Vrije vulling van de transcripties?

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Vrije vulling van de transcripties?

Bericht door Ristcard » woensdag 3 feb 2010 7:10 pm

Dag allen,

Ik heb de database dopen doorzocht en vond een reeks veelbelovende inschrijvingen. Maar bij controle op de verfilmde doopboeken bleek, dat er dingen bij verzonnen zijn. Bijvoorbeeld:
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1698
Dopeling: Jan
Gedoopt op 4 september 1698 in Oosterwolde
Kind van Lambert Jans, scheper van Appelscha en niet genoemde moeder
en
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1701
Dopeling: Aeltie
Gedoopt op 21 juli 1701 in Appelscha
Kind van Lambert Jans, scheper van Appelscha en niet genoemde moeder
Bij de doop uit 1698 staat dat "scheper" helemaal niet vermeld, bij de doop uit 1701 staat het er wel. En hoewel het denkbaar is, dat het hier om twee keer dezelfde vader gaat, is dat NIET zeker. Een transcriptie moet toch de letterlijke tekst weergeven, inclusief alle fouten en omissies die de dumny toen heeft opgeschreven?

Groeten van Richard

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Vrije vulling van de transcripties?

Bericht door joke andriessen » woensdag 3 feb 2010 7:17 pm

Hallo Richard,

In de toelichting bij de dopen staat dit:
Dopen
Met het oog op de toenemende vraag van bezoekers naar de doopgegevens uit de DTB-periode (voor 1812), welke destijds zijn ingevoerd door de FAF/VAF, is besloten deze onder voorbehoud digitaal beschikbaar te stellen.
Omdat het hier om een voorlopige versie gaat impliceert dat, dat het bestand typefouten en structurele onvolkomenheden bevat, de Namenthesaurus slechts gedeeltelijk werkt omdat voornamen en patroniemen niet (correct) zijn ingevoerd, etc.
Bijkomend probleem is dat als gevolg van (goedbedoelde) gezinsreconstructies door sommige invoerders namen zijn toegevoegd die niet in de akte staan. Dit hoeft niet per se fout maar ook niet per se goed te zijn.
Dat is toch de verklaring?

Groet, Joke

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Vrije vulling van de transcripties?

Bericht door Ristcard » woensdag 3 feb 2010 8:16 pm

Dag Joke,

Ik denk inderdaad dat dit de verklaring is. Stom natuurlijk, ik had die toelichting moeten lezen, maar ik lees de handleiding van een apparaat ook altijd als laatste...

Ik zal eens zoeken of er een mechanisme is om dit soort onvolkomenheden te melden. Hoewel, ik weet zeker dat Tjerk meeleest, en misschien weet hij meteen het antwoord.

Wijziging #1:
Dat krijg je er nou van als je te snel gaat typen, zonder dus eerst die handleiding te lezen. Daar zie ik, dat het mailadres

infodopen@Tresoar.nl

is geopend om dit soort meldingen te doen.

Groeten van Richard

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vrije vulling van de transcripties?

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 4 feb 2010 8:41 am

Richard,

Tjerk leest inderdaad mee. Daar wordt hij voor betaald :lol:

Je bent dus inderdaad gestruikeld over goedbedoelde aanvullingen op het origineel. In dit geval geeft men maar aangenomen dat het beroep, vermeld bij de tweede doop, ook werd uitgeoefend bij de eerste door jou genoemde. Ik zal 'm volgende week dinsdag zorgvuldig verwijderen.

Groeten,
Tjerk

Gesloten