johannes samplonius uit scherpenzeel

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
ria van bessen
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 7 jul 2006 10:21 pm

johannes samplonius uit scherpenzeel

Bericht door ria van bessen »

Hallo, graag zou ik vernemen of iemand weet met wie Johannes Samplonius uit Scherpenzeel was gehuwd rond 1736

Als mijn gegevens kloppen zou dat met een .... Jacobs /of ... Brouwer zijn /of .... Jans moeten zijn.
Er zijn dus 3 mogelijkheden.

Johannes is curator over de kinderen van ovl. Jacob Harms en ovl. Jacobjen Jans. dd 11-05-1736 Weststellingwerf authorisatieboeken.
De onmondige kinderen zijn: Harmen int 15e jr - Froukjen int 18e jr en Jacob int 12e jr.

Johannes Samplonius is de zwager van de kinderen, maar de andere curator is de halfbroer Peter Brouwer. Er is dus sprake van een ander/eerder huwelijk. Beide curatoren komen uit Scherpenzeel.

Op internet kon ik vrij makkelijk de naam Samplonius vinden onder de genealogie van Bosma. Maar ik vond daar niets over bovengenoemde Johannes Samplonius of ik heb er overheen gekeken?

Jacob Harms en Jacobjen Jans waren beiden al overleden voor 14-10-1726 - ze woonden in Scherpenzeel.
Toen waren de voogden: Hendrik Jans uit Spanga bloedverwant VZ en Albert Clasen uit Scherpenzeel als oom.

Met vriendelijke groet, Ria van Bessen
wolter
Berichten: 34
Lid geworden op: donderdag 26 jan 2006 6:45 pm

Johannes Samplonius, Scherpenzeel

Bericht door wolter »

Hoi Ria,
Ik ga deze week naar het Gelders Archief te Arnhem en zal voor je kijken wat ik voor je kan vinden.
Je hoort van me, ook privé.
Groet,
Wolter
pappaharry

Bericht door pappaharry »

Hoi Wolter,
voordat je in die contreien gaat zoeken:
ik denk dat hier Scherpenzeel in Friesland bedoeld wordt...
Gebruikersavatar
bertil
Berichten: 194
Lid geworden op: woensdag 15 mar 2006 4:24 am
Locatie: Attica, New York

Bericht door bertil »

Misschien moet Brouwer wel Bouwes zijn?
Of is dat een brug te ver?

Ondertrouwregister Gerecht Franeker, 1725
DTB nr: 248, 1720 - 1741
Vermelding: Ondertrouw van 10 maart 1725
Man: Johannes Samplonius, Franeker
Vrouw: Trientje Bouwes, Scherpenzeel

Gestandaardiseerde namen: JOHANNES en TRIJNTJE BOUWES
pappaharry

Bericht door pappaharry »

Is dit de Bosma-site waar je op doelt?

http://www.xs4all.nl/~jcbergh/HTML_BOSM ... p.htm#I102

liep er toevallig tegenaan...
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra »

Weet niet of dit de gezochte Johannes is, maar zag Bertil zijn bijdrage en dit heb ik ervan in mijn bestand:

Johannes Geerts Samplonius, tr. Sneek 5 juli 1649 Janke Douwes.

Uit dit huwelijk o.a.:
Gerhardus Johannes Samplonius, geb. 1658, overl. 1738 tr. Tjerkgaast 14 aug. 1687 Fuikje (Foekje) Seerps Swerms geb. 1665 dr. van Seerp Lammerts Swerms en Foecketie (Foekje) Bouwes Farc.

Uit dit huwelijk o.a.:

Johannis Gerardus Samplonius, ged. Tjerkgaast 06-10-1700, overl. 1779 tr. (ondertrouw) 10-03-1725 Franeker Trijntje Bouwes.

Zijn volgens een site van internet ook de voorouders van Jeltje van Nieuwenhoven. Niet mijn voorouders, mijn lijn loopt via een zus van Foekje.

groet, Hinke.
ria van bessen
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 7 jul 2006 10:21 pm

Bericht door ria van bessen »

Hallo iedereen,

Al jullie antwoorden kloppen!
- en dus helemaal geen brug te ver.

Het is hoogstwsl. Peter Bouwes ipv Brouwer, omdat J. Samplonius met Trijntje Bouwes is gehuwd
Ik was dus op het verkeerde been gezet door naam Brouwer

- Peter is halfbroer en J. Samplonius is zwager van de kinderen van Jacob Harms en Jacobjen Jans.

Lijkt me dus dat Peter en Trijntje broer en zus zijn en kinderen van Jacobjen Jans en ene Bouwe ... misschien Peters ? Overleden voor 1707.


Margreet, ik heb je al weer een verzoekje gedaan [privé]- heel graag de voogdijstelling van Jacobje Jans wed. Bouwe ... 1706/1707, als het niet te veel moeite is .
Jij alsvast bedankt en natuurlijk ook de anderen voor hun reactie/antwoorden.
En Wolter- het is inderdaad Scherpenzeel in Friesland - maar evengoed bedankt voor jouw aanbod!

Vriendelijke groet, Ria
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Ria en Lidy,

Er was geen voogdij 17nogwat - slechts voogdij voor een jacobje jans zelf in 1699.

Scans vd gevreaagde namen gaan zo per mail, inclusief delen van de index met ook peters en bouwes.

mvg, margreet
ria van bessen
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 7 jul 2006 10:21 pm

Bericht door ria van bessen »

Hallo Margreet, heel hartelijk bedankt voor alle moeite die je steeds weer voor Lidy [en voor mij] doet!

Ook heb ik al veel plezier gehad aan jouw zoektips [ben ook niet echt geweldig op dat terrein].

En ik wil ook nog even kwijt dat ik vind dat iedereen die gebruik maakt van dit Forum heel blij mag zijn met jou en dat mag weleens wat vaker hardop gezegd worden of in dit geval zwart op wit getypt.
Het moet je toch heel wat tijd kosten en dan is een bedankje al het minste.

Hartelijke groet, Ria
esthervanremsdijkstra
Berichten: 171
Lid geworden op: donderdag 20 jul 2006 3:01 pm

Bericht door esthervanremsdijkstra »

Ik heb wel de lijn net als Jeltje van Nieuwenhoven, deze lijn was op tv bij Verre Verwanten. Mocht je de lijn verder willen hebben, laat het even weten.

Esther
Leven is het meervoud van lef!
Plaats reactie