende publicatie(s) krijgen dan dat nummer met de toevoeging 'in'. Inderdaad is dat lastig, maar dat is het gevolg van het met elkaar inbinden van verschillende publicaties. Zo kwam ik gisteren een zevendelige genealogie over de familie Laansma tegen, waarvan drie delen apart zijn opgenomen in de GEN-collectie en de andere vier steeds bij weer andere genealogieën zijn ingebonden en als gevolg daarvan niet bij elkaar in de kast staan. (Maar dat was ook al zo in de oude opstelling).
Ik hoop dat ik zo een bevredigende verklaring gegeven heb van het een en ander.
Met vriendelijke groeten,

Douwe Zeinstra
3.

Plaats reactie