Joure r.k. of op de Heyde r.k. ?

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Joure r.k. of op de Heyde r.k. ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 12 dec 2007 3:45 pm

Hoi allemaal,

hoe betrouwbaar zijn de indexen ? Vader Lijkle Harmens Schaap schrijft in een ''getijdenboek'' alle doopdata en doopplaatsen van zijn kinderen, allemaal te Joure r.k. gedoopt, behalve onderstaande Obbe !

Volgens de vader wordt Obbe in ''op de Heyde'' gedoopt, volgens onderstaande index van Tresoar te Joure.

Haskerland, dopen, doopjaar 1746
Dopeling: Obbe
Gedoopt op 24 april 1746 in Joure
Zoon van Likele Hermse en Tetje Henstere
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Joure, doop 1719-1811
Inventarisnr. : 365


Daarnaast vermeldt de vader nog de doop van Barbara Lijkles op 27-01-1743, overleden 04-02-1743. In de Tresoar index is Barbara niet terug te vinden.

Vreemd........
als iemand deze raadseltjes kan oplossen hoor ik het graag.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 12 dec 2007 4:47 pm

Hallo Maikel,

De indices zijn net zo betrouwbaar als de mensen die ze hebben ingevoerd maar dat wist jij natuurlijk eigenlijk zelf ook best dus ik beschouw dat maar als een retorische vraag.

Zelf ben ik pas weer half januari op Tresoar maar ik heb er alle vertrouwen in dat één der andere forumgenoten dit even wil nazien op de betreffende fiche.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Joure r.k. of op de Heyde r.k. ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 12 dec 2007 5:01 pm

Hoi Tjerk,

als ik zoiets tegenkom moet ik het van me afschrijven geloof ik, er zijn in ieder geval nogal wat verschillen tussen wat enerzijds de vader schrijft en anderzijds de pastoor. Ook wilde ik hiermee duidelijk maken dat onze bronnen - de doopboeken - enigszins eenzijdig zijn. Waakzaamheid blijft ten allen tijde geboden.

Ook heeft de vader het over Hiltje en Thijs, de pastoor noemt Helena en Matthijs. En het allermooiste is natuurlijk dat de vader de overlijdensdata van zijn kinderen Barbara, Hiltje en Thijs noemt.

Tot slot, je hoeft het niet na te kijken. Als jij je met echt belangrijke dingen bezig houdt dan kijk ik dit zelf wel na.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 12 dec 2007 5:57 pm

Hallo Maikel,

Was het maar waar dat ik met belangrijke dingen bezig ben. Na een staaroperatie zit ik met een gerepareerd oog nog achter een oud brillenglas en dat werkt voor geen meter. Het is wachten op een nieuw brilletje en dat wordt begin januari.

Voor wat betreft de namen van de kindertjes: meneer pastoor heeft de doopnamen opgeschreven en pa heeft opgeschreven hoe hij ze in den vervolge gaat noemen.

Groeten,
Tjerk

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Nog een paar weken

Bericht door Maikel Galama » woensdag 12 dec 2007 6:53 pm

Hoi Tjerk,

van mens tot mens wens ik je heel veel sterkte de komende tijd met het herstelproces en hoop voor jou dat het brilletje snel komt.

En als beoefenaar van de genealogie wens ik je ook heel veel sterkte, immers als jij weer de oude bent komen er allerlei nieuwe dingen op de site: de lidmaten, de memories, de authorisaties etc.

Kortom, heel veel sterkte en de techniek staat voor niets, we helpen je de komende maand op een prettige manier door te komen.......

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe » donderdag 13 dec 2007 7:55 am

maikel,
Volgens de vader wordt Obbe in ''op de Heyde'' gedoopt, volgens onderstaande index van Tresoar te Joure.
volgens de vader wordt Obbe door de "pastoor op de Heyde" gedoopt...
en kun je mij please even de ovldata doorgeven van Hiltje en Thijs. ik kan het niet zo goed lezen :oops:

tjerk,
heel veel sterkte!!!!! en ondanks alles hele fijne feestdagen. ik heb een vriendin, die MD (macula degeneratie) heeft. bij haar werkt geen enkele bril meer. weet dus nu een beetje uit ervaring, hoe vervelend en lastig het is als je bijna niet kunt zien :shock:
groetjes,
margo

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 13 dec 2007 9:34 am

Hoi allen,

Sterkte Tjerk, vervelend joh.

Ik had het mij ook afgevraagd, bedoelt hij niet pastoor van? Het lijken me niet van die verhuizers, pastoors daarentegen staan er om bekend dat ze rondtrekken en op visite gaan en invallen bij ziekte.
Barbara kan nooddoop thuis geweest zijn, bij een aantal staat dan tenminste later in het boek dat de ceremonie voltooid is.
Als ze daar echter te zwak voor was, komt dat er niet van - en wordt ze niet bijgeschreven.

groetjes margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

komt het ooit nog goed na al die blunders ?

Bericht door Maikel Galama » donderdag 13 dec 2007 10:27 am

Hoi allemaal,

de vriend die de ene na de andere blunder maakt leest nu inderdaad priester op de Heyde, hetgeen overeenkomt met de logica. Het weglaten van de komma of punt heeft me op het verkeerde been gezet.

De overlijdensdata zijn onder voorbehoud omdat mijn ogen me ook wel eens in de steek laten, zeker bij klein geschreven onduidelijk gekrabbel. :)

Hiltje geb. 11-03-1748 overl. 05-12-1753 waarbij ik van de overlijdensmaand niet 100% zeker ben, ik meen er Xbris te lezen.
Thijs geb. 09-02-1751 overl. 02-12-1751

En wat Barbara betreft, een nooddoop thuis is mogelijk.
Er staat letterlijk:
1743 de 27 Januarij is ons Eerste Dogter Barbara Lykles Gebooren op de Joure door de Heer [Pastoor] Gedoopt, zonder punten of komma's.

Groetjes, Maikel.

Gesloten