Jakkele Iebs (Osinga)

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jakkele Iebs (Osinga)

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 24 jan 2006 2:08 pm

Bij het nakijken van de huwelijksakte van Jakkele Iebs Osinga en Klaaske Willems Bijker d.d. 15-07-1821 Workum kom ik het volgende tegen:

Jakkele Iebs Osinga, geboren en gedoopt den Zevenentwintigste der maand Meij des jaars een duizend Zevenhonderd achtenzeventig, blijkens gelegaliseerde doopcedeel.

En in de huwelijksbijlagen lees ik dezelfde gegevens, geextraheerd uit het doopboek der Roomsch Catholijke Gemeente te Workum. De ouders van Jakkele zijn: Iebe Jakles en Tetje Jans.

Ik weet best wel dat ik niet de allerbeste zoeker ben, maar heb toch ook wel enige ervaring, en toch........... ik kan de doopgegevens niet vinden op de doopsite, hoewel Workum RK wel ingevoerd is.

Wie kan mij helpen bij dit kleine probleempje ?

Bij voorbaat mijn dank,
Maikel Galama.

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » dinsdag 24 jan 2006 4:10 pm

Maikel,

Momenteel kan ik je even niet verder helpen dan te zeggen dat deze dopeling momenteel in ieder geval niet in het bestand van Workum RK vorkomt. De oplossing moet dus gezocht worden in het doopboek.

Zelf kom ik vanwege ziekte en een aanstaande operatie voorlopig even niet in Leeuwarden maar er is ongetwijfeld een vriendelijke mede-lezer die wel even in het RK doopboek van Workum wil kijken of men deze doop is vergeten bij het invoeren. Mocht dat zo zijn dan hoor ik dat natuurlijk weer graag.

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 25 jan 2006 1:59 pm

Maikel,

Morgen of overmorgen zal ik bij het CBG kijken, mits het RK doopboek van Workum op microfiche staat.

Tjerk, sterkte de aankomende tijd.

Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » woensdag 25 jan 2006 2:13 pm

Hoi Everardus,

bedankt dat je de rol van vriendelijke medelezer op je neemt en ook ik wens Tjerk veel sterkte. Maar als het weer slecht gaat worden, met ijs, ijzel en zo, dan moet je niet gaan, want dan ben je misschien 5 uur onderweg voor 1 uur onderzoek. Mijn vraag kan dan ook nog wel een maandje blijven liggen.

Groetjes, Maikel

Gast

Bericht door Gast » woensdag 25 jan 2006 2:15 pm

Maikel,
De weergoden hebben mij verzekerd, dat het morgen te doen is.
Op hoop van zegen maar, ik ben toch 2x in de week bij het CBG.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Doop is wel ingeschreven!!

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 26 jan 2006 5:37 pm

Hoi Maikel,

Terug vanuit een warm Den Haag, de weergoden waren met mij.

Om te beginnen:
De doopinschrijving staat wel ingeschreven in het RK boek van Workum, blad 23 als eerste doopinschrijving, echter zonder de familienaam Osinga.

Dus een kleine aanvulling voor Tresoar dopen.

Bij index Workum RK door FAF opgemaakt geen doopinschrijving.
De inschrijving staat wel vermeld in de klapper gezinnen opgemaakt door Sybrandy.
Hij heeft vele klappers gemaakt van de RK gezinnen in Friesland en staat dus los van de klappers van FAF. De heer Sybrandy woonde destijds enkele straten van mij vandaan toen hij met zijn project was gestart, maar dat terzijde.

Hieruit blijkt, dat bij niet vinden op Tresoar van een gegeven, toch de originele DTB's geraadpleegd dienen te worden.

De collectie Sybrandy geeft aan: Ik citeer:
Iebe Jakkelis X Tetjie Jans

24-1-1775 Reino ---- Harmen Jakkelis(doopgetuige)
27-3-1776 Jan ---- Pieter Jans (doopgetuige)
27-5-1778 Jakkele---- Harmen Jakkelis (doopgetuige

Verder zag ik:

Harmen Jakkelis X 25-9-1772 Hielkjien Jolkits

05-06-1779 Jakkele Trientje Folkits (dus nu Folkits i.p.v. Jolkits)


Gr.
Everardus Rollema

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jakkele iebs niet door FAF geindexeerd

Bericht door Maikel Galama » donderdag 26 jan 2006 7:40 pm

Hoi Everardus,

dank je wel voor het oplossen van dit probleempje, het geeft maar weer eens aan dat je voor sommige zaken voorlopig echt naar het archief moet. Als we de huwelijksakte en het doopboek niet bekeken hadden, was dit probleempje niet opgelost.

Ik ben ook blij dat de weergoden je gunstig gezind waren, want we kunnen je nog niet missen, je helpt zo vaak mensen die zijn vastgelopen. Namens mijzelf maar ook namens al die anderen, dank je wel.

En nog even extra duidelijk voor Tjerk om tzt toe te voegen aan de index dopen RK Workum:

Jakkele 27-05-1778 zv Iebele Jakkelis en Tetje Jans, doopgetuige Harmen Jakkelis

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 26 jan 2006 9:37 pm

Maikel,

Fijn je van dienst te zijn geweest.


Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » vrijdag 27 jan 2006 11:54 am

Everardus,

Bedankt voor het vast opzoeken.
Ik zal Jakkele opnemen in het bestand en bij de eerstvolgende update zal hij dus ook op internet aanwezig zijn

Groet,
Tjerk Tigchelaar

Gesloten