In het boek van Boksum-Blessum maar gedoopt te Leeuwarden

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

In het boek van Boksum-Blessum maar gedoopt te Leeuwarden

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 27 jul 2007 12:55 pm

Tjerk, wat moet ik hiermee?
Menaldumadeel, dopen, geboortejaar 1766, doopjaar 1766
Dopeling: Akke
Geboren op 25 maart 1766 in Leeuwarden
Gedoopt op 25 maart 1766
Dochter van Claas Jans en Fokeltje Wybrens

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Boksum en Blessum, doop 1686-1811
Inventarisnr. : 505
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1766
Dopeling: Akke
Gedoopt op 20 april 1766 in Leeuwarden
Dochter van Claas Jans en Fokeltie Wijbrens

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1766-1772
Inventarisnr. : 946
Hier kan ik eventueel nog geboren maart, gedoopt april van maken.

Maar .. Hiervoor doopt Fokeltje met Bouwe Hessels 7 kinderen, Jellum (1), Lwd (3) en Boksum/Blessum ook 3, zou je denken.
Maar Gelske 1756, Hessel 1759 en Antje 1761 krijgen enkel een vermelding Boksum/Blessum, terwijl ze zijn gedoopt in Leeuwarden, en daar geen.
Menaldumadeel, dopen, geboortejaar 1756, doopjaar 1756
Dopeling: Gelske
Geboren op 26 december 1756 in Leeuwarden
Gedoopt op 26 december 1756 in Lwd
Dochter van Bouwe Hessels en Fokeltje Wybrens

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Boksum en Blessum, doop 1686-1811 - Inventarisnr. : 505
Menaldumadeel, dopen, geboortejaar 1759, doopjaar 1759
Dopeling: Hessel
Geboren op 1 mei 1759 in Leeuwarden
Gedoopt op 1 mei 1759 in Lwd
Kind van Bouwe Hessels en Fokeltje Wybrens

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Boksum en Blessum, doop 1686-1811
Inventarisnr. : 505
Menaldumadeel, dopen, geboortejaar 1761, doopjaar 1761
Dopeling: Antje
Geboren op 11 februari 1761 in Leeuwarden
Gedoopt op 11 februari 1761 in Lwd
Kind van Bouwe Hessels en Fokeltje Wybrens

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Boksum en Blessum, doop 1686-1811 - Inventarisnr. : 505
Ik weet niet of dit voor heel Boksum-Blessum opgaat, dat zij de aantekening krijgen, maar iedereen in Lwd gedoopt wordt. Omdat ze zelf geen kerk hebben??
Ik weet ook niet iedereen dan geboren/gedoopt op dezelfde dag krijgt. Nu komt Bouwe van rk huize waarschijnlijk, want hervormd doopt ook nooit dezelfde geboortedag - dat kan dan nog een verklaring voor die gelijke data zijn. Of komt dat door dat later aantekenen in Boksum?

groet margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 27 jul 2007 2:26 pm

Hallo Margreet,

Ik baad, en dat doe ik wel vaker, maar nu in raadselen.

De door jou genoemde drie dopen zijn de enige drie die in Boksum/Blessum voorkomen en die in Leeuwarden zijn geboren en gedoopt. Wat het nog merkwaardiger maakt is dat ze op dezelde dag zijn geboren en gedoopt wat in N.H. kringen niet echt gebruikelijk was.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ze inderdaad in Leeuwarden zijn geboren en gedoopt en dat deze heugelijke gebeurtenissen pas later in Boksum/Blessum in het doopboek werden opgeschreven waarbij men voor de doop maar een datum heeft ingevuld. Ik zal in ieder geval komende dinsdag in het boek zelf kijken. Misschien werpt dat wat licht op deze zaak.

Groeten,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 27 jul 2007 2:45 pm

Hoi Tjerk,

Pareltjes toch? zulke vreemde zaken treffen we niet vaak!

4 zijn het er - met twee echtgenoten. Dat is helemaal apart. en eentje dan wel ook in Lwd aangetekend.
Zou de kerk verbouwd geweest geworden zijn? dumny van boksum onder de arm naar ljouwert ta dan maar? Het is wel vreemd dat er in Leeuwarden geen aantekening van gemaakt is, maar als ze enkel het doopvont geleend hebben?

Het zou kunnen dat ze na 10 jaar ineens allemaal bijgeschreven zijn in het origineel, maar dat zie je dan wel.

groet margreet

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 31 jul 2007 11:09 am

Hallo Margreet,

Het heeft allemaal te maken met het fameuze plakkaat uit 1772 waarin, vrij vertaald, stond dat het gedonder met die doopboeken nu maar eens afgelopen moest zijn en dat in den vervolge ook de geboortedata van de kinderen alsmede de namen van hun moeders in het doopboek moesten worden opgeschreven. Dit had in Blessum het volgende tot gevolg dat ik je niet wil onthouden:
Volgens placaat van den 18 Febr. 1772 om den dag der geboorte van de gedoopte kinderen na te gaan hebbe in mijn 77 jaar, dus verswakt, en ook onpasselijk, echter om te voldoen aan het placaat, alle huizen, ook te Blessum, bezogt, te weten niet van de minderjarigen die waren vrij van op te geven den ouderdom haarer kinderen, maar die belijdenisse deeden van de Gereformeerde Leer, en hebbe de zaken uit de mond der ouderen opgeschreven, en nu in dit nieuwe Boek overgeschreven, op dat het bewaard worde, deezen 15 Mey 1773
Dus domny is ziek, zwak en misselijk op huisbezoek geweest.........
Het vervelende is alleen dat ik de door jou genoemde dopen niet in de boeken van Blessum/Boxum heb teruggevonden, in ieder geval niet in de gedeeltes die naar aanleiding van het fameuze plakkaat zijn geschreven. Gelukkig zijn de dopen van de kindertjes van Bouwe Hessels en Fokeltje Wybrens ook in Leeuwarden genoteerd dus de echte data zijn terug te vinden.

Groeten,
Tjerk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 31 jul 2007 11:48 am

Daar heb je weer een mooi juweeltje opgedolven, Tjerk, en het is gelukkig voor het olde menneke goed bewaard gebleven.

groet margreet

Gesloten