Wie kent het voorgeslacht van Djuke Gerbens?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Wie kent het voorgeslacht van Djuke Gerbens?

Bericht door Ristcard » dinsdag 8 aug 2006 9:00 pm

Dag beste mensen,

Mijn voorvader Anne Hettes Hettema trouwde op 26 september 1784 in Goënga met Bei(ts)ke Piers Annema. De achternamen zijn overigens van na 1811. Bei(ts)ke was een dochter van Pier Annes en Djuke Gerbens. Ik ben erg benieuwd of iemand Bei(ts)ke in de stamboom heeft en mij meer kan vertellen over haar voorgeslacht. Pier (gedoopt in 1735) en Djuke trouwden op 7 juni 1756 in Toppenhuizen, met de aantekening dat beiden uit die plaats afkomstig waren. Volgens de volkstelling van 1744 woonden er drie mannen met de voornaam Gerben in Toppenhuizen, te weten Gerben Durks, Gerben Cornelis en Gerben Jentjes. Een van de drie zou de vader van Djuke (Dieuwke) kunnen zijn, maar wie?
In Poppenwier liet een Gerben Jentjes in 1735 een dochter Dieuwke dopen. Deze Gerben was getrouwd met Beike Doedes dus qua vernoeming zou dit kunnen. Ik heb niet in de nadere toegangen van Tresaor kunnen kijken, ik heb alleen de kopie-microfiches bij het CBG in Den Haag geraadpleegd. Wie weet er iets meer?

Groeten van Richard

Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Wie kent het voorgeslacht van Djuke Gerbens?

Bericht door Attie » woensdag 9 aug 2006 3:23 pm

Dag beste mensen,

Mijn voorvader Anne Hettes Hettema trouwde op 26 september 1784 in Goënga met Bei(ts)ke Piers Annema. De achternamen zijn overigens van na 1811. Bei(ts)ke was een dochter van Pier Annes en Djuke Gerbens.

Groeten van Richard
Is dit je Beitske?
Wymbritseradeel, doopjaar 1760
Oppenhuizen en Uitwellingerga, Doop Herv. gem. 1697-1811
DTB: 880
Dopeling: Beitske
Gedoopt op 19 oktober 1760
Dochter van Pier Annis en niet genoemde moeder

vr.gr. Attie

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » woensdag 9 aug 2006 6:24 pm

Dag Attie,

Dat is inderdaad de Beitske die ik bedoel. Zij had een aantal zusters een een broer. Zusje Tjitskjen is een voormoeder van Attje Keulen-Deelstra, maar ook die kwartierstaat (staat in Genealogysk Jierboekje 1971) gaat niet verder dan Pier Annes/Annis.

Groeten van Richard

Plaats reactie