OPZOEKVRAAG LAKZEGEL OP GEBOORTEAKTE

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Marja Doldersum
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2006 8:44 am
Locatie: Arnhem

OPZOEKVRAAG LAKZEGEL OP GEBOORTEAKTE

Bericht door Marja Doldersum » woensdag 27 sep 2006 1:35 pm

Hallo allemaal,

Bij het zoeken naar de geboorteakte van Hendrikje Stevens Huls op 25 augustus 1845 blad nr 55 te Haskenland, dochter van Steven Harmens Huls, vond ik de aantekening: "De geboorterakte is met een lakzegel eraanvast".

Hier ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar geworden. Wie kan mij iets meer over deze lakzegel vertellen zoals waarom er een lakzegel op zit, wie de lakzegel gebruikt heeft, en hoe de lakzegel eruit ziet.

Alvast reuze bedankt!!

Marja Doldersum.

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » maandag 2 okt 2006 2:47 pm

Dag Marja,

Waar vond je die aantekening? Dit zou een indicatie kunnen zijn voor het document waar die akte opvast zit. Een lakzegel wordt gemaakt door een staaf lak boven een kaars te houden, op het papier te laten druppen en er dan een zegel(ring) in te drukken. Bij geboorte-akten is dit overigens ongebruikelijk.

Groeten van Richard

Marja Doldersum
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2006 8:44 am
Locatie: Arnhem

Bericht door Marja Doldersum » maandag 2 okt 2006 7:34 pm

Hallo Richard,

Bedankt voor je uitleg. De aantekening vond ik op de geboorteakte, hier op tresoar. Zelf vond ik het ook nogal vreemd een geboorteakte met een lakzegel eraan vast. Vandaar mijn nieuwsgierigheid, van het hoe en waarom.Ik hoop dat je met deze informatie mij wat verder kunt helpen.
Reuze bedankt.

Marja Doldersum

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » dinsdag 3 okt 2006 2:55 pm

Hallo Marja,

Is het mogelijk om een scan te maken van de geboorte-akte met de aantekening en die ergens op internet te zetten? Misschien dat daar nog iets meer informatie uit te halen valt.

Groeten van Richard

Marja Doldersum
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 27 sep 2006 8:44 am
Locatie: Arnhem

Bericht door Marja Doldersum » zaterdag 7 okt 2006 7:30 pm

Hallo Richard,

Inmiddels ben ik erachter, dat de lakzegel op de geboorteakte, het gemeente wapen was. Het is inderdaad zeer ongebruikelijk en het hoe en waarom is niet meer niet achterhalen.
Reuze bedankt voor je moeite.

groetjes,

Marja Doldersum.

Plaats reactie