Doopsgezinde gemeente IJlst

specifieke vragen en opmerkingen over de databases "dopen voor 1811" en "begraven voor 1811"
Gesloten
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Doopsgezinde gemeente IJlst

Bericht door Leo van Dijk » woensdag 4 apr 2007 9:41 pm

Is de onderstaande dubbele geboorte-inschrijving een vroeg voorbeeld van kerkelijke, dan wel Belgische eenwording, of is er iets anders aan de hand?

Kind: Taeke
Geboren op 8 maart 1790 in IJlst
Zoon van Albert Taekes Schuilenburg en Joukje Hyltjes
Doopsgezinde Vlaamse Gemeente IJlst, geboorten 1745-1850
Inventarisnr. : 444

Kind: Taeke
Geboren op 8 maart 1790 in IJlst
Zoon van Albert Taekes Schuilenburg en Joukje Hyltjes
Doopsgezinde Waalse Gemeente IJlst, geboorten 1745-1850
Inventarisnr.: 444

Ik tel 376 dopen in de Vlaams gemeente en 376 in de Waalse, maar ik weet niet of het allemaal dubbelingen zijn. Als er een fout is gemaakt, welke benaming is dan de juiste?

Groeten, Leo van Dijk

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » donderdag 5 apr 2007 10:37 am

Leo,

In IJlst hadden we de Vlaamse D.G. Gemeente, de Waterlandse D.G. Gemeente (Waalse is dus een onjuiste benaming) en vervolgens in het kader van de eenwording de Gecombineerde D.G. Gemeente. Hiervan zijn de volgende geboortegegevens aanwezig:

Vlaamse Gemeente data vanaf 1726
Waterl. Gemeente data vanaf 1726
Gecomb. Gemeente data vanaf 1773

Dat lost jouw probleem voorlopig niet op maar je weet nu in ieder geval hoe het zit. Ik zal komende dinsdag de originele boeken raadplegen om te kijken wat er is misgegaan bij de invoer of dat er door het combineren van de beide gemeentes dubbelingen zijn ontstaan.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » woensdag 18 apr 2007 11:27 am

Leo en anderen,

Er was inderdaad iets helemaal niet goed gegaan met de Doopsgezinde gemeente in IJlst. Om een lang technisch verhaal heel kort te maken: ik heb het gisteren hersteld en na de eerstvolgende update (waarschijnlijk morgen) zal alles zijn zoals het hoort.

Een aantal personen zal echter dubbel vermeld blijven. Dit heeft als oorzaak dat ze zijn vermeld als kinderen van hun ouders en layer in de tijd als ouders bij hun eigen kinderen. In beide gevallen was een geboortedatum vermeld en dat is dus ook opgenomen in het bestand.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Gesloten