hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
renze
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 4 dec 2017 8:55 pm

hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door renze » woensdag 28 dec 2022 9:43 am

Bij het zoeken naar mijn oudste voorvader, loop ik vast in het trouwregister van de gevormde gemeente in Anjum. Ik zou graag verdere voorouders van (met name Hilbrand Halbes) terug vinden. Kan iemand die het leuk vind om wat te sneupen mij hier misschien op weg helpen?

In het trouwregister zie ik dat Hilbrand Halbes en Lysbet Ates op 12 april 1726 in anjum zijn getrouwd. Ook hun 3 kinderen zijn daar gedoopt. Die inschrijvingen geven echter verder geen informatie.

Wel kom ik Hilbrand Halbes tegen in de volkstelling van 1744 in Anjum. Ook daar staat verder weinig informatie in, behalve dat ze gealimenteerd waren (armlastig) en toen met zijn 5-en waren. Dat klopt denk ik (2 ouders en 3 kinderen).

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik het verder moet zoeken. Zelf zat ik te denken om (zeg rond het jaartal 1700) in die doopregisters van Anjum te gaan zoeken of ik hem tegen kom. Echter heb ik het idee dat deze doopboeken al gedigitaliseerd zijn (ik kom die trouw-inschrijving namelijk ook tegen bij allefriezen). Het lijkt me dan ook eigenlijk weinig zinvol om die oude handschriften door te worstelen om een spoor van Hilbrand Halbes te vinden (of vergis ik me daar)?

Wat ik ook nog gevonden heb, is dat mogelijk zijn zus antie halbes heet. Op internet vond ik bij hvnf.nl namelijk een uittreksel van de weesboeken dongeradeel 1691-1810. Hierin staat:
Boek 65 ? Bl. 315 ? 8 april 1750
Inventarisatie gedaen ten sterfhuijse van Claes Jans, schutter bij Ezumazijl, tvv Lieuwe Ypes holtkoper en kalkbrander te Ezumazijl onder Anjum in qq als curator over het enigst kind Trijntie Clases (15 jaar). Een broer heet Sytse Jans. Zijn wylen huisvrouw Antie Halbes testeerde 7 september 1731 en haar broer Hilbrandt Halbes testeerde op 1 november 1733
Onder de goederen:
een huis staende op de voet van de Dijk
Ik weet niet wat ik hier precies lees (wat 'testeerde' precies betekend). Als dat nalaten betekend, zou hij op 1 nov. 1733 dat huis op de dijk hebben nagelaten aan zijn zus, maar dat zou toch niet kunnen want dan zou hij in de volkstelling van 1744 toch niet terug te vinden zijn. Misschien is dit mijn Hilbrand Halbes overigens ook helemaal niet, maar het speelt wel in hetzelfde gebied, rond dezelfde tijd met dezelfde naam...

Als iemand het leuk vind om me verder op weg te helpen.... wordt sowieso erg gewaardeerd.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Kiek » maandag 2 jan 2023 7:51 pm

Hallo Renze,

Zojuist heb ik op Alle Friezen ingetoetst -> nedergerechten oostdongeradeel weesboeken 1749 065.
Met je gegevens had ik direct het goede weesboek en bladzijde te pakken.
Op scan/bladzijde 157 start de akte.

Een klein stukje heb ik overgetikt.
Ik ben geen pietje precies. Ik ben geïnteresseerd in de familie, de entourage, huis met inhoud, omgeving, en de ondertekenaars.
Dat geeft een beeld van een gezin in een bepaalde tijd.
Soms vind je op zilveren gebruiksvoorwerpen initialen, of zelfs namen. Zo staat in deze akte:
Een half rond en half platstalde zilveren lepel gemerkt op ‘t blad met twee wapens en op de steel stonde Folkert Durx, Sack Nitters.
Sack Nitters zou Saeck Pitters kunnen zijn - Saakje Pieters. Misschien voorouders!
Brieven en instrumenten in een akte zijn ook altijd belangrijk.
Dit is veel spannender dan simpelweg reeksen namen zoeken in dooplijsten of trouwerijen.

Veel plezier!
Kiek


nedergerechten oostdongeradeel weesboeken 1749 065

Pagina (=scan) 157

Op huiden 8 april 1750 inventarisatie gedaen ten sterfhuize van Claes Jans in leven schutter bij Ezumazijl onder Anjum van al ’t geen dat bij dezelve Claes Jans nagelaten is bij mij Jacob Ypes mederegter van Oostdongeradeel als commissaris en Albert Hatma gesworen Clercq ter sercr. Van voornoemde Deele en dat ten versoeke van Lieuwe Ypes holtkoper en kalkbrander te Ezumazijl onder Anjum voors. In qualiteit als geauthoriseerde curator over het enigste kindt met namen Trijntje Clases oud ongeveer vijftien jaeren bij meergemelde Claes Jans agtergelaten.

Vastigheden
Een huizinge cum annexis staende op de voet van de Dijk bij Ezumazijl onder Anjum bij de overledene met de doodt ontruimt.

Een halve sculschuite volgens begeerte van de overledene aen desselfs broeder Sytse Jans door onpartijdige mannen toegetauxeert voor 375 cg te betalen in silveren munte 200 cg gereedt en vervolgens ‘s jaers veertig cg volgens acte obligatoir daer van onder de curator Lieuwe Ypes zijnde komende Dirk Sakes de wederhelfte van deeze schuite toe.

Meubels en huisgeraden
Twee Tafels
Een klein kistie
een uurwerk
een joek
een Hollandse kast met drie koppen, twee spoelkoppen en twee bierglazen daer op.
Een Spiegel
Een tinnen trekpot
Een ijseren stankandelaar
Twee bedden met peuzel
etcetera.

nedergerechten oostdongeradeel weesboeken 1749 065
Pagina (=scan) 157

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Petra » woensdag 4 jan 2023 11:42 am

Ik zag nog geen antwoord op je vraag wat "testeerde" precies betekent. Had je dat echt niet helder?
Testeren = een testament maken.
En op dat moment ben je per definitie nog in leven! Je kunt nadien zelfs nog tientallen jaren blijven leven, zo lang zelfs dat de bepalingen alweer achterhaald zijn en dat je weer een nieuw testament moet laten opmaken. Desnoods nog een, en nog een.
Als jij bij testament een huis aan je zuster nalaat, dan gaat die bepaling pas in als je eenmaal dood bent. (Tenminste als je zuster tegen die tijd ook nog in leven is.) Die datum in 1733 is dus hoogstens een peildatum: toen leefde hij nog. En zijn zuster ook.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 4 jan 2023 2:38 pm

Dit is waarschijnlijk dat Antje:
Doopboek Herv. gem. Anjum
Familysearch1: Klik hier voor suggesties scans.

Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving (Akte)datum: 03-11-1730 Plaats: Anjum
Bijzonderheden: gedoopt op belijdenis

Dopeling Antje Halbes
Voorheen was ze dus onkerkelijk, of doopsgezind.
Misschien daarom vind je dan je Hilbrand ook niet gedoopt worden.

In Anjum is wel deze:
Doopboek Herv. gem. Anjum
Familysearch1: Klik hier voor suggesties scans.
Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving (Akte)datum: 16-02-1689 Plaats: Anjum
Dopeling Sijtske
Vader Halbe Douwes
Autorisatieboeken
Oude inventaris: H1

Bron: NedergerechtenSoort registratie: Nedergerechten inschrijving(Akte)datum: 29-10-1675
Bijzonderheden:
Wijlen Douwe Tyaards, woonachtig te Anjum vader
Wijlen Sytske Halbes, woonachtig te Anjum moeder
Auck Douwes oud 22 jaar kind
Fettie Douwes oud 20 jaar kind
Roeloff Douwes oud 18 jaar kind
Jan Douwes oud 15 jaar kind
Halbe Douwes oud 13 jaar kind
Freerk Douwes oud 12 jaar kind
Anne Dukis curator , aanbehuwde oom
Haie Tyaards curator , volle oom, beiden hebben de bevoegdheid om de goederen te abandonneren, indien de lasten de baten overtreffen
Is daar het Sijtske van Hilbrand Halbes naar vernoemd?

Groet, Margreet

renze
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 4 dec 2017 8:55 pm

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door renze » donderdag 5 jan 2023 11:16 am

Wat leuk dat jullie helpen! Ik ben al een stuk wijzer.

Ik had nog niet ontdekt dat die weesboeken gedigitaliseerd waren! In die bovengenoemde inventarisatie van 8 april 1750 zie ik nu dat er ook twee testamenten benoemd worden (bij de brieven). Eén van 7 september 1731 (Claes Jans & Antie Halbes) en één van 1 nov. 1733 (van mijn Hilbrand Halbes). Nu heb ik al in de weesboeken gezocht naar die testamenten, maar die staan daar schijnbaar niet in. Zijn die testamenten ook ergens vastgelegd en terug te vinden?

Verder zou die Halbe Douwes (1662), zoon van douwe Tyaards, wel eens de pake van mijn Hilbrand Halbes kunnen zijn. De vader zou ook kunnen maar dan was ie al zeker 40 geweest toen ie vader werd (lijkt me vrij oud om vader te worden).

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Petra » donderdag 5 jan 2023 4:23 pm

Vrij oud, dat valt wel mee. Als hij b.v. op z'n 25e trouwde kan hij best zes of zeven kinderen hebben gekregen... met tweejaarlijkse intervallen... en dan zit je daar al aan.
En als hij weduwnaar werd en hertrouwde met een wat jongere vrouw? Nou ja, dat kun je zelf wel invullen.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Kiek » zaterdag 14 jan 2023 1:38 pm

Hallo Renze,

Over testamenten:
Soms kom je in de nedergerechten stukken tegen die blijkbaar uit het archief van deze of gene notaris afkomstig zijn.
Zo nu en dan tref je daartussen ook (delen van) testamenten.
Testamenten zijn eveneens te vinden in Alle Friezen zoekend met de termen Nedergerechten testamenten.
Als je de grote hoeveelheid weesboeken ziet in Friesland, en daarmee het plukje testamenten vergelijkt, dan tref je dus eigenlijk zelden een bijbehorend testament.

De akten in ieder soort nedergerechtsboek hebben per onderwerp een tamelijk vaste structuur/opbouw.
Het ontcijferen ervan vind ik een vak apart. Er zijn schrijvers bij met een buitengewoon slecht leesbaar handschrift. En andere schrijvers lees je soepeltjes weg.
De meeste weesboeken beginnen met de datum en namen van de ambtenaren van het Nedergerecht, om vervolgens de namen van de hoofdpersonen te melden: de overledene met plaatsnaam, plus echtgenote/echtgenoot, en de kinderen plus curatoren, vaak omen of zwagers. Zo valt er al gauw een familiegroep te ontdekken. Ook de financiën worden in een bepaald stramien gezet.
De weesrekeningen/ verantwoording van de curatoren lijken nog het meest op de weesboeken.
De proclamatieboeken hebben weer een andere opbouw.
Evenals de hypotheekboeken.

Veel speurplezier,
Kiek

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: hilbrand halbes x lysbet ates (circa 1700 geboren)

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 17 jan 2023 2:22 pm

Hallo allemaal,

Bij mijn weten werden alleen "als .. dan .. '' testamenten bewaard,
daarom zijn er ook maar zo weinig.
Als een beoogde erfgenaam overleed of overleden was, dan zou er iemand anders erven.
Of misschien trouwde, of hertrouwde.

Groet, Margreet

Plaats reactie